surajramdien
door surajramdien Feb 6, 2005 om 17:52
Computers & telefonie

Casema is niet op een bezoekers laptop aan te sluiten

Hallo ik ben suraj, ik heb casema internet en hier komt mijn neef ook voor internetten dan neemt hij zijn laptop mee en kan dan niet internetten waneer het aangesloten is, en is ook niet te verbinden met je eigen ip-adres en server en DNS..

284 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 6, 2005 om 18:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

zet er een router tussen, mischien wekt dat. dan hoef je alleen maar de kabel erin te doen en dan werkt het. (routers blokkeren soms te veel)

ps. welk besturingssysteem heeft je neef

ve
door verwijderd - Feb 6, 2005 om 19:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Suraj,

Dat je met een andere PC of laptop niet kan internetten op jouw verbinding komt doordat de internetproviders, zowel voor ADSL als kabelinternet, werken met de zogenaamde herkenning van het 'MAC-adres'
Dit MAC-adres is niets anders dat het unieke productnummer van de netwerkkaart in je PC of laptop waarop het modem is aangesloten.
Sommige providers hanteren een 'releasetijd' van twee uur (bijv. Tiscali) voordat het geregistreerde MAC-adres wordt vrijgegeven en sommige 24 uur. Hierna kan er een andere PC of laptop worden aangesloten op het modem en hierna wordt het MAC-adres van de 'nieuwe' PC geregistreerd.
Als je daarna weer je eigen PC wilt aansluiten op je modem moet je dus weer de vereiste tijd wachten voordat je verbinding krijgt.
Er zijn ook providers (vooral van kabelinternet) die zelfs eisen dat het MAC-adres handmatig wordt vastgelegd in het modem of de router.
Deze kan je dan wel snel zelf wijzigen.

Tip: als je vriend met z'n laptop de volgende keer weer eens langskomt koppel dan je modem 24 uur van te voren los van je PC, of probeer op z'n minst eens 24 uur de verbinding niet te gebruiken.
De kans is groot dat het dan wel lukt om met zijn laptop verbinding te krijgen omdat dan het MAC-adres van zijn laptop wordt geregistreerd.
Als je daarna weer het modem aansluit op je eigen PC zal het ook weer een poosje duren voordat het MAC-adres van jouw PC opnieuw wordt geregistreerd.

Groet en succes,
Enterprise.

ve
door verwijderd - Feb 6, 2005 om 20:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb ook casema en die deed het op mijn nieuwe computer eerst ook niet maar na een telefoontje met de hlepdesk (2 min bellen onder etenstijd) werkte het meteen

ve
door verwijderd - Feb 6, 2005 om 20:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat kan inderdaad, dan kruipt er iemand op jouw verzoek (omdat je belt) achter een computer en geeft dan direct het MAC-adres vrij, zodat de centrale het adres van de 'nieuwe' PC kan registreren.

Maar niet iedereen die belt heeft het geluk dat een HelpDesk-medewerker zo vriendelijk is om hier gelijk aan mee te werken.

Maar het is inderdaad mogelijk...:-)

Enterprise.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2005 om 21:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Casema en andere kabelbedrijven werken volgens mij met alleen computernaam verificatie, lijkt me ook het gemakkelijkst te onderhouden. Mac adressen van de netwerkkaart worden alleen maar in de arp tabel bijgehouden. Je computer die wel werkt heeft een naam van casema gekregen kun je achterhalen met ipconfig /all of via configuratiescherm-systeem tabblad computernaam, en dan geef je de computer die je op de kabel aansluit dezelfe naam en je kunt dan wel op internet.