Li
door Liezel Nov 22, 2020 om 10:07
Auto & vervoer

Volvo v40 diesel nog geen 5 jaar gehaald - stuk. Wat kan ik doen?

Beste allemaal,
Ik heb in 2019 een Volvo V40 diesel gekocht van dec 2015. Afgelopen weekend stopt mijn auto ermee en ik word weggesleept.

Nu blijkt bij de garage mijn brandstofpomp vastgeslagen te zijn. Door de klap is de distributie verschoten en is er gruis door de leidingen gegaan. De kans dat het in de motor zit is zeer groot. Kortom, alles stuk. De schade is 10.000 tot 12.000 euro. Nu zegt de garage het is niemand zijn schuld en ik heb maar pech. Er is een diagnoserapport en ze kunnen niet achterhalen waarom het mis is gegaan.

Nog geen 5 jaar oud
157.000 km op de teller
Altijd netjes in onderhoud geweest bij gerenommeerde volvo-dealers.

Voor dit bedrag kan ik net zo goed een nieuwe auto kopen voor dit bedrag als mijn portomonnee het op dit moment toe liet.  Dit is toch ongehoord?! Volvo zou betrouwbaar moeten zijn. Wat kan ik nog doen?

6115 15 Rapporteer

ro
door ronny530 - Nov 22, 2020 om 10:26
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Eigenlijk niets want de fabrieksgarantie en de garantie van de verkoper is verlopen.

Li
door Liezel Nov 23, 2020 om 12:12
Antwoorden / 1 Vragen

Ja inderdaad. Behalve dat volvo leven lang garant heeft. Maar dat is op vervangen onderdelen

panter22
door panter22 - Nov 22, 2020 om 11:09
6599 Antwoorden / Vragen

Zomaar plotseling? Heb je nooit iets gemerkt? Info:
https://inkoopautos.com/brandstofpomp-kapot-symptomen-en-kosten/
Op wie wil je de schade verhalen?
Op de verkoper, waar je de auto 5 jaar geleden hebt gekocht?
Op de garage waar je auto in onderhoud is geweest?
Volvo misschien?
Inderdaad, voor dit bedrag koop je een nieuwe tweedehands van 5 jaar oud.
Misschien een andere auto leasen?

Li
door Liezel Nov 23, 2020 om 12:13
Antwoorden / 1 Vragen

ik geloof niet dat ik veel kan. Het is een ex lease. Ik had een half jaar garantie. Ik kan alleen nog Volvo vragen coulant te zijn denk ik

koekeloer
door koekeloer Nov 23, 2020 om 18:32
562 Antwoorden / 18 Vragen

De auto is niet 5 jaar geleden gekocht, maar in 2019 wordt er geschreven. De auto zelf is van 215.

ne
door neodutchio - Nov 22, 2020 om 12:23
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Altijd onderhouden geweest zegt niets. Als u regelmatig de tank helemaal leeg rijdt, als er rommel in de diesel komt door niet schone brandstof of doordat de tankdop zou lekken, dan kan het onderhoud nog zo goed zijn, dan gaat het een keer kapot.
Hebt u de laatste tijd niets gemerkt aan de auto? Er zijn signalen zat die duidelijk op een probleem met de brandstofpomp.

Om ergens iets te kunnen claimen is er bewijslast nodig. U moet kunnen aantonen dat de pomp bij aanschaf al niet goed was en dat het niet door andere factoren is ontstaan. U moet ook kunnen aantonen dat er geen signalen waren dat de pomp kapot ging.

Wat wel nog een ingang zou kunnen zijn, waar hebt u die auto gekocht? Er is jarenlang fraude gepleegd met importVolvo's uit Zweden. Aangezien daar geen kilometerregistratie is zijn vele Volvo's met terug gedraaide teller in Nederland op de markt gekomen. In dat geval zou u de verkoper kunnen aanspreken. Mits er bewijs is.

