sp
door spirasmus Jan 8, 2024 om 15:32
Auto & vervoer

Welke banden zijn beter?

Welke banden kun je nu in de winter beter gebruiken; winterbanden met 4 mm of zomerbanden met 8 mm?

5309 18 Rapporteer
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 8, 2024 om 15:39
2076 Antwoorden / Vragen

Volgens mij zou 4 mm ruim voldoende profiel voor de winterbanden moeten zijn en kun je voor de veiligheid dus beter de winterbanden gebruiken. Als je ermee naar Duitsland zou gaan is dat sowieso min of meer verplicht.

Ca
door Cassie020 Jan 11, 2024 om 20:46
6 Antwoorden / 0 Vragen

Winterbanden verliezen de juiste werking rond en onder de 4 mm. Dus zeker niet ruim voldoende. Alleen voor apk maakt het geen verschil zomer of Winterbanden.

Ja
door JannyBoe - Jan 8, 2024 om 15:40
520 Antwoorden / Vragen

Die vergelijking is niet helemaal reëel: een winterband met 4 mm profiel zit tegen een hoognodige vervanging aan.
Een zomerband met 8 mm profiel is perfect in orde.

Wil je met winterbanden rijden: zorg dan voor banden met een ruim voldoende profieldiepte.

sp
door spirasmus - Jan 8, 2024 om 15:41
61 Antwoorden / 28 Vragen

Ik ga sowieso niet naar het buitenland

Ja
door JannyBoe Jan 8, 2024 om 15:45
520 Antwoorden / Vragen

Prima, maar ook in Nederland is een keuze voor ruim voldoende profieldiepte van welke band dan ook de beste optie.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 8, 2024 om 15:45
7198 Antwoorden / 3 Vragen
ne
door neodutchio - Jan 8, 2024 om 15:55
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Winterbanden kan je beter gebruiken bij lage temperaturen. Omdat ze van een ander rubber soort gemaakt zijn blijft dit soepeler bij lage temperaturen. Ook de lamellen in de band zorgt voor een betere grip in sneeuw.
Profieldiepte is slechts een onderdeel van het geheel.

Thecla58
door Thecla58 - Jan 8, 2024 om 16:33
858 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zeg neem al weather banden. Neem dan wel banden die je in Duitsland ook mag gebruiken. Er staat een gestyleerde berg op met een sneeuwvlok erin,

sira
door sira Jan 8, 2024 om 17:57
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Ik had op mijn terreinwagens M&S banden (mud & snow). Is vergelijkbaar met all seasons banden.

Het is veel voordeliger, want je hoeft geen banden te wisselen.

JMA2
door JMA2 Jan 9, 2024 om 00:07
117 Antwoorden / 2 Vragen

Allweather is noch vlees noch vis

Thecla58
door Thecla58 Jan 9, 2024 om 11:43
858 Antwoorden / 3 Vragen

@Sira
Vanaf 1 oktober dit jaar, wanner in Duitsland het winterseizoen begint mogen banden met M&S niet meer. Wel zijn de banden zoals ik omschreef en die ik zelf ook heb toegestaan vanaf die datum.

@JMA2
Ik rij nu al voor het tweede winterseizoen op deze banden en ik vind het prima.

vd
door vdlieuw - Jan 9, 2024 om 09:33
211 Antwoorden / 6 Vragen

Gaat niet alleen om profieldiepte, de samenstelling van het rubber van een winterband is is soepeler of minder stug/hard bij lagere temperaturen dan een zomerband.
Die zomerband met 8 mm kan bij lagere temperaturen best wel eens minder grip hebben dan zachter of soepeler rubber.
En in een aantal landen is vanaf een bepaalde periode winterbandrn verplicht. Bij controle kun je een  boete krijgen, bij ongeval zelfs geen uitkering verzekering en/of strafrechtelijke vervolging.

Gr
door Grunn1 - Jan 9, 2024 om 10:06
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je rijstijl aanpassen aan de weersomstandigheden werkt nog beter dan welke band dan ook.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 9, 2024 om 10:50
1771 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Spirasmus,

U kunt de winterbanden gewoon oprijden als u in Nederland blijft.

Klik op volgende link voor uitleg:

https://www.anwb.nl/experts/auto/1/6/winterbanden-vervangen-bij-minimaal-hoeveel-milimeter

ro
door ronny530 - Jan 9, 2024 om 12:26
2787 Antwoorden / 41 Vragen

In ons winterweer type zijn zomerbanden met 8 milimeter profieldiepte beter dan een winterbanden met 4 milimeter profieldiepte want hoe groot is de kans dat wegdekken kouder dan 5 graden worden en er meer dan 10 centimeter sneeuw valt.
Door de zachtere rubbercompound slijten winterbanden ook nog eens veel sneller op een droog wegdek en dat begint al bij het wisselen ergens in november terwijl dan de temperaturen nog ver boven de 5 graden zijn.
In maart/april om en nabij 5 maanden verder begint het wisselen naar de zomerbanden weer opnieuw en met wat pech zijn de winterbanden zover versleten dat ze vervangen moeten gaan worden.
Ik zie het meer als een soort van hype van banden verkopers want die verkopen schijnveiligheid en dat maakt het verkeer juist gevaarlijker omdat autorijders gaan denken dat ze op tijd kunnen stoppen maar helaas is dat niet het geval.

tdmduc
door tdmduc Jan 9, 2024 om 13:18
704 Antwoorden / 2 Vragen

Ik weet niet of je nu buiten gekeken hebt......er ligt ijs op de uiterwaarden en het is afgelopen nacht -9 geweest.

