ga
door garantie Nov 16, 2003 om 19:57
Auto & vervoer

Wel of geen garantie?

Op 12 november 2002, heb ik een Spall centrale deurvergrendeling laten installeren bij een auto electronicabedrijf.
Deze installatie heb ik gepind, toen ik naar huis ging realiseerde ik me, dat ik geen rekening had gekregen maar wel het bonnetje van de pinbetaling welke ik heb weggegooid nadat het bedrag was afgeschreven.
Ongeveer 11 maanden later reageerde de ontvanger van de installatie niet op mijn twee zenders.
Hierop heb ik het bedrijf gebeld, een afspraak gemaakt, gebracht, en weer opgehaald.
De ontvanger bleek uitgebouwd en was opgestuurd, er werd mij verteld dat het wel eens gebeurde dat de installatie de frequentie niet meer herkende.
Een week later werd de installatie ingebouwd, toen ik de sleutels wilde ophalen kreeg ik een rekening € 110,= , ik vertelde dat ik dit wel vreemd vond, daar dit toch een garantiegeval betrof. Ze vertelden dat ik op voorhand moeten vertellen dat dit een garantiegeval betrof.
Ik heb onder protest de rekening betaald, omdat ik mijn auto s'avonds moest gebruiken, en anders mijn sleutels en de auto niet had meegekregen.
Wel werd mij verteld dat het moeilijk zou worden het bedrag te kunnen retourneren, ivm met het vernietigen van de opdrachtbon, bij de Leverancier (Spall).
Ik heb de eigenaar gevraagd of hij mijn copyfactuur in zijn boekhouding heeft ivm de relatie pinbetaling / factuur / BTW.
Hij moest dit uitzoeken, maar heeft naar ongeveer 6 telefoontjes er nog geen tijd voor gehad.
Nu zou ik graag willen weten:
1. Geldt de garantie niet, als je dit niet op voorhand aangeeft?
2. Geldt de pinbetaling ook als aankoopbon?
3. Aangezien de in en uitbouw door de installateur is gedaan, kunnen ze zich ook dan beroepen op dit had je op voorhand moeten aangeven?

584 3 Rapporteer

mv
door mve - Apr 16, 2004 om 12:01
9 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien is het een idee om contact op te nemen met de leverancier en hen je probleem voor te leggen. In de meeste gevallen verlenen zij alsnog de garantie. Het bedrijf waar je de rekening betaalt hebt is volgens de wet verplicht de factuur tot 5 jaar na aankoop te bewaren(voor de belastingsdienst)!! Het lijkt mij niet dat ze kunnen zeggen dat je dit op voorhand had moeten aangeven. Je zou contact kunnen opnemen met een rechtshulp bureau.

NatureTravel
door NatureTravel - Apr 16, 2004 om 12:01
646 Antwoorden / 8 Vragen

Garantie geldt zolang u redelijkerwijs kunt aantonen dat u recht heeft op garantie.
U hoeft op voorhand niet aan te geven dat het een garantiekwestie betreft, maar dit is wel wenselijk.

Een pinbetaling kan niet dienen als garantiebewijs. Dergelijke bonnen geven alleen aan dat u iets betaald heeft, niet waarvoor u betaald heeft.

Een verkoper kan zich niet beroepen op het 'vooraf aangeven' van een garantiekwestie. Hoe hij de garantiekwestie met de leverancier afhandelt is in principe zijn probleem, niet het uwe.
Als de verkoper een correcte administratie bijhoudt, dan kan hij in een oogopslag zien dat het garantie betreft (dmv serienummer)

wo
door woodpecker - Dec 2, 2004 om 10:44
5 Antwoorden / 0 Vragen

Het is sowiezo verstandig om vooraf aan te geven dat het systeem nog geen jaar oud was en om te vragen wat de garantievoorwaarden zijn, want dit soort systemen kunnen in allelei verschillende typen auto's ingebouwd worden met allerlei verschillende soorten deurbekleding e.d. daardoor willen fabrikanten en importeur wel eens moeilijk doen over de uit en inbouwkosten meestal worden deze gedragen door de installateur.

Het is echter wel een probleem voor u om aan te tonen op welke datum het systeem ingebouwd is want u kunt redelijker wijs niet van een bedrijf verwachten dat deze uw administatie ook nog eens overneemt.

Maar misschien een briefje naar de leverancier met het verhaal erom heen kan soms voor een redelijke oplossing zorgen