je
door jeroen01 Oct 10, 2004 om 09:20
Computers & telefonie

Aangifte doen van een Hacker? Hacken is legaal?

Sinds vorige week geeft mijn firewall aan een IP van chello te blokkeren omdat het binnen probeerd te komen via ports die gebruikt worden door een Trojan. Tot 5 dagen toe heb ik geklaagd bij de provider die hem uiteindelijk een e-mail stuurde met het verzoek dit niet meer te doen.

Toen ik bij de politie aangifte probeerde te doen kreeg ik tot mijn stomme verbazing te horen dat hiertegen niks te doen is.
Het proberen in te breken in een huis tot 5 keer toe mag dan weer niet. Maar dezelfde inbreker die je computer hacked en waardevolle of privé info steelt mag wel. Alleen als de hacker daadwerkelijk je computer vernielt door hem op te blazen is het strafbaar.

Gisteravond zijn de aanvallen op dezelfde poorten weer begonnen. Dit maal via een andere provider, wederom in Nederland. Ik heb sterk het vermoeden dat het hier om dezelfde aanvaller gaat die dit maal de hulp van een vriend heeft ingeroepen.

Ik heb uiteraard weer geklaagt en heb een goede firewall en ben redelijk op de hoogte van beveiliging, maar tegen zo'n continue stroom van aanvallen kan ik me niet blijven verdedigen.

Er worden met een hoge regelmaat aanvallen uitgevoerd.
Ik ervaar dit als bedreigend want het is nu een kwestie van tijd voordat ze misschien wel iets vinden.

Weet iemand wat ik hier tegen kan doen? Of waar ik aangifte kan doen?

3510 23 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 10, 2004 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Jeroen,

Weet je wel zeker dat dit een gerichte aanval op jouw PC is...?
Er worden dagelijks op iedere on-line PC (lees: IP-adres) honderden, zo niet duizenden poortscans uitgevoerd en zeker de helft hiervan zijn afkomstig van andere besmette PC's waarvan de eigenaar niet eens weet dat z'n PC besmet is. Deze PC's zijn besmet met een virus of een trojan met een backdoor waardoor ze door hackers misbruikt (kunnen) worden om via andere PC's poortscans uit te voeren.
Het is dus heel goed mogelijk dat degene die jij nu verdenkt van het scannen van jouw poorten zélf niet eens weet dat dit gebeurd.
Er worden ook veel poortscans wél bewust uitgevoerd met behulp van poortscan-programmaatjes, deze zijn vrij verkrijgbaar op Internet want poortscannen is tenslotte niet verboden!

Lees dit ook eens: Netkwesties.nl

Als je een adsl- of kabelaansluiting hebt met een vast (statisch) IP-adres ben je kwetsbaarder dan een aansluiting met een wisselend (dynamisch) IP-adres.
Degene die gericht een aanval op jouw PC uitvoert heeft namelijk een vast IP-adres nodig om gedurende een bepaalde tijd z'n 'werk' te kunnen doen.
Als jouw IP-adres regelmatig verandert kan hij je dus niet meer 'volgen'

Hoe goed jij jezelf kunt verdedigen tegen deze ongewenste pogingen om binnen te dringen hangt af van een aantal dingen.
Ik begrijp dat je goede anti-virus software hebt en een goede software-firewall.
Maar heb je ook een modem/router met een ingebouwde firewall en zo ja, is deze geactiveerd...?
Is je Windows (welke versie?) volledig bijgewerkt met de laatste beveiligings-updates?
Belangrijk: Heb je de status van je poorten al eens gecontroleerd met ShieldsUp!?

Als dit allemaal in orde is heb je weinig te vrezen van deze poortscans.

Met vriendelijke groet en graag bereid om je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden,
Enterprise.

ve
door verwijderd - Oct 10, 2004 om 14:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even snel, mocht uw compioeter geen bankgeheimen, of bedrijfsinformatie bevatten.

Maak je dan vooral niet druk om de hoeveelheid, hits die op je poorten binnenkomen.

Dat is normaal, en over het algemeen geen bedreiging zolang jou pc geen trojans bevat.

Het is welzo dat als je je firewall logs gaat zitten bestuderen je eerder ongerust dan gerust erop wordt, misschien wel paranoïd.

En omdat je dus nog wel zoiets gebruikt als Internet, sta er dan bij stil dat als je internet gebruikt je altijd nog zelf een poort moet openen om data te ontvangen en of verzenden.