Maar om eerlijk te zijn, een diesel van 5 jaar oud met maar 157.000km op de klok. Het kan ook zijn door het stil staan dat er bezinksel in de tank ontstaan is waardoor de pomp verstopt is geraakt. Dan kan een euvel zijn door de vorige eigenaar, maar dat is een eigenschap die hoort bij de leeftijd en kilometerstand.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie Nov 23, 2020 om 11:26
104 Antwoorden / Vragen

Hoe kot u er bij dat in Zweden geen kilometer registratie is?? Indien u het Zweedse kenteken heeft kunt u niet alleen zien hoeveel en wie eigenaar geweest is maar ook wat er jaarlijks met de auto gereden is. En aan de hand van het chassisnummer zijn alle gegevens te achterhalen.

Li
door Liezel Nov 23, 2020 om 12:16
Antwoorden / 1 Vragen

ik heb de auto gecontroleerd voordat ik hem kocht. Het was geen importauto, maar exlease. Hij hield af en toe op de cruise control, maar dat kan vanalles zijn. Die dag dat ik er mee reed voelde het alsof de band heel erg cupte. Ik wou op weg gaan naar een garage, maar die heb ik nooit gehaald.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 23, 2020 om 12:54
1767 Antwoorden / 31 Vragen

@Liezel,

Bij welk bedrijf en voor welk bedrag heeft u de Volvo gekocht?

ne
door neodutchio Nov 23, 2020 om 13:33
5156 Antwoorden / 12 Vragen

@Cor, Lees hier. Zweden is een inhaalslag aan het maken, maar die registratie is er nooit geweest. Zodoende zijn een hoop Zweedse auto's via vage tussenpersonen hier op de markt gekomen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 22, 2020 om 12:30
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Liezel,

Vanwege de leeftijd en de kilometerstand van de auto heeft u geen enkel recht op garantie.

Veel mensen maken de fout door met een bijna lege brandstoftank rond te rijden (dus nooit helemaal vol te tanken), hierdoor slijt de brandstofpomp extra.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 22, 2020 om 15:36
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Welke garage heeft onderhoud gedaan?

Als je brandstof filter wisselde, dus bijna leeg rijden mag van mijn wel komt die vol te zitten.
Bij wisselen  filter moet je netjes werken  omdat er vuil uit kan vallen en in  de schone kant kan komen.

Waneer is de laatste beurt gedaan, en was dit met brandstof filter?
Bij een delaer  of Bovag bedrijf  zit er garantie op uitgevoerde werk en  binnen 3 maanden is het te claimen,  in 2019 gekocht als 4 jaren jonge jammer vermoed is helaas....

Alternatief is betere sloperij.....
Zo heeft  De Ooievaar in Blokker vaak  motoren in aanbieding en bij daar naartoe slepen  kunnen ze die zelfs monteren en heb je garantie op
de gebruikte motor & Montage,   dat is niet bij elke sloperij zo.

Een blok + montage is voordeliger dan Ruilmotor via de dealer en  zeker geen €10.000 tot 12.000,-  maar afhankelijk KM stand  en bouwjaar aangeboden sloper en hoeveel ze moeten  overzetten....
Tevens een grote beurt laten doen want  deze sloperij  is  in tegenstelling  tot vele denken  een goede garage die weten hoe het vooral niet moest en ze die regelmatig binnen kregen!

Er zijn meerdere sloperijen die montage & onderhoud doen  maar  deze weet ik na jarenlang in de buurt gewoond te hebben....
Meestal zelfs uitleenauto beschikbaar.
Normaal  kunnen deze diesels moeiteloos  400.000 km mee of nog veel meer....

Maandag  vanaf 8.00 uur weer open....
en  later melden wat  de werkeljke kosten waren, daar koop je geen 2015  auto voor....!

Li
door Liezel Nov 23, 2020 om 12:20
Antwoorden / 1 Vragen

Laatste grote beurt was in aug 2020. Hij was in onderhoud bij gerennomeerde volvo dealers. Precies volgens het boekje. Hij is wel al 3x terug geroepen voor allerlei dingen. En zou in nov weer terug moeten.
Distributie en vsnaar in sept 2019 vervangen. Ook een pully gemaakt. Toen had ik ook al pech.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Nov 24, 2020 om 08:25
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als deze binnen 3 maanden  kapot gaat is de grote beurt niet goed uitgevoerd.
Zowel Volvo Nederland  als de Bovag kun je benaderen wegens  niet goed onderhoud.

De genoemde €10.000 tot €12.000,- is vermoedelijk een gereviseerde motor.
Een sloop blok is  met montage  tussen  €3500 en €5500 volgens de sloperij....
Afhankelijk van hoe oud  en KM  donor auto en  het type motor,  ze vermoeden maar weten niet precies welke erin zit.
Blok & Turbo of moeten ze meer overzetten.

Maar je  hebt 3 tot 6 maanden garantie op  onderhoud, en ik denk dat de dealer veel geld kwijt is.
Lees eens de voorwaarden  op de factuur... meestal achterop.

Gezien deze schade hebben ze niet goed geluisterd en hoeveel Km heb je sinds deze beurt gereden?
Ook nog diverse terugroep dus er was meer aan de hand.....

Een schadeclaim op een dealer  die beweerde deskundige te zijn en goed onderhoud... niet de goedkoopste dus mag je
meer verwachten dan universele garage.
Laat het er niet bij zitten  en cliam deze schade wegens   niet goede grote beurt en zij moeten dan tegendeel bewijzen...
Eventueel bij  geschil kun je de Bovag vragen  voor  onafhankelijk oordeel...

rj
door rjw - Nov 22, 2020 om 16:29
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Altijd netjes in onderhoud geweest zegt niet veel. Het enige wat je dan weet is dat de onderhoudsbeurten zijn uitgevoerd. Maar je weet niet of de garage in het verleden al hebben gewaarschuwd voor mogelijke problemen en dat de vorig eigenaar dat heeft genegeerd. Dan staan weliswaar de stempeltjes netjes in het boekje, maar verder niets. Even heel slecht denken: misschien is de vorige eigenaar vlak voordat hij de auto verkocht gewaarschuwd en heeft hij geen cent willen uitgeven omdat hij de auto toch wilde verkopen. Wat ik maar wil zeggen: vaar niet blind op onderhoud.

En Volvo is een betrouwbaar merk, maar niet iets magisch. Het kan net zo goed kapot gaan als ieder ander merk.

Li
door Liezel Nov 23, 2020 om 12:21
Antwoorden / 1 Vragen

ik heb hem helemaal na laten kijken door mijn garage. Maar helaas heeft het alleen veel geld gekost en heb ik alsnog niks meer :(.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Nov 23, 2020 om 11:24
104 Antwoorden / Vragen

Schade is 10.000 tot 12.000 euro?? Ik zou eens bij een Volvo dealer informeren voor een ruilmotor met een redelijke kilometerstand. Weet u zeker dat de pomp is vastgeslagen en dat niet de distributieriem gebroken is?

Li
door Liezel Nov 23, 2020 om 12:23
Antwoorden / 1 Vragen

Brandstofpomp is vastgeslagen, daardoor distributieriem verschoven. Distributie is sept 2019 vervangen. Door het vastslaan en de klap is er ook gruis ontstaan en door de hele motor gegaan. Dus alles is eigenlijk kapot gegaan

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Nov 23, 2020 om 11:30
104 Antwoorden / Vragen

Er moet toch wel iets met die auto aan de hand zijn, want bij 150.000 km is dit defect is bijna onmogelijk. Heeft hier natuurlijk nets mee te maken, maar wat heeft u voor die auto betaald? En hoeveel kilometer stond er op de teller?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 23, 2020 om 12:51
1767 Antwoorden / 31 Vragen

