jasperwis
door jasperwis Nov 18, 2008 om 21:38
Computers & telefonie

Beveiliging nakijken.

Hallo,

Ik wil er achter komen hoe goed ik ben beveiligd. Ik gebruik Avg8.0 en de firewall van Zone arlarm. Kan een hacker zo makkelijk bij bestanden komen van mij computer ? Laast kwam in namelijk thuis en toen stond er een schermpje op mij scherm wat een bestand van mijn computer aan het uploden was. Daar schrok ik wel een beetje van. Ik was er gelukkig op tijd bij en heb op cancel gedrukt. Wat kan dit zijn geweest ?

Groet jasper

612 11 Rapporteer

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Nov 18, 2008 om 21:51
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Had u wellicht een chatprogramma of PTP-programma (bv Emule, Kazzaa,... ) aanstaan? Daarmee maakt u het hackers makkelijker.

Een firewall oid kan pas gemaakt worden nadat hackers een nieuw 'trucje' gevonden hebben. Echt 100% kan geen enkele PC beveiligd worden.

Heeft u overigens wel de laatste updates? Ook van Windows en Internet Explorer e.d.?

wietzebeuk
door wietzebeuk - Nov 18, 2008 om 21:55
8 Antwoorden / 0 Vragen

P2P programma's kunnen er inderdaad mee te maken hebben, maar ook software als 'leer pokeren' oid kunnen soms zoiets veroorzaken.

Ik kan je wel een belangrijke tip meegeven: steun nooit teveel op gratis software als AVG en Zone alarm. Ik heb zelf slechte ervaring met gratis beveiliging. De beveiliging van je computer is eigenlijk het belangrijkste, en daarom is het (vind ik) niet erg om een paar tientjes uit te geven om zo een ramp op je computer te voorkomen.

Mocht het je nog een keer overkomen, schakel dan je internet uit (stekkertje uit je computer, of misschien wel je hele router uit) en probeer te achterhalen welk programma iets aan het uploaden was.

jasperwis
door jasperwis - Nov 18, 2008 om 21:58
55 Antwoorden / 20 Vragen

Ik heb van avg de betaalde versie

En van zone arlarm heb ik gehoord dat ie beter was dan die windows zelf had.

jasperwis
door jasperwis - Nov 18, 2008 om 22:00
55 Antwoorden / 20 Vragen

Maar wat raden jullie aan kwa software ? En ik ga binnenkort werken met een exteren schijf en dan met een ftp verbinding. Hoe kan ik dat het beste beveiligen ?

wietzebeuk
door wietzebeuk - Nov 18, 2008 om 22:21
8 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, ik dacht dat je de gratis versie van AVG had. En ZoneAlarm is inderdaad wel beter dan de ingebouwde firewall van Windows XP, maar met 'gratis beveiligingssoftware' doelde ik vooral op de virusscanner.
Ik heb zelf goede ervaring met McAfee. Deze gebruik ik al jaren en ben zeer tevreden.

Om een FTP-server goed te beveiligen, zou ik er sowieso een wachtwoord opzetten. Je kunt natuurlijk de veiligheid vergroten door dmv software bijvoorbeeld alleen bepaalde ip-adressen toe te laten.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Nov 18, 2008 om 22:26
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Het allerbeste advies dat ik je nu kan geven is overstappen op Linux. Ubuntu is gratis en je hebt geen beveiligingssoftware nodig. Hackers of virussen zijn uitgesloten.

Kijk dan ook voor Kubuntu (ligt het dichtst bij Windows) of als je wilt netwerken nUbuntu. Bij mij werkt Ubuntu 8.04 zeer stabiel. Inmiddels is ook 8.10 uit, maar over 8.04 zul je meer info vinden op internet. Je zult nu immers een nieuw besturingssysteem moeten leren.

jasperwis
door jasperwis - Nov 18, 2008 om 22:42
55 Antwoorden / 20 Vragen

Tegen de tijd dat ik het externe schijf ding heb.

