ef
door eftalia23 Jul 26, 2007 om 00:48
Computers & telefonie

Gratis Firewall voor Windows Vista?

Hoi mensen,

Een vraag  waar ik al dagen mee zit:
Is er een goede en gratis firewall beschikbaar voor Windows Vista?   (ik wil geen gebruik maken van de interne firewall)

Is bijvoorbeeld de gratis firewall van ZoneAlarm ook geschikt voor Windows Vista? Zijn er andere gratis firewalls bekend die geschikt zijn voor windows vista?

Alvast hartelijk bedankt voor de reacties
groetjes
eftalia23

353 38 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 26, 2007 om 02:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is bijvoorbeeld de gratis firewall van ZoneAlarm ook geschikt voor Windows Vista? Zijn er andere gratis firewalls bekend die geschikt zijn voor windows vista?

De nieuwste gratis versie van ZoneAlarm is inderdaad geschikt om onder Vista te gebruiken.

Hier de link voor meer informatie:

http://www.zonealarm.com/store/content/catalog/products/sku_list_za.jsp?dc=34std&ctry=&lang=nl

ve
door verwijderd - Jul 26, 2007 om 11:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Comodo is een gratis firewall, die veel meer mogelijkheden biedt dan ZoneAlarm. Comodo is daarom geschikt voor mensen die zelf van alles en nog wat willen kunnen instellen.

Groet,
GSM

ve
door verwijderd - Jul 26, 2007 om 12:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan inderdaad ook Comodo aanbevelen. Is gratis, maar zeer uitgebreid instelbaar en toch makkelijk in de bediening. Schijnt ook nog beter uit de verschillende testen te komen dan Zonealarm.

ve
door verwijderd - Jul 26, 2007 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf gebruik ik naar alle tevredenheid Sunbelt Kerio firewall.
Deze kan zowel in eenvoudige modus als in expertmodus worden geinstalleerd.
Het is een trialversie die echter na 3 maanden ook nog werkt, zij het iets beperkter.
Op hun site staat wel dat de ondersteuning voor Vista pas per 1 september zou ingaan.

Vrgr. AF

<script type="text/javascript">

ve
door verwijderd - Jul 26, 2007 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens is het raadzaam om voor een pakket (virus + firewall van 1 merk) te kiezen. Tegenwoordige virusscanners en firewalls kunnen elkaar "bijten" omdat veel virusscanners ook firewallachtige functies hebben.
En zo duur zijn die pakketten nou ook weer niet.

<script type="text/javascript">

ve
door verwijderd - Jul 26, 2007 om 23:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad is ZoneAlarm geschikt voor Vista. Ik heb 't nu een paar weken uitgeprobeerd. Een ding begrijp ik echter niet, ik heb nog nooit eerder van zoveel Windows programma's de melding gekregen dat ze het internet op willen of zelfs server willen zijn als op Vista. Onder XP zie ik maar zelden een melding. Het is zo erg dat ik het gewoon zelf niet meer weet. De gekste programma's vragen toestemming, soms met cryptische of verdachte namen zoals Internet Explorer (server permission?!!?!?!!), lsm.exe, SearchFilterHost.exe, SearchIndexer.exe, SearchProtocolHost.exe, VSSVC.exe, WinService.exe, the list goes on and on.

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 00:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

"één goeie, goed ingestelde hardware firewall is tien keer beter dan welk stukje geinstalleerde software dan ook."

waarom? omdat een software firewall eerst de data in uw pc moet toelaten (voor analyse), voor het actie kan ondernemen. de meest gebruikte truuk om door een firewall hen te breken, is dan ook het veroorzaken van een zogenaamde "buffer overflow" in uw pc.

Maar als je nu dus een datapakket al laat weigeren door de hardware firewall in uw router, bereikt het hele pakketje uw pc niet eens, en kan het dus ook geen buffer overflow veroorzaken, en daarmee uw systeem bedreigen...

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 00:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

daarbij werkt die firewall in uw router voor alle pc's in een thuisnetwerk inééns!

scheelt een stuk met instellen ;)

alles op één plek...

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 12:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het helemaal met rpfaas eens! Een goede hardware firewall is 100 keer beter dan al die software firewalls.

De meeste modems hebben tegenwoordig een ingebouwde firewall. Staat de nat daar ingeschakeld, dan is de firewall aktief en heeft men verder niets nodig.