Elke computer die dus evt crusiale informatie bevat is dus beter af zonder internet, en dien je dus compleet af te sluiten op iedere poort. (zogenaamde standalone pc's)

Het evt gebruik van internet is altijd voor je eigen risiko.

Het op straat dumpen van uw computer is al zeker niet aan te raden!

Het beste is gewoon je router al automatisch met packetfilters in te stellen dat scheelt al een hoop hits.

Je ip cloaken is ook een optie maar dan nog helemaal offline blijven is het waterdichtst.

Maar nogmaals maak je vooral niet al te druk.

ps. mocht je nog wel je pc op straat willen dumpen maak dan gebruik van zogenaamde HD schredders.

ve
door verwijderd - Oct 10, 2004 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Enterprise,

Bedankt voor je reactie.

Het gaat steeds om hetzelfde block IP's. De Norton Firewall maakt logs aan. Behalve de meest recente aanval die via een nieuwe IP komt.

Dit is geen programma dat controleert of ik nog online ben. De eerste serie aanvallen zijn opgehouden na ingrijpen van Chello Abuse. Het gebeurd zonder dat ik een aktie uitvoer en steeds een NL provider.

Ik heb een statische IP en ben helemaal up-to-date met XP SP2. Ik overal Stealth ben aldus ShieldUp. Ik heb geen Trojans op mijn PC of Spyware, etc. Ik heb een goede Firewall, Anti-Virus en controleer regelmatig met shieldsup en ad-aware.
Mijn modem is van UPC en ik gebruik geen router. Ik ben de enige die op deze kabel zit. Een router is daarom niet nodig. Surfen doe ik vanachter de Chello Proxy.

Als ik met een bos verschillende sleutels een voordeur probeer open te maken is dit ook illigaal ook al kom ik niet binnen omdat je het goed beveiligd hebt, waarom dan niet als ditzelfde gebeurd op je PC?

Gelukkig merkt Norton dit nu op. Maar ik ben geen IT professional. Dus het is een 'matter of time' todat wel een opening wordt gevonden. Microsoft meld regelmatig een lek in het besturings systeem. Dat dit eventueel via de PC van een ander gebeurd is dan zijn/haar verantwoording.

Ik kan gewoon niet geloven dat dit "niet illigaal" is.

ve
door verwijderd - Oct 10, 2004 om 15:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Jeroen,

Omdat iemand steeds dezelfde 'range' IP-adressen scant is zijn bedoeling wel duidelijk.
Dit is waarschijnlijk een scriptkiddie en die zijn het lastigst.
Maar hieruit blijkt dus ook dat de 'aanval' niet op jouw specifieke IP-adres is gericht.
Maar als uit de ShieldsUp-scan blijkt dat jouw poorten allemaal stealth zijn krijgt degene die je poorten scant dus geen enkele reactie terug en dat is natuurlijk prima. Jouw PC is dus 'onzichtbaar' op Internet.
Als na een poosje  blijkt dat er uit de reeks IP-adressen die hij nu scant niets te halen valt stoppen deze scans vanzelf omdat hij dan weer een nieuwe range gaat scannen.
Ik zou als ik jou was wél weer een abuse sturen naar de provider via welke er weer een nieuwe serie poortscans wordt gedaan, bij Chello hielp het tenslotte ook. Deze nieuwe 'aanval' kan echter ook toeval zijn en niet een vriendje van de eerste scanner.
Ze weten dat Kabelinternet met vaste IP-adressen werkt en de IP-reeksen van de providers zijn bekend dus worden vaker uitgeprobeerd.
Maar concluderend, zorg ervoor dat je altijd de meest recente Windows-updates hebt geïnstalleerd en dat je PC goed beveiligd is, dan kan er écht niets gebeuren.
En je hoeft écht geen IT-specialist te zijn om dit voor elkaar te krijgen en te houden.
Maak je dus niet al te veel zorgen hierom.

Ik ben het trouwens met je eens dat de wetgeving omtrent het poortscannen aangescherpt zou moeten worden zodat ook het poortscannen door privé-personen aan veel strakkere regels gebonden kan worden, of nog beter, verboden zou moeten worden.
Zoals al duidelijk werd op de link van Netkwesties.nl is het poortscannen op deze manier vooralsnog niet illegaal.

