sepke2008
door sepke2008 Apr 27, 2010 om 13:13
Computers & telefonie

Foto's verkleint opslaan

Tot nu toe back-up ik mijn foto's in de orginele grootte ( 4-5mb). Aangezien ik de foto's alleen bekijk op de computer of de tv en dus niet afdruk wil ik ze gaan verkleinen om zo het back-up volume een beetje in de hand te houden.

Is dit een goed idee of toch maar de orginele grootte behouden?

Graag jullie reacties.

Bijvoorbaat dank,
Sepke

12888 39 Rapporteer

erik008
door erik008 - Apr 27, 2010 om 13:21
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Je vernietigd de mogelijkheden die je niet gebruikt.
Aangezien de huidige externe schijven steeds groter worden tegen dezelfde prijs zou ik het niet doen.

edrick3
door edrick3 - Apr 27, 2010 om 13:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo sepke,

Zelf sla ik ze in de originele grootte op, je wet maar nooit.
Wil je toch verkleinen, dan kun je hier wat info vinden.

Met vr.gr.

freya
door freya - Apr 27, 2010 om 13:38
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo sepke,

Opslag op een externe harde schijf, DVD's of wat dan ook, kost bijna niets meer. Het is gewoon zonde om je foto's te verkleinen om ruimte te besparen. Straks komt er een familielid en zegt 'Goh, wat een leuke foto, kan ik daar een afdruk van krijgn?'. Helaas is dat dan op een fatsoenlijke manier niet meer mogelijk.......

m.vr.gr. Freya

knoop4x9
door knoop4x9 - Apr 27, 2010 om 16:22
533 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou het ook niet doen en kan voor iemand of voor me zelf afdrukken maken op a4 foto papier en gaat nog best goed, je weet maar nooit.

Mvrgrt

edwardus
door edwardus - Apr 28, 2010 om 00:53
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Op een externe schijf van 1TB die nu nog maar een paar tientjes kost kun je zo'n slordige 200.000 van dergelijke foto's opslaan. Daar kun je wel een paar jaartjes mee voort lijkt me. Het verkleinen kost ook nog een hoop tijd en gedoe. Ik zou ze dus ook niet verkleinen.

sepke2008
door sepke2008 - Apr 28, 2010 om 12:35
191 Antwoorden / 47 Vragen

Bedankt voor de reacties.

Het advies is duidelijk niet verkleinen.
Ik ga nu mijn opslag voor de back-up uitbreiden.

M.v.g.
Sepke

pe
door per - Apr 30, 2010 om 09:30
20 Antwoorden / 0 Vragen

Waar hebben we het over, een externe schijf van 2 terabyte kost ong. € 120,-

kr
door kraay11 - Apr 30, 2010 om 09:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

als je de foto,s heb verkleind en je wilt later weer terug brengen naar de oude grote dat gaat dus niet dus alleen foto,s verkleinen die je zelf denk nooit meer te willen afdrukken

ja
door janvdven_1 - Apr 30, 2010 om 09:55
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wat te denken aan het opslaan als ZIP bestand. Later altijd weer de mogelijkheid om uit te pakken naar het orgineel?

er
door erky - Apr 30, 2010 om 10:00
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Sepke,
Er zijn verschillende methodes om foto's te verkleinen. Als jouw camera de foto's op een chipje opslaat met zo'n 4-5 mb per stuk heeft dat een directe relatie met het aantal pixels van jouw camera.

Als je met een fotobewerkingsprogramma de foto's gaat verkleinen verlaag je ook meteen de kwaliteit van de foto's. Ik denk hierbij aan software zoals ShrinkPic (werkt nog niet onder Win &). Als die lagere kwaliteit voor jouw gevoel even mooi is op PC of TV en de het kwaliteitsverlies niet ziet kan je overwegen je back-ups te maken na verkleining.

Print maar eens een verkleinde foto op een gewoon stuk papier met het formaat 10x15 en daarna geheel vullend op A4. Kwaliteitsverlies is dan op A4 wel en niet op 10x15 cm te zien.

Maar zoals hierboven al gezegd is - opslag is niet zo erg duur. Je kan massa's foto's op een externe harde schijf zetten of op DVD branden.

Wel is het mogelijk om hele mappen met foto's te verkleinen met een ZIP programma. Maar als je ze uit de back-up wilt halen zul je ze eerst moeten ont-zippen (uitpakken in Nederlands). Dat levert een winst op van maximaal 40% van je back-up ruimte, maar het is iets minder 'gebruiksvriendelijk'. Een goed ZIP programma is 7-zip.

