dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 Jul 26, 2011 om 13:07
Computers & telefonie

Der Bringer loopt steeds vast.

Ik heb al jaren het schaakprogramma Der Bringer 19 op mijn computer. Het liep altijd al zo nu en dan vast, maar nu doet het dit elke keer als ik begin te winnen!
Het is getest en zou stabiel zijn onder Windows XP.

Ik heb het al een paar keer opnieuw geïnstalleerd, geprobeerd om overbodige zaken te deleten, maar niets helpt.

Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand wat tips geven? Of verklaren waaróm het steeds vastloopt?
Ik heb
XP
versie 2002
Service Pack 3.

907 10 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 26, 2011 om 13:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo dirkjeanna,

Het programma is redelijk oud. Zou geschikt zijn voor 95, 98 en XP
Heb je het hier gedownload?

.....Het liep altijd al zo nu en dan vast, maar nu doet het dit elke keer als ik begin te winnen!.....
Tja, computers kunnen slecht tegen hun verlies! ;-)
Het zou kunnen dat er te weinig geheugenruimte beschikbaar is.

Met vr.gr.

dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 - Jul 26, 2011 om 16:01
77 Antwoorden / 37 Vragen

edrick, ik heb het programma via verschillende sites gedownload, weet niet meer welke.
Heb het net weer zo radicaal mogelijk verwijderd en bovendien ad aware, dat al langer hinderlijk was en nooit iets ving, verwijderd, ook zo grondig mogelijk.
Toen via jouw site Der Bringer geïnstalleerd: programma begon al akelig traag en liep vast na een tiental zetten!

Ik zou niet weten wat dan zo veel geheugen in beslag neemt op mijn computer, want ik heb er niets opstaan dat veel ruimte in beslag neemt. Of het moesten al die Windows updates zijn...

Verder werkt mijn computer prima en snel, ik begrijp er gewoon niets van, of het moest inderdaad zijn dat Der Bringer er schoon genoeg van heeft dat ik altijd, als ik maar vaak genoeg zijn zetten terugdraai, van hem win :-).

edrick3
door edrick3 - Jul 26, 2011 om 16:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@dirkjeanna,

Dan zou ik adviseren om eens een ander schaakprogramma te proberen.
Hier vind je er verschillende.

Met vr.gr.

dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 - Jul 26, 2011 om 20:39
77 Antwoorden / 37 Vragen

Bedankt, edrick, ik ga daar eens kijken.
Ondertussen doet Der Bringer het opeens weer veel beter! Nog maar één keer vastgelopen en twee spelletjes helemaal uit kunnen spelen. Ik zit me nu af te vragen of ik soms te snel zet? Juist als ik toch al gewonnen sta, ga ik razendsnel zetten. Of misschien komt het doordat op sommige ogenblikken meerdere programma's, zoals Avast bijvoorbeeld, geheugenruimte vragen.
Maar het is me toch een raadsel waarom het de ene keer zó veel beter gaat dan de andere. Dus waarom het verschil zo groot is.

edrick3
door edrick3 - Jul 26, 2011 om 20:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@dirkjeanna,

Ik kan niets anders bedenken dan dat er inderdaad (teveel) geheugenruimte gevraagd wordt. Maar goed, als het (weer) werkt .... prima. Rustig aan met zetten en de compu ook eens laten winnen. ;-)
Je kunt altijd zo'n ander programma downloaden en zien of daar ook problemen mee optreden

Schaak ze!

edrick3
door edrick3 - Jul 27, 2011 om 10:49
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@dirkjeanna,

Daar ben ik nog even.
Om misverstanden te voorkomen - ik was niet duidelijk genoeg vwb 'geheugen'.
Ik bedoelde dat je processor de berekeningen (soms) niet aankan.

De snelheid van een processor hangt af van een aantal factoren.

* Ten eerste de kloksnelheid. De nieuwste processors halen kloksnelheden van 3,5 GHz (gigahertz), maar zitten gebruikelijk tussen de 1,5 en 2,5 GHz.
* Ten tweede het aantal instructies dat een processor (gemiddeld) per cyclus kan uitvoeren. Hierin zitten soms aanzienlijke verschillen tussen verschillende micro-architecturen. Een processor die op 1 GHz werkt en die gemiddeld slechts twee klokcycli per instructie nodig heeft is sneller dan een processor die op 2 GHz werkt, maar die gemiddeld vijf klokcycli per instructie nodig heeft.
(Wikipedia)

Als je computer vastloopt moet je maar eens op Ctrl - Alt -Del drukken en in Taakbeheer kijken hoeveel % je CPU gebruik is. (Dit staat midden onderaan). Denk dat het dan op 100% staat.

Met vr.gr.

dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 - Jul 27, 2011 om 12:07
77 Antwoorden / 37 Vragen

Nee, dat klopt toch niet, edrick. Ik vond 0% onder CPU.
Gisteren heb ik geprobeerd of het beter ging als ik de stekker van het modem eruit trok en dus o.a. Avast uitschakelde, maar nop.
Het is ook niet zo dat de computer vastloopt, alleen Der Bringer.
Deze computer is nog nooit in zijn 5jarig leven vastgelopen!

Het heeft er toch alle schijn van dat het aan Der Bringer ligt of aan de combinatie van Der Bringer met Windows XP, want onder Windows 98 (met trouwens ook een oudere versie van Der Bringer) had ik nooit last.

Maar het rare is dat Der Bringer uitgetest is, ook onder XP en stabiel bevonden.

Ik heb ook al grote hoeveelheden rapporten verstuurd naar Windows, die die mogelijkheid biedt bij elke vastloper.

Weet jij misschien waar ik oudere Bringers kan vinden, dan kan ik dat nog uitproberen.

Hartelijk bedankt voor al je aandacht voor dit slopende probleem :-).

wasmachinemannl
door wasmachinemannl - Jul 27, 2011 om 12:12
16 Antwoorden / 3 Vragen

Welke cpu heb je? Als je iets hebt in de richting van een Pentium 3 of zo is hij wat te sloom...

freya
door freya - Jul 27, 2011 om 12:42
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo dirkjeanna,

Het probleem zal waarschijnlijk de 'moderne' Windowsversie zijn die je nu gebruikt. Oude programma's willen nu eenmaal op nieuwere windowsversies problemen geven. Met snelheid van CPU en hoeveelheid geheugen zal het mijns inziens niets te maken hebben. Het programma is niet groter dan 2MB, stamt uit 2001 en loopt waarschijnlijk al goed op een 386 computer met 256MB geheugen (en misschien nog wel minder)....
Voor een computer van vandaag de dag is dat natuurlijk een lachertje. Een moderne computer staat 99% van de tijd niets te doen als dit programma 'loopt'.

Gewoon iets moderners opzoeken en je kunt weer een tijdje vooruit.

m.vr.gr. Freya

dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 - Jul 27, 2011 om 19:52
77 Antwoorden / 37 Vragen

Hoe kom ik daar achter, wasmachineman?

Freya, het is alleen vreemd dat Der Bringer getest is en wel stabiel bevonden onder XP. En dat hij door de bank genomen steeds vaker vastloopt.

Ik heb Gnuchess geprobeerd, maar kon er niet aan wennen, werkte niet fijn, Der Bringer is wel een heel fijn programma als ie het doet.

Bedankt voor jullie antwoorden!