Mijn winterbanden blijven er nog even opzitten.

ro
door ronny530 Jan 9, 2024 om 13:49
2787 Antwoorden / 41 Vragen

Lag er ook sneeuw en was het glad op de wegen dat dan weer niet. De gevoelstemperatuur is eskimo koud maar dat komt weer door de doorstaande noord oosterlijke wind.
Vandaag met mijn auto zonder daar voor bedoelde winterbanden gereden en geen enkel probleem met grip o.i.d. ondervonden.
Het is zeker niet mijn bedoeling om winterbanden als zijnde onzin af te doen maar de vraag blijft wel of winterbanden in ons land geadiviseerd worden terwijl door het toch al drukke verkeer de wegen droog gereden worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 10, 2024 om 13:02
16873 Antwoorden / 202 Vragen

Zie aanvullend dit: https://www.anwb.nl/auto/banden/winterbanden waaruit onder meer is af te leiden dat rijden op zomerbanden in de winter, zeker bij winterse omstandigheden beslist is af te raden. Het heeft op zich niets te maken met de profieldiepte. De samenstelling is van belang.

Er
door Ernst1315 - Jan 10, 2024 om 15:21
3 Antwoorden / 2 Vragen

De samenstelling van het rubber is van een winterband bij lage temperaturen soepeler deze hebben t.o.v. zomerbanden meer oppervlakte contact. De profiel diepte speelt hierin geen rol.

1paul
door 1paul - Jan 10, 2024 om 15:29
3162 Antwoorden / 0 Vragen

4mm is vervangen van de winterband, al zou ik persoonlijk niet voor een winterband kiezen eerlijk gezegd behalve natuurlijk als je naar een land toegaat waar dit verplicht is gesteld!!

winterband is echt ontworpen voor sneeuw op de weg, hou daar ook rekening mee!!

de
door debode - Jan 10, 2024 om 16:48
7 Antwoorden / 2 Vragen

Zomerbanden met 8 mm

Ja
door Jan_Koll - Jan 10, 2024 om 18:31
16 Antwoorden / Vragen

Na vele jaren zomer en winterbanden te hebben gebruikt ben ik een (flink) aantal jaren geleden overgestapt op vierseizoenen banden. Eerst Vredestein en later Michelin. Nu onder de Opel Ampera weer Michelin.  Reden: volgens de garage zijn die slijtvaster dan Vredestein maar vooral stiller en daar was het mij om te  doen. Michelin is wat duurder dan b.v. Vredesrtein (waar ik ook veel plezier aan heb beleefd) maar de langere levensduur compenseert dat. Met de Vredestein en de Michelin vierseizoenebanden kun je gewoon naar Duitsland want "het sneewvolkje" staat er op. Als dat sneeuwvloksymbool op de band staat geldt deze in Duitsland als volwaardige winterband (al zou ik bij een bezoek aan een berggebied zou ik toch winterbanden prefereren). Voor mijn gebruik in Nederland en grensstreek Duitsland voldoen de Michelins en eerder de wat meer geluid producerende Vredestein banden uitstekend, het hele jaar door.
Bedenk ook dat er bij zomer + winterbanden extra kosten ontstaan door bandenwissels en opslag als je dat niet zelf doet. Dat heb je bij vierseizoenen banden niet.
Nader info over minimumprofieldiepte enz. banden vind je b.v. bij de ANWB: https://www.anwb.nl/auto/banden/banden-vervangen. Het advies dat de wettelijk toegelaten 1,6 mm wel erg weinig is lijkt mij duidelijk.

ze
door zeemannetje - Jan 10, 2024 om 20:47
120 Antwoorden / 0 Vragen

Minimale profieldiepte is 1,6 mm. Dus die winterbanden zijn nog goed en die kun je dan mooi opgebruiken. Volgend jaar weer nieuwe. Zeker als je naar Duitsland zou gaan moet dat sowieso (een woord dat uit het duits komt).

jo
door joosjepek - Jan 10, 2024 om 21:22
2 Antwoorden / Vragen
Ca
door Cassie020 - Jan 11, 2024 om 20:46
6 Antwoorden / 0 Vragen

Winterbanden verliezen de juiste werking rond en onder de 4 mm. Dus zeker niet ruim voldoende. Alleen voor apk maakt het geen verschil zomer of Winterbanden.