Met vriendelijke groet,
Erky

freya
door freya - Apr 30, 2010 om 10:01
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=janvdven schreef op vrijdag 30 apr 2010, 09:55]Wat te denken aan het opslaan als ZIP bestand. Later altijd weer de mogelijkheid om uit te pakken naar het orgineel?

Foto's zijn in 99% van de gevallen al een 'gecomprimeerd' formaat, dus opslaan in een ZIP-bestand is dan zinloos omdat je daar toch geen ruimte meer mee wint.

Freya

sr
door sreglov - Apr 30, 2010 om 10:17
21 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=janvdven schreef op vrijdag 30 apr 2010, 09:55]Wat te denken aan het opslaan als ZIP bestand. Later altijd weer de mogelijkheid om uit te pakken naar het orgineel?

De meest grafische formaten zoals jpg en gif slaan zo efficiënt mogelijk op, foto's zippen heeft over het algemeen dan ook geen nut. Als ze al verkleind worden, is dat met 1%. Bitmap (bmp) bestanden kunnen vaak wel verkleind worden (afhankelijk van de afbeelding), zo 50%, maar de meeste camera's gebruiken dit formaat niet (althans: ik ben er nooit zo een tegengekomen, en lijkt me ook geen logisch formaat).
Het zelfde geldt trouwens voor mp3 bestanden, dat zijn feitelijk al gecomprimeerde geluidsbestanden, daar valt weinig aan te zippen. Wav bestanden kunnen daarentegen behoorlijk verkleind worden.

Maar goed: als je foto's wilt bewaren, en te weinig schijfruimte hebt: zorg voor extra ruimte (zoals verschillende al noemen: opslagruimte wordt steeds groter en goedkoper), of sla ze evt. op DVD op.

sepke2008
door sepke2008 - Apr 30, 2010 om 10:23
191 Antwoorden / 47 Vragen

Leuk dat er nog steeds reacties komen op mijn vraag.
Maar ik heb al besloten om mijn foto's voor de backup niet te verkleinen maar mijn opslag uit te breiden.

nogmaals bedankt.

M.vr.gr.

Sepke

freya
door freya - Apr 30, 2010 om 10:39
10999 Antwoorden / 1 Vragen

=sepke schreef op vrijdag 30 apr 2010, 10:23: Leuk dat er nog steeds reacties komen op mijn vraag.
Maar ik heb al besloten om mijn foto's voor de backup niet te verkleinen maar mijn opslag uit te breiden.

nogmaals bedankt.

M.vr.gr.

Sepke

Dat komt omdat je 'vraag' in de laatste nieuwsbrief als 'vraag van de week' is genoemd. Zo'n vraag wordt dus veel bezocht en lokt dus ook veel reactie's uit.
(je kunt er dus nog wel 'een paar' verwachten vandaag) ;-)

Freya

re
door renekeonline - Apr 30, 2010 om 10:42
5 Antwoorden / 0 Vragen

Hou je er wel rekening mee dat ook een cd of dvd na een jaar of 10 niet altijd leesbaar meer is.
Ook een harde schijf of usb stik heeft natuurlijk geen eeuwig leven.

Rene

NatureTravel
door NatureTravel - Apr 30, 2010 om 10:57
646 Antwoorden / 8 Vragen

Sepke,
Als je zeker weet dat je de foto's nooit meer zult gebruiken voor een ander doel, dan is verkleinen een optie.
Ik zou je echter adviseren om dat niet te doen, omdat je nooit zeker weet wat je er in de toekomst mee kunt of wilt. Wie weet heb je over 10 jaar wel een televisie die een veel hogere resolutie heeft dan je huidige en kun je betere foto's laten zien.

Een andere optie om ruimte te besparen is de foto's waar je niets aan vindt, weg te gooien. Daar spaar je ruimte mee.

Persoonlijk zou ik zeggen: Koop een externe USB harddisk van 1Tb of 1,5Tb en sla daar al je foto's op. Je hebt dan (bij 1.5Tb) ruimte voor zo'n 300.000 foto's, dus je kunt even vooruit.
Sla het wel overzichtelijk op, zodat je over een paar jaar nog iets terug kunt vinden.

Suc6!

pk49
door pk49 - Apr 30, 2010 om 11:30
243 Antwoorden / 2 Vragen

noem mij onderwets,maar één keer per jaar-meestal vlak na de vakantieperiode, want dan heb je aanbiedingen-druk ik alle mooie foto's van afgelopen jaar af op ouderwets fotopapier.En dan in de album.Waarom? Omdat ik een hele tijd geleden een stel foto's wou bekijken die opgeslagen waren op cd-r en alles was verdwenen of beschadigd.Het waren wel cd's uit de begintijd die ik bij de Kruidvat had gekocht,maar ik vertrouw de digitale opslagmedia niet meer.
ter vergelijking: ik heb nog compact cassette's van Philips uit de jaren eind 70 die nog goed klinken.Zouden zelfgebrande cd's over 40 jaren nog af te spelen zijn? Ik betwijfel het.

jantom
door jantom - Apr 30, 2010 om 11:31
377 Antwoorden / 0 Vragen

Beter laat dan nooit.