Groet,
Enterprise.

ve
door verwijderd - Oct 11, 2004 om 01:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

HAllo Enterprise.

Quote "Ik ben het trouwens met je eens dat de wetgeving omtrent het poortscannen aangescherpt zou moeten worden zodat ook het poortscannen door privé-personen aan veel strakkere regels gebonden kan worden, of nog beter, verboden zou moeten worden.
Zoals al duidelijk werd op de link van Netkwesties.nl is het poortscannen op deze manier vooralsnog niet illegaal."

Het internet is gemaakt for free acces, en niet voor regeringsdoeleinden of wettelijke regels, als je dus je pc helemaal dicht gaat lassen dan vraag je wat mij betreft om, er is nog een keuze zoals gewoon niet online gaan met de pc die belangrijke info bevat.

Bedoel volgens mij is ook deze kassa-site er voor gemaakt om juist alle regels voor de mensen te maken en niet arrogant meer regels tegen mensen.

Op het moment dat deze meneer dus zijn connectie niet meer kan gebruiken, door deze zogenaamde 'attacks' heeft hij recht op klachten indienen zo niet, dan maak je het niet alleen voor jezelf maar ook voor het hele internet originele gebruik straks ontzettend moeilijk.

Bedoel speelde wij vroeger in een speeltuin met een groot hek er omheen en politie-agenten die op je vriendjes doken als ze ook maar even kijken.

Nee je mag mensen uitnodigen en zeker als het gaat om de vrijheid van het gebruik van internet. schei uit met regels.

En nochmaals je gaf zelf al goed aan dat de meeste attacks gewoon mensen zijn die niet weten hoe ze uberhaubt een computer moeten gebruiken een worm die zich probeer te dupliceren, ik zou die mensen vooral niet allemaal een boete geven omdat ze aan hun oor krabben onder het draaien van hun sjekkie.

Het is immers al ellendig genoeg hoe men probeert om op alles grip te krijgen, let wel meer regels maken de chaos alleen maar groter.

groeten.

ve
door verwijderd - Oct 11, 2004 om 01:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jeroen01

quote "Als ik met een bos verschillende sleutels een voordeur probeer open te maken is dit ook illigaal ook al kom ik niet binnen omdat je het goed beveiligd hebt, waarom dan niet als ditzelfde gebeurd op je PC?"

Omdat je op een Netwerk zit.

Dat betekend dat je voordeur open staat.

ve
door verwijderd - Oct 11, 2004 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste a2i,

Het Internet is inderdaad gemaakt voor free acces, maar dat wil niet zeggen dat je free acces hebt tot de gegevens op de PC van iemand anders.
Dus zolang je op Internet blijft en niet probeert om op slinkse wijze de PC van een ander binnen te dringen heb ik er geen moeite mee.
Die virussen en backdoor trojans zijn maar met één doel geschreven en dat is om ongemerkt toegang te krijgen tot de PC van iemand anders.
Die poortscans hebben tenslotte maar één doel, toch...?

Jouw opmerking: 'als je dus je PC helemaal dicht gaat lassen dan vraag je er wat mij betreft om' is een typische uitspraak van een scriptkiddie.
Met andere woorden, als ik hier thuis voor mijn eigen veiligheid een paar flinke sloten op mijn deuren zet dan is dat wat jou betreft een legitieme uitnodiging om te proberen die sloten te kraken...!?
En terwijl jij daar mee bezig bent mag ik er niks van zeggen want anders krijgen we teveel regeltjes...?
Ik zie niet in waarom, zoals jij zegt, het 'originele' gebruik van Internet beperkt zou worden omdat er wettelijke regels gesteld worden aan het scannen van de poorten van een PC waarop jij niets te zoeken hebt.
Stiekem poorten scannen heeft volgens mij écht niets te maken met het 'originele' gebruik van Internet.

Iedere PC bevat in mindere of in meerdere mate wel vertrouwelijke gegevens of belangrijke info voor de gebruiker zelf.
Volgens jou is dan de oplossing om maar niet online te gaan met zo'n PC.
Met andere woorden, jij wilt iedereen uitsluiten van het gebruik van Internet die (te) weinig verstand van zaken heeft en de toegang tot Internet exclusief houden voor alléén diegenen die er alles vanaf weten en in staat zijn om hun PC voldoende te beveiligen.
Ik kan dit niet rijmen met je uitspraak: '...en zeker als het gaat om de vrijheid van het gebruik van internet. schei uit met regels.'...
Let wel, dit zijn je eigen woorden hè, dus niet boos op mij worden!

