door heremietkreeft Jan 2, 2020 om 19:52
Computers & telefonie
CD brander defect?

Op gevaar af van een dubbelpost, ik plaatste deze vraag al bijna 3/4 uur eerder maar zie het niet terug (kennelijk omdat ik de bijlage als pdf meegaf):
Mogelijk in samenhang met mijn vraag van 15 dec jl. constateer ik een prbleem met mijn CD speler/brander. Een poging tot branden van een muyziek CD via Nero lijkt te lukken, ik zie geen fotmelding maar bij het ferificatieonderdeel lijkt een  'loupe' te ontstaan. Bij openen van de aldan 'gebrande CD blijkt die leeg. Ik zie wel de melding jkomen: wat wilt u met deze CD en klik dan toch ook de 'audio wens'aan. Een herhaalde pogong: resultaat idm. Daarna heb ik geprobeerd de CD te branden via de Win Media speler en ook daar komen geen foutmeldingen. Evenwel: de CD blijkt leeg te blijven. In de tussentijd bleek wel dat er weer eens (zie mijn vraag van 15/12) geen geluid te worden afgegeven maar dat was weer voorbij na een herstart.
Ik kan ook in de handleiding van mijn laptop niets over het falen van branden vinden vandaar mijn vreaag nu. Laptop: Toshiba Satellite C-875-13E, besturingssysteem win 10. Het kan dus goed mogelijk zijn dat de brander defect is, geluid afspelen is wel ok.

De bijlage bevat een verlate 2020 wens en heeft niets met mijn vraag te maken.

4702 13 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 2, 2020 om 20:35
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Ook bij controle van de schijf zie ik dat er niet is 'gebrand'. Inmiddels heb ik ook een andere schijf gebruikt. Reactie na branden is: branden compleet, echter de schijf blijft leeg.

br
door brui0929 - Jan 2, 2020 om 20:50
635 Antwoorden / 10 Vragen

Bij het branden van eec CD, CD-ROM, CD-RW dat het cash geheugen 100% is. Brand de CD nooit 1 op 1 wel vanaf de harddisk.
Na het Branden wordt de CD lade automatisch geopend pas dan kunt u de CD uitnemen.
CD's die niet zijn afgesloten zijn onbruikbaar.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 2, 2020 om 20:58
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Zie mijn edit: ik heb 1 op 24 en 1 op 20 benut. Beide brandprogramma''s geven aan dat branden succesvol was en de lade wordt zoals gebruikelijk ook geopend maar de schijven blijven leeg. (Ik heb vreificatie uitgeschakeld want dan bleef Nero 'malen' als gemeld). Bevestiging denk ik van mijn vrees dat de brander 'ter ziele is', de speler niet. Herhaald, de schijven blijven leeg.

ma
door malhy2 Jan 4, 2020 om 13:48
309 Antwoorden / 13 Vragen

Kijkt U eens goed naar de achterkant van de CD. Ziet u verschil bv is de binnenkant anders dan de buitenkant , bekeken vanaf het gat in het midden van de CD? Als dat zo is dan is de CD wel gebrand maar wordt deze niet gelezen.

Topantwoord

ma
door malty - Jan 2, 2020 om 21:42
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Als u een cd of dvd rw schijfje hebt, probeer dan als proef daar eens wat willekeurige bestanden op te branden.
Knippert het ledlampje van de cd brander tijdens het branden?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 2, 2020 om 21:49
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Ik doe zojuist een nieuwe poging. Het lampje knippert niet. CD 'draait' wel. De genoemde proef doe ik morgen op een RW schijf. Lampje knippert nu wel en schijf wordt uitgeworpen. Bij openen verkenner: ook nu schijf is leeg. Op schijf is niet te zien dat er iets is gebrand. En inmiddels nog merkwaardiger: bij het plaatsen van een lege CD RW komt opmerking CD is niet leeg en re formatteren lukt ook niet. Frappant is dat bij nazien van de info er een melding komt dat het apparaat het laatst op 17 juli zou zijn gestart. Bij controle van instellingen zou het apparaat correct werken. Ik heb inmiddels de standaardinstellingen opnieuw ingesteld en doe een nieuwe poging

ma
door malty Jan 2, 2020 om 22:09
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Het ledlampje moet tijdens hele brandproces knipperen en niet alleen bij het laden en uitwerpen.
Bij mijn laptop is het wel moeilijk te zien ledlampje zit aan schuine kant van lade.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 2, 2020 om 22:16
16859 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. al gegeven reacties; Ik doe zojuist een nieuwe poging. Het lampje knippert niet. CD 'draait' wel. De genoemde proef doe ik morgen op een RW schijf. Lampje knippert nu wel en schijf wordt uitgeworpen. Bij openen verkenner: ook nu schijf is leeg. Op schijf is niet te zien dat er iets is gebrand. En inmiddels nog merkwaardiger: bij het plaatsen van een lege CD RW komt opmerking CD is niet leeg en re formatteren lukt ook niet. Frappant is dat bij nazien van de info er een melding komt dat het apparaat het laatst op 17 juli zou zijn gestart. Bij controle van instellingen zou het apparaat correct werken. Ik heb inmiddels de standaardinstellingen opnieuw ingesteld en doe een nieuwe poging. Bij het laden van een lege schijf komt de melding dat er bestanden klaar staan om te branden en daarna nu bij geven van de brandinstructie wordt de schijf uitgeworpen. M.i. een vreemd defect. Als al gemeld, de brandprogramma's van zowel de Media Player van Win geeft aan goed tewerken en Nero expresse van 2017 ook. De schijven blijven echte leeg. De speler werkt wel om af te spelen met een goede CD. En na de laatse poging: lampje knippert, blijft lang op 99% voltooid staan, schijdf wordt uitgworpen maar blijft leeg. Opnieuw conclusie: brander werkt dus ondanks melding bij gegevens niet correct. Of zie ik nog iets over het hoofd?

Het apparaat is TSST corp CDDVDW SN-208 AP en ik zie inmiddels een melding dat de driver van de AB versie bij win 10 niet (meer) schijnt te werken. Ik zie niets over de AP en ik herinner mij niet dat het eerder niet werkte met win 10 maar ben daar niet zeker van.  Mogelijk is het ook de AB versie.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 2, 2020 om 23:36
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Nog een update: bij zoeken op de Toshiba site en controleren drivers wordt aangegeven dat de driver ok is. (AB)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 3, 2020 om 10:04
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Opnieuw een update: ik constateer nu dat lege CD RW schijven niet worden herkend en een CD R schijf klaarblijkelijk wel als CD RW gelet op de melding die verschijnt hoe te benutten zoals bijv. als flash schijf dus hetschrijfbaar.

ma
door malty Jan 3, 2020 om 11:21
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U zou ook eens Nero kunnen verwijderen en opnieuw installeren.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 3, 2020 om 12:29
16859 Antwoorden / 202 Vragen

De win media speler geeft hetzelfde probleem. Het kan inderdaad een conflict met Nero zijn. Ik doe eerst een poging met een externe cd / dvd brander. Maar dat gebeurt niet voor vanavond. Dank opnieuw.

tdmduc
door tdmduc Jan 3, 2020 om 13:23
704 Antwoorden / 2 Vragen

Ik gebruik Nero al jaren niet meer. Er zijn betere programma's zoals Ashampoo.

Maar het kan ook heel goed dat de drive zelf niet goed meer werkt. Er zijn mogelijkheden deze vrij eenvoudig te vervangen.

Op Ebay voor ±15 euro te koop(zonder douane) https://www.ebay.nl/itm/Toshiba-Satellite-C855-C850-C870-C875-CD-DVD-DVDRW-Optical-Drive-BEZEL-SN-208/264586822550?hash=item3d9a9a8396:g:LVkAAOSwP0ZeDxoW

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 3, 2020 om 13:39
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Dank. Ik heb als gemeld ook een externe brander en ook nog een win 7 laptop met brander die ik eerst probeer. Daar is eerder niet mee gebrand maar zou wel moeten kunnen.

reivi22
door reivi22 - Jan 3, 2020 om 11:21
66 Antwoorden / 0 Vragen

Wellicht is er een defect in uw dvd/cd burner.
Of hetzij software cq firmware  problemen  met de brander.
Koop een nieuwe,zo 23 euro of zo ,en probeer het nogmaal.
Ikzelf gebruik altijd branden in één  sessie.
Uiteraard moet de cd na het maken afgesloten worden of de cd moet met open sessie gemaakt worden,kun je achteraf  nog wat bijvoegen.

