mrsempel
door mrsempel Oct 20, 2003 om 23:20
Computers & telefonie

Firewall

Wat is een goede en betaalbare firewall? Ik doel op een softwarematige oplossing, niet op een complete linux-server o.i.d.

1616 45 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tot grote tevredenheid gebruik ik zonealarm. Deze hebben (zie www.zonealarm.com) ook een gratis versie. Als je een betere versie wilt hebben, met meer mogelijkheden, is ook deze bij hen te verkrijgen. Aangezien een erg goede hacker toch wel in je systeem komt, voldoet de gratis zonealarm mij prima! Vergeet niet naast de firewall een goede antivirus te gebruiken. Want via een Trojan plaatsen kunnen hackers ook toegang tot uw systeem krijgen!

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Yups, gratis versie van ZoneAlarm !
Tevens in diverse computerbladen met predikaat "beste" uit test gekomen

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

zonealarm is een zeer bekende en goede firewall je kan zelfs met een gratis versie goed beveiligd zijn je hebt ook bvb zonealarm pro waar je meer dingen kan instellen maar daar moet je dan wel voor betalen .
bij normaal gebruik is de gratis versie nog steeds afdoende.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

voor de gebruikers die het altijd gewoon liever nederlandstalig willen hebben heeft norton een hele degelijke firewall die makkelijk is te cofigureren

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

voor de gebruikers die het altijd gewoon liever nederlandstalig willen hebben heeft norton een hele degelijke firewall die makkelijk is te cofigureren

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Let wel op dat de hierbovengenoemde oplossingen allemaal programma's zijn die op de pc draaien die je wil beveiligen. Kwaadwillende personen worden dus pas tegengehouden op het moment dat ze je pc al bereikt hebben. Mocht een hacker in staat zijn deze firewall uit te schakelen is het effect helemaal weg. Beter is een losse firewall, dus bijvoorbeeld een oude 486 machine met daarop kant-en-klare software. Een mooi voorbeeld is Freesco (www.freesco.net). Dit is een linux-versie die opstart van 1 diskette en die eenvoudig te configureren is tot een complete firewall. Nog beter is natuurlijk een hardware firewall, zoas de PIX van Cisco, maar hier hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan. Het grote voordeel is dat als een hacker deze firewall uit weet te schakelen er nog geen gevaar is.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de tip! Ik realiseer mij dat wel degelijk, maar vind het voorlopig wat te ver voeren om een aparte machine als firewall in te gaan richten.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het klopt natuurlijk niet dat de aanvaller al op jouw systeem zit als het alarm afgaat. In eerste instantie is een firewal, bedoeld om binnenkomende netwerkpakketten tegen te houden. Het netwerkpakket (IP-pakket) komt wel binnen, maar kan verder geen kwaad door de firewall. Deze functie kan ook door de ingebouwde firewall van Windows XP worden uitgevoerd. Daarnaast is het echter belangrijk dat ook uitgaand verkeer wordt gecontroleerd. Dit kan afkomstig zijn van een worm of virus dat actief wordt. Een goede firewall voorkomt dat zo'n worm of virus andere computers probeert te infecteren of e-mail met malware verstuurd. Maar belangrijker vind ik dat er daardoor een alarm naar de gebruiker afgaat dat er iets mis is op zijn/haar computer.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

een goede simpele firewall geschikt voor windows 98 is van sygate. deze is gratis op te halen bij http://www.cnet.com zoekwoord sygate
automatische instalatie en configuratie.
met controlemogelijkheid
geschikt voor absolute leken, voertaal engels !
mvg wim

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Indien gewerkt wordt met XP kan men op de inbelverbinding de ingebouwde firewall starten door op het tablad beveiliging de firewall aan te vinken.
ook hier geldt: geen onderhoud of andere kennis noodzakelijk

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik werk al jaren in de ICT waaronder een paar jaar bij Nederlands grootste Windows hosting provider en kan stellen dat ik redelijk wat windows ervaring heb.

