jo
door joskaa Apr 6, 2009 om 13:30
Auto & vervoer

Verwijderen folie autoramen

Vanmorgen kreeg ik een dikke prent van 90 euro omdat van de bestelauto die ik een paar maanden geleden kocht, de ramen waren beplakt met getinte folie en bij het doormeten was er te weinig lichtdoorlaatbaarheid zeiden ze; ik wist het echt niet, niet zo'n leuke verrassing dus op de maandagmorgen.

Nu zit dat spul er waarschijnlijk al een hele tijd op (want het is best een oud beestje);wie weet hoe ik dat er het beste vanaf krijg zonder de ruiten te beschadigen? Graag serieuze reacties.

Alvast bedankt! Joska

21679 15 Rapporteer

pe
door pedro01 - Apr 6, 2009 om 14:05
12 Antwoorden / 0 Vragen

vraag:

-hoe geconstateerd? heeft ie het gemeten en met wat? Wobben om de gegevens van het proces verbaal naar boven te halen daarna bezwaar maken. agent heeft geen expertise om te contraleren of het te donker is ja of te nee, volgens de europese wet tbv voertuigregelement is de apk keurmeester degene die bepaalt of het te donker is ja of te nee niet oom agent google maar en zie de diverse artikelen hierover

poltol
door poltol - Apr 6, 2009 om 14:08
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Joska,

Twee manieren.

1) Koud = los peuteren  vanuit een hoekje en dan voorzichtig trekken.

2) Warm = fohnen. Zet de fohn op de laagste stand [niet op koud natuurlijk] en dan heel even tegen de folie blazen. Begin op een hoekje en als de folie warm is [dus soepel] methode 1) toepassen.

Succes, poltol.

poltol
door poltol - Apr 6, 2009 om 14:11
3885 Antwoorden / 22 Vragen

@pedro,

Oom of tante agent hebben een goedgekeurde meter in de wagen. Die houden ze tegen de ruit en dan geeft die de lichtdoorlaat aan. Is die "te" laag dan ben je de klos. En plakfolie is altijd verdacht en meestal te donker.

Vr.gr. poltol

poltol
door poltol - Apr 6, 2009 om 14:13
3885 Antwoorden / 22 Vragen

En ...

Na reinigen met goed ruitenwas spul, desnoods voor werken met spiritus of wasbenzine. Daarmee haal je de lijmresten van de ruiten. Wel ventileren en niet roken en niet in een gesloten garage. Anders hoef je niet meer te poetsen, alle ruiten zijn er dan al uit geploft.

Vr.gr. poltol

johanpc
door johanpc - Apr 6, 2009 om 14:54
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Kijk op www.tintman.nl

Zou ook pedro moeten doen !

pe
door pedro01 - Apr 6, 2009 om 15:42
12 Antwoorden / 0 Vragen

ik had ook een auto met folie kreeg ook een bekeuring heb hem aangevochten voor de rechter: en gewonnen de reden de apk keurmeester is de enige die folie kan afkeuren. Ruiten van voertuigen, die in gebruik zijn genomen na 31-12-94, moeten voldoen aan richtlijn 92/22/EEG.
Bij oudere voertuigen worden alleen eisen gesteld aan de voorruit. Hierop wordt gecontroleerd bij toelating (zowel bij typekeuring als bij individuele invoer).

In de permanente eisen (5.2.42) wordt gesteld, dat ruiten niet voorzien mogen zijn van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren. In het APK-boek wordt,volgens de toelichting, ook folie hiertoe gerekend en wordt de beoordeling overgelaten aan de APK-keurmeester zonder nadere criteria te stellen.

Het artikel wat op de gestelde overtreding van toepassing is is art. 5.2.42 van het voertuigreglement. Dit artikel luidt als volgt:
Lid 1 De voorruit en de zijruiten van personenauto’s mogen:
a. geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,
b. niet voorzien zijn van onnodige voorwerpen die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.

Lid 2 Indien de personenauto niet is voorzien van een rechterbuitenspiegel, mag de achterruit…….
(NB. De auto is voorzien van genoemde spiegel, dus de rest kan achterwege blijven)

Lid 3 Onze minister kan regels vaststellen omtrent het bepaalde in het eerste lid.

In Hoofdstuk 3 van het Voertuigreglement, inhoudende de eisen voor toelating op de weg, opgenomen artikel 3.2.29, eerste lid, luidt: “personenauto’s die in gebruik worden genomen na 31 december 1994 moeten zijn voorzien van ruiten die voldoen aan en gemonteerd zijn overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 92/22/EEG.

De auto en de autoruiten vallen dus in eerste aanleg onder de EU-richtlijn 92/22/EEG en is een richtlijn van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 31 maart 1992 betreffende veiligheidsruiten en materialen voor ruiten van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan. Deze richtlijn gaat juridisch gezien vooraf aan het Voertuigenreglement.
De richtlijn bepaalt onder 9.1.4.1 van bijlage II A dat “de gewone lichtdoorlating als gemeten overeenkomstig punt 9.1.2 voor voorruiten niet minder dan 75% en voor andere ruiten niet minder dan 70% mag bedragen”.

