ju
door juano May 13, 2013 om 14:42
Computers & telefonie

Garantie Apple

Mijn Apple trackpad is na net 2 jaar stuk gegaan. Mijn internetleverancier MailaMac geeft niet thuis wat betreft garantie. Ook de wettelijke garantie wil deze firma niets van weten. Wie weet de weg om deze firma toch haar verplichtingen na te laten komen.

935 10 Rapporteer

kaasbroodje
door kaasbroodje - May 13, 2013 om 14:58
937 Antwoorden / 2 Vragen

Het probleem is dat appel ( zeker 2 jaar terug ) steevast alleen maar 1 jaar garantie geeft. Dit gaan ze nu wel aanpassen, maar dat is denk ik te laat voor u.

Veel mensen zeggen dat de minimale garantie 2 jaar is ( heel veel discussie over enzo, maar goed ). Het is NA 2 jaar, dus zelfs dan heb je denk ik nergens recht op.

ju
door juano - May 16, 2013 om 20:50
50 Antwoorden / 65 Vragen

Volgens de Nederlandse wet heb je ook na 2 jaar recht op garantie. Ik heb de internet leverancier MailaMac verzocht een oplossing aan te dragen binnen de geldende termijn. De reactie van MailaMac is niet bepaald klantvriendelijk:

-----Mocht u verdere stappen willen ondernemen dan zullen wij dit als dossier aan onze advocaat overhandigen.-----

Ik wacht rustig de gestelde termijn af.

zoekster
door zoekster - May 16, 2013 om 20:58
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Je hebt geen recht op garantie, maar misschien wel op wettelijke garantie.

Ik raad je aan bij het juridisch loket aan te kloppen. klik HIER
Want nu komt die eeuwige discussie over wettelijke garantie oftewel non-conformiteit weer naar boven ploppen en die is hier eindeloos en onoverzichtelijk.

ikbenik
door ikbenik - May 16, 2013 om 21:32
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 16 mei 2013, 20:58]Want nu komt die eeuwige discussie over wettelijke garantie oftewel non-conformiteit weer naar boven ploppen en die is hier eindeloos en onoverzichtelijk.
En dat komt omdat de toezichthouder juist verkeerde informatie geeft.
Die toezichthouder is van mening dat met "wettelijke garantie" de garantieperiode die de verkopende partij wettelijk verplicht (vandaar de term "wettelijke garantie") dient te verstrekken.
Zij uiten juist dat volgens de Nederlandse wetgeving de consument recht op garantie heeft gedurende de gemiddelde levensduur.

Terwijl na het verstrijken van de garantieperiode de consument helemaal geen recht meer heeft op garantie (precies zoals je aangeeft) en dat de consument aanspraak kan maken op de non-conformiteit. Maar dan moet het product wel non-conform zijn, dus moet het product niet volgens de koopovereenkomst zijn.

De wetgeving is juist zeer duidelijk en helder, alleen de consumentenorganisaties en consumentenautoriteiten maken er een puinhoop van.

ikbenik
door ikbenik - May 16, 2013 om 21:34
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=juano schreef op maandag 13 mei 2013, 14:42]Mijn Apple trackpad is na net 2 jaar stuk gegaan. Mijn internetleverancier MailaMac geeft niet thuis wat betreft garantie. Ook de wettelijke garantie wil deze firma niets van weten. Wie weet de weg om deze firma toch haar verplichtingen na te laten komen.
Klopt helemaal.

De term "wettelijke garantie" is niets anders dan een andere term voor conformiteit: "De zaak dient aan de overeenkomst te beantwoorden."
Simpel, duidelijk en helder.

ju
door juano - May 23, 2013 om 20:52
50 Antwoorden / 65 Vragen

Tot op heden heeft MailaMac laten weten niet te zullen reageren op mijn schriftelijk verzoek de Apple Trackpad te repareren of te vervangen. Inmiddels is ook duidelijk geworden dat MailaMac niet is aangesloten bij de geschillencommissie. Al weer een duidelijke reden hier niets meer te kopen.

ikbenik
door ikbenik - May 23, 2013 om 21:39
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Zij willen het niet kosteloos herstellen of vervangen en daar staan zij volledig in hun recht.

=juano schreef op maandag 13 mei 2013, 14:42: Mijn internetleverancier MailaMac geeft niet thuis wat betreft garantie.

Terecht, omdat de garantie verstreken is. Dan kan men nooit ofte nimmer een claim op de garantie doen.
=juano schreef op maandag 13 mei 2013, 14:42: Ook de wettelijke garantie wil deze firma niets van weten.

Ook terecht, omdat het product gewoon volgens de overeenkomst is.

Het probleem is dat diverse organisaties de indruk wekken dat de term "wettelijke garantie" de garantieperiode is die de verkopende partij wettelijk verplicht is om te verstrekken. Dat is onjuist.
Ook is onjuist dat de consument recht op kosteloze reparatie of vervanging heeft gedurende de verwachte levensduur als het product op een normale manier gebruikt is en het defect niet aan de consument te wijten is.

ju
door juano - May 23, 2013 om 21:51
50 Antwoorden / 65 Vragen

Wie heeft gesproken over 'kostenloos' ? U bent de eerste. Het is vastgelegd dat over de tijd dat het produkt goed gewerkt heeft een vergoeding gevraagd kan worden. MailaMac wenst niet te spreken over een oplossing.

ikbenik
door ikbenik - May 23, 2013 om 21:58
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=juano schreef op donderdag 23 mei 2013, 21:51]Wie heeft gesproken over 'kostenloos' ? U bent de eerste.
Nee hoor.
Jij schreef in je openingsbericht:

Mijn internetleverancier MailaMac geeft niet thuis wat betreft garantie. Ook de wettelijke garantie wil deze firma niets van weten.

[quote=juano schreef op donderdag 23 mei 2013, 21:51]Het is vastgelegd dat over de tijd dat het produkt goed gewerkt heeft een vergoeding gevraagd kan worden. MailaMac wenst niet te spreken over een oplossing.
De oplossing is dat het product gewoon gerepareerd wordt waarbij alle kosten voor je eigen rekening komt.
Echter zal de verkopende partij dat inderdaad niet doen, omdat je waarschijnlijk eerst een "grote mond" hebt opgezet en zaken claimde waar je helemaal geen recht op hebt.
Steeds meer ondernemers zijn het zat die vervelende discussies en schuiven de zaken gelijk door naar de advocaat.

qu
door queennr1 - Nov 27, 2013 om 23:28
63 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=kaasbroodje schreef op maandag 13 mei 2013, 14:58]Het probleem is dat appel ( zeker 2 jaar terug ) steevast alleen maar 1 jaar garantie geeft. Dit gaan ze nu wel aanpassen, maar dat is denk ik te laat voor u.

Veel mensen zeggen dat de minimale garantie 2 jaar is ( heel veel discussie over enzo, maar goed ). Het is NA 2 jaar, dus zelfs dan heb je denk ik nergens recht op.

Apple heeft altijd gezegd dat ze 1 jaar Fabrieksgarantie geeft, deze garantie is niet verplicht. De wettelijke garantie is iets complexer,