door45
door door45 Oct 7, 2005 om 20:28
Computers & telefonie

Bill Gates deelt uit?!

Gisteren kreeg ik zo'n kettingbrief; Bill Gates deelt uit, want via speciale software gaat hij na hoe ik doormail aan mijn hele adresboek en Dollar 25 per adres krijg! De afzender was mij overigens geheel onbekend. Geen attachment was toegevoegd, dus geen virus-overval. Of wel? Dat kan toch niet met alleen tekst?

Wie maakt mij wijzer over dit soort acties, waarbij niemand geld overmaakt, maar louter berichten doorstuurt? Waar valt voor de makers van zo'n bericht de winst te halen? Door toch te achterhalen wie heeft doorgestuurd en proberen geld af te troggelen? Nog meer geld zou ik krijgen als ik de afzender zou terig mailen, en de afzender ook. Zit daar ergens een addertje onder het gras? Ben benieuwd, ja,

Dank, Door

590 5 Rapporteer

btalman
door btalman - Oct 7, 2005 om 21:41
280 Antwoorden / 0 Vragen

Rotzooi, zie ook www.nepwaarschuwing.nl voor kenmerken van kettingmails

je
door jeroenbosch - Oct 8, 2005 om 00:35
67 Antwoorden / 0 Vragen

Deze en soortgelijke kettingbrieven zijn al enigszins gedateerd, maar blijken toch nog steeds te circuleren. Deze herken ik nog van vorig jaar. Een collega van mij dacht een ieder die hij kende, een groot plezier te doen om al dit soort berichten die hij ontving (en dat waren er veel) aan al zijn kennissen (en dat waren er ook veel) door te sturen. Over een aantal, onder meer die U nu noemde, heb ik na een half jaar bij hem geïnformeerd wat nu het resultaat was. Nul komma nul dus, allemaal flauwekul.

Het enige wat men met dergelijke acties bereikt is, dat verschillende personen heel erg creatief worden in het verzamelen van allerlei e-mail adressen van personen, die zij zelf niet eens kennen. Deze adressen plakken ze vervolgens weer in zo’n volgende boodschap. Krijg U er zelf voldoende binnen en U zou alle bruikbare e-mail adressen er uitknippen en bewaren, dan beschikt ook U binnen afzienbare tijd over een uitgebreid adressenbestand. Wanneer U vervolgens ook zo’n kettingbrief zou doorsturen naar al deze adressen, dan zal er geheid minstens één persoon bij zitten die wellicht ook de vraag stelt bij Kassa:

Gisteren kreeg ik zo'n kettingbrief; Bill Gates deelt uit, want via speciale software gaat hij na hoe ik doormail aan mijn hele adresboek en Dollar 25 per adres krijg! De afzender was mij overigens geheel onbekend. Geen attachment was toegevoegd, dus geen virus-overval. Of wel? Dat kan toch niet met alleen tekst?

Wie maakt mij wijzer over dit soort acties, waarbij niemand geld overmaakt, maar louter berichten doorstuurt? Waar valt voor de makers van zo'n bericht de winst te halen? Door toch te achterhalen wie heeft doorgestuurd en proberen geld af te troggelen? Nog meer geld zou ik krijgen als ik de afzender zou terig mailen, en de afzender ook. Zit daar ergens een addertje onder het gras? Ben benieuwd, ja,

En dan schrijft iemand anders weer een soortgelijk antwoord zoals hierboven, vermoed ik.

Groetjes JB

megaman
door megaman - Oct 11, 2005 om 00:34
17 Antwoorden / 1 Vragen

Dit soort mails zijn zgn HOAX-virussen. Geen echt virus, maar de mail op zich is het "virus". De bedenker heeft de bedoeling om zijn/haar mail de hele wereld over te sturen. Dat is hun 'kick' Vaak circuleren ze in meerdere talen. Ik ken HOAX-mails die al jaren rondzwerven zoals het zieleige jongetje in Zuid-Amerika dat moet worden geopereerd en waarbij iedere doorgezonden mail zogenaamd één dollarcent oplevert. Ook zo'n bekende is een nep viruswaarschuwing over een bestandje (met een icoontje van een beertje) waarbij iedereen wordt verzocht om het te verwijderen. Echter komt dit bestandje in iedere PC voor en is het nodig voor java op het internet. Naast het verspreiden is het dus ook een 'kick' om op deze wijze PC's te beschadigen. Een beetje anti-virus leverancier heeft op hun site een lijst staan met de bekende HOAX-virussen.

brynnar
door brynnar - Oct 11, 2005 om 13:36
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Dit soort mails zijn gewone kettingbrieven en kun je het beste negeren.
Ik had deze overigens al een jaar of twee geleden ontvangen.

Je moet volgens de instructies het bericht zo veel mogelijk forwarden
naar iedereen in je adresboek. Met als gevolg dat er in een bericht zo
onderhand al honderden adressen staan van mensen die het bericht
ontvangen hebben. De kans is zeer groot dat deze complete lijst ooit in
handen komt van iemand met minder bonafide ideeen over het gebruik van
deze lijsten (spam!!!!!!).

Verzoek dus de afzender om zoiets nooit meer naar je toe te sturen.

Brynnar

an
door annoloon - Jan 2, 2007 om 00:47
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn advies: wantrouw alles, tenzij.......

Ook ik ontvang vrij regelmatig van dit soort mails van mijn beste kennissen. Vaak is het doorsturen van de "hoax" dan al gebeurd, maar meestal reageer ik toch even met de volgende tip:

In dit soort gevallen is het vaak handig om in google een deel van een zin uit de mail tussen aanhalingstekens op te geven en te zoeken. Zeer waarschijnlijk wordt u dan direct doorgeleid naar een site waar u meer informatie over dit soort 'mogelijke' oplichtingspraktijken kunt vinden.

Ditzelfde geldt overigens voor bijna alle emails waarover u bijna serieus gaat nadenken of de emails met een 'kettingbrief'- karakter.