vi
door vitesse Apr 7, 2005 om 17:05
Computers & telefonie

DVD+RW of DVD-RW en DVD+R en DVD-R

Wie kan mij vertellen wat het verschil is tussen beide typen schijfjes behalve de prijs? Wat zijn de voor en nadelen van iedere soort? Wat betekend het plusje of minnetje eigenlijk? Waarom is dit in de wereld geholpen? Geldt dit allemaal ook voor CDroms? Allemaal zeer verwarrend.

2232 6 Rapporteer

gladdeharry
door gladdeharry - Apr 7, 2005 om 17:15
463 Antwoorden / 14 Vragen

Er zijn twee standaards in dvd's.De + en de -.Zijn door verschillende
leveranciers ontwikkeld.De + is de meest gagbare standaard.Er zijn dvd
schrijvers die alleen de + of alleen de - kunnen gebruiken maar er zijn
ook schrijvers die met beide uit de voeten kunnen.De werking is
hetzelfde.

R=recordable = eenmalig gebruik

RW=rewritable=meervoudig te gebruiken

freya
door freya - Apr 7, 2005 om 17:24
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo vitesse,

Het zijn twee verschillende standaards (+ en -) en van elke standaard is er een R versie (kun je slechts één maal beschrijven) en een RW versie (kun je meerdere malen beschrijven en ook weer wissen). Dat de RW versie dus een stuk duurder is dan de R versie is dus logisch. Welke versie (+ of -) maakt voor de computer niet zoveel uit. Wil je de schijfjes in een stand-alone DVD-recorder gebruiken dan is het wél zaak om op het type te letten. De ene recorder kan alleen met het - type overweg en de andere alleen met het + type. Enkele recorders kunnen met beide typen overweg. Waarom er twee standaards zijn? Tja, waarom had je vroeger voor de wideo de keuze tussen VHS, Betamax en VC2000? Verschillende bedrijven ontwikkellen een systeem en hopen dat dát de standaard wordt. Het - type is het eerst ontwikkeld en voornamelijk voor video beelden bedoeld. Later is daar het + type bij gekomen, bij deze ontwikkeling is meer naar de computer gekeken.

m.vr.gr. Freya

freya
door freya - Apr 7, 2005 om 17:28
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Nog even ter aanvulling: Bij CD's heb je dat onderscheid tussen + en - niet. Wel heb je ook weer een R versie (één keer schrijven) en een RW versie (meerdere keren schrijven en wissen). Freya

so
door softmatic - Apr 8, 2005 om 23:41
3 Antwoorden / 0 Vragen

DVD-R(W) is ontwikkeld door Pioneer en voldoet aan de DVD-standaard.

DVD+R(W) is ontwikkeld door Philips, HP en Sony en voldoet -NIET- aan de DVD-standaard.

Voordelen DVD-R:

- Meest compatible met in omloop zijnde apparatuur (omdat het aan de standaard voldoet (zie www.dvdforum.org))

Voordelen DVD+R:

- kortere lead-in/out. Schrijft dus sneller. Kan handig zijn voor als je vaak iets bijzet op een dvdtje (backups ofzo)

Persoonlijk werk ik eigenlijk altijd met DVD-R en probeer ik DVD+R
zoveel mogelijk te mijden omdat het niet aan de standaarden voldoet.

er
door eriksl - Apr 9, 2005 om 12:54
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ingepakt door de DVD-R marketing-machine?

Het is waar dat DVD+R geen standaard is die door het DVD-forum
geratificeerd is, dat wil echter niet zeggen dat ze daardoor minder
goed afspeelbaar zijn in gewone DVD spelers.

Sterker nog, bij de  ontwikkeling van DVD+R is juist op (afspeel-)compatibiliteit gelet, waardoor uiteindelijk juist meer

"gewone" DVD spelers deze kunnen spelen dan DVD-R.

Voor de zeer koppige spelers heeft DVD+R nog de mogelijkheid zich voor te doen als "echte" DVD i.p.v. DVD+R.

Als je zekerheid wilt hebben, kijk dan op een van de vele lijsten op
internet, waarop combinaties van spelers en DVD-R/DVD+R/DVD-RW/DVD+RW
staat (uit de praktijk).

Er staan verschillende heel goede artikelen op internet over het
verschil tussen en de historie van DVD-R/DVD+R, je moet alleen
natuurlijk wel een onpartijdige zien te vinden, dus niet van het DVD
Forum of bv. Philips.

Voor degenen die niet zover willen gaan wil ik persoonlijk DVD+R
aanbevelen, je ziet nu al dat DVD-R minder populair wordt (disks en
drives).

Overigens zijn de meeste branders tegenwoordig compatible met zowel
DVD-R als DVD+R. Waar je veel meer op moet letten is, of je disks
gebruikt van een merk die aanbevolen zijn voor de brander, in
tegenstelling tot CD maakt dat ECHT het verschil tussen een leesbare en
onleesbare disk.

cl
door cluwie - Apr 10, 2005 om 10:18
25 Antwoorden / 8 Vragen

Sommige dvd-spelers kunnen alleen maar dvd+R en +RW en er zijn ook dvd-spelers die alleen maar dvd-R en -RW aankunnen, maar er zijn ook dvd-spelers die alles aan kunnen, behalve qua prijs zou ik geen andere verschillen weten, want kwalitatief, is er geen verschil, wel weet ik dat er sommige dvd-branders voor de pc wel eens gevoelig zijn voor de - of de +

Groetjes wim