de
door devdnberg Sep 22, 2018 om 12:20
Auto & vervoer

Zich herhalende spaakbreuk achterwiel Spatra e-bike B-3 2015

In juni 2015 heb ik een Sparta e-bike B3 Nuvincy gekocht. In de garantieperiode is twee keer een reparatiie uitgevoerd in verband met meerdere spaakbreuken in het achterwiel. Helaas is dit gevolgd door nog drie reparaties in 2018 voor zich herhalende spaakbreuken. Sparta geeft niet thuis, ook niet nadat de Sparta dealer aangeeft dat de spaakbreuk te maken heeft met de dikte vande spaken en dat er geen dikkere spaken in kunne vanwege de Nuvincynaaf en de velg van het achterwiel. er zijn meerdere typen spaken gebruikt, roestvrij staal, staal maar helaas zonder succes. De zesde reparatie laat op zich wachten aldus de fietsenmaker. Bij meerdere fietsenmakers langs gewesst en zij geven aan dat dergelijke dunne spaken niet kunen voorkomenj dat het probleem zich herhaald. Bij de neiuwe fiesten zijn de spaken in heta chterwile aanzienlijk dikker uitgevoerd. Maar daar heb ik natuurlijk niets aan. Ik verwacht dat Sparta mij wel tegemet zou willen komen door een deal te vnden inde aanschaf van een nieuw achterwiel met nu dikkere spaken. Ik heb buietn de paakbreuk veel plezier vande fiets, dus elkaar vinden door het bedrag te dlen leek mij wel een klantvriendelijke oplossing. Nee. sparta laat mij zitten geeft aan dat er sprake zou zijn van achterstallige onderhoud. Nu de fiets heeft alle controle beurten gehad inclusief de jaarlijke grote onderhoudsbeurt. De fiets verkopen heeft hgeen zin, want dan dupeer ik de volgende koper. Zelf weeg ik rondde 89 kilo, dus volgends de fietsenmaker ligt het niet daaraan en verder bga ik zorgvldig met de fiets om. Heeft iemand vergelijkbare ervaringen en hoe kan ik Sparta adequaat op haar verantwoordelijkheid wijzen en dat dit van invloed is op hun reactie.

5811 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 22, 2018 om 12:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zult toch echt bij de leverancier moeten zijn en niet bij Sparta. Hij zal wel meer van die fietsen verkocht hebben. En komen die ook allemaal met gebroken spaken terug?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 22, 2018 om 12:29
16876 Antwoorden / 202 Vragen

Even heel kort: U geeft aan Sparta als fabricant te benaderen / hebben benaderd maar voor een kwestie als deze is volgens de wetgeving (BW art 7:17 en verder) de verkoper van de e-bike degene die verantwoordelijk is voor het leveren van een fiets die aan de daaraan te stellen verwachtingen voldoet.

De oplossing is een zaak tussen verkoper en Sparta waar u buiten staat.

Ergo: de verkoper, mogelijk is dat zelfs uw fietsenmaker wijzen op zijn verantwoordelijkheid / aansprakel;ijkheid in deze als wettelijk vastgelegd.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 22, 2018 om 12:32
16876 Antwoorden / 202 Vragen

Nog even een verwijzing naar het wetsartikel dat ik noemde en waar ook @tijger1 aan refereert

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

vd
door vdlieuw - Sep 22, 2018 om 12:37
211 Antwoorden / 6 Vragen

Begrijpelijk dat u de schuld legt bij de fabrikant Sparta, daarin zult u ook wel gelijk hebben denk ik, maar voor
klachten moet u toch zijn bij uw verkoper, de fietsenwinkel. Met deze heeft u indertijd een overeenkomst gesloten van koop en verkoop. Dat de winkelier er ook geen raad mee weet (is al erg genoeg), hij dient u vanuit die overeenkomst hoe dan ook te compenseren. En de winkelier moet dan maar met de fabrikant S[parta in de clinch om het probleem op te lossen. Die winkelier heeft in principe op zijn beurt ook weer een overeenkomst van koop en verkoop met de fabrikant.
Maar u als consument (aan het einde van de keten frabrikant, winkelier, koper) heeft recht op een normale afhandeling van de klacht.

jo
door jorisw - Sep 22, 2018 om 15:28
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Laat de fietsenmaker het wiel opnieuw spaken. Kost misschien 1 keer iets, maar dan zou het probleem opgelost moeten zijn. Niet leuk, maar beter dan ellenlang geprobeer om het goed te krijgen.

