jscholtes
door jscholtes Jun 2, 2010 om 08:56
Computers & telefonie

Gedegen backup methodiek?

Wat moet je als gebruiker doen om een goede systeem backup te hebben die in geval van een defecte schijf ook weer bruikbaar is. Kortom: welke handelingen zijn er nodig ?

755 17 Rapporteer

jscholtes
door jscholtes - Jun 2, 2010 om 13:43
777 Antwoorden / 31 Vragen

Mijn doel is een stappenplan te bouwen waardoor het voor 'bijna' iedereen mogelijk is in geval van een 'crash' zijn pc softwarematig opnieuw op te bouwen tot het moment van de laatste backup. Wie durft?

maccer
door maccer - Jun 3, 2010 om 22:04
27 Antwoorden / 1 Vragen

Geen probleem ;-)
Dit is het stappenplan voor Apple computers (Mac dus). Er zijn minimaal 2 manieren:
Manier 1:
Maak een backup aan op een externe hd d.m.v. het bij het OS X geleverde Time Machine. Hierbij kan je aangeven welke bestanden je wilt backuppen. Na een crash (wat meestal gebeurd als de hd niet meer goed functioneert) kan je vervolgens de installatie-dvd van Mac OS X in je Mac doen en het systeem installeren. Daarna wordt er gevraagd of je bestanden wilt terug laten zetten van bijv. Time Machine. Dat geef je dus aan en dat proces verloopt verder automatisch.
Manier 2:
Maak een backup op een externe hd m.b.v. een extern softwareprogramma, zoals SuperDuper!. Hier kan je ook aangeven of je alle (systeem)bestanden wilt backuppen of slechts door jouw geselecteerde. Bij een eventuele crash van je hd kan je deze kloon (incl. systeem) of zelf gekozen mappen terug laten zetten. Op een nieuwe hd dan wel natuurlijk ;-)

Uiteraard is het het meest lonend als je backup zo up to date mogelijk is.

jscholtes
door jscholtes - Jun 4, 2010 om 22:32
777 Antwoorden / 31 Vragen

De apple gebruiker zal nu lachen om het uitblijven van een reactie vanuit de Windows gebruikers. Wil andere Apple gebruikers vragen te reageren op de aangegeven methodiek.

se
door seeker - Jun 4, 2010 om 23:26
181 Antwoorden / 13 Vragen

Ik heb het al eens in Vraag en beantwoord gezegd: via System en Security > Backup and restore.

jscholtes
door jscholtes - Jun 4, 2010 om 23:32
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=seeker schreef op vrijdag 4 jun 2010, 23:26]Ik heb het al eens in Vraag en beantwoord gezegd: via System en Security > Backup and restore.

@seeker; Als mijn schijf gecrashed is dan heb ik geen menukeuze restore meer denk ik? Wat dan? Of beter; hoe te voorkomen?

se
door seeker - Jun 4, 2010 om 23:41
181 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=jscholtes schreef op vrijdag 4 jun 2010, 23:32][quote=seeker schreef op vrijdag 4 jun 2010, 23:26]Ik heb het al eens in Vraag en beantwoord gezegd: via System en Security > Backup and restore.

@seeker; Als mijn schijf gecrashed is dan heb ik geen menukeuze restore meer denk ik? Wat dan? Of beter; hoe te voorkomen?
Heb je Windows 7? Ik heb zelf vandaag schone installatie van Windows 7 gedaan ( Niet dat er met andere installatie wat mis was ), maar ik maak momenteel een systemimage, zo kan ik de computer recoveren als de interne schijf zou crashen.

Die backups kun je restoren via een installatie dvd van Windows 7, maar als je niet erg vindt, ik ben nog niet aan die hoofdstuk toe gekomen, maar ik weet wel ongeveer hoe het werkt.

jscholtes
door jscholtes - Jun 4, 2010 om 23:51
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=seeker schreef op vrijdag 4 jun 2010, 23:41][quote=jscholtes schreef op vrijdag 4 jun 2010, 23:32][quote=seeker schreef op vrijdag 4 jun 2010, 23:26]Ik heb het al eens in Vraag en beantwoord gezegd: via System en Security > Backup and restore.

@seeker; Als mijn schijf gecrashed is dan heb ik geen menukeuze restore meer denk ik? Wat dan? Of beter; hoe te voorkomen?
Heb je Windows 7? Ik heb zelf vandaag schone installatie van Windows 7 gedaan ( Niet dat er met andere installatie wat mis was ), maar ik maak momenteel een systemimage, zo kan ik de computer recoveren als de interne schijf zou crashen.

Die backups kun je restoren via een installatie dvd van Windows 7, maar als je niet erg vindt, ik ben nog niet aan die hoofdstuk toe gekomen, maar ik weet wel ongeveer hoe het werkt.

Is zo'n system-image dan zondermeer terug te zetten? Ik bedoel feitelijk kan ik met zo'n cd/dvd opstarten? Wat te doen als systeemspecificaties afwijken? Ik kan me voorstellen dat je daar nog niet aan toe gekomen bent, maar wellicht anderen wel?

se
door seeker - Jun 5, 2010 om 09:16
181 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=jscholtes schreef op vrijdag 4 jun 2010, 23:51][quote=seeker schreef op vrijdag 4 jun 2010, 23:41][quote=jscholtes schreef op vrijdag 4 jun 2010, 23:32][quote=seeker schreef op vrijdag 4 jun 2010, 23:26]Ik heb het al eens in Vraag en beantwoord gezegd: via System en Security > Backup and restore.

@seeker; Als mijn schijf gecrashed is dan heb ik geen menukeuze restore meer denk ik? Wat dan? Of beter; hoe te voorkomen?
Heb je Windows 7? Ik heb zelf vandaag schone installatie van Windows 7 gedaan ( Niet dat er met andere installatie wat mis was ), maar ik maak momenteel een systemimage, zo kan ik de computer recoveren als de interne schijf zou crashen.

Die backups kun je restoren via een installatie dvd van Windows 7, maar als je niet erg vindt, ik ben nog niet aan die hoofdstuk toe gekomen, maar ik weet wel ongeveer hoe het werkt.

Is zo'n system-image dan zondermeer terug te zetten? Ik bedoel feitelijk kan ik met zo'n cd/dvd opstarten? Wat te doen als systeemspecificaties afwijken? Ik kan me voorstellen dat je daar nog niet aan toe gekomen bent, maar wellicht anderen wel?

Wel we mogen er toch vanuit gaan wanneer we een systeem image maken ( Welke je op een externe harde schijf op slaat, dat je er van kunt recoveren wanneer je Windows het loodje legt, maar een mirrored file system, bestaand uit minimaal 2 schijven zorgt ervoor dat wanneer 1 uit valt je gewoon verder kan werken.

jscholtes
door jscholtes - Jun 5, 2010 om 09:47
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=seeker schreef op zaterdag 5 jun 2010, 09:16]

Wel we mogen er toch vanuit gaan wanneer we een systeem image maken ( Welke je op een externe harde schijf op slaat, dat je er van kunt recoveren wanneer je Windows het loodje legt, maar een mirrored file system, bestaand uit minimaal 2 schijven zorgt ervoor dat wanneer 1 uit valt je gewoon verder kan werken.

Je methode klopt in het geval van 2 gespiegelde schijven. Ik denk dat de meeste consumenten slechts 1 harddisk in hun systeem hebben. Voordat ze kunnen starten met 'recoveren'/herstellen zullen ze een opstart-cd met daarop backup/restore software?

se
door seeker - Jun 5, 2010 om 12:35
181 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=jscholtes schreef op zaterdag 5 jun 2010, 09:47][quote=seeker schreef op zaterdag 5 jun 2010, 09:16]

Wel we mogen er toch vanuit gaan wanneer we een systeem image maken ( Welke je op een externe harde schijf op slaat, dat je er van kunt recoveren wanneer je Windows het loodje legt, maar een mirrored file system, bestaand uit minimaal 2 schijven zorgt ervoor dat wanneer 1 uit valt je gewoon verder kan werken.

Je methode klopt in het geval van 2 gespiegelde schijven. Ik denk dat de meeste consumenten slechts 1 harddisk in hun systeem hebben. Voordat ze kunnen starten met 'recoveren'/herstellen zullen ze een opstart-cd met daarop backup/restore software?

Nou je kunt ook via een Windows installatie dvd recoveren, maar denk wel dat je dan wel even via de Windows methode backups moet maken, maar eenvoudigste is gewoon handmatig al je belangrijke files kopiëren op een externe harde schijf.

jscholtes
door jscholtes - Jun 5, 2010 om 16:28
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=seeker schreef op zaterdag 5 jun 2010, 12:35]
Nou je kunt ook via een Windows installatie dvd recoveren, maar denk wel dat je dan wel even via de Windows methode backups moet maken, maar eenvoudigste is gewoon handmatig al je belangrijke files kopiëren op een externe harde schijf..

