Wel of geen garantie?
Op 12 november 2002, heb ik een Spall centrale deurvergrendeling laten installeren bij een auto electronicabedrijf.
Deze installatie heb ik gepind, toen ik naar huis ging realiseerde ik me, dat ik geen rekening had gekregen maar wel het bonnetje van de pinbetaling welke ik heb weggegooid nadat het bedrag was afgeschreven.
Ongeveer 11 maanden later reageerde de ontvanger van de installatie niet op mijn twee zenders.
Hierop heb ik het bedrijf gebeld, een afspraak gemaakt, gebracht, en weer opgehaald.
De ontvanger bleek uitgebouwd en was opgestuurd, er werd mij verteld dat het wel eens gebeurde dat de installatie de frequentie niet meer herkende.
Een week later werd de installatie ingebouwd, toen ik de sleutels wilde ophalen kreeg ik een rekening € 110,= , ik vertelde dat ik dit wel vreemd vond, daar dit toch een garantiegeval betrof. Ze vertelden dat ik op voorhand moeten vertellen dat dit een garantiegeval betrof.
Ik heb onder protest de rekening betaald, omdat ik mijn auto s'avonds moest gebruiken, en anders mijn sleutels en de auto niet had meegekregen.
Wel werd mij verteld dat het moeilijk zou worden het bedrag te kunnen retourneren, ivm met het vernietigen van de opdrachtbon, bij de Leverancier (Spall).
Ik heb de eigenaar gevraagd of hij mijn copyfactuur in zijn boekhouding heeft ivm de relatie pinbetaling / factuur / BTW.
Hij moest dit uitzoeken, maar heeft naar ongeveer 6 telefoontjes er nog geen tijd voor gehad.
Nu zou ik graag willen weten:
1. Geldt de garantie niet, als je dit niet op voorhand aangeeft?
2. Geldt de pinbetaling ook als aankoopbon?
3. Aangezien de in en uitbouw door de installateur is gedaan, kunnen ze zich ook dan beroepen op dit had je op voorhand moeten aangeven?
Misschien is het een idee om contact op te nemen met de leverancier en hen je probleem voor te leggen. In de meeste gevallen verlenen zij alsnog de garantie. Het bedrijf waar je de rekening betaalt hebt is volgens de wet verplicht de factuur tot 5 jaar na aankoop te bewaren(voor de belastingsdienst)!! Het lijkt mij niet dat ze kunnen zeggen dat je dit op voorhand had moeten aangeven. Je zou contact kunnen opnemen met een rechtshulp bureau.
Garantie geldt zolang u redelijkerwijs kunt aantonen dat u recht heeft op garantie.
U hoeft op voorhand niet aan te geven dat het een garantiekwestie betreft, maar dit is wel wenselijk.
Een pinbetaling kan niet dienen als garantiebewijs. Dergelijke bonnen geven alleen aan dat u iets betaald heeft, niet waarvoor u betaald heeft.
Een verkoper kan zich niet beroepen op het 'vooraf aangeven' van een garantiekwestie. Hoe hij de garantiekwestie met de leverancier afhandelt is in principe zijn probleem, niet het uwe.
Als de verkoper een correcte administratie bijhoudt, dan kan hij in een oogopslag zien dat het garantie betreft (dmv serienummer)
Het is sowiezo verstandig om vooraf aan te geven dat het systeem nog geen jaar oud was en om te vragen wat de garantievoorwaarden zijn, want dit soort systemen kunnen in allelei verschillende typen auto's ingebouwd worden met allerlei verschillende soorten deurbekleding e.d. daardoor willen fabrikanten en importeur wel eens moeilijk doen over de uit en inbouwkosten meestal worden deze gedragen door de installateur.
Het is echter wel een probleem voor u om aan te tonen op welke datum het systeem ingebouwd is want u kunt redelijker wijs niet van een bedrijf verwachten dat deze uw administatie ook nog eens overneemt.
Maar misschien een briefje naar de leverancier met het verhaal erom heen kan soms voor een redelijke oplossing zorgen
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Berkenbosch Mode
Goedendag,
Ik heb bij een webshop winkel 3 jurkjes besteld. De jurkjes heb ik ontvangen. 2 van de 3 jurkjes wijken sterk af qua kleur en 1 jurkje is echt totaal een andere kleur. Namelijk zwart i.p.v. salie groen. Nu wil ik de jurkjes retourneren. Via de mail krijg ik antwoord dat ze de jurkjes niet terug willen nemen, want afgeprijsde artikelen nemen ze niet terug. Wel krijg een 25% ko
...
Lees meer
Electrische fiets gewonnen; 11 maanden later nog niet in huis
Mijn man heeft medio oktober 2023 met een winactie van Esso een elektrische fiets van Bayck gewonnen. We zouden binnen 2 weken gebeld worden voor het maken van een afspraak om de fiets te leveren. Dit gebeurde niet.
Nadien is meer dan eens contact geweest met Bayck en Esso. Er zijn zelfs 2 data geweest waarop ze de fiets zouden bezorgen, maar die afspraken zijn op het laatste moment afgezeg
...
Lees meer
Delta kabel wil niet opleveren terwijl buren al maanden Delta hebben
Gechte,
2,5 jaar geleden is de kogel door de kerk en krijgen we Delta Kabel in Vianen. Na de nodige hobbels is onze wijk een paar maanden geleden opgeleverd.
Nu was er bij de oplevering van mijn adres iets fout gegaan, geen licht in de kabel of zo iets, maar daar is een monteur voor langs geweest. En boel (Volgens Circet) netjes afgemeld op 22 juli.
Afijn een week
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer