jd
door jdieleman Apr 12, 2007 om 10:09
Computers & telefonie

Firewall

Wie kan mij advies geven? Heb een oude pc (98); Avast/Spybott/Ad-Aware. Heb ik een firewall nodig. Zo ja, welke kan ik dan het beste (gratis) downloaden.

Alvast bedank voor de reacties

Jacqueline

3730 36 Rapporteer

spe1973
door spe1973 - Apr 12, 2007 om 10:41
3 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Jacqueline,

Je hebt wel degelijk een firewall nodig als je met je pc het internet op gaat. Ik gebruik al jaren Zone Alarm Firewall. Werkt prima. Je kunt het van http://www.zonealarm.com/store/content/catalog/products/sku_list_za.jsp?dc=34std&ctry=&lang=nl gratis downloaden.

Succes

dirck
door dirck - Apr 12, 2007 om 22:09
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Als je ZoneAlarm wilt gaan gebruiken, moet je even opletten dat je niet versie 7 gaat installeren, die is alleen voor Windows 2000 en XP.

Voor Windows 98 is versie 6.1.744.001 de laatste versie.

ZoneAlarm: configuratie

Groet, Dirck

ea
door eaglecreek - Apr 13, 2007 om 15:06
4 Antwoorden / 0 Vragen

Versie 7 krijg je niet eens geïnstalleerd, dit wordt geblokkeerd.
Comodo is goede nieuwkomer. Helaas werkt deze niet op '98.
http://www.zdnet.nl/reviews.cfm?id=61746

ha
door haagseherrie - Apr 13, 2007 om 15:06
1 Antwoorden / 0 Vragen

ik zelf gebruik OUTPOST FIREWALL deze is zeer gemakkelijk te configureren.

www.agnitum.com

akw
door akw - Apr 13, 2007 om 15:18
46 Antwoorden / 8 Vragen

Hallo,

Wij gebruiken ook Zonealarm en wij zijn daar zeer tevreden over.

Groeten

Kristina

al
door aldieboy - Apr 13, 2007 om 15:26
3 Antwoorden / 0 Vragen

Laatst getest in Amerika: echt de allerbeste bij de gratis firewalls EN ZELFS concurrerend met betaalde firewalls is Comodo. Kijk op http://www.personalfirewall.comodo.com/

wi
door wibe - Apr 13, 2007 om 15:50
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ariva Antiver personal Edition Classic

Veel succes willem van dongen

dutchman58
door dutchman58 - Apr 13, 2007 om 15:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het antwoord van mij , er is in deze maar een grati's

topper Zonealarm

http://www.zonealarm.com

me
door messedup - Apr 13, 2007 om 16:01
66 Antwoorden / 1 Vragen

meneer van Dongen,
er wordt gevraagd naar een firewall.

Zonealarm, gratis, handig en goed.

Het heeft ook weinig zin een firewall te adviseren die niet werkt met windows 98 als dat speciaal vermeld wordt.

aragon
door aragon - Apr 13, 2007 om 18:41
106 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Jacqueline , als je en gratis Firewall wilt , moet je de COMODO firewall nemen . Deze is gratis en ook in het Nederlands te downloaden op http://comodo.com . Deze firewall steekt met kop en schouders boven iedere andere uit, ook de betaalde , de Comodo heeft ook een automatische update , dus makkelijker kun je het ook niet krijgen . In het begin na de instalatie vraagt Comodo je de oren van het hoofd,maar even rustig kijken en dan met ja of nee antwoorden . Ik heb jarenlang ervaring met Sygate-firewall gehad(een topper) maar deze is echt veel beter . Veel succes!!

dirck
door dirck - Apr 13, 2007 om 18:50
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Note - Not compatible with Windows 9x systems

pe
door petronell - Apr 13, 2007 om 20:09
1 Antwoorden / 0 Vragen

HALLO,

SINDS JANUARIE HEB IK :  AVG  FREE EDITION

GEWELDIG !!!!! NOOIT PROBLEMEN EN IEDERE AVOND WORDEN DE UPDATUS AUTOMATISCH GEDOWLOAD !

PETRONELL

an
door annajo - Apr 13, 2007 om 20:17
7 Antwoorden / 0 Vragen

Hoy Jacqueline,

Sygate Personal firewall  5.6 te downloaden bij http://www.tucows.com/preview/213160 is erg goed en makkelijk in gebruik.

Sucses .

varabas
door varabas - Apr 13, 2007 om 20:29
450 Antwoorden / 35 Vragen

Mijn advies:

Het advies van dirck:

Laatste versie (6.1.744.001) voor Windows 95/98/ME (directe downloadlink)

Bassie

fr
door franki - Apr 13, 2007 om 20:33
6 Antwoorden / 0 Vragen

beste jacqueline,

had ook zone alarm geinstaleerd, maar deze geeft een probleem

met avast, dus heb hem verwijderd, avast zoekt naaroplossing,

dan maar comodo poberen ?  algemene vraag, is comodo nederlands ?

mj
door mjl767 - Apr 13, 2007 om 23:41
3 Antwoorden / 1 Vragen

ZoneAlarm is niet gratis. Is 2 weken proberen en dan kopen.

Sygate is een perfecte Firewall zolang het nog werkt (heb hem zelf al jaren), deze is echter overgenomen en is nu Norton. Hier ben ik geen liefhebber van. Als je die nog kan downloaden bij tucows, is dat zeker een aanrader. Als het niet lukt bij tucows kan ik je Sygate 5.6 mailen, laat het maar weten. marjo767@hotmail.com

AVG van Grisoft was altijd gratis, maar het laatste wat ik hoorde is dat je daar binnenkort ook voor gaat betalen.

Groetjes, Marjo

dirck
door dirck - Apr 13, 2007 om 23:49
3201 Antwoorden / 3 Vragen

@Franki, welke versie van ZoneAlarm gaf problemen met Avast?

Mijn ouders hebben ook Windows 98 en gebruiken Avast en ZoneAlarm al jaren zonder problemen.

Versie 6.5....... van ZoneAlarm gaf toendertijd inderdaad een heleboel problemen, daarom gebruik ik zelf ook nog steeds versie 6.1.744.001 (Windows XP)

Versie 6.1.744.001 is in ieder geval een stabiele versie die geen problemen geeft met welke versie van Windows ook.

Groet, Dirck

dirck
door dirck - Apr 13, 2007 om 23:52
3201 Antwoorden / 3 Vragen

@Marjo, ZoneAlarm is GRATIS en AVG blijft ook GRATIS.

mj
door mjl767 - Apr 14, 2007 om 00:04
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ben nog een op de site gaan kijken en kwam dit ATTENTION: Win98SE/ME support discontinued tegen. Dus hier heeft Jacqueline niet veel aan. Er stond trouwens ook heel duidelijk 15 Days Trial.

Geloof mij nou maar AVG van Grisoft blijft niet gratis.

Groet, Marjo

dirck
door dirck - Apr 14, 2007 om 00:26
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Als je goed leest dan zie je dat versies na 6.1 niet meer geschikt zijn voor Windows 98.
Daarom zei ik ook dat versie 6.1.744.001 de laatste versie is die geschikt is voor W98.

ZoneAlarm: configuratie

labren
door labren - Apr 14, 2007 om 02:00
862 Antwoorden / 0 Vragen

je heb voor windows 98 geen firewall nodig , het enige wat ik zou adviseren een goede virus scanner erop er is een goeie vrius scanner voor 98 en dat is avg (die is gratis) www.avg.nl de gratis versie staat onderin die site

sucses labren

dirck
door dirck - Apr 14, 2007 om 02:08
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Kun je ook onderbouwen waarom je voor Windows 98 geen firewall nodig zou hebben???

or
door orlando44 - Apr 14, 2007 om 09:17
4 Antwoorden / 1 Vragen

Let op: AVG free edition is geen firewall!!!, maar een anti-virus programma. Werkt overigens voortreffelijk.

Je hebt naast AVG wel degelijk een firewall nodig. Zelf gebruik ik ook de combinatie AVG en Zonealarm.

Vergeet niet maandelijks Hitman Pro te draaien om de de "spyware" te verwijderen.

ir
door irmamulder - Apr 14, 2007 om 09:26
4 Antwoorden / 6 Vragen

Sinds vorig jaar november gebruik ik AVG Free Edition, goede resultaten en iedere nacht worden de updates uitgevoerd. Hij bestaat al jaren, dus ongetwijfeld ook voor jouw systeem te doen.

Irma

fr
door franki - Apr 14, 2007 om 11:59
6 Antwoorden / 0 Vragen

hoi dirck;

de problemen waren .inderdaad,de combinatie zone alarm 6.5

met avast.  heb xp. probeer misschien ng een keer zone alarm 6.1.

bedankt  franki.

es
door esceha - Apr 14, 2007 om 13:30
18 Antwoorden / 0 Vragen

Even nog een aanvulling op het advies om voor uw PC net Windows 98 niet de nieuwste versie te downloaden. ZORG ER VOOR DAT U DE OPTIE VOOR AUTOMATISCH DOWNLOADEN VAN DE UODATES UITSCHAKELT.  Uw PC loop anders onherroepelijk vast en u moet zelfs formatteren hetgeen wil zeggen dat u dus vanaf nul alles opnieuw moet installeren. Ik spreek uit ervaring.

Om het makkelijk te maken meld ik ook nog even dat het handig is om elke keer definitief toestemming te geven aan ZoneAlarm als u met een programma de buitenwereld in gaat, zoals Internet Explorer, Outlook Express, een eventueel faxprogramma, P2P programma, etc. U ziet namelijk elke keer een schermpje als u met een nieuw programma contact zoekt, waarin u dat kunt opgeven. Anders moet u dat elke keer opniew aangeven.

Men heeft gelijk met ZoneAlarm te adviseren. Het werkt perfect. Er zijn mensen die DENKEN verstand van zaken te hebben, maar ZoneAlarm en schrijven stukken op Internet. trek u daar nniets van aan, behalve als die artikelen positief zijn. Zo hebben bijvoorbeeld ''deskundigen'' (die WEL positief zijn over zoneAlarm) melding gemaakt van het feit dat de nieuwe Windows Vista met zijn ingebouwde firewall minder goed is dan ZoneAlarm. Die mensen hebben echter niet eens geprobeerd om het te installeren. ZoneAlarm is namelijk nog niet zo ver.

Zo beweren ''deskundigen'' van de fabrikant van het faxprogramma Winphone 2.0 (waarvan inmiddels zelfs een versie 7 bestaat) via een e-mail aan mij dat ik met Vista niet meer met hun programma kan faxen. en dat zij op zijn vroegst medio 2007 een oplossing hebben ontwikkeld. Nou, dat lukt deze Opa Cor dus wel. Helaas niet meer direct vanuit de tekstverwerker als ''zogenaamde printopdracht'', maar toch.  Bill Gates, cum suis, hebben de mogelijkheid tot faxen uit Windows Vista Basic en Premium verwijderd. Dat kost mij dus een nieuw faxprogramma. Want faxen kan alleen met de duurdere zakelijke versies.

Kortom, geloof de positieve mensen hier.

Wat malware (spyware) bestryden betreft adviseer ik u het gratis programma EMCO. Dat zoekt uw PC met Windows 98 na in slechts zo'n 30 seconden en kijkt naar (uit mijn hoofd) circa viermaal zoveel berkende ellende als bijvoorbeeld Spybot. Dus ziet EMCO zaken die andere programma's zoals Spybot en AdAware niet zien. EMCO kijkt op mijn nieuwe - twee weken oude - PC zelfs alles na in 6 tot 7 seconden.

Vragen staat vrij.

Opa Cor; e-mail  s@avd.nl

es
door esceha - Apr 14, 2007 om 13:32
18 Antwoorden / 0 Vragen

.......en excuses voor typefouten.......

nouds
door nouds - Apr 14, 2007 om 13:43
98 Antwoorden / 11 Vragen

Ik gebruik al een hele tijd tot volle tevredenheid de freeware Kerio Personal Firewall.
Je kunt hem vinden op:
http://www.sunbelt-software.com/Home-Home-Office/Sunbelt-Personal-Firewall/

plep
door plep - Apr 14, 2007 om 14:10
2 Antwoorden / 0 Vragen

Het hangt sterk van de manier af waarop je internet. Als je een Ethernet modem gebruikt zoals een speedtouch 510 o.i.d. dan is een firewall helemaal niet nodig. Die zit namelijk al in dit apparaat.

Het eenvoudigste kun je kijken wat je IP adres is: begint deze met 192.168 of met 10.0 dan is een firewall niet nodig. Je kan deze vinden door via via start naar uitvoeren te gaan. Dan winipcfg te typen en op OK klikken. (Dit werkt niet onder XP / Vista)

Suuk6!

stingray46
door stingray46 - Apr 14, 2007 om 15:18
30 Antwoorden / 1 Vragen

installeer maar linux fedora core 6 en vanaf 24 april FC7
dan hoeft U niets te doen met een firewall want die zit er al standaard in en werkt perfect.
dus weg met dat rotte windhoos.
stingray

plep
door plep - Apr 14, 2007 om 15:33
2 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is toch de vraag niet????

ro
door ronaldjes - Apr 14, 2007 om 16:08
4 Antwoorden / 1 Vragen

Download een firewall maar van mijn usb stick via

ftp://86.92.21.236/gigaset_ftp/

of

ftp://86.92.21.236/ als het eerste niet werkt.

Succes ermee..

fr
door franki - Apr 16, 2007 om 01:02
6 Antwoorden / 0 Vragen

beste plep,

help me even uit de brand, hoe kan een firewall in een modem

b v speedtouch 510 zitten ? een firewall is toch een software gebeuren, wat geinstaleerd moet worden ?

is het anders hoor ikhet graag.      franki .

pl
door ploeff - May 25, 2007 om 10:07
54 Antwoorden / 2 Vragen

De vraag heeft veel weg van de analogie: "Ik heb al een voordeur, moet daar dan nog een slot in? En als ik dat heb, moet ik dan ook nog gordijnen ophangen? En een stofzuiger aanschaffen?  Etc."
Voor velen van de "experts" : Ja: U hebt die allemáál nodig.

De Firewall houdt (min of meer effectie) allerlei hackers buiten de deur, zij "zien" a.h.w. uw computer niet .
Maar er moet natuurlijk wel wàt binnenkomen: o.a. Uw mail en wat U wenst te surfen, e.d. Daartoe laat U bepaalde openingen ("poorten") bewust open.
Daarbij kan allerlei ongein meeglippen, op vele manieren. Telkens zijn er onverlaten die van het normale gebruik van Uw computer misbruik trachten te maken door met dat normale gebruik zonder Uw medeweten bij U (Uw computer)  binnen te sluipen en daar allerlei onheil aan te richten.

Anti-virus-programma's houden virussen e.d. tegen. Virussen zijn programma'tjes die vervelende dingen met Uw computer kunnen doen: zij kunnen een schijf wissen of Uw computer op andere manieren tijdelijk onbruikbaar maken of permanent beschadigen.

Anti-Spyware programma's voorkomen dat men Uw computer misbruikt door 'm persoonlijke gegevens naar buiten te laten sluizen. Bijv. via cookies. Cookies kunnen sòms nuttig zijn (Uw computer onthoudt allerlei dingen over Uw surfgedrag en in een aantal gevallen zijn (goedaardige)  cookies er ook voor Uw gemak. Maar er wordt ook misbruik mee gemaakt:  er kan op Uw computer mee gespioneerd worden naar Uw gedrag en die spionnage-gegevens kunnen voor allerlei zaken misbruikt worden: o.a. kunnen die programma's Uw wachtwoorden e.d. aan anderen doorgeven. Dus: bestrijd ook spy-ware!
En spam is weer een heel andere plaag: allerlei mails waar U helemaal niet op zit te wachten. Daarvoor dient een spam-filter. Die kunt U op Uw computer installeren en/of via Uw provider gebruiken.

Dit zijn vier heel verschillende soorten bedreigingen, en tegen alle vier die soorten zijn verschillende remedies in te schakelen en ik raad U dringend aan om die alle vier te gebruiken, welk type computer en welke Windows-versie U ook gebruikt. Zelf als U een Apple gebruikt zou ik maar wat van deze maatregelen treffen: Apple wordt minder bedreigd, maar is er niet van vrijgesteld. Ook Linux-systemen krijgn wel degelijk met deze plagen te maken, zij het minder dan het populaire maar lekke Windows.

Als ik met U zou corresponderen en U zou geen anti-virus-programma gebruiken zou ik U niet eens in mijn adresboek willen hebben en geen mail van U willen ontvangen, omdat U dan (onbewust en ongewild) allerlei enge (computer)ziektes zou kunnen meesturen.

Om met de analogie van de stofzuiger e.d. door te gaan: als U Uw huis niet regelmatig stofzuigt kan het bij U best nog gezellig zijn. En een afwasmachine voorkomt niet dat U soms ook spullen met de hand moet afwassen. Maar als U enge besmettelijke ziekten onder de leden hebt, dan zou ik U 't liefst mijden.
En: wie kan eigenlijk zonder een degelijk slot op alle deuren en andere inbraakpreventie? Dat heeft niets met ziektes te maken, maar is onafhankelijk daarvan toch ook noodzakelijk (in elk geval bij mij, waar ik woon: in de Randstad) !

Ik hoop dat dit wat verduidelijking brengt voor velen die al die begrippen en de daartoe benodigde programma's door elkaar haalt.

ef
door eftalia23 - Jun 25, 2007 om 00:42
7 Antwoorden / 3 Vragen

KIJK UIT!!! Zodra je internetverbinding hebt, heb je een firewall nodig. Het is nog belangrijker dan een antivirus!!! het is je EERSTE verdedigingslinie tegen kwaadwillenden op internet. Zonder firewall is je pc een kort levensduur van nog geen 15 minuten beschoren (hij wordt zeker gehacked of besmet met hardnekkige rotsooi of virussen)

Heb je nog geen firewall, wel internet? zet dan ONMIDDELIJK de Windows firewall aan. Ga dan pas het internet op, en surf voor gratis en betere firewall programma's even naar http://www.schoonepc.nl/optim.html De  windows firewall houdt op zn minst inkomende verkeer tegen. Helaas niet uitgaand verkeer, en daarom niet echt bruikbaar. Je hebt wel de kans om enigzins veilig op zoek te gaan op het net.

ef
door eftalia23 - Jun 25, 2007 om 00:53
7 Antwoorden / 3 Vragen

SORRY!!

Het was me ontgaan dat je windows 98 had. Die heeft geen interne firewall natuurlijk ;( Ik dacht vanuit mezelf aan windows xp, vandaar dat ik je aanraadde de 'windows firewall' in te schakelen. Dat heeft dus geen nut.

Mocht jeje zorgen maken om de veiligheid van je pc zonder firewall maar wel met internet, koppel dan je pc los van internet (kabel loskoppelen dus)

Ga via een ander pc met internet aansluiting op zoek naar gratis firewalls die geschikt zijn voor '98. kijk bijvoorbeeld op http://www.schoonepc.nl/optim.html