MARJ
door MARJ Nov 2, 2021 om 00:25
Auto & vervoer

Woekerrente bij vervroegd aflossen bij Financial Lease

Ik heb een lease overeenkomst afgesloten bij Financial Lease (FL) voor aankoop van een auto voor een bedrag van 12000 euro met een slottermijn van 5000 euro. Daarvoor zou ik 3668 euro aan rente en kosten moeten betalen over een periode van 4 jaar. Dat komt neer op 10.4% per jaar, fors dus gezien marktrente en niet erg slim (wel goed voor FL). Dus besloten om vervroegd af te lossen, bij elkaar 8000 afgelost en inmiddels meer dan 5000 euro aan rente en aflossing betaald. Na 2 jaar vraag ik FL voor een opgave van de kosten wanneer ik deze volledig aflos na 2 jaar. Wie schetst mijn verbazing als het volledige bedrag aan rente van 3668 in rekening wordt gebracht in plaats van de over 23 maanden verschuldigde rente van 1515 euro. Omgerekend is dat na 2 jaar een rente van ruim 25%, een woekerrente dus. Foei FL.Wat kan ik hieraan doen?

1825 7 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 2, 2021 om 01:20
2055 Antwoorden / Vragen

Niets, het heet een contract, je zet je handtekening eronder en je zit er aan vast. Zij hebben jou dat geld geleend en jij hebt beloofd hun €3668 te betalen naast de aflossing en daar ga je vier jaar over doen. Als er geen voorwaarden overeen gekomen zijn voor vervroegde aflossing is het aan jou om aan je contractuele verplichtingen te voldoen.

marita5
door marita5 - Nov 2, 2021 om 06:55
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mari ,

U bent op een consumentenforum , Financial Lease is voor ondernemers , stel uw vraag eens op het ondernemersforum , klik op de rode regel .

https://www.higherlevel.nl/

justmeagain
door justmeagain Nov 2, 2021 om 10:19
623 Antwoorden / 8 Vragen

@ Marita financial lease is wat half Nederland nu doet. Gewoon rijden op afbetaling. Maar wordt volgens mij meestal private lease genoemd in de volksmond. Financial is inderdaad de zakelijke variant maar veel consumenten kennen dit verschil niet

ne
door neodutchio - Nov 2, 2021 om 08:10
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Wat ik mij dan het eerste afvraag, waarom zo'n dure auto kopen en al het geld lenen? En dan om na 2 jaar al het hele bedrag ineens op tafel kunnen leggen, waarom dan niet eerst gespaard?
Het juiste antwoord is gegeven, de overeenkomst is helder, u leent bedrag x en betaald bedrag y terug. Dat moet in maximaal 4 jaar. Eerder aflossen wil niet zeggen dat de financierder genoegen hoeft te nemen met minder geld.

sira
door sira - Nov 2, 2021 om 08:29
2336 Antwoorden / 24 Vragen

U hebt vóór de ondertekening de voorwaarden niet doorgenomen, want dit zal daar vast en zeker in hebben gestaan.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 2, 2021 om 09:34
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Gewoon die 2 rest jaren vol maken.....

Zij rekenen nu ook op die €3800 winstmarge  en  nu extra regelwerk wat ook geld kost.

Wel is bijna 16000 voor een auto van 12000 betalen al erg veel.

En waar haal je die 5000 vandaan na  7000 aflos?

Ook nog hoge kosten voor verplichte AR verzekering erbij?

Gewoon contract afmaken en lang er in doorrijden.

lo
door lovewinnie - Nov 2, 2021 om 11:46
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Logisch toch. Dat u vervroegd aflost heeft niks met minder rente van doen
U leent en over dat bedrag betaald u rente. Dit bedrag wordt opgeteld bij de schuld en dat betaald u af.
Stel u leent 12.000 is de totale schuld Inc rente a 3668. Dus totaal schuld is dan 15.668 duizend euro. En dat moet u betalen. Maakt niet uit of je dat in 1 of in de afgesproken 4 jaar aflost. Die 15.668 moet u sowieso betalen.
Dat is waar u voor getekend heeft. Gebeurd bij alle leningen en zelfs hypotheek.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 2, 2021 om 16:23
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Niets! En ik denk dat u bij stelllen van uw vraag bij https://www.higherlevel.nl/ eenzelfde reactie zult krijgen. U heeft een overeenkomst getekend en u kunt die niet eenzijdig verbreken. Mogelijk is het verstandig om uw vraag toch te stellen bij de https://www.afm.nl/  U moet dan wel helder kunnen aantonen waar u de ruim 25% op baseert omdat dat ver boven de toegestanfe grens ligt. Kijk in ieder geval ook uw overeenkomst nog eens na m.b.t. vervroegde aflossing.