aj
door ajvl Sep 12, 2013 om 20:09
Computers & telefonie

Acer Aspire batterij probleem

Hallo . Ik heb een laptop Acer Aspire 5315 Na het opladen van de batterij geeft hij aan 100% volgeladen te zijn. Maar na ca een half uur gebruik stopt hij omdat de batterij leeg zou zijn. Ik dacht "nieuwe batterij" en opgeladen en verder gaan. Maar weer na ca 30 minuten hetzelfde, lege batterij.
Een kennis heeft de beide batterijen en de adapter.
doorgemeten en goed bevonden.
Heeft U of iemand enig idee wat er aan de hand is?
Graag een oplossing en groet,
Ton van Laarhoven

4033 6 Rapporteer

aj
door ajvl - Sep 12, 2013 om 21:01
29 Antwoorden / 20 Vragen

Hallo.
Dank voor je snelle reactie.
Zoals je hebt kunnen lezen, had ik ook al een nieuwe batterij gekocht.
Helaas heeft dat niets geholpen, want ook met deze nieuwe batterij was het na ca 30 minuten
beu en blies de aftocht ...dus was ook leeg.
Het probleem zal dus, denk, in de compu zitten.
Maar waar en wat?????
groet,
Ton van Laarhoven

valerius-2
door valerius-2 - Sep 12, 2013 om 21:01
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Het doormeten of hij bij het laden vol is heeft geen zin als de controle via de computer op geeft dat 100 % vol is.Het blijkt toch dat het niet zo is als u hem gebruikt. U kan dan ook zien na een aantal minuten wat er nog te bruiken valt. Ik denk toch dat u de accu zal moeten vervangen.

gsm
door gsm - Sep 12, 2013 om 21:51
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Mogelijkheden:

a)
Power reset.
Voer allereerst een power reset uit.
De accu verwijderen en de stekker van de adapter uit het stopcontact, maar adapter wel op laptop aangesloten laten.
Druk nu op de AAN toets van de laptop en herhaal dat enige malen.
Plaats accu terug en sluit de adapter weer aan op het stopcontact.
Controleer of het heeft geholpen.

b)
Probeer een andere adapter om de batterij mee op te laden.

c)
Maak een Ubuntu 12.04 Live DVD.
Boot van deze DVD en controleer de tijd die de accu mee kan met Ubuntu als besturingssysteem.
Ubuntu hoef je daarvoor niet te installeren, dus alleen maar Live draaien vanaf de DVD.
Als de batterij met Ubuntu wel lang meegaat, dan zit er een instellingsfout in het Windows besturingssysteem.

d)
Maak een image van iedere partitie op de harde schijf. Maak ook back-ups van alle belangrijke bestanden, zoals documenten, foto's, video's en muziek.
Zet de fabrieksinstellingen terug en test daarna of dat geholpen heeft.
Zo ja, dan was er sprake van een instellingsfout in het besturingssysteem.
Je zult dan de Windows toepassingen opnieuw moeten installeren uitgaande van de fabrieksinstellingen en ook de bestanden weer moeten terugzetten.

e) Laat de laptop repareren, wanneer in alle gevallen de accu nog steeds te snel leeg is.
Na de reparatie de gemaakte image(s) en back-ups terugzetten.

zw
door zwaardvis - Sep 12, 2013 om 22:10
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Download eens HWinfo (32 of 64) en kijk wat het wear-level (slijtage%) van de battery is.

f.weele
door f.weele - Sep 13, 2013 om 08:38
1085 Antwoorden / 27 Vragen

Beste ajvl, je kan ook battery care downloaden; klik hier
Vraag aan de redactie om je email adres te verwijderen. Ongewenste mail via deze site is denk ik niet de bedoeling.
m.vr.gr.

aj
door ajvl - Sep 14, 2013 om 20:04
29 Antwoorden / 20 Vragen

Hallo Goede,....Goede Raadgevers.
Dank voor al jullie gegeven mogelijke oplossingen.
Ik heb ze allemaal geprobeerd, maar.........helaas.
Het heeft helaas geen goed resultaat gehad.
Er zijn nu nog twee mogelijkheden, of een nieuwe laptop aanschaffen
of toch nog een onderzoek door MYCOM laten uitvoeren.
Ik denk voorlopig maar voor het laatste te kiezen.
In ieder geval, bedankt voor jullie bijdragen en gegroet,
Ton van Laarhoven