Het is het meest verstandig de fotobestanden niet alleen op een externe harde schijf op te slaan maar ook te branden op DVD's of CD's. Het goede nieuws is dat mijn CD's van het eerste uur (en dat is al veel langer dan 10 jaar geleden) nog steeds zonder problemen leesbaar zijn (ik heb het hier over data-CD's). Geen rewritable nemen want dat medium heeft de nodige tekortkomingen.
Schijfjes goed opbergen (in het donker en niet warm).

edwardus
door edwardus - Apr 30, 2010 om 11:38
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Het mag hopelijk duidelijk zijn dat ALLE waardevolle gegevens, dus ook foto's, het best bewaard kunnen worden op meer dan 1 plek, omdat er altijd wel iets kapot kan gaan. Het zou best jammer zijn als je meest waardevolle kiekjes door domme pech verdwijnen van je enige opslagmedium. Daarom: altijd backups maken, liefst op verschillende media.

Jammer inderdaad dat er op een vraag uit de Kassa nieuwsbrief altijd zoveel duplicaat-antwoorden komen. Het zou fijn zijn als mensen eens eerst de voorgaande reacties zouden lezen en daarna pas nadenken over of een nieuwe reactie nog wel nodig is.

mh
door mh1956 - Apr 30, 2010 om 12:07
5 Antwoorden / 0 Vragen

Een externe harde schijf van 1 TB voor een paar tientjes ben ik nog nergens tegengekomen. Je kunt ze wel vinden vanaf zo'n 70 euro, maar dan heb ik wel mijn twijfels over de kwaliteit ervan. En externe schijven van 2TB kosten toch al gauw tussen de 180 en 250 euro wil je een beetje kwaliteit hebben. Ook hier geldt: goedkoop is duurkoop! Ik sla mijn foto's zowel op een externe harde schijf op als op DVD, en ik zit er zelfs aan te denken om nog een tweede harde schijf erbij te nemen.

ma
door martinbnl - Apr 30, 2010 om 12:29
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=renekeonline schreef op vrijdag 30 apr 2010, 10:42]Hou je er wel rekening mee dat ook een cd of dvd na een jaar of 10 niet altijd leesbaar meer is.
Ook een harde schijf of usb stik heeft natuurlijk geen eeuwig leven.

Rene

Naar mijn idee is een netwerk opslag schijf van goede kwaliteit een goede optie.
Is door alle gebruikers bij je thuis in zijn geheel dag en nacht aan te spreken, eventueel met wachtwoord (en gebruikers deel) per gebruiker.
Heb zelf een Iomega StorCenter met twee schijven die elkaar ondersteunen en dus backuppen.
Mocht er door panne toch een van de schijven stuk gaan, dan is het een kwestie van "jammer", de betreffende schijf vervangen door een nieuwe en klaar is Klara. Alles staat gewoon in zijn geheel nog op de andere schijf en het ondersteunen van de nieuwe schijf start weer vanzelf op.

edwardus
door edwardus - Apr 30, 2010 om 12:39
6844 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=mh1956 schreef op vrijdag 30 apr 2010, 12:07]Een externe harde schijf van 1 TB voor een paar tientjes ben ik nog nergens tegengekomen. Je kunt ze wel vinden vanaf zo'n 70 euro, maar dan heb ik wel mijn twijfels over de kwaliteit ervan.

Een 1TB schijf van Western Digital kun je met ogen dicht vinden voor €70, bij speciale aanbiedingen nog wel lager. Dat noem ik wel enkele tientjes ja. Bij een foto van 5MB is dat ongeveer 0,035 cent of minder per foto. Een verloren foto is onbetaalbaar. Toch?

De kwaliteit van WD is gewoon uitstekend. En ja, voordat hier de zoveelste merken-oorlog losbarst, bij elk merk komt er wel eens een defect voor.

sunas
door sunas - Apr 30, 2010 om 13:35
22 Antwoorden / 7 Vragen

HaiSepke,
er bestaat een klein programma'tje dat heet Easy Resize is gratis te downloaden op www.easyresize.nl, ga daar maar eens kijken.
Als je hiermee je foto's verkleind hebt, kan je ze daar makkelijk weer mee vergroten.

jantom
door jantom - Apr 30, 2010 om 13:36
377 Antwoorden / 0 Vragen

WD is inderdaad goed - geen ander merk voor mij.

Ik gebruik zelf een rack (Superswap) van Promise en daar kan een harde schijf (SATA) worden ingeschoven (zelfs bij een draaiende Windows - maar kijk uit voor trillingen). Dit lukt dus niet met een laptop..

Na gebruik (na maken backup) kan de schijf er weer uit worden gehaald maar meestal laat ik hem zitten tot ná het afsluiten van de computer (Windows).

De schijf kan dan worden opgeborgen (thuis - in de kluis als die er is) of aan de familie of vrienden of wie dan ook worden afgegeven. Twee locaties (al eerder door iemand genoemd) is perfect.

edwardus
door edwardus - Apr 30, 2010 om 13:43
6844 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=sunas schreef op vrijdag 30 apr 2010, 13:35]HaiSepke,
er bestaat een klein programma'tje dat heet Easy Resize is gratis te downloaden op www.easyresize.nl, ga daar maar eens kijken.
Als je hiermee je foto's verkleind hebt, kan je ze daar makkelijk weer mee vergroten.

Niet zonder verlies van kwaliteit. Informatie die er niet meer is kun je er niet meer bij laten verzinnen.

Daarbij, Sepke heeft al een paar keer gemeld dat de vraag afdoende is beantwoord en een keuze is gemaakt.

ww
door www3 - Apr 30, 2010 om 15:35
11 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou ze naar jpg verkleinen.Dit is zgn lossles.DWZ zonder verlies.En scheelt als je toch een foto als bijlage wilt zenden.

edwardus
door edwardus - Apr 30, 2010 om 15:44
6844 Antwoorden / 14 Vragen

@www3: je bent verkeerd geïnformeerd. Jpeg is juit géén lossless compressie.
Verder: zie m'n vorige reactie :S

pe
door per - Apr 30, 2010 om 18:12
20 Antwoorden / 0 Vragen

Denk erom dat een externe schijf ook de geest kan geven.
Sla dus waardevolle foto's (en andere waardevolle bestanden) altijd op 2 verschillende schijven op.
M.a.w. gebruik een externe schijf als backup-schijf.

edwardus
door edwardus - Apr 30, 2010 om 19:49
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Echo

dazzcom
door dazzcom - Apr 30, 2010 om 19:51
2 Antwoorden / 1 Vragen

Als digitaal kunstenaar verslind ik heel wat cd/dvd-tjes. Omdat ik eerst alles rauw opsla (back-up) voordat ik er zowieso iets mee doe.
Daarna sla ik mijn product ook in de volle 100% op waarna ik het eventueel ga compressen voor o.a. het internet of e-mail.
Ik ben per jaar nog geen honderd euro kwijt aan opslagmateriaal en zou door compressie voor duizenden kunnen verliezen.
Koop gewoon wat vaker een bundeltje lege DVD's, en vul die..

keessie1
door keessie1 - May 1, 2010 om 01:04
138 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo,

GEWOON VERKLEINE, het heeft n.l. geen zin om foto's op te slaan die geschikt zijn om op een FLATGEBOUW af te drukken.

Zelfs groter afdrukken dan A4 formaat komt zelden voor.

Sla de bestanden op als b.v. TIFF (geen compressie) je hebt dan geen verlies.
En houd het bestand wel tenminste 1 MB groot.

Suc6
Groetjes Keessie

pi
door pimonline - May 1, 2010 om 11:21
44 Antwoorden / 2 Vragen

@keessie1
Ben het niet met je eens. Want als je bv een deel van een foto wilt hebben (Wat vaak ook leuk kan zijn als je bv het gezicht van iemand wilt hebben voor het een of het ander) dan is het weer heel nuttig om de hele foto te bewaren. Daarbij is het verschil met een goede printer echt wel te zien of de foto overdriven groot is of net op het randje.

Zoals al eerder gezegd harddisk ruimte kost bijna niets (voor een goede schijf betaal je 100 euro en dan heb je 1500GB) dat is dus voldoende.

Om dan even een simpel sommetje te maken 1 500 000 MB / 5 = 300 000 foto's op een schijf van 100 euro. Voor een euro kun je dan 3000 foto's opslaan. En als je het overdreven wilt doen neem je 2 schijven waar je hetzelfde op zet. (neem dan wel 2 verschillende type schijven). en dan zit je nog op 1500 foto's voor 1 euro.

Als ik dat ga vergelijken met de goede oude tijd van rolletjes camera's .....
(Al heb ik die tijd niet echt meer meegemaakt)

Dan kun je wel begrijpen waar ik heen wil ;)
Moet er wel bijzeggen dat er weinig digitale camera's zijn die het halen van een goede analoge camera maar ik denk dat we die discussie hier niet willen voeren :D

Pimmetje

rembrantd
door rembrantd - May 2, 2010 om 08:04
116 Antwoorden / 36 Vragen

Waarschijnlijk ben je meegegaan in de megapixelrace van de cameraboeren.
Je kunt beter een camera van 4 megapixels met een goede lens kopen , worden je foto's van een betere kwaliteit met een bestandsgrootte van 1 Mb.
Ook meerdere foto's per e-mail versturen gaat dan probleemloos.

edwardus
door edwardus - May 2, 2010 om 10:10
6844 Antwoorden / 14 Vragen

@janpatat: op elke fatsoenlijke camera kun je zelf het aantal megapixels instellen.
Het is niet nodig om een nieuwe camera aan te schaffen om voortaan kleinere foto's te maken. En daarbij, Sepke zal nu eerst een paar honderdduizend foto's moeten maken voordat het probleem zich opnieuw voordoet. Hoeveel jaar zal Sepke daar eigenlijk voor nodig hebben?

pi
door pimonline - May 2, 2010 om 11:55
44 Antwoorden / 2 Vragen

@edwardus
janpatat heeft het over een camera met een fatsoenlijke lens. En nee dat heeft echt niet iedere camera. En zeker niet de camera's met een lens die maar een paar mm groot is en vaak van plastic is.

Als je z'n camera wilt hebben zul je waarschijnlijk een andere moeten kopen. Of er met je volgende camera rekening mee houden. Nadeel is dat de echte lenzen vaak van glas zijn ipv plastic. Dit maakt deze camera's weer een stuk zwaarder om voor de lol mee te nemen.

edwardus
door edwardus - May 2, 2010 om 11:57
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Wel bij het onderwerp blijven svp. Het ging om de hoeveelheid opslag en niet om de kwaliteit van de lens.

jantom
door jantom - May 2, 2010 om 12:17
377 Antwoorden / 0 Vragen

Sepke had een vraag die inmiddels al meerdere keren is beantwoord.
Ik zie dat er al behoorlijk wordt afgeweken van het onderwerp waar het hier om gaat.

Ik schrok persoonlijk van de opmerking dat een bestand van 1 Mb in Tiff-formaat voor het veiligstellen van een foto de ideale oplossing zou zijn. Er is veel onkunde - openbaar dat niet, is mijn advies.

Altijd het origineel bewaren en als het wordt bewerkt in de hoogst mogelijke kwaliteit opslaan.
Ik werk zelf met een Nikon-camera die in drie fotoformaten kan opslaan: NEF, TIFF en JPG (de laatste in 3 kwaliteiten). Een NEF kost aan ruimte ± 19MB, een TIFF ± 75MB en de beste JPG ± 5,5 MB.
Ik zeg als advies: opslaan in het kwalitatief beste JPG-formaat. Dergelijke bestanden nemen ook de minste ruimte in. Maar als het origineel een NEF is (of een TIFF) dan ook die NEF (of TIFF) opslaan. Andere merken gebruiken het NEF-formaat niet want het betekent: Nikon electronic file. Andere merken gebruiken volgens mij de term RAW (NEF is feitelijk ook een RAW-file).

Ik sluit af en hoop dat anderen dat ook doen.

erik008
door erik008 - May 2, 2010 om 12:36
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Ik zou me niet zo'n zorgen maken over type opslag.
over 5 jaar zijn er weer hele andere mogelijkheden.
Je moet dan wel de data dan over zetten voor de zekerheid.

Dat geld ook voor de externe harddisk.
Data overzetten formatteren en terug zetten.
De HD van 5 jaar oud zijn in verhouding klein en het is geen probleem om dit even uit te voeren.

Tot nu toe in al die jaren begeven het alleen nog maar de dvd's van het merk princo (6 jaar oud).
Helaas is mijn favoriete opslagmedia de carbon-cd slecht te koop.
De data hierop gaat 10 keer langer mee als op een gewone cd.
Ook kun je voor back-up archival grade dvd kopen.
Die zijn veel duurder maar wel duurzamer

edwardus
door edwardus - May 2, 2010 om 12:40
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nou vooruit, nog een toegift. Bij ADrive.com krijg je (gratis) 50GB online opslag.
Dat kun je gebruiken als backup. Gaat er iets mis met je harde schijf, dan heb je je data toch nog online beschikbaar. Niet gebruiken in plaats van een schijf hoor.