ho
door horchner Mar 8, 2005 om 12:57
Auto & vervoer

Wel of geen bekeuring door hectopaaltjes

De Nederlandse overheid is scheutig met bekeuringen en op zich is dat prima. Het leert/dwingt de Nederlander netter maar vooral ook veiliger te rijden. Echter als er onduidelijkheden zijn over welke verkeersregel wel en niet van toepassing zijn dan wordt het lastiger.

Het probleem dat ik heb zijn de kleine 100 km bordjes op de hectometerpalen langs de Nederlandse snelwegen. Ze lijken 100% op de grotere exemplaren maar hebben kennelijk niet dezelfde status. Zo was/is op de A4 richting Amsterdam een snelheidbeperking van 90km/uur. Tevens waren een aantal hectometerpaaltjes met de 100km aanduideling afgedekt. Maar, formeel gezien, zou men weer 100 km/uur mogen rijden bij de eerst volgende niet afgedekte 100km aanduiding, toch? Ik heb een e-mail naar postbus 51 gestuurd met deze vraag. Ik kreeg echter een gek en verwarrend antwoord terug: 1. Ja de grote van een verkeersbord maakt uit voor de geldigheid(?) en 2. Ook al lijken de 100km aanduidingen op snelheidborden ze zijn het toch niet(?). Ik moest ze zien als een soort reminder net als de gele bordjes van vroeger.

Ik moet zeggen dat ik dit antwoord niet had verwacht. Goed beschouwd is er sprake van plagiaat van eigen shelheidsborden. Volgens mij was rijkswatrerstaat gewoon te lui om alle hectometer bordjes goed af te dekken. Maar als er straks een bekeuring binnenkomt wat is dan het verweer?

2453 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 8, 2005 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

De aanduiding op de hectometerpaaltjes (en in de middenberm op de vangrail) zijn slechts een aanduiding, dat, onder normale omstandigheden, voor die snelweg een maximum snelheid van 100 kmpu geldt. U zult bij het oprijden van een snelweg of wanneer deze snelheid van kracht wordt dan ook altijd het bekende ronde bord met deze snelheid zien. Als er een beperking geldt ivm bv werkzaamheden of file geldt de snelheid op de bekende ronde borden of de matrixen boven de snelweg. De bordjes op de paaltjes hebben geen enkele rechtsgeldigheid. Waarom Riojkswaterstaat die bordjes (soms) afdekt is mij onbekend en volgens mij ook niet nodig. Groeten - E.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2005 om 14:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op zich helder. Blijft het probleem dat deze kleine bordjes exact op de grote lijken (de oude bordjes waren geel en hadden geen rode rand) en dat is en blijft op zich vreemd en verwarrend. Als we deze analogie doortrekken dan zouden de kleine lettertjes in een polis of contract ook niet rechtsgeldig zijn en uitsluitend als reminder dienen...

ve
door verwijderd - Mar 8, 2005 om 14:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan inderdaad verwarrend zijn maar volgens mij zijn die kleine bordjes niet opgenomen als officieel bord in het Verkeersreglement en ook in Europees veband hebben die dingen geen enkele rechtsgeldigheid. Ze dienen alleen maar als advies, zoals b.v. de (wèl officiele) vierkante blauwe borden met een bepaalde snelheid die je vaak ziet bij scherpe bochten. Harder mag maar het risico dat je uit de bocht vliegt neemt toe met de snelheid. Wat dat laatste betreft (kleine lettertjes), hou dat maar op 'wishful thinking" Groeten - E.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2005 om 15:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

het antwoord is op zich duidelijk. De conclusie is toch dat de afmeting inderdaad het verschil maakt (de borden zelf zijn identiek, ze zijn allebei rond met rode rand en hebben beide het getal 100 erin) er is dus een grens waar boven een verkeersbord wel rechtsgeldig is en waar beneden het niet rechtsgeldig is...

ve
door verwijderd - Mar 8, 2005 om 15:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Van belang is of het bord vermeld staat in de betreffende wet en regelgeving. Voor snelheid zijn dit b.v. de borden A1 t/m A5 - zie ook onderstaande link. E.

http://proto.thinkquest.nl/~klb019/borden.htm

ve
door verwijderd - Mar 8, 2005 om 15:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas kan ik op dit forum geen foto's plaatsen maar het A1 bord zoals afgebeeld op de door je aangegeven website komt exact overeen met het bordje op de hectometer paal.

Het feit dat het gecombineerd is met een ander verkeersbord ( de hectometer aanduiding ) zou niet met de rechtsgeldigheid te maken moeten hebben want dan zouden andere combinatieborden ook niet rechtsgeldig zijn.

Het feit dat we deze uitwisseling hebben geeft echter precies mijn punt aan: De betekenis, bedoeling en rechtsgeldigheid van veel verkeersborden en verkeerssituaties is vaak niet (direct) duidelijk en juist die onduidelijkheid leidt vaak tot verwarring, ongelukken en erger...

 ...ik pleit er daarom voor de bordjes geen rode rand maar een gele rand te geven... Alle onduidelijkheid is dan weer opgelost.