Je hebt veel verstand van zaken a2i, je zou deze kennis en energie wellicht beter kunnen besteden aan het adviseren en helpen van mensen die er wat minder kaas van hebben gegeten, zoals veel vraagstellers op dit forum, en je niet zo elitair opstellen t.o.v. mensen die minder verstand van computers hebben dan jij.

Groet,
Enterprise.

ve
door verwijderd - Oct 12, 2004 om 07:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

- een oplossing voor veiligheid is openheid niet je huis bewapenen met vlammenwerpers en overkillzones.

- Wat je ook eens zou moeten lezen is against TCPA.

- Dat gaat over mensen/bedrijven/cartelvorming die door middel van beveiliging alles willen controleren, dichtstoppen met chips niks meer te bieden geen keuzes, sceptisch gezien dus, ja dag vrijheid.

-Dat werk je dus zo in de hand, zie je wel ''Ze SCANNEN mij'' , nou sorry ik heb ook wel eens een firewall log teruggescanned en als je dan ip's van Israel, en of zelfs Iran in constante factor terugziet, dan zou ik ook een rechtszaak beginnen als ik jou was tegen dat soort ideen bouw je dus helemaal al niets op.

- Wat die poortscans doen is het inbouwen, triggeren van openheid bedoel waarom bestaat een programma als peter R de vries, beter een lek dan een steriele robot zone waar iedereen zo mak als een schaap ja staat te knikken, want wat weet je dan??

Zo kom je dus nog iets te weten voordat echt alles volgens uw ideale model wetvorming steriel zou mogen worden geserveert, saaie boel wordt het dan.

Want je hebt niets helemaal niets aan controle, daarmee wil ik zeggen als er niets te controleren valt dan kun je beter terug gaan naar de TV, controle zegt meestal meer over de persoon die geen controle zelf zou willen, nee alleen andere controle, ik zeg dus das dan mooi verspeelde energie. (controle controle controle je doet zelf met dichtmetselen dus ook aan controle)

Quote "Jouw opmerking: 'als je dus je PC helemaal dicht gaat lassen dan vraag je er wat mij betreft om' is een typische uitspraak van een scriptkiddie.

- Je kunt ook meteen antwoord geven zonder na te denken.

quote "Met andere woorden, als ik hier thuis voor mijn eigen veiligheid een paar flinke sloten op mijn deuren zet dan is dat wat jou betreft een legitieme uitnodiging om te proberen die sloten te kraken...!?"

- wat mij betreft zou het nuttig zijn geen onnodige dingen wel te overdrijven, scoor geen eigen goals of flame je graag?

quote "En terwijl jij daar mee bezig bent mag ik er niks van zeggen want anders krijgen we teveel regeltjes...?
Ik zie niet in waarom, zoals jij zegt, het 'originele' gebruik van Internet beperkt zou worden omdat er wettelijke regels gesteld worden aan het scannen van de poorten van een PC waarop jij niets te zoeken hebt.
quote "Stiekem poorten scannen heeft volgens mij écht niets te maken met het 'originele' gebruik van Internet."

- Ik weet niet waarom je stiekum toevoegt misschien heb je wel iets te verbergen ik weet waarom die scan de ronde doen misschien wil je wel gewoon niet toegeven dat het dus zeker ook wel nut heeft.

-Internet [BOTHWAYS, NOT ONE-WAY]

bedoel internet bestaat dus ook nog wel even omdat het niet ging om de prestige bedrijven, die dus het lieftst met veel IT beveiligingsgeweld, en geld alles over zouden willen nemen, om nog meer onnodig geld uit normale mensen kloppen (dom te houden dus) nou sorry maar ik heb meer respect voor mensen die daar tegen zijn.

Het individuele recht van een mens misschien wel, zit toch niet in computers.

Wat ik dus duidelijk zeg uw jaagt op overkills op uw gewone medegebruikers.

Dat was ook zelf je antwoord op deze originele posting, waar is dat gebleven?

Er is een wezenlijk verschil tussen een poortscan en/of een regelrechte inbraak en verspreiding van informatie.

ps. Deze meneer heeft geen last van één niet bruikbare connectie door diezelfde scans.

Hij heeft dus puur poortscans van vast iemand die vast niet weet hoe ze computer werkt.