Ik vond en vind nog steeds dat aparte firewall software absoluut overbodig is op een windows 2000 of hoger systeem. Mocht je windows 2000 of hoger systeem rechtstreeks aan internet gekoppeld zijn kun je gebruik maken van de software in microsoft zelf. In windows 2000 kun je IPSec instellen waar enige kennis voor nodig is maar in alle Windows XP versies kun je simpelweg de standaard firewall aanzetten in je netwerk eigenschappen. Deze blokkeerd simpelweg een aantal porten waaronder netbios voor bestand en printerdeling zodat hij van buitenaf niet meer benaderbaar is. Doe je dit en hou je regelmatig windowsupdate.microsoft.com in de gaten of zet je automatische updates aan is je systeem prima op orde. Een ander firewall pakket zou geen schade kunnen voorkomen die je op zo een systeem op zou kunnen lopen. Het is dus onzinnig.

Maak je echter gebruik van Windows 9x is een firewall wel nuttig. Veel gebruikte programma's zijn ZoneAlarm e.d. Nadeel vind ik dat deze ook waarschuwen voor dingen die geen fluit met 'hacken' te maken hebben en een onwetende pc gebruiker veel te veel denkt dat hij wordt aangevallen.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

In diverse testen mbt firewall's wordt de standaard firewall van XP helemaal afgeschoten.
Waardeloos dus.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf niet zoon goede ervaring met Zonealarm. Ik vind het namelijk hoogst irritant dat ze zo vaak meldingen geven.

Tegenwoordig gebruiken we OUTPOST. Dit is een gratis firewall met behoorlijk wat mogelijkheden. We hebben onze pc laten testen en hij houd de rotzooi goed tegen. Ook blokkerrt hij gelijk banners zodat je niet meer platgegooid wordt met dotcom bars.
Outpost is te downloaden op www.download.com onder andere.

Een tweede goed programma op spy op je pc op te sporen is het gratis programma AD-AWARE. In de computer bladen wordt dit programma ook als positief beschreven. AD-AWARE 6.0 is ook te downloaden op www.download.com

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt de meldingen van zonalarm gewoon uitzetten hoor. Dan schrijft zonalarm gewoon naar een logfile (en zelfs dat kun je uitzetten als je vindt dat het teveel diskspace inneemt). Wat ik hier nog niet gezien heb (zie ook www.grc.com en doe meteen een porttest) is dat zonalarm UITGAANDE programmas die toestemming hebben het internet op te gaan van een encrypted signature voorziet, zodat spyware die zich probeert te vermommen als e.g. internet explorerer er toch niet uitkan. Voorzover ik weet zorgt zelfs een hardware firewall daar niet voor.

Leen

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens testen zijn de gratis versies van Sygate, Zonealarm en Outpost zeer goed.
Ze doen weinig onder voor betaalde Firewalls.
Ik gebruik zelf Sygate en ben daar zeer tevreden over.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

De meeste aanbieders van firewalls, al dan niet gratis, zijn al wel genoemd. Ik wilde graag echter mijn reactie kwijt omdat ik nogal schrok van het bericht van mrcableguy. Hij durft, op een plek waar ook beginnende computeraars informatie komen zoeken, nl te suggereren dat een pc vanaf win2000 best zonder toegevoegde beveiliging kan. Zeker indien je pc dmv een breedbandverbinding wat vaker en langer kontakt maakt met het internet, ben je (zelfs met de interne firewall van WinXP) niet meer of minder dan een sitting duck in goed NL. Onomstotelijk bewezen is nl dat Windows in alle versies van nature redelijk lek is. Bill Gates heeft ooit opgemerkt in zoveel woorden dat een dichtgetimmerde broncode niet echt zijn prioriteit had. Zelfs opgespoorde 'vulnerability issues' worden (bewust) niet alsnog gedicht (denk aan de DCOM code, mr cableguy....).
Hierbij een link van een kooptest firewalls http://www.ictopschool.net/files/200209%20Koopwijzer%20firewalls.pdf Deze is iets ouder maar in essentie niet veranderd. Mocht je geinteresseerd zijn in achtergrond informatie en securitytesten, is hier de site http://grc.com/
Ik raad je aan om naast een goede firewall (zonealarm biedt inderdaad de beste prestaties, zelfs in de gratis versie en is makkelijk in te stellen als je (net als ik) nog maar net bezig bent; de meldingen zoals hierboven beschreven kun je makkelijk zelf uitzetten) en een volledige versie van een anti-virus programma met een live-update functie, ook een anti-trojan programma op te zoeken voor meer veiligheid. Hier een reviewsite hierover http://www.anti-trojan-software-reviews.com/.
Veel succes en vriendelijke groet, Marije

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik mis in het rijtje gratis te gebruiken firewalls nog Kerio. Deze is iets moeilijker in gebruik dan Sygate, maar biedt ook iets meer, namelijk een betere afregeling van de beveiligingsregels. Een nog fijnere afregeling biedt Tiny, maar deze is bij mijn weten alleen gedurende korte tijd gratis te gebruiken. Voor mij voldoet Kerio prima (Windows XP prof).

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

De beste beveiliging die je kunt hebben is een service niet aanbieden...... een webserver die niet draait kan ook niet aangevallen worden.

Windows gebruikers hebben het moeilijik op dit front.... hun OS is een beetje een zwarte doos wat dit aangaat. Maar je kunt wel het een en ander doen.

Vraag eens een vriend/kennis met een linux machine op jou ip nummer te scannen..... de poorten die open staan verdienen dan vervolgens je aandacht.
Vraag je dan vervolgens af of je die poorten wel open wilt hebben.
Zo niet..... zorg er dan voor dat het programma wat aan die poort gebonden is niet meer start. In NT achtige besturingssystemen kan je dat meestal regelen via het services icoon op je configuratie pagina.
Als je de service wel wilt draaien zorg dan dat je weet hoe die service werkt..... is het voor het lan bedoelt..... wil je wel aanbieden aan het internet.

Houdt je windows installatie up to date. Het is niet vreemd dat er steeds fouten opduiken in windows, alle software bevat fouten.

Firewalls zoals ZoneAlarm hebben een probleem... ze opereren allemaal op het z.g. applicatie niveau. Ze "weten" dat MSIE een verbinding mag maken met het internet. Verandert de signature van MSIE (na bv een upgrade) dan moet je de firewall weer opnieuw vertellen dat MSIE het internet op mag.
Er zijn ook wel beter firewalls voor windows, echter - zo zit de windows wereld nu eenmaal in elkaar - daar moet je wel voor betalen.

Betere firewalls werken op een lager niveau in het TCP/IP protocoll. Je kunt er heel nauwkeurig mee installen wat wel en wat niet mag.
Linux komt al jaar en dag met een zeer goede implementatie van zo'n firewall.

Een extra - linux - machine als firewall is niet altijd nodig. Mijn desktop machine is bijvoorbeeld ook gelijk mijn firewall. Uit beveiligings overweging niet optimaal maar wel stukken beter dan iets als ZoneAlarm.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is dus absoluut NIET waar, het welbekende blaster virus is daar een voorbeeld van:
Het heeft niet alleen te maken met het aanbieden van gegevens, ook met het accepteren van binnenkomende gegevens.

Persoonlijk maak ik alleen gebruik van Linux Firewalls, en kan dus geen oordeel over de Windows varianten geven.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tiny Personal Firewall 2 is zeker de moeite waard om eens te bekijken. Versie 2 is volgens mij gratis voor thuisgebruik, al is deze misschien wat moeilijker te vinden: hij is wat 'verouderd', maar dat betekent eigenlijk vooral dat hij gewoon doet wat je verwacht, zonder overdreven flitsende interface!

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tiny is op een gegeven moment opgekocht en onder dezelfde naam Tiny door de nieuwe firma voortgezet. Kennlijk waren de oorspronkelijke medewerkers van Tiny het niet eens met het beleid van het nieuwe Tiny. Deze medewerkers zijn onder de naam Kerio verder gegaan met het oude Tiny. Dus wat nu Kerio is is een verbeterde oude Tiny zonder veel wezenlijke veranderingen. Het nieuwe Tiny is een ander product dan het oude Tiny.
Met andere woorden, gebruik geen oude Tiny, maar de nieuwste Kerio.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zien natuurlijk verschillende goede firewalls zelf gebruik ik de pro versie van sygate deze werk goed en houd alles goed tegen, er zijn natuurljk ook veel gratis versies te dl, oá sygate of tiny deze kan je beter instellen dan die firewall van sygate er is ook een gratis versie te krijgen met veel mogelijkheden dat niet een trail verie is jammergenoeg weet ik niet exact waar je moet zoeken. maar ik zou kiezen voor sygate bij voorkeur voor de pro versie maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om even tussenbeide te komen.
In mijn jarenlange ervaring als Support engineer en ICTer is het zo
dat je niet van een gewone gebruiker kunt verwachten dat hij zich bij
het kopen of downloaden van een software product te pletter gaat leren
hoe hij zoiets moet installeren CQ instellen.
Jammer genoeg is het nog steeds zo dat de uitleg bij de producten
te technisch is en te wensen over laat.
Je kunt niet van een gebruiker verwachten dat hij een expert is.
Voorbeeld:
Als ik een klant met een probleem aan de telefoon krijg en ik leg hem uit
in duidelijke taal hoe en waarom het product is ( soms duurt dit wel 30 min )
blijkt dat niet alleen de klant een hoge waardering krijgt van jou maar ook van het product.
Tevens is het voor jou een lekker gevoel dat de klant tevreden is.
Overal zijn nadelen en voordelen.
de kunst is de klant uit te leggen welke voor en nadelen een product hebben.
Misschien een TIP voor de toekomst aan software producenten:
Als bij het starten van de CD voor de installatie een beeldvullend scherm opkomt
die de gebruiker een "eenvoudige uitleg" geeft en tevens een ingebouwde controller
die de gebruiker verplicht te accepteren dat hij het gelezen heeft
zullen veel problemen voorkomen worden.
voeg daarbij een gratis telefoonnummer voor meer info en een groot probleem is toch al weer een beetje opgelost.

groetjes
LJ

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

simpel: ZoneAlarm is een gratis maar zeer goede firewall, als je wat beter wil ga dan na de winkel en koop ZoneAlarm Pro, deze blokkeert ook Trojans via e-mail, pop-up's, java-scritps en nog veel meer ong. Eur 50,-

ZONEALARM: www.zonelabs.nl

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

simpel: ZoneAlarm is een gratis maar zeer goede firewall, als je wat beter wil ga dan na de winkel en koop ZoneAlarm Pro, deze blokkeert ook Trojans via e-mail, pop-up's, java-scritps en nog veel meer ong. Eur 50,-

ZONEALARM: www.zonelabs.nl

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

simpel: ZoneAlarm is een gratis maar zeer goede firewall, als je wat beter wil ga dan na de winkel en koop ZoneAlarm Pro, deze blokkeert ook Trojans via e-mail, pop-up's, java-scritps en nog veel meer ong. Eur 50,-

ZONEALARM: www.zonelabs.nl

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

simpel: ZoneAlarm is een gratis maar zeer goede firewall, als je wat beter wil ga dan na de winkel en koop ZoneAlarm Pro, deze blokkeert ook Trojans via e-mail, pop-up's, java-scritps en nog veel meer ong. Eur 50,-

ZONEALARM: www.zonelabs.nl

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

simpel: ZoneAlarm is een gratis maar zeer goede firewall, als je wat beter wil ga dan na de winkel en koop ZoneAlarm Pro, deze blokkeert ook Trojans via e-mail, pop-up's, java-scritps en nog veel meer ong. Eur 50,-

ZONEALARM: www.zonelabs.nl

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

simpel: ZoneAlarm is een gratis maar zeer goede firewall, als je wat beter wil ga dan na de winkel en koop ZoneAlarm Pro, deze blokkeert ook Trojans via e-mail, pop-up's, java-scritps en nog veel meer ong. Eur 50,-

ZONEALARM: www.zonelabs.nl

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

simpel: ZoneAlarm is een gratis maar zeer goede firewall, als je wat beter wil ga dan na de winkel en koop ZoneAlarm Pro, deze blokkeert ook Trojans via e-mail, pop-up's, java-scritps en nog veel meer ong. Eur 50,-