@Cor,

De kilometerstand is : 157 duizend, dit staat bij de vraag bovenaan.

ne
door neodutchio Nov 23, 2020 om 13:28
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Door stilstand krijg je ook slijtage. Voor een diesel is de kilometerstand erg laag te noemen. Bezinksel in de tank ligt op de loer en kan een oorzaak zijn.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie Nov 25, 2020 om 15:37
104 Antwoorden / Vragen

Dat de kilometerstand 150 k is heb ik ook gelezen maar wat was de stand bij aankoop. Dat wilde ik graag weten.

me
door mein33 - Nov 23, 2020 om 13:42
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Li
DOOR LIEZEL 23 NOV. 2020 OM 12:23
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Brandstofpomp is vastgeslagen, daardoor distributieriem verschoven. Distributie is sept 2019 vervangen. Door het vastslaan en de klap is er ook gruis ontstaan en door de hele motor gegaan. Dus alles is eigenlijk kapot gegaan

@liezel,

Waardoor de brandstofpomp is vastgeslagen zal waarschijnlijk niet te achterhalen zijn, zeker niet zonder voor dit onderzoek kosten te maken.
Als de distributie is verschoven, dan heeft dat op veel motor inwendige onderdelen invloed en zal er in de motor behoorlijke schade (kunnen) zijn aan o.a. het kleppenmechanisme en gruis in de motor is funest voor alle lagers en andere onderdelen.
De motor reviseren is een optie, hiervoor zijn er speciaal op diesels ingestelde revisiebedrijven. Vraag eens een offerte incl. uit en inbouw.
Vervangen is ook een mogelijke optie, sloopauto's genoeg voor handen met een dergelijke motor, maar de motor en het in- en uitbouwen is ook niet goedkoop.

U moet zich de vraag stellen of deze revisie/vervanging voor de auto en voor u nog wel economisch verantwoord is.

mo
door mof - Nov 23, 2020 om 17:03
3619 Antwoorden / 3 Vragen
ro
door ronny530 - Nov 23, 2020 om 18:30
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Dat er van garantie geen sprake is moge duidelijk zijn maar tien tot twaalfduizend euro schade is wel heel erg veel tenzij de garage een compleet nieuwe motor wil verkopen. Dat van dat gruis in de motor snap ik niet helemaal want als een brandstofpomp vastloopt krijgen de cilinders geen brandstof meer want de inspuiting van brandstof stopt direct. Om de werkelijke schade te bepalen zal de cilinderkop van de motor gedemonteerd moeten worden en vaak zijn de kleppen wel krom want als de distributieriem verschiet klopt de klep timing niet meer en komen de kleppen in aanraking met de zuigers. Zodra de cilinderkop gedemonteerd is kunnen de zuigers en de cilinderwanden gecontroleerd worden en als die geen schade hebben dan is enkel spoelen van het motorblok, een cilinderkop revisie en uiteraard een nieuwe brandstofpomp noodzakelijk. Wat u zou kunnen doen is om de garage voor de diagnose te bedanken en de reparatie niet uit te laten voeren. U kunt dan een universeel garage bedrijf inschakelen die de auto voor u ophaald voor een second opinion want de auto is het niet meer waard om er een nieuwe motor in te leggen en defect hooguit exportwaarde.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 24, 2020 om 08:31
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Bij riem 2019 en  grotebeurt augustus 2020 is dit nog binnen 3 maanden en Volvo + Bovag garantie!

De Bovag vragen lijkt me redelijk.
Deze Dealer noemde de  gereviseerde en/of nieuwe motor + montage met zijn werkplaatstarief.....

Maar er zijn gebruikte blokken met  3, 6 of 12 maanden garantie en die voordeliger monteren...
maar ik denk gezien hele verhaal en ze moest in november nogmaals terug dat  er geen goed en volledig onderhoud is gedaan....