Vraag ik wel weer meer informatie over de beveilging.

holpen
door holpen - Nov 18, 2008 om 22:43
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Het is echt onzin om te stellen dat gratis software slechter zou zijn dan betaalde. Zeker waar het antivirusprogrammatuur e.d. betreft. Uit allerlei tests blijkt dat de gratis software vaak zelfs betere bescherming biedt, sneller ge-update wordt, etc. etc. Voor vrijwel alle commerciële pakketten zijn uitstekende gratis alternatieven verkrijgbaar.

Let er alleen wel op dat het ook echt om "freeware" en/of "open source software"  gaat en niet om shareware, demos, of andere gebrekkige uitvoeringen van een commercieel pakket.

De belangrijkste beveiliging is niet een antiviruspakket of firewall, maar deze zit voornamelijk tussen stoel en toetsenbord: juist, de gebruiker zelf! Je kunt twintig firewalls installeren, maar als je steeds op Ja klikt als het ding je vraagt of een programma het internet op mag, dan helpt zo'n programma natuurlijk geen ene mallemoer en kun je het net zo goed niet installeren.

Groot probleem is ook dat veel gebruikers standaard onder een account met volledige rechten draaien, terwijl voor de meeste dagelijkse taken echt niet nodig is. Daarbij klikt men vaak maar wat raak op het internet, zonder precies te weten wat er nu gebeurt. Foutmeldingen lezen ze niet of slechts half en wanneer de computer vraagt of iets wel of niet mag, dan mag dat altijd! Zeker als het een onbekend bestand wil uitvoeren en/of installeren.

Daar zit het grootste beveiligingsprobleem! Van de duizenden computers die ik al door mijn handjes heb gehad was in 90% van de gevallen de oorzaak van een beveiligingsprobleem dat de gebruiker zelf op iets verkeerds had geklikt.

holpen
door holpen - Nov 18, 2008 om 22:52
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Ga even naar deze onafhankelijke vergelijkingssite. En kijk naar de resultaten. Zul je zien dat McAfee als één van de slechtste pakketten uit de bus komt! En daar betaal je dan dik voor...

Gratis versies zijn gebouwd op exact dezelfde engines als de betaalde versies van dezelfde programma's. Het enige wat vaak ontbreekt zijn de extra toeters en bellen. En dan komen diverse pakketten (gratis!) echt beter uit de bus dan sommige betaalde pakketten. De bescherming tegen virussen is echter even goed!

holpen
door holpen - Nov 18, 2008 om 23:00
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Het is misschien ook wel handig om te weten wat er precies in dat venstertje voor melding stond. "Een schermpje", "een bestand" en "aan het uploaden" zijn te vage beschrijvingen. Hiermee kunnen we echt alleen maar gissen naar wat het geweest moet zijn. Belangrijk om te weten zijn exacte meldingen.

Daarbij komt, als u een firewall gebruikt (ZoneAlarm is prima), dan zal deze altijd vragen of een programma iets mag uploaden. Kennelijk is dat nu niet gebeurd en dat houdt waarschijnlijk in dat het een programma betreft dat u zelf al eerder toegestaan heeft iets op het internet te doen.

Het zijn niet altijd meteen hackers....

holpen
door holpen - Nov 18, 2008 om 23:07
1416 Antwoorden / 0 Vragen

@deinert:
Linux is inderdaad "by design" een stuk veiliger in gebruik. Echter, hackers en virussen zijn nooit uitgesloten, ook niet onder Linux. Er zijn al talloze voorbeelden van gehackte computers (webservers) die onder Linux draaiden. Virussen zijn er inderdaad eigenlijk niet (behalve hier en daar een oud demo-virusje dat eigenlijk allang niet meer werkt). Dat heeft enerzijds te maken met het veiliger ontwerp, maar ook met het feit dat virus- en malwaremakers zich richten op de grote massa, en dat zijn nu eenmaal Windows-gebruikers! Linux heeft een dermate klein marktaandeel dat het simpelweg niet rendabel is om daarvoor virussen te ontwikkelen. Een vriend van mij werkt mee aan het ontwikkelen van de kernel van Linux en die heeft mij verzekerd dat het absoluut mogelijk is om een behoorlijk vernietigend virus voor Linux te schrijven - en hij kan het weten, hij ontwerpt het systeem....

Ook hier geldt: "resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst".