sa
door sandervdijk Jun 3, 2009 om 19:24
Computers & telefonie

Chip op printer cartridge

Hallo,

Ik heb recent een Canon Pixma IP4600 gekocht. Een keuze die ik zelf heb gemaakt, dus laten we het daarover maar niet hebben...

Nu kwam ik er achter dat er op de cartridges een chip zit om te voorkomen dat je ze gaat hervullen of andere merken gaat gebruiken.
Ik ken natuurlijk wel alternatieven :-)

Is dit echter nog steeds toegestaan?
Gezien de ( naar mijn mening zeer vreemde ) jacht van Neelie Smit-Kroes op Microsoft zou ik dat onbegrijpelijk vinden.

In Windows is het tegenwoordig erg eenvoudig om over te stappen naar een andere Internet Browser of Media Player.
Maar als eigenaar van een printer ( met chip ) kun je kennelijk geen gebruik maken van inkt van iemand anders.

Wat zegt het Nederlands en Europees wet over print cartridges met een chip?

vr.gr. Sander

922 6 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Jun 3, 2009 om 21:40
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Die chip is er niet om te voorkomen dat je gaat bijvullen, want dat kan nog steeds, ook met chip. Nee, die chip is er om jou te helpen, hij helpt je eraan herinneren hoe groot de voorraad inkt nog is, zodat je niet zonder komt te staan. Net als een "tank leeg" lampje in de auto.

Er zijn inderdaad ook voordelige navul tanks met chip en zelfs chip resetters. Ook schijn je op de juiste knop te kunnen drukken om de "tank leeg"-melding te negeren. Keuze te over.

sa
door sandervdijk - Jun 3, 2009 om 23:03
8 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo edwardus,

Bedankt voor je reactie.
Natuurlijk ben ik bekend met de werking van de chip.

Waar het mij om gaat is dat er kennelijk nog steeds printers worden verkocht waarvoor je als LEEK geen alternatief voor kunt vinden.

Je koopt een printer van een bepaald merk en bent gebonden aan de cartridges van dezelfde leverancier.

Vergelijk dit maar eens met de levering van een besturingssyteem als Windows.
Microsoft krijgt een absurt bedrag aan boete omdat ze Internet Explorer en/of Media Player leveren met Windows. Iets dat zeer eenvoudig aan te passen is...

edwardus
door edwardus - Jun 3, 2009 om 23:28
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Je hebt gelijk, ik antwoordde niet precies je vraag. Kan ik ook niet, want ik weet niet hoe het met die regelgeving zit.

mastag
door mastag - Jun 3, 2009 om 23:54
955 Antwoorden / 19 Vragen

Hoi Sander,
Wat een onzin verhaal zeg, als je een Canon koopt is het zowat logisch dat de fabrikant wil dat je zijn inkt gebruikt, daar verdient hij het op, niet op die printer. Of moeten we weer terug naar de tijd dat een beetje printer gewoon 600 euro kostte, kon je wel alle inkt in mieteren.
Als ik iets van een merk koop wil ik ook optimaal gebruik maken van dit produkt, dat lukt toch echt het beste met goede merk inkt. Oke voor een A4tje zwart kan ik me er iets bij voorstellen, maar met een IP4600 wil je ook een foto afdrukken.
Volgens jou redenering mag Ford straks niet meer standaard een Ford motor in zijn auto doen omdat Opel dan geen kans heeft gehad een motor te leveren, Of mag Sony bij zijn Lcd's geen Sony afstandsbediening meer leveren, Sorry hoor maar ik wordt zo moe van dat krenterige gedrag. Als je wilt dat het niets kost ga dan voor iets anders, wil je mooi resultaat en optimale kwaliteit, tja dan kost het wat. En geloof mij het tijdperk van alles wordt goedkoper is echt voorbij aan het raken, veel consumenten verlangen weer naar die ouwe vertrouwde kwaliteit, je koopt iets en hebt er lang plezier van en dat mag best iets kosten, en voor wat betreft de koppelverkoop, waar gebeurd dat niet, (als je het heel zwart wit bekijkt) Iedere fabrikant verplicht je op een bepaalde manier wel iets van hem of haar te gebruiken terwijl er echt technische goedkopere alternatieven zijn.
Sterker nog als ik een nieuwe auto wil kan ik alleen een optie in pakketvorm kopen en niet los, dit gebeurd als jaren. Ik zie me al bij de bmw dealer, nee meneer ik wil echt alleen die klimaatcontrole erbij,  maar niet de abs, terwijl dit samen in een pakket zit.
Niets persoonlijk maar ga je printer maar verknoeien met nepinkt, maar dan niet over je garantie zeuren.

sa
door sandervdijk - Jun 4, 2009 om 00:03
8 Antwoorden / 1 Vragen

Nogmaals bedankt voor je reactie Edwardus !

Neelie Smit-Kroes zou zich echter meer met de gewone man bezig moeten houden !!!

Als gebruiker van Windows heb ik deze keuze. Als koper van een printer heb ik dit kennelijk niet.....

sa
door sandervdijk - Jun 4, 2009 om 00:29
8 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo mastag,

Kennelijk kun je niet lezen...

Wat was de vraag?
En dan zoveel aannames geven...