Graag 't verhaal wat er nog gedaan moest worden....
Een grote beurt bij de Volvo dealer en  nu dit,  dan krijg je  een schadeclaim, Bovag of rechtsbijstand verzekeraar als garage...
Die nog blij mag zijn dat geen naam en adres van deze Dealer is genoemd.....

Of vraag even of ze hier willen  reageren voor hun kant van 't verhaal....
Vaak is er dan plotseling Coulance.....  of gratis herstel met leenauto zonder kosten!

ne
door neodutchio Nov 24, 2020 om 08:38
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Garantie op een hele auto hij een beurt? Dus als ik mijn olie laat verversen en mijn raam valt er daarna uit is dat garantie? Als er rommel in de tank gezeten heeft dat is opgezogen is dat natuurlijk niet de verantwoordelijkheid van de garage. Als TS is doorgereden terwijl er al indicatoren waren dat de pomp op knappen stond, dan is dat ook de verantwoordelijkheid van de garage niet.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Nov 24, 2020 om 15:16
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Helemaal mee eens maar geen  kale Olie maar Grote Beurt bij de Dealer en deze persoon schreef, moet eind november terug komen.....

Ik vermoed dat ze deze klant lieten doorrijden zonder goede waarschuwing.... op  grote beurt zit normaal 3 maanden Bovag garantie op uitgevoerde werk en grote beurt is alles controleren....
Daarom geef ik deze persoon nog een redelijke kans op  Coulance of  eventueel gratis herstel, afhankelijk waarvoor deze
eind november terug moest....

ne
door neodutchio Nov 25, 2020 om 15:51
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Bij een grote beurt zit geen controle op bezinking in de brandstoftank. Soms wordt er een reinigingsmiddel in gedaan, maar meer niet.

Da
door Daisy1994 - Nov 25, 2020 om 16:45
5 Antwoorden / Vragen

Aan de reacties te zien valt hier weinig aan te doen. Waardeloos zeg. Sterkte.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 25, 2020 om 17:18
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik wacht nog op  de opgave waarvoor  deze in November terug moest....!

Verder is een brandstof filter wisselen  ook vaak bij een Grote Beurt, en als die erg vol was is tank schoon spoelen noodzaak!
Alleen maar wisselen zonder te kijken is foute Dealer.

Verder is het maar net waar je tankte,  sommige leveren vervuilde en is enkele keren Bingo....
Andere reden  800.000 km zonder enige problemen....

Maar waarom  meerdere keren tussendoor terug en waarvoor was die November afspraak?
Daar wacht ik op.... en de Bovag vragen  kan altijd.... een Grote Beurt is meer dan alleen lijstje  en je moet alles bekijken en controleren.

va
door vano - Nov 25, 2020 om 17:23
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Liezel,

ik had een nieuwe Volvo gekocht bij een Volvo dealer. Heb hier in 6 jaar  140.000 km mee  gereden en toen verschoof mijn distributieriem. De gevolgens waren niet te overzien, cylinders kapot en nog veel meer. Monteurs hebben bij de schade aan het motorblok laten zien en vervanging van benodigde onderdelen zou mij tussen de 6 en 8 duizend euro gaan kosten. De auto is bij de dealer waar hij gekocht is in onderhoud geweest. Zonder dat ik er om vroeg bood de dealer aan om 20 % van de kosten uit coulance voor zijn rekening te nemen. Toen ik vroeg wat er mogelijk was als ik nieuw kocht en deze auto gerepareerd inruilde werd mij een inruilprijs geboden die lag boven wat ikzelf verwachte en de 20% coulance werd verhoogd tot 30 %. Ik blij, dealer blij. Wat ik hier eigenlijk mee wil zeggen is dat je de dealer ook kunt vragen hoe je er samen het beste uitkomt.