rf
door rfrijhoff - Jan 3, 2020 om 12:29
41 Antwoorden / Vragen

Nero heeft de mogelijkheid om te test schrijven (engels: Simulation). Dit zit onder het tabblad Schrijven (Burn). Dit houd in dat het hele brandprocess doorlopen wordt alleen wordt er niet fysiek gebrand. Ik zou daar eens kijken of deze aan staat, want als dat het geval is dan gebeurt het voornoemde. Voor fysiek wegschrijven dient deze uit te staan.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 3, 2020 om 17:33
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Branden via Media speler lukt evenmin maar ik zal uw tip zeker nazien.

Topantwoord

Gliphoeve
door Gliphoeve - Jan 3, 2020 om 13:18
10 Antwoorden / 9 Vragen

1.Open Nero nieuwe complatie kies Audio-cd =>
    menubalk Kies KnowHow=>Video Training=>Controleer Recorder=>Recoder kiezen
2. Plaats Muziek/mp3 in de linker vak =>!! groene balk !!
3. Selecteer alle muziek/mp3 => Eigenschappen => Kies Filters
4. Vink aan Normaliseren + Fade In (7seconden) Fade Out

5. Branden => Cd lade opent als gereed.
6. in de menu balk kies Recorder => Schijfinfo.

tdmduc
door tdmduc - Jan 3, 2020 om 13:18
704 Antwoorden / 2 Vragen

Probeer eens wat anders dan Nero.

CDburnerXP (gratis)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 3, 2020 om 17:38
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Een update: branden via een oude win 7 laptop is goed gelukt. Een op mijn Toshiba geladen CD RW werd ook niet gelezen. Op de andere laptop wel en geformatteerd. Op mij Toshiba wordt de schijf toch ook nu niet herkend. De muziek cd die ik wilde kopiëren wordt wel herkend.
Dank voor alle tips, enkele werden via reactie gegeven en die kon ik helaas niet als topantwoord classificeren, wel met +, zal ik een dezer dagen nalopen en het resultaat melden.

Ongevraagd blijkt er een log klaar te staan voor de printer: uit de laatse pagina zie ik een aantal malen de text: #131 (t/m #141) Text 0 File CDRdrv.cpp, line 1274 : Queue again later - 00:21:42.517 (en t/m #141 het zelfde  en bij de laatste - 00:21:43.142.

Dan volgt 000:24:38 bij nieuwe poging: #142 Text 0 File Writerstatus.cpp, line 245 <D: TSSTcorp CDDVDW SN-208AB> star writing Lead-out at LBA 203948 (31CACh), length 0 blocks

Dan 00:24:48 #143 SPTI -1169 File SCSIPassThrough.cpp, Line 245 CdRom): SCSIStatus (x02) WinError (0) NeroError (-1169) CBB Data: 0x51 00 00 00 00 00 00 00 20 00 00 00 00 Sense Code: 0x02 (KEY_NOT_READY) Sense Code :0x24  Sense Qual: 0x08 Sense Area: 0x71 00 02000 00 00 00 0A 0000000004 08 Buffer x05a89780: Len x20

00:25:10 #144 Text 0 File DVDPlusDualLayer.cpp, Line 1464 SetDriveCaps: Set LAST LBA of layer 1 to 0

en als laatste 00:254 ³145 PHASE 37File dlgbrnst.cpp, Line 2108 Burn proces completed succesfully at 24x (3.600 kb/sec)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 10, 2020 om 17:19
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Bij deze een terugkoppeling: het lijkt er inderdaad op dat de brander defect is. Ik heb nu een externe DVD RW lezer/brander aangesloten en dan lijkt alles perfect te werken. Nogmaals dank voor alle verkregen tips en de daarvoor genomen moeite.

gerbera
door gerbera Jan 10, 2020 om 21:31
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Suc6 met de nieuwe brander en bedankt voor de terugkoppeling.

Magnum007
door Magnum007 - Jan 10, 2020 om 21:39
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Heremiet,

Misschien kun je ergens een oudere Apple laptop goedkoop kopen met een ingebouwde cd brander?
Met I tunes is het heel makkelijk om cd's te branden.