ZONEALARM: www.zonelabs.nl

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

simpel: ZoneAlarm is een gratis maar zeer goede firewall, als je wat beter wil ga dan na de winkel en koop ZoneAlarm Pro, deze blokkeert ook Trojans via e-mail, pop-up's, java-scritps en nog veel meer ong. Eur 50,-

ZONEALARM: www.zonelabs.nl

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

simpel: ZoneAlarm is een gratis maar zeer goede firewall, als je wat beter wil ga dan na de winkel en koop ZoneAlarm Pro, deze blokkeert ook Trojans via e-mail, pop-up's, java-scritps en nog veel meer ong. Eur 50,-

ZONEALARM: www.zonelabs.nl

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

simpel: ZoneAlarm is een gratis maar zeer goede firewall, als je wat beter wil ga dan na de winkel en koop ZoneAlarm Pro, deze blokkeert ook Trojans via e-mail, pop-up's, java-scritps en nog veel meer ong. Eur 50,-

ZONEALARM: www.zonelabs.nl

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

mcaffee is een gratis ding en heb er geen problemen mee, wel jammer dat het lang duurt voordat hij opstart

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

mcaffee is een gratis ding en heb er geen problemen mee, wel jammer dat het lang duurt voordat hij opstart

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

mcaffee is een gratis ding en heb er geen problemen mee, wel jammer dat het lang duurt voordat hij opstart

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

mcaffee is een gratis ding en heb er geen problemen mee, wel jammer dat het lang duurt voordat hij opstart

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

mcaffee is een gratis ding en heb er geen problemen mee, wel jammer dat het lang duurt voordat hij opstart

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt voor zo'n 70 euro ZoneAlarm Pro aanschaffen, dit is mijnsinziens DE firewall die het beste is. Kijk voor meer informatie op www.zonelabs.com of op www.tweakers.net

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt voor zo'n 70 euro ZoneAlarm Pro aanschaffen, dit is mijnsinziens DE firewall die het beste is. Kijk voor meer informatie op www.zonelabs.com of op www.tweakers.net

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt voor zo'n 70 euro ZoneAlarm Pro aanschaffen, dit is mijnsinziens DE firewall die het beste is. Kijk voor meer informatie op www.zonelabs.com of op www.tweakers.net

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vreemd? Veel mensen schijnen nog 70 Euro over te hebben voor een firewall. Jammergenoeg zijn voor de meeste firewalls die hier genoemd zijn ook al weer programma's geschreven om ze te HACKEN! Dus Sygate, Zone Alarm, Kerio, enz zijn helemaal niet zo veilig als iedereen hier beschrijft. Dus oplettende gebruikers, geloof niet alles wat fabrikanten en tijdschriften vertellen.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik al jaren Sygate als firewall. Bij gebruik op kleine netwerkjes of op afzonderlijke PC's is die gratis te downloaden op: http://download.com.com/3000-2092-10049526.html?part=82835%20&subj=dlpage&tag=button

ve
door verwijderd - Dec 7, 2005 om 12:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo,

neem windows xp sp2 daar zit een hele goeie firewall in.

gr,

hagem010

ve
door verwijderd - Jul 19, 2007 om 21:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat betreft de firewall , de windows firewall is erg basic in het gebruik en bied erg weinig bescherming vooral omdat standaard een groot aantal poorten onbewaakt openstaan , de beste oplossing (maar niet voor iedereen geschikt is inderdaad een separate firewall machine (en dat kan zelfs die oude 386 laptop met dat gebarste scherm zijn).

Echter voor de mensen die in principe een click 'n go oplossing willen hebben is Norton de betere oplossing (let wel ik zeg de betere niet de beste) voor mensen die toch iets meer flexibiliteit willen hebben is er zone alarm deze heeft echter het nadeel dat het sharen van devices in het begin een beetje moeizaam kan zijn.

Verder is er ook nog Kapersky internet security , deze is een mix tussen een goede firewall en bedienbaarheid.

Nog een opmerking achteraf na het lezen van de comments

MrCableguy sinds wanneer is Netbios een routable protocol ?? heb ik wat gemist in mijn educatie over de 7 layers ?