Als hij en u, dus daar een rechtzaak/strafbaar voor pleiten dan is dat dus puur overkill.

En versta je dus ook niet je vak.

goede avond.

ve
door verwijderd - Oct 12, 2004 om 08:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt Enterprise, Ik ben het op alle punten met je eens. Het zou strafbaar moeten zijn om poortscans uit te voeren omdat de meeste hiervan alleen maar op 1 ding uit zijn, namelijk het binnenkomen van je computer. Inbreken dus.

Het is al van de zotte dat ik elk jaar voor ruim voor 135 Eurie aan beveiligings software op mijn PC moet installeren omdat er van dit soort randebielen zijn.

Ik heb helemaal geen bezwaar tegen het beter dichtspijkeren van het internet. Zolang de rechten van de gebruiker beter worden beschermd. En in Nederland is daar vrijwel niks voor geregeld.

A2i, Je klinkt meer alsof je gelijk wil hebben. Ik kan niet zeggen dat je bijdrage aan deze discussie behulpzaam is.

Als het aan jou ligt mogen we dan nog wel op het internet maar mogen we vooral niet klagen dat iemand probeerd in je PC te komen. Dat is vrijheid?

Ik doe niks strafbaars, dus waarom zou ik regels vrezen? Wat heeft de poortscan nou te maken met vrijheid?

Wat je dus zegt is; proberen in te breken moet niet strafbaar worden gemaakt want dat is vrijheidsbeperking. En aangezien je huis langs de openbare weg staat vraag je erom om bestolen te worden.

Kunnen we ook zeggen dat een junk die jou fiets verkoopt niet strafbaar is. Want door met je fiets deel te nemen aan het openbaar verkeer maak je fietsen diefstal legaal.

Dat slaat toch nergens op!

Regels zijn bedreigend voor iemand die van plan is deze regels te gaan verbreken (of misschien iemand die niet kan omgaan met autoriteit).

ve
door verwijderd - Oct 12, 2004 om 13:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Quote "Bedankt Enterprise, Ik ben het op alle punten met je eens. Het zou strafbaar moeten zijn om poortscans uit te voeren omdat de meeste hiervan alleen maar op 1 ding uit zijn, namelijk het binnenkomen van je computer. Inbreken dus."

-EEN POORTSCAN IS GEEN INBREKEN.

- Als je dus niet weet hoe een netwerk werkt kun je dus nog wel 1000 euro uitgeven maar kennelijk verkopen ze aan u meer lucht dan waarheid, ook de automatische overname dat alles bij u gedachte op inbraak uitkomt, is dus die overkill.

quote "Het is al van de zotte dat ik elk jaar voor ruim voor 135 Eurie aan beveiligings software op mijn PC moet installeren omdat er van dit soort randebielen zijn."

- je kunt ook gewoon geld over de balk gooien.

- uw beveiliging is dus ook maar fictief, wat beveilig je?

- misschien gebruikt u uw pc uiteindelijk wel verkeert!

- je zou je er wel eens meer bij voor kunnen stellen, wat ik eerder al schreef dat je twee pc's koopt en geen hetze meer over deze poortscans rondbazzuint.

quote "Ik heb helemaal geen bezwaar tegen het beter dichtspijkeren van het internet. Zolang de rechten van de gebruiker beter worden beschermd. En in Nederland is daar vrijwel niks voor geregeld."

- sorry wat wil je regelen, een metaaldetector voordat je de bibliotheek binnengaat? je reageert totaal niet op het woord overkill.

- het lijkt wel een verlengde dat u iedereen een terrorist noemt voordat u zich verdiept in wie scant en wie inbreekt.

- je kunt niet oordelen op een firewall log.

A2i, Je klinkt meer alsof je gelijk wil hebben. Ik kan niet zeggen dat je bijdrage aan deze discussie behulpzaam is.

- sorry kennelijk wil je gelijk meteen ondraaien in iets anders.

Als het aan jou ligt mogen we dan nog wel op het internet maar mogen we vooral niet klagen dat iemand probeerd in je PC te komen. Dat is vrijheid?

- als het aan mij ligt moet je met bepaalde informatie op een pc gewoon nooit niet op internet gaan nee.

- en als dat bedrijfsinformatie bevat, moeten ze niet alleen u ontslaan nee u mag dan ook meteen worden beboet voor onzorgvuldig handelen.