Tevens stelt art. 5.2.42 lid 3 dat de minister (aanvullende) regels kan stellen omtrent het bepaalde in het eerste lid.
Vooralsnog zijn naast de in dit bezwaar genoemde regels geen aanvullende bepalingen bekend betreffende het tinten van autoruiten.

Zowel eigenaren van personenauto’s als wetshandhavers weten niet waar zij aan toe zijn. De regelgeving hieromtrent is onduidelijk, wat zowel door RDW als betrokken politiebeambte is erkend.
Daarnaast dateert de Wegenverkeerswet 1994 feitelijk van 1992. De wetgever heeft naar alle waarschijnlijkheid het gebruik van zonwerende folieën niet betrokken in het wetsontwerp daar toen ter tijd deze materialen niet of nauwelijks in gebruik waren. De ‘geest’ van de wet, c.q. Art. 5.2.42 doelt mijn inziens niet direct op betreffende folieën, met name niet als deze voldoen aan de EU-richtlijn 92/22/EEG of na aanbrenging de autoruit nog steeds voldoet aan de EU-richtlijn

zo nu zijn jullie volledig ingelicht en succes met het bezwaar schrijven

johanpc
door johanpc - Apr 6, 2009 om 15:54
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Op de site van het OM staat dat de tintman sinds juli 2008 weldegelijk door de politie gebruikt mag worden, en natuurlijk je mag altijd overal bezwaar tegen maken daaorvoor zijn wij een demokratie.

Maar bezwaar maken betekend niet Altijd dat je gelijk hebt of krijgt.

grindweg
door grindweg - Apr 6, 2009 om 20:02
2308 Antwoorden / 28 Vragen

welke ruiten?? want van een bestel auto mag alles dicht zijn zelfs. behalve de voorruit en de twee voorste zijruiten . als u daar toch voor bekeurd bent laat het dan even weten//

grindweg
door grindweg - Apr 6, 2009 om 20:04
2308 Antwoorden / 28 Vragen

het verwijderen gaat door de foly te verwarmen met een fuen en dan iets af laten koelen en dan verwijderen.. met een thinner de lijm verwideren maar let op niet te ruig voor de lak.

grindweg
door grindweg - Apr 6, 2009 om 20:07
2308 Antwoorden / 28 Vragen

pedro verward apk eisen met de verkeers wet .de geblindeerde ruiten horen tot het gebruikers risico.zoals zoveel dingen. dat moet men goeed onderscheiden. denk ook aan te veel verlichting of verboden verlichting. dat is ook een gebruikers eis van af 01-05-2009

pe
door pedro01 - Apr 6, 2009 om 21:25
12 Antwoorden / 0 Vragen

maar omdat de apk eisen europees worden (je kan straks ook je auto in spanje laten keuren) gelden de voertuig eisen als europees en daar is folie niet verboden de nederlandse wet is te streng op dat gebied zoals mijn vorige postings

dat ze folie strafbaar hebben gesteld prima maar ze hebben de wet niet goed dichtgetimmerd dus de keurmeester bepaald of folie mag ja of nee (volgens de voertuig eisen ) en folie voldoet aan de voertuigeisen dus het is toegestaan

dat de wet nog niet is aangepast is niet aan mij maar aan de wetgever

dus ga wobben maak bezwaar, met de juiste vraagstelling richting ovj dan kan je niet verliezen seal de gewonnen uitspraak leg hem in de auto en elke keert als je wordt aangehouden laat je de uitspraak zien (heb ik ook gedaan en telkens zeker 20 x ) mag je doorrijden

jo
door joskaa - Apr 6, 2009 om 21:36
83 Antwoorden / 45 Vragen

wat versta je onder ' wobben '

jo
door joskaa - Apr 6, 2009 om 21:38
83 Antwoorden / 45 Vragen

wat versta je onder 'wobben ' ?

jo
door joskaa - Apr 7, 2009 om 08:33
83 Antwoorden / 45 Vragen

Hallo Pedro

Bedankt voor al je uitgebreide antwoorden, trouwens iedereen bedankt, ik ben weer een stuk wijzer geworden. Heb nog een paar vragen:

Wat versta je onder 'wobben'

De bestelauto is van 2002, de lichtdoorlaatheid was 37% zei de agent. Geldt dan ook de vrijspraak zoals in jouw geval, ik weet niet hoe oud jouw auto was?

Zou ik een kopie kunnen ontvangen van jouw bezwaarschrift destijds, uiteraard tegen vergoeding; ik ben niet zo handig in het opzetten van zo'n verhaal.

Groet, Joska

grindweg
door grindweg - Apr 7, 2009 om 21:15
2308 Antwoorden / 28 Vragen

pedro  de eisen worden per 01-05-2009 veranderd. dus als je het niet gelooft . laat het dan weten. het is voor mij een kleine moeite om het te bewijzen . die veranderingen zijn al eu klaar. ook op milj gebied