ro
door robbin_1 Nov 13, 2004 om 23:09
Auto & vervoer

Vito remschijven

Alles wat wordt gebruikt slijt en heeft onderhoud nodig, is voor mij klaar. Toch vraag ik me af of een Vito die 60.000 km in 4 jaar rijdt, met nooit een zware belasting, met een voor mij een normaal rijgedrag zonodig zijn remschijven voor moet vernieuwen. Nieuwe remblokken ok,maar schijven die nog nooit een noodstop hebben hoeven maken, niet krom zijn vind ik vreemd.Mijn andere auto met ook ongeveer dezelfde km/leeftijd (Astra) heeft deze kosten nog niet. Is het gewicht van de vito zoveel zwaarder dat dit meer slijtage op de remschijf zelf veroorzaakt.Graag een antwoord van een kenner.

3257 4 Rapporteer

wvs
door wvs - Nov 14, 2004 om 08:38
28 Antwoorden / 0 Vragen

Beste ROBBIN

Mij is niet bekent dat de voorremschijven van een Vito snel slijten. Ik kan uit jouw verhaal helaas niet opmaken waarom deze vervangen moeten worden. Ook niet wie dit heeft bepaald. Buiten het bereiken van de minimale dikte (door slijtage) kunnen er ook een of meerdere haarscheurtjes in zitten, wat ook heel gevaarlijk is. Door mijn ervaring lijkt mij het laatste eerder het geval. Maar nogmaals van hieruit kan ik natuurlijk niet beoordelen wat de oorzaak is en of dat deze schijven wel vervangen moeten worden. Het vergelijk met uw astra gaat natuurlijk niet op, want dit is een heel andere auto.

Rijgedrag en belasting zijn natuurlijk wel van invloed op de slijtage van een auto, maar een auto is technisch gezien een complex apparaat en daar kan van alles mee misgaan. Kortom dit kan dus meerdere oorzaken hebben.

Ik zal eens navraag doen bij een collega maar ik denk niet dat hij meer kan vertellen. Wanneer dat wel het geval is laat ik het wel weten.

Groeten Willie

ar
door arthur2 - Nov 14, 2004 om 11:58
3 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Robbin,

Ik heb zelf bij een dealer organisatie gewerkt die Mercedes voerde, hetgeen wat jij schrijft klint bekend in de oren, de door Mercedes opgegeven standtijden worden niet gehaald, dit komt omdat ervoor gekozen is om goedkoper materiaal te monteren vanaf fabriek. Gemiddeld genoemen gaan de schijven rond de 60.000km en 65.000km defect, dat is wat de praktijk uitwijst, Mercedes geeft een standtijd aan van 90.000km op deze schijven, dat is het verschil.

Wel ben ik met de andere schrijver eens dat je de Astra niet met je Vito kunt en moet vergelijken want het zijn inderdaad andere auto´s

wo
door woodpecker - Dec 2, 2004 om 01:51
5 Antwoorden / 0 Vragen

Typische Mercedes Vito kwaal dit remschijfprobleem, net als lekkende commonrail leidingen, het enige wat ik je kan aanraden is blijven schrijven naar de dealer en vragen om coulance want ook zij weten dat dit een probleem is wat niet opgelost word, maar degene die niet zeuren betalen zo simpel is het.

no
door noise - Jan 14, 2005 om 21:16
13 Antwoorden / 0 Vragen

remschijven voor

voor is mogelijk indien er te weinig geremt wordt en daardoor de roestrand aan de remschijf zo groot wordt dat als er remblokken vernieuwt moeten worden de remschijven ook vernieuwt moeten worden omdat er anders een zodanig slechte rem kwaliteit overblijft dat een ieder goed bedrijf zich niet kan veroorloven.

het is alleen zodanig wel snel omdat als er goed geremt en onderhouden wordt de minimale maat meestal pas berijkt wordt bij +/-100.000 km

een klant van mij heeft een vito van '97 en heeft nu bij 170.000 km nog steeds de eerste schijven en pas bij 150.000 km zijn de eerste keer de remblokken vervangen.

tip voor de volgende keer vraag naar de oude schijven en vraag wat de minimale maat is en kijk hoe ze er uit zien, op het oog is vaak wel te zien of ze er goed uitzien of niet!