ir
door irmamulder Sep 21, 2007 om 18:17
Computers & telefonie

Draadloos internetten en beveiliging hiervan

Via mijn laptop (benedenverdieping) wil ik draadloos gaan internetten en op de 1e verdieping op de comuter via de kabel blijven internetten. Wat moet ik doen om te voorkomen dat anderen in mijn omgeving kunnen (mee) internetten.

347 5 Rapporteer

freya
door freya - Sep 21, 2007 om 18:52
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo irmamulder,

Ik neem aan dat je met de computer op de eerste verdieping al toegang hebt tot het internet? Met die computer kun je inloggen op je modem/router. Het adres wat je daarvoor moet intikken in de adresbalk is afhankelijk van het merk/type modem/router. (b.v. http://192.168.1.1)
Als je bent ingelogd op je modem/router kun je bij de 'wireless settings' een bepaalde beveiliging instellen. Het meest gebruikt is WPA-beveiliging. Schakel dat 'in' en stel b.v. een 16 cijferige code in. (mogen letters en cijfers zijn). Zodra je nu met de laptop verbinding probeert te maken met je modem/router zal om deze code gevraagd worden. Voer die code in en je hebt verbinding. Het invoeren van deze code is éénmalig.
Andere personen kunnen dus alleen op je netwerk komen wanneer ze deze code kennen.

m.vr.gr. Freya

ir
door irmamulder - Sep 21, 2007 om 18:53
4 Antwoorden / 6 Vragen

Hartelijk dank voor je antwoord. Maar ik wil boven gewoon via de kabel blijven internetten, hoor van deze en gene dat dat beter is en dan beneden via de router dus draadloos.

freya
door freya - Sep 21, 2007 om 19:16
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp uit je antwoord dat je nog helemaal geen router hebt? In dat geval zul je dus eerst een router moeten aanschaffen (één die ook draadloos kan werken). Deze wordt dan geplaatst tussen je modem en de computer boven. Boven kun je dan gewoon via de kabel blijven internetten en met je laptop kun je dan beneden, draadloos, kontakt maken met de router.

Freya

gsm
door gsm - Sep 21, 2007 om 19:52
5940 Antwoorden / 47 Vragen

idem:
http://kassa.vara.nl/portal?_scr=cons_question&cat=618&qid=303759

Groet,
GSM

dimov000
door dimov000 - Sep 25, 2007 om 17:40
19 Antwoorden / 0 Vragen

Je was wat vrwarrend maar ok. Als je met meer dan 1 aansluiting wilt internetten dan zul je een router nodig hebben of ook wel acces point genoemd. In jouw geval een draadloze.
Ga voor een goere die eenvoudig in te stellen is zoals de linksys 54 serie of een sitecom mimo. (rond de 50-60 euro)
Bedenk wel dat draadloos niet 100% is....ook al vertellen ze je nog zo vaak. Dus ga je voor 100% neem dan een bedraad netwerk...wel wat meer werk maar geen beveiliging odig als met draadloos en 100% signaal. Draadloos is 70% ok maar zoals gezegd kies voor WAP beveiliging en een goed wachtwoord.

dimov000

Dimov000