door 102030 Jul 7, 2005 om 20:08
Auto & vervoer

Voorwaarden om een taxi-type goedkeuring te verkrijgen

Op mijn auto, grijs kenteken, zit geen taxi-type goedkeuring.

Ik wil hem op "geel"-kenteken zetten maar OOK als taxi gaan gebruiken.

Aan welke voorwaarden moet hij dan voldoen?

10835 8 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Jul 8, 2005 om 08:56
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Het is het een of het ander. Een geel kenteken verbiedt je om de auto als taxi te gebruiken. Als je de auto als taxi wilt gaan exploiteren, krijg je een blauw kenteken en de vermelding in je kentekenbewijs dat het om een taxi gaat.

Brynnar

door 102030 - Jul 8, 2005 om 09:03
9 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Brynnar,

Bedankt voor je antwoord mmaarr het is niet het antwoord wat ik nodig heb.

Als ik mijn auto naar de RDW breng om hem te laten keuren om een een blauw kenteken (lees taxi) te verkrijgen moet ik ook een taxi-type goedkeuring overleggen (verstrekt door de garage).

Krijg ik dit wel als hij op geel kenteken staat. Dat is de vraag.

Ik weet niet wie dit als beste antwoord heeft beoordeeld maar ik ben al een jaar op zoek naar een antwoord. Ook de RDW heeft mij niet wijzer kunnen maken.

Wanneer verkrijgt een auto een taxi-type goedkeuring? Wat zijn de voorwaarden waaraan hij moet voldoen?

brynnar
door brynnar - Jul 8, 2005 om 09:19
1782 Antwoorden / 27 Vragen

U dient hiervoor het volgende nodig te hebben:

  1. Een eis van vakbekwaamheid, ofwel een SEP certificaat. (Stichting Examens Personenvervoer)

  2. Een verklaring van goed gedrag

  3. Aantoonbaar vervoer (dat is geen probleem, u heeft een auto)

  4. Eventueel een ondernemingsplan of (mogelijke) vervoerscontracten.

Daarna kunt u een taxivergunning opvragen bij:

Rijksverkeersinspectie
Ministerie van Verkeer en Waterstaat in Den Haag
Tel. 070 - 305 26 66

Zolang u dit niet heeft, zal het de moeite niet lonen om een blauw kenteken aan te vragen.

Succes

Brynnar

door 102030 - Jul 8, 2005 om 11:04
9 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Brynnar,

Ik las in Autoweek een reportage hoe je een auto op "geel" kenteken kan zetten kosten plaatje enz. Dat bracht mij op het idee om te vragen hoe en waar de taxi-type goedkeuring vandaan moet komen. De garage beweerde dat de remmen afwijkend zijn van mijn grijze...???

Last van de BPM heb ik niet, taxis zijn ook vrijgesteld van BPM en BTW. Sinds een paar jaar kun je de (reeds betaalde BTW) naar dagwaarde terugvorderen.

Leuk hoe mannen reageren. U heeft papiertjes nodig.

Het is het SEB die de examens afneemt.

Laat ik nou mijn papieren/vergunningen zowel voor personenvervoer als (nationaal en internationaal) goederenvervoer HEBBEN. Graag wil ik de (jonge) auto die ik al bezat eer ik in sneltreinvaart alle benodigde examens behaalde gaan gebruiken OOK voor personenvervoer.

Dus wie weet welke eisen aan een auto gesteld worden om een taxi-type goedkeuring te verkrijgen?

P.S. Ik ben dus vrouw

brynnar
door brynnar - Jul 8, 2005 om 11:19
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste 102030,

Ik wist niet dat je op papier al klaar bent, excuses hievoor, want dan ben je met mijn antwoord idd niet geholpen. Welke specifieke eisen gesteld worden weet ik niet, maar ik heb wel een telefoonnummer bij het RDW van een afdeling die je wel zou kunnen helpen.

Voertuigen die niet aan een typegoedkeuring voldoen of waarvoor specialistische kennis nodig is, worden bij deze afdeling gekeurd. U moet hierbij denken aan: autobussen, taxi's, ambulance voertuigen, invalide voertuigen, motorfietsen, speciale aanhangwagens/ opleggers en rijdende werktuigen. Daarnaast voert deze afdeling keuringen uit aan gevaarlijke stoffen- en koelvoertuigen.
Fax: (079) 345 80 34
E-mail: iks@rdw.nl

Ik hoop dat dit je wel wat verder op weg helpt.

Brynnar

door 102030 - Jul 8, 2005 om 11:41
9 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Brynnar,

Bedankt voor het antwoord. Ik ga het gewoon weer proberen, misschien dat ik duidelijk kan maken wat ik bedoel. Vorig jaar wilde ik MET de antwoorden van de RDW de auto aanbieden voor de keuring; En toen kon het ineens niet.

brynnar
door brynnar - Jul 8, 2005 om 12:00
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste 102030,

Als ik het goed begrijp, heeft u overal al informatie ingewonnen bij de garage en de RDW (en meer info dan ik u al heb gegeven dus). Maar met die antwoorden die u gekregen heeft en de eventuele aanpassingen kunt u de auto niet gekeurd krijgen als taxi. Papieren heeft u allang, dus dat is geen objectie. Dat u vrouw bent mag niet ter zake doen. Heb ik het nu wel begrepen?

Wat mij verbaast is dat u de keuring dus niet rond kreeg. Heeft u hierbij ook naar een reden gevraagd waarom niet? Zo ja, wat was de uitleg?

Ik hoop overigens dat collega Grindweg (de auto-expert in deze rubriek) spoedig online is. Hij zal waarschijnlijk meer kennis van zaken hebben omtrent het technische deel.

Brynnar

door 102030 - Jul 8, 2005 om 12:24
9 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Brynnar,

Fijn dat je zo meedenkt.

De RDW gaf zelf aan dat je de laadruimte kon verkleinen voor "geel".

De volgende wist te vertellen dat ik een confirmiteitsverklaring nodig had. Ook opgehaald bij de garage. Toen moest het een taxi-type goedkeuring zijn. De garage wist te vertellen dat de remmen afwijkend zijn. Hoezo denk ik, ik heb al 4 + 1 zitplaats, dus de personen ( vrienden) die ik nu vervoer zitten voor eigen risico mee te rijden?

Hopelijk meldt zich iemand die uitleg kan geven over een "taxi-type goedkeuring". Voor goederenvervoer is ook een type-goedkeuring vereist. Wat zijn de regels?