ca
door calimer Sep 30, 2009 om 13:02
Computers & telefonie

Draadloos internet

Hallo, ik heb nu een laptop die ik via een kabel verbonden heb met het internetmodem van upc. In ons nieuwe huis wil ik graag meteen een draadloze verbinding, waarmee eventueel ook de desktop-pc een internetverbinding heeft. Ik neem aan dat de handigste manier is om een draadloze router op de modem aan te sluiten, en dan via een netwerkkaart in de laptop en de pc verbinding te maken met internet.

Nu weet ik alleen niet zeker of in de laptop een netwerkkaart zit. Als ik ga zoeken via configuratiescherm kom ik wel een 1394netwerkkaart tegen, berichten hierover op diverse sites zijn wisselend of dit nou wel of niet de bedoelde netwerkkaart is om draadloos mee te internetten. Hoe kom ik erachter of deze wel goed is, en wat kan ik het bestevoor router aanschaffen? Iemand hier die er meer verstand heeft dan ik, maar het me wel helder uit kan leggen?

Bedankt vast!

776 7 Rapporteer

sk
door skreppiedoe - Sep 30, 2009 om 18:33
4 Antwoorden / 0 Vragen

hoi voor zover ik weet hebben de meeste laptops een wifi aansluiting,die kun je idd aanzetten dmv fn en een functietoets(daar staat dan een symbooltje van een zenmast onder bijv F10). De 1394 netwerkkaart is de kaart waar op dit moment je ethernet kabel inzit(die naar je modem gaat).
Om zeker te weten of de laptop wifi ondersteund even naar de website van de fabrikant gaan daar kun je alle gegevens meestal wel vinden,of googlen op merk/type kan natuurlijk ook :)   Succes ermee

freya
door freya - Sep 30, 2009 om 18:54
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@skreppiedoe,

Om misverstanden te voorkomen en om de vragensteller niet op het verkeerde been te zetten, De 1394 verbinding is niet de LAN-verbinding voor de netwerkkabel, maar zoals ik dat in mijn vorige reaktie al aangaf, een seriële verbinding om een filmcamera op aan te sluiten. Is ook een heel andere stekkerverbinding dan de RJ45 verbinding van een netwerkkabel.

Freya

gsm
door gsm - Sep 30, 2009 om 19:23
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De 1394 adapter (firewire) is in feite wel degelijk een netwerkadapter, gebruik makend van het TCP/IP protocol, die je prima zou kunnen gebruiken om twee computers onderling te verbinden. Niet zelden moet het stuurprogramma voor de 1394 adapter eerst gedeïnstalleerd worden om de software voor een filmcamera succesvol te kunnen installeren.

Voor normaal gebruik met een netwerkrouter is er een LAN adapter of een WLAN adapter. De LAN adapter is tegenwoordig vrijwel altijd uitgerust met een aansluiting voor een UTP kabel. De WLAN (Wireless LAN) adapter heeft een antenne.

Bij laptops zit de WLAN-antenne bijna altijd al in het beeldscherm ingebouwd. De WLAN adapter zelf zit vaak achter een deksel in de bodem van de laptop. De antenne (radio) kan vaak met een speciale kleine schakelaar (voorzien van een led) of met een speciale toets op het toetsenbord aan- of uitgezet worden.
Als WLAN aan staat, dan moet de WLAN adapter ook vermeld staan in Apparaatbeheer.

ca
door calimer - Oct 3, 2009 om 12:22
96 Antwoorden / 11 Vragen

Bedankt voor de reacties!

Ik heb nog wat verder zitten graven (zelf, Paradigit gaf helaas niet thuis) en heb deze gevonden op de laptop:Realtek RTL8169/8110 Family Gigabit Ethernet NIC.

Nu op zoek naar een router, bedankt voor de tips Freya welke wel en vooral welke niet :)

Nu moeten er we toch wel uit gaan komen.

freya
door freya - Oct 3, 2009 om 12:22
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo calimer,

Het lijkt mij dat je in de handleiding van de laptop toch wel terug kunt vinden wat er allemaal in de laptop zit? Als er een netwerkkaart voor een draadloze verbinding aanwezig is, zal er ook uitgelegd moeten worden hoe je die kunt in- en uitschakelen. (vaak met de [Fn] toets en b.v. de [F2] toets).
Die 1394 netwerkkaart is het in ieder geval niet, want dat is een z.g.n. firewire verbinding. Zeg maar, een snelle USB-aansluiting met een iets ander stekkertje om b.v. een filmcamera op aan te sluiten.

Wat de router betreft, daar zijn zat mogelijkheden voor. Koop er b.v. één van het merk Netgear of Linksys (als het maar géén Sweex of Trust is). Let dan wel op dat je een draadloze router koopt en geen gecombineerde modem/router.

m.vr.gr. Freya

freya
door freya - Oct 3, 2009 om 12:30
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Voor de duidelijkheid, die Realtek RTL8169/8110 Family Gigabit Ethernet NIC is bedoeld voor het aansluiten van een netwerkkabel en is dus niet draadloos. Wil je op de laptop draadloos werken, dan kun je b.v. een WLAN stick aanschaffen. Deze gaat in een vrije USB-poort en verzorgt dan de draadloze verbinding met de draadloze router.

Freya

ja
door janf43 - Oct 10, 2009 om 21:39
733 Antwoorden / 0 Vragen

Werk je met XP? Als je rechtsklikt op mijn computer kan je via hardware en apparaatbeheer naar de netwerkadapters zoeken.