co
door coupe Feb 29, 2008 om 11:32
Auto & vervoer

Waarom steedsduurdere brandstof.

Ik vraag mij af waarom de brandstofprijzen steeds maar weer worden verhoogd. Het is natuurlijk een broodje aap verhaal dat het zou komen omdat een vat ruwe olie steeds duurder word. Okee een vat olie wordt wel duurder in DOLLARS maar in EURO'S niet. De dollar wordt steeds minder waard. Als de dollar nog verder zakt tot bv 1/2 Euro ( en dat gebeurd volgens mij ) dan willen die oliemaatschappijen bv 150 dollar ontvangen voor een vat. Maar dan kan onze regering ( zeg maar stelletje graaiers, Wouter Bos voorop ) toch niet zeggen maar weer de brandstofprijzen omhoog want een vat olie is weer duurder geworden. VOLGENS MIJ BETALEN WIJ HIER MET EURO'S EN NIET MET DOLLARS.

m vr.gr. Coupe

208 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 29, 2008 om 11:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is meer iets voor een forum. Begin een forum over de brandstofprijzen.

Vladja

ve
door verwijderd - Feb 29, 2008 om 12:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Coupe,

Ja een discussie voor het forum, maar een antwoord op de vraag zal hier beter tot z'n recht komen dan daar..

Ten eerste je grootste fout in je redenatie:

Onze regering bepaald niet de brandstofprijzen! Zelfs Wouter Bos, met zijn Shell verleden, is niet verantwoordelijk voor het stuk dat wordt bepaald door de oliemaatschappijen. Regering bepaald slechts de belastingen en accijns. En dat is een vast en geen procentueel getal.

Daarnaast geef je zelf al het antwoord op de vraag.

Stel:

1 euro = 1,5 dollar         vat olie = 100 dollar = 66,6 euro
1 euro = 2 dollar            vat olie = 133 dollar = 66,6 euro

Je bewering is juist als bovenstaande scenario klopt, nl de olieprijs is direct gekoppeld aan waarde van de dollar. Dan zouden wij er inderdaad geen last van hebben.

Echter denk ik dat de genoemde prijs van 150 dollar per vat, bij een dollarkoers van 0.5 Euro realistischer is. Omgerekend betalen wij dan 75 euro per vat, dus stijgen de prijzen, simpel.

Dus zou je willen klagen bij de overheden van de olieproducerende landen?? Dank hiervoor alvast

Flipje

ve
door verwijderd - Feb 29, 2008 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

edit

En dat is een vast en geen procentueel getal. Behalve de BTW dan.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2008 om 06:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een hekel aan Bos hebt, oké, maar hoge brandstofprijzen waren er echt onder alle kabinetten of heb je een selectief geheugen?

ve
door verwijderd - Mar 2, 2008 om 00:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Simpel:

de relatieve koersstijging van de euro tegen de dollar is lager dan de stijging van de olieprijs! En nee, Bos wrijft wel in zijn handen, maar heeft hier niets over te zeggen.

Einde topic.

C.