Ik doe niks strafbaars, dus waarom zou ik regels vrezen? Wat heeft de poortscan nou te maken met vrijheid?

- nee inderdaad u doet niks strafbaars, maar als je meteen iedereen met regeltjes over iets wil gaan zitten beboeten, kom je zelf geen meter verder, de vrijheid die ik dus schets is dus het stukje dat het geen geld moet gaan kosten, denk je dat regels er komen zonder kosten, nee wat er gebeurt is dat je alles en iedereen op extra kosten jaagt.

ve
door verwijderd - Oct 12, 2004 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

quote"Wat je dus zegt is; proberen in te breken moet niet strafbaar worden gemaakt want dat is vrijheidsbeperking. En aangezien je huis langs de openbare weg staat vraag je erom om bestolen te worden."

- nee wat u zegt is dat alles op uw firewall een poging is tot inbraak, nou weet je wat je mist is de info over hoe dat je een inbraak scant.

- je zou dus beter je running processes op je pc in de gaten kunnen houden dan klakkeloos je firewall logjes, die meer mensen paranoïd maken dan dat ze weten waarom de log files uberhaubt vermeld worden.

Kunnen we ook zeggen dat een junk die jou fiets verkoopt niet strafbaar is. Want door met je fiets deel te nemen aan het openbaar verkeer maak je fietsen diefstal legaal.

- 100 procent legale software op uw pc dat zou iets nieuws zijn.

- geloof dit maar: dat we blij mogen zijn dat dat hele netwerk aan kinderporno dat laatst opgerolt is: "DAT KOMT DUS niet DOOR UW WELGEMEENDE gewilde VERBOD OP POORTSCANS, DAT ZULKE GASTEN DOOR DIEZELFDE POORTSCAN DUS OPMOGEN ZOUTEN."

quote "Dat slaat toch nergens op!"

- tja ik heb een goed slot op mijn fiets, maar ik laat hem ook niet meer buiten staan. (je kunt risiko's dus ook verkleinen)

quote "Regels zijn bedreigend voor iemand die van plan is deze regels te gaan verbreken (of misschien iemand die niet kan omgaan met autoriteit)."

- regels zijn er om aan je laars te lappen, zolang die regels het originele aspect van vrijheid belemmeren, inet bestaat dus ook niet dankzij beveiliging, beveiliging is meer een randaspect van datzelfde project wat ooit begon als full acces.

- en trouwens autoriteit is het tegenovergestelde van internet.

- op internet zijn er noobs, rookies, en pro's.

en het mooie daaraan is het zijn en blijven allemaal mensen.

dus waartegen wil je je nou beveiligen?

heeft u slaapkamer een slot of heeft u nog geen kinderen?

En als uw beweert dat voor dat geld, uw pc beveiligt is dan zeg ik, het is een kwestie van tijd, de gebruiker maakt meestal zelf de grootste denkfout, en dan moet je dus andere die niets te verbergen hebben niet opzadelen met extra regeltjes maar aanpassen zonder extra onzinnige kosten.

en nogmaals u beide over dit 'niet eens hack' onderwerp zouden wel eens wat meer genuanceert mogen reageren, dan zomaar op ze zwart witjes.

ve
door verwijderd - Oct 12, 2004 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste a2i,

Ik denk dat je een beetje doordraaft als je de voorstellen en plannen van de TCPA betrekt in mijn op zich simpele wens om een eind te kunnen maken aan de praktijken van degenen die virussen en trojans maken en verspreiden, met als gevolg dat er allerlei vervelende figuren zoals 'foute' hackers en scriptkiddies proberen met behulp van deze virussen controle te krijgen over mijn PC.
Dat is namelijk precies hetzelfde wat de TCPA wil, controle over mijn PC, mijn software en mijn vrijheid op Internet...!!!
Ik kan me namelijk, net als jij, niet voorstellen dat de plannen van TCPA ooit werkelijkheid worden....Big Brother is watching you.
Maar is iemand die bewust de poorten op mijn PC scant, met als doel een virus of trojan te plaatsen of te vinden, niet precies hetzelfde aan het doen...?

Ik hoop dat je nu begrijpt waarom ik graag zou zien dat er wat meer mogelijkheden komen om deze 'ongecontroleerde' poortscans tegen te gaan, die, als ze een openstaande poort vinden alléén als doel hebben om andermans plezier in het computeren en internetten te vergallen.