ro
door ron503 - Sep 22, 2018 om 15:29
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik de afbeeldingen van de fiets bekijk zoals die op internet te vinden zijn dan is de fiets niet geschikt om uw gewicht te dragen. De spaakindeling van de velg ziet er sportief uit maar is wel kwetsbaar bij hoge belasting. De fiets wordt op vergelijkingsites aangeduidt als een tourfiets en niet zozeer als een stadsfiets die veel degelijker is gebouwd. De fiets voldoet aan de eisen die Sparta er aan stelt maar is in mijn optiek niet geschikt om te zwaar belast te worden en uw gewicht te dragen. Het kan zijn dat de verkoper u een fiets heeft verkocht die niet voor u geschikt was en had kunnen weten dat de fiets en met name de spaken in de velg kwetsbaar zouden zijn. Edoch als u zelf de beslissing heeft genomen om de fiets aan te schaffen dan zijn de gevolgen ook voor uw rekening. Ik ben het er wel mee eens dat de verkoper van de fiets een vorm van coulance kan hanteren door een andere velg te plaatsen of de fiets tegen de rest waarde om te ruilen voor een fiets die wel geschikt is.

Grunnen.
door Grunnen. - Sep 22, 2018 om 17:09
509 Antwoorden / Vragen

Een gebroken spaak kan door allerlei oorzaken onstaan . Van de stoep op of afrijden oprijden zonder af te stappen,door een kuil rijden of een te zware belasting van het achterwiel of een strak aangetrokken spaak etc. Een goede fietsenmaker vervangt de kapotte spaak binnen 10 minuten en spaak kost bijna niets Het leveren van nieuw achtewiel is onzin en zal je deze dus zelf moeten betalen

luky1951
door luky1951 - Sep 22, 2018 om 18:03
48 Antwoorden / 5 Vragen

Beste DEVONBERG, ditzelfde heb ik gehad met een Sparta Emotion E-bike, eerst barak ging er af en toe spaak, totdat ik een tochtje maakte en eeneens braken er meerdere spaken, zodanig dat ik niet verder kon fietsen, de plaatselijke fietsenmaker kon mij om 15:00 uur op de Veluwe niet helpen, maar ik had gelukkig een Fietsned abonnement! ze hebben mij en mijn fietsmaatje opgehaald, en de fiets meegenomen, de iets was de volgende dag klaar! Geheel opnieuw gespaakt. Moest een week later terugkomen voor het "natrekken" toen merkte de chef van de werkplaats op dat de verkeerde spaken waren gebuikt! Opnieuw gespaakt dus, weer een week later terugkomen. bleek wel een euvel van de Sparta te zijn, ik heb uiteindelijk ingeruild vanwege de snel teruglopend accucapaciteit!

luky1951
door luky1951 - Sep 22, 2018 om 18:07
48 Antwoorden / 5 Vragen

Oh ja, de importeur Sparta lost niets zelf op, alles gaat via de plaatslijke fietsenboer/leverancier! Ik bood aan om mijn accu direct naar sparta in Apeldoorn te brengen, inplaatst an naar mijn leverancier (internet) in Heerhugowaard, maar dat doen ze absoluut niet. Klachten (volgens Consuwijzer) oorden nooit door de Importeur opgelost!

me
door mein33 Sep 22, 2018 om 18:22
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@luky1951,

Sparta en aanverwante merken zijn een Nederlands product en bij verkoop binnen onze landsgrenzen komt er geen importeur  aan te pas.
Bij klachten moet je bij de leverancier zijn en de leverancier moet het e.e.a. maar oplossen met de fabrikant.

me
door mein33 - Sep 22, 2018 om 18:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Heb ook te maken gehad met spaakbreuk, na 5jr., in het achterwiel van mijn Sparta Ion Gls.
Een enkele spaak vervangen is als dweilen met de kraan open.
Rigoureus alle spaken door een zwaarder type vervangen is de enige goede oplosssing om van het probleem af te komen.
Spaken "gratis" van de fietsenwinkel en de arbeidskosten voor mijn rekeningen en nooit meer problemen gehad.
Voor de gemaakte (beperkte) kosten ben al jaren van het probleem af en fiets nog steeds met plezier op mijn 'old-timer' e.bike.

gs
door gscager - Sep 24, 2018 om 12:50
200 Antwoorden / 110 Vragen

hallo ik heb in het verleden ook problemen met brekende spaken gehad bij een gewone fiets
de oplossing was het plaatsen van kleine stalen ringetjes om de spaken bij de naaf  ,werkt al extra lager  ,is wat werk maar het werkt wel
groet

Klaas_6502
door Klaas_6502 - Sep 24, 2018 om 20:26
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dat heb ik ook gehad de dealer heeft er spaken in gezet die bij het
knikje in de naaf wat dikker waren en probleem was opgelost .
Ze braken elke keer weer niet bij het wiel maar bij het knikje ik weeg 124 kilo.
Je moet wel bij de dealer zijn en niet bij Sparta , de dealer overlegd als het goed
is met sparta.