@seeker; maar windows backup ondersteunt alleen gebruiker data. Dan mis je opstart cd en geinstalleerde programma's. Zonder opstart en backup/recovery programma kun je dan weer niets met zo'n backup. Cleane windows installatie betekent alle programma's opnieuw handmatig installeren toch??

freya
door freya - Jun 5, 2010 om 16:53
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Er is maar één echte manier om een backup te maken van je totale systeem en dat is door het maken van een image van de C: partitie/schijf en deze image bewaren op DVD (als die niet te groot is) of anders op een externe harde schijf. Je kunt dit doen met software als TrueImage van Acronis of Ghost van Symantec.

Ik doe dit al jaren met Ghost via een bootable CD. Mijn images staan dan op een andere partitie (om snel een recovery uit te kunnen voeren) en als backup op een externe harde schijf.
Een totale recovery van de C: partitie (opstarten van CD, software starten, image terugzetten, computer opnieuw opstarten) duurt minder dan 10 minuten. Deze procedure werkte onder Windows 98, Windows XP en ook nu onder Windows Vista.

Freya

se
door seeker - Jun 5, 2010 om 17:08
181 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=freya schreef op zaterdag 5 jun 2010, 16:53]
Er is maar één echte manier om een backup te maken van je totale systeem en dat is door het maken van een image van de C: partitie/schijf en deze image bewaren op DVD (als die niet te groot is) of anders op een externe harde schijf. Je kunt dit doen met software als TrueImage van Acronis of Ghost van Symantec.

Ik doe dit al jaren met Ghost via een bootable CD. Mijn images staan dan op een andere partitie (om snel een recovery uit te kunnen voeren) en als backup op een externe harde schijf.
Een totale recovery van de C: partitie (opstarten van CD, software starten, image terugzetten, computer opnieuw opstarten) duurt minder dan 10 minuten. Deze procedure werkte onder Windows 98, Windows XP en ook nu onder Windows Vista.

Freya

In Windows 7 kun je dat ook gewoon met Windows zelf, ik heb alleen nog niet getest, maar je kunt hele schijven backuppen via system image.

jscholtes
door jscholtes - Jun 5, 2010 om 17:26
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=seeker schreef op zaterdag 5 jun 2010, 17:08][quote=freya schreef op zaterdag 5 jun 2010, 16:53]

In Windows 7 kun je dat ook gewoon met Windows zelf, ik heb alleen nog niet getest, maar je kunt hele schijven backuppen via system image.

Dat is dan afhankelijk van je Windows 7 versie. Home Premium biedt die optie niet!

se
door seeker - Jun 5, 2010 om 17:37
181 Antwoorden / 13 Vragen

Uploaded with [URL=http://imageshack.us]ImageShack.us[/URL]

En wat is dit dan?? Windows 7 Home Premium kan dat wel, grootste verschil tussen home Premium en Professional en Ultimate/Enterprise is dat je home Premium niet aan domeinen kan koppelen.

Uploaded with [URL=http://imageshack.us]ImageShack.us[/URL]

freya
door freya - Jun 5, 2010 om 17:55
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Al die backupmogelijkheden onder Windows lijken wel handig, maar een totale backup maken van een C: schijf/partitie, terwijl Windows actief is en er dus bestanden wijzigen, maken het hele backupproces nodeloos ingewikkeld en is vragen om problemen.

Een backup maken m.b.v. een bootable CD is veel betrouwbaarder omdat op het moment van de backup de C: schijf/partitie niet gebruikt wordt, er geen andere programma's actief zijn en er dus ook geen bestanden veranderen. Sterker nog, het maakt Ghost/TrueImage geen fluit uit wat er precies op die C: schijf/partitie staat. Of het nu Windows, Linux of een Peppi en Kokki OS is, er wordt gewoon een één op één kopie gemaakt waarbij alles wordt meegenomen. En bij een restore wordt alles gewoon één op één weer teruggezet. Dat werkt dus altijd.

Freya

.

se
door seeker - Jun 5, 2010 om 21:58
181 Antwoorden / 13 Vragen

Nou laat ik me sowieso al niet wijs maken dat Windows het beste besturingssysteem is, maar ik kan me niet voorstellen als wanneer ik via Windows 7 via Control Panel een Systeem image maak van al mijn systeem schijven en eventuele extra schijven dat niet goed genoeg is en ik een of andere thirdparty programma nodig heb.