Al met al een interessante discussie die jou ook nog eens het predikaat 'beste antwoord' oplevert, terwijl jeroen het toch niet met je eens lijkt te zijn.. ;-)

Groet,
Enterprise.

ve
door verwijderd - Oct 12, 2004 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry Enterprise, het beste antwoord behoort aan jou toe. Ik heb per ongeluk het verkeerde antwoord gestemd en kan niet vinden hoe dit te veranderen.

ve
door verwijderd - Oct 12, 2004 om 14:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ jeroen,

Zoals je inmiddels wel duidelijk zal zijn hoef je je over die poorstscans niet al te veel zorgen te maken, zolang je PC maar voldoende beveiligd is.
Het gevaar is dus niet zo groot als dat je aanvankelijk veronderstelde.
Deze scans zijn niet persoonlijk op jou of jouw PC gericht.

Groet,
Enterprise.

ve
door verwijderd - Oct 12, 2004 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi jeroen,

Ik dacht al zoiets hoor, en dat is ook helemaal niet erg... ;-)
Je kunt het trouwens niet meer veranderen maar dat hoeft ook niet.
Ik vraag het alleen maar even zodat er geen verkeerd beeld ontstaat voor de andere bezoekers die meelezen met dit interessante onderwerp.

Groet,
Enterprise.

ve
door verwijderd - Oct 12, 2004 om 16:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Trouwens als je hier  bijvoorbeeld al op dit forum dezelfde login passwords gebruikt als op je email account, kan je die 135 euro per jaar wel anders besteden, neem een leuke vakantie zonder pc's in de buurt, zou ik zeggen.

En die Toninio gast die mogen ze wat mij betreft voor de rest van ze leven als vuilnisman laten werken.

Nogmaals je passwoorden worden pas gekraakt als jezelf onzorgvuldig bezig bent.

Computers falen niet het zijn de mensen die er achter zitten.

En dat mag dus wat mij betreft getoont worden.

Nogmaals diezelfde hackers waar jij zo op leegstroomt die bepalen ook nog eens de beveiliging van ditzelfde hele internet.

Puur individualisten.

Er zijn twee stromingen zogenaamde white 'Hackers' en de black 'hackers'.

En van die foute versie heb jij helemaal niks te dulden.

Zeker niet met je 135 euro per jaar.

bedoel als het nou om poen ging, maar dit gaat nergens over.

Lees je originele post nog zelf maar eens.

Een goede dag.

ve
door verwijderd - Oct 12, 2004 om 17:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Belangrijkste quote van uwzelf

"Zoals je inmiddels wel duidelijk zal zijn hoef je je over die poorstscans niet al te veel zorgen te maken, zolang je PC maar voldoende beveiligd is.
Het gevaar is dus niet zo groot als dat je aanvankelijk veronderstelde.
Deze scans zijn niet persoonlijk op jou of jouw PC gericht."

Met het schrijven daarop voltooid u dus het tegenovergestelde wat het dus vooral niet moet zijn, de hetze en die overkill style van ja we moeten vooral wat doen.

Je schrijft verder nog quote "Ik denk dat je een beetje doordraaft" tov die tcpa faq's maar waar het om gaat is dat je niet alles onder een noemer moet gaan zitten gooien, er draaft hier maar een om ze firewall log door en dat ben ik geloof ik niet.

Ook daarom schrijf je immers zelf de top quote met de meest voltooid omvattende inhoud. (meer is het dus niet)

Diegene die dus virusscanners verkoopt, worden van dit soort posts dus ontzettend rijk.

Ik zeg het tegenovergestelde het probleem ligt wel bij de gebruiker, het is tenslotte altijd je eigen verantwoordelijkheid wat je met kwetsbare informatie doet en hoe je ermee omgaat, want de gedachte alleen al dat internet potdicht zou zijn, of potdicht te spijkeren is nog niet genoeg bewijs volgens u zijn dan alle problemen uit de wereld, en ik denk dus andersom dan begint het probleem pas echt.

die tcpa link is dus een voorbeeld extensie van top secuirity, en met diezelfde zekerheid wat u juist probeert uit te roeien.

Ik geef dus geen pro idee van goh laat je computer leeglopen, nee ik geef een tegenbalans van verheerlijken met beveiligings regeltjes, ook de overdreven reactie van ja we moeten hier iets tegen doen.

Ik post al eerder wat doe je met een IP nummer uit isreal of Irak of een of andere vage USA secure link CORP.

