donkey54
door donkey54 Feb 6, 2011 om 08:48
Computers & telefonie

Externe schijf gevallen

Ik heb een externe harde schijf van 1 terabyte. Deze is gevallen en als ik nu wil opstarten krijg ik de melding dat de schijf moet worden geformateerd.
Vanzelfsprekend gaat, als ik dit doe, alle aanwezige informatie verloren hetgeen ik niet wil. De back-ups van mijn computer bestanden zijn niet belangrijk want die kan ik op elk moment weer maken. Waar het mij om gaat zijn de foto's (ca 3500 stuks) van o.a. mijn kleinkind. Kan ik deze foto's op één of andere manier van de schijf afhalen......?

780 5 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Feb 6, 2011 om 09:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Daar bestaan programma's voor, zoals Recover My Files, van deze software kan je een trial versie downloaden om te zien of er iets te redden valt, maar de software is uiteindelijk niet gratis. Een gratis alternatief is Recuva.

Wat je ook doet, als de programma de foto's terugvinden, schrijf ze dan naar een andere schijf, niet naar de portable.

donkey54
door donkey54 - Feb 6, 2011 om 11:20
2 Antwoorden / 2 Vragen

Het is duidelijk dat de bastandeb niet meer naar deze externe schijf gezet moeten worden. Les die ik inmiddels heb geleerd.....Alles op DVD zetten. Bedankt voor je reactie

sepke2008
door sepke2008 - Feb 6, 2011 om 12:26
191 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=donkey54 schreef op zondag 6 feb 2011, 11:20]Het is duidelijk dat de bastandeb niet meer naar deze externe schijf gezet moeten worden. Les die ik inmiddels heb geleerd.....Alles op DVD zetten. Bedankt voor je reactie

De dvd als enig backup middel is zeker niet verstandig.

Overigens je hebt pas een backup als de bestanden in dit geval de foto's op minimaal twee datadragers staan, dit kan zijn de hd van je computer/laptop, externe hd, usb stick, dvd enz.

Uit jou verhaal begrijp ik dat de foto's alleen maar op de externe hd staan, dit is dus geen backup.

Als je backup bestanden niet te groot zijn is een usb stick een veilig medium.

M.v.g. Sepke

edwardus
door edwardus - Feb 6, 2011 om 13:24
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Sepke merkt zeer terecht op dat een backup niet als enige opslag moet worden gezien, want dan is het (per definitie) geen backup. Door ervaring wijzer geworden zul je voortaan hoop ik alleen extra kopieën zetten op je backup. Overigens zijn dvd's ook niet zaligmakend, die kunnen na verloop van tijd helaas ook fouten vertonen.

Voor het terughalen van de foto's kun je inderdaad het beste even met een recovery programma aan de slag, liefst nog voordat je formatteert. Of Recuva ook met een beschadigd bestandssysteem overweg kan weet ik niet, daar heb ik wel eens met enig succes EasyRecovery Pro van OnTrack (niet gratis) voor gebruikt.

jantom
door jantom - Jun 10, 2011 om 13:16
377 Antwoorden / 0 Vragen

Is het gelukt met het "terughalen" van de info op de externe harde schijf?