door wimvanrossum Feb 3, 2010 om 20:55
Auto & vervoer

Winterbanden voor de fiets

Dagelijks rijden er veel fietsers naar school en werk,het zal veiliger zijn als de banden wat groffer profiel hebben.
De meeste stadsfietsen hebben nauwlijks profiel.

4486 12 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 3, 2010 om 21:51
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Wim,

Ik zou zeggen, zoek vóór de winter het grofste profiel van banden welke op je wielen passen bij de fietsenmaker en laat de banden omzetten.
Dat doe toch niemand? Zeker niet met die kwakkelwinters welke wij al meer dan 10 jaar hadden. Daarbij gaan we langzaam maar zeker naar een middellandse zee klimaat.

Overigens is dit een vraag & antwoord rubriek. Wat is je vraag nu?

Hardware ERror MAN.

toolboy
door toolboy - Feb 3, 2010 om 22:22
965 Antwoorden / 40 Vragen

Is in dit land echt niet nodig zelfs in een winter zoals nu niet.
Gewoon met zachtere banden op pad gaan ,is het loopvlak wat breder.

T

raadgever
door raadgever - Feb 3, 2010 om 22:33
123 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op woensdag 3 feb 2010, 21:51]Dag Wim,

Ik zou zeggen, zoek vóór de winter het grofste profiel van banden welke op je wielen passen bij de fietsenmaker en laat de banden omzetten.
Dat doe toch niemand? Zeker niet met die kwakkelwinters welke wij al meer dan 10 jaar hadden. Daarbij gaan we langzaam maar zeker naar een middellandse zee klimaat.

Overigens is dit een vraag & antwoord rubriek. Wat is je vraag nu?

Hardware ERror MAN.

Herman, een beetje vriendelijker antwoorden is niet verboden.
Vragensteller is nieuw op deze site.
In zijn stelling zit feitelijk de vraag verwerkt of wij het daar mee eens zijn.

Het antwoord van Toolboy komt dan ook vriendelijker en correcter over.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 3, 2010 om 22:47
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Hans,

"In zijn stelling zit feitelijk de vraag verwerkt of wij het daar mee eens zijn."

Het minste dat je in een vraag & antwoord rubriek mag verwachten is een vraag, al dan niet met vraagteken.

Je weet toch dat voor dergelijke opmerkingen een discussie rubriek op deze site is?

Overigens fiets ik dagelijks voor mijn gezondheid door weer en wind, voor alle boodschappen. Ik mis geen grof profiel doch heb gewoon goed profiel, voor en achter.

Nu zijn we tóch aan het discussiëren....

H.

tdehond
door tdehond - Feb 4, 2010 om 07:20
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Als het glad is en ik moet op de fiets weg, dan pak ik het liefst mijn vouwfiets. Deze heeft bredere banden met een iets beter profiel en ik zet mijn zadel wat lager.

Verder zorg ik dat de banden iets zachter zijn zodat er meer grip op de weg is.

di
door dirk2 - Feb 4, 2010 om 09:41
364 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb geen andere banden nodig, er moet gewoon wat meeer gestrooid worden op fietsbruggen want die worden erg glad. Gelukkig is de winter zo goed als voorbij.

akkefiet
door akkefiet - Feb 4, 2010 om 10:30
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Omdat het loopvlak van een fietsband erg smal is zal profiel weinig of geen nut hebben.
Misschien heb je er op een mountainbike (brede band) iets profijt van, maar het blijft een tweewieler.
En voor een tweewieler geldt: als je glijdt dan ga je.
Een driewiel (lig)fiets is in dit soort winterse omstandigheden veel handiger.

vrgr. AF

knoop4x9
door knoop4x9 - Feb 4, 2010 om 15:40
533 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb naast mijn elektronechniek ook in de fietsenmakerij gezeten en wat ik er van kan zeggen : rij nooit op de zachte banden je trapt alleen maar zwaarder je beweegt je voort op eigen kracht ook van belang is de kwaliteit van de banden,je hebt de antilekbanden die hebben een profiel in de lengterichiting en zal minder snel links of rechts uitglijden en je moest is weten hoeveel mensen bij ons kwamen om een bandje te plakken, vaak konden we zeggen vernieuw de banden maar want de binnenband komt er aan alle kanten uit, dat was onze grote ergenis.

mtvrgrt Nico

rv
door rvdperk - Feb 5, 2010 om 21:31
3 Antwoorden / 0 Vragen

De Duitse fietsbandenfabriek Schwalbe maakt speciale winterbanden met spikes, zie onderstaande linl

http://www.schwalbe.de/nl/nl/produkte/specials/produkt/?ID_Einsatzbereich=10&showAllProducts=true

customer rjc
door customer rjc - Feb 6, 2010 om 21:21
13 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij zijn spikes verboden in Nederland, omdat die het (meestal) wel goed gestrooide wegdek nog erger kapot maken dan de winter zelf al doet.

Voor auto's geldt dit sowieso, maar voor fietsen lijkt me ook wel.

Ik vraag me wel af wat voor nut winterbanden gaan hebben op je fiets. Alhoewel ze voor motoren ook worden aangeraden. Toch wel meer 'familie' dan de auto.

5i
door 5ilver - Feb 14, 2010 om 15:25
3 Antwoorden / 1 Vragen

spikes of geen spikes,
gezien het aantal ongelukken en valpartijen tot nog toe in deze winter. En gezien het aantal nog te verwachten, in relatie tot het minimaal strooien; zijstraten, kleinere wegen en winkelstraten worden niet gestrooid, fietspaden worden nauwelijks of niet gestrooid, Zou ik zeggen hier met die spikes. Mijn gezondheid is belangrijker dan het wegdek, dat voor fietsers toch al belabberd is.

stacey
door stacey - Feb 14, 2010 om 15:35
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Misschien zijn 2 extra zijwielen aan je fiets een betere optie ;-)