Bedoel staat er al een vliegtuig voor me klaar one way Guantanamo Bay?

Ik denk dat er veel te verzinnen valt en dat viel me dus juist zo tegen uit ook jou reactie van dit als 'hack' topic.

ve
door verwijderd - Oct 12, 2004 om 17:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oke a2i,

Ik wil het hier maar bij laten...
Onze meningen hierover liggen dichter bij elkaar dan de lezers van dit topic op het eerste gezicht zullen vermoeden.
Maar dat komt er niet helemaal uit, mede door de totaal verschillende manier waarop we ons 'uiten' en het verschil in taalgebruik.

Misschien wil jeroen hier nog iets aan toevoegen...?

Groet,
Enterprise.

ve
door verwijderd - Oct 13, 2004 om 09:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee bedankt. Mijn vraag is beantwoord. Tegen portscans kan je niks ondernemen en de aanval is waarschijnlijk niet tegen mij maar tegen een serie gebruikers in dezelfde range.

Bedankt A2i en Enterprise voor jullie reacties. Ik hoop dat dit de Kassa redactie ook niet is ontgaan dat hierover weinig tot niks is geregeld desondanks alles digitaal gaat tegenwoordig.
Het is in elk geval goed voer voor een discussie zoals u ziet.

Ik wil nog wel reageren op http://kassa.vara.nl/portal?_li=y&_scr=cons_question&qid=31956&cat=608
Tuinfreak was het spoor een beetje kwijt :)

Ik heb continue e-mails gestuurd naar de abuse addy van de aanvallers ISP. Norton Internet security geeft vrij gedetaileerde logs die je kan opsturen. Zij e-mailen dan degene te stoppen of te controleren of zij misschien zelf slachtoffer zijn.
Als hierna nog aanvallen plaatsvinden leid dat tot afsluiting.

Daar houd het echter op. Verder is het hopen dat ik alles genoeg dicht heb zitten. De poortscans zijn sinds een dag of 2 gestopt.

ve
door verwijderd - Oct 13, 2004 om 10:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn excuus, het was Read en niet Tuinfreak, sorry voor de mixup.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2004 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

Ten eerste wil ik even voor je duidelijk maken dat dit waarschijnlijk geen echte hackpoging was. Op het internet raken mensen vaak onbewust en zeker niet expres besmet met een virus of een worm. Dit virus of worm zal zichzelf proberen te verspreiden. Waarschijnlijk was die 'hacker' niets anders dan een worm of virus op een computer van een van zich geen kwaad bewust persoon. Sterker nog, ik acht de kans dat dit zo was meer dan 99%. Dit is ook de verklaring waarom je het van meer providers krijgt.

Aangezien er dagelijks letterlijk miljoenen zoniet miljarden van dit soort pogingen per dag zijn, is het totaal zinloos om er aangifte van te doen. Het beste wat je kunt doen is de provider mailen en hopen dat die contact opneemt met de klant.

Stel dat het wel een echte hackpoging is van een natuurlijk persoon, wat ik je bijna kan garanderen dat dit niet zo is, dan moet je de logfiles (ip, tijd, poort etc) printen en mee naar de politie. De politie moet wel je aangifte op nemen als jij daar op staat. Ieder persoon in Nederland moet altijd aangifte kunnen doen, ook al is het incident nog zo onschuldig. Echter moet de politie natuurlijk wel aangeven dat het zinloos is om aangifte te doen, bijvoorbeeld door de uitleg te geven die ik hierboven geef.

Vriendelijke groet,

Erik Bouwman

ve
door verwijderd - Oct 15, 2004 om 18:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte heer/mevrouw

Als het goed is blokkeert uw Fire Wall automatisch de toegang tot uw computer voor het ip adres. Maar om het compleet te maken moet u aangiften doen bij het DIS (dutch internet security) van Frölich Network. Ga vanaf 22-10-04 naar de volgende site en doe aangiften bij het DIS http://home.tiscali.nl/filminfo

Daniel Frölich (eigenaar DIS en eigenaar Frölich Network)

ve
door verwijderd - Oct 15, 2004 om 21:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

extra bericht DIS

Als u iemand verdenkt die u kent of in de familie neem dan apart contact op met het DIS. Het e-mail adres is daniel@tiscalimail.nl

Daniel Frölich (eigenaar DIS en Frölich Network)