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 12:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb zelf heel goede ervaring met Kaspersky. Past heel goed in Vista en is niet log, dus je hebt geen last van vollopend geheugen. probeer eens www.kaspersky.nl

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 12:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor dit idee.
Zou iemand mij een goede modem met ingebouwde firewall kunnen aanraden.
Alvast bedankt,
M Alta

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 12:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

bekijk eerst eens de opties van je huidige apparaat...

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die van hem zelf is de beste

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 13:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom je nier de interne niet wil gebrukken brgrijp ik niet??

waarom is dat.

geen problemen met programmas die naare binnen of naar buiten willen.

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 13:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal mee eens ik zou het niet beter kunnen zeggen al dat geklooi en interewsant doen denk je dat Microsoft gek is en geen fire wall kan bouwen als je het doet zoals hier gezegt en dan problemen hebt dan zit je te klooien en moet je dat niet doen.

Als de hier omschreven methode niet erkt doe je rare dingen en als het met een ander fire wall wel werkt haal je alleen maar ellende op je nek

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 13:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een reden om WEL een sorftware firewall te installeren:

Ik wil zelf namelijk heel graag de controle houden over mijn computer, en dan ook welke programmas op mijn PC een verbinding met internet willen maken. Zodra je een applicatie tegen komt die graag 'buiten wilt spelen' , en deze komt onbekend voor dan kan je deze altijd blokkeren. Geweldige manier om spyware vroeg te stoppen

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 13:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Geweldige manier om spyware vroeg te stoppen"

daar heb ik dus windows defender voor draaien, dat voorkomt dat die spyware er uberhaupt op komt ;)

daarbij: iemand die een beeeetje verstandig omgaat met zaken installeren en toestaan op websites KRIJGT geen spyware op zn pc...

daarmee de zwakste schakel in de ketting blootleggend: de onwetendheid, onkunde en soms ook hebberigheid van de gemiddelde computergebruiker...

zorg dat je weet wat je doet vóór je het doet! Lees! Leer! Denk goed na! Wees verstandig!

een pc is geen simpel aparaatje dat met 1 druk op 1 knop precies doet wat je wil... het is één van de meest gecompliceerde apparaten van onze tijd en dat negeren en denken dat je er zonder enige kennis goed en veilig op kunt werken is een utopie...

de beste investering in je pc is een goeie computercursus, iets serieus, zoals een AMBI basismodule ofzo... of een cursus van de LOI of de PBNA... leer hoe een pc werkt, hoe alles in elkaar schakelt, en je bent al een heel end op weg... koop een stel "voor dummies" boeken bij de Slegte en lees je in in de onderwerpen die je op je weg tegenkomt, vóórdat je die weg inslaat...

gebruik Google! er is zoveel informatie op het net, dat een mens die in zijn hele leven niet eens zal kunnen aanschouwen, laat staan opnemen...

kortom: neem je pc serieus.

groetend,

Richard Faas

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 13:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

vraagje: heeft u een router, of is uw modem in de stand "routing" ingesteld? in  dt geval is in 99% van de gevallen de interne firewall van uw modem/router al ingeschakeld, en heeft verdere beveiliging met een software firewall op uw pc totaal geen zin.

nog een vraagje: waarom wilt  de windows firewall niet gebruiken? als er achter één firewall applicatie een groot team staat met vrijwel ongelimiteerde bronnen... ik begrijp die aversie niet helemaal...

ikzelf heb één firewall: de in mijn router ingebouwde. voor de meeste thuisgebruikers voldoet die firewall prima, en is het een kwestie van inschakelen en klaar is klara. heeft u bijvoorbeeld net als ik ook nog een thuisnetwerk met een webserver, filesharing opties en dergelijke, dan is voor die "diensten" heel eenvoudig "port fowarding" in te stellen, en is klara alweer klaar.

en dan heb je dus helemaal geen firewalls meer nodig op je pc... dat scheelt een stuk in de performance van je pc, zeker als die minimaal geheugen heeft...

duik eens in de opties die je modem/router je bieden, één goeie, goed ingestelde hardware firewall is tien keer beter dan welk stukje geinstalleerde software dan ook.

groetend,

Richard Faas
(die dus géén firewall software heeft geinstalleerd)

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 13:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een firewall via de router heb ik me vrijwel nooit in verdiept. Maar het klinkt inderdaad veel beter dan een gewone firewaal. Ik neem je antwoord zeker mee voor ik een besluit neem. Ik ga me wat meer verdiepen in een firewall via de router. Dankje voor je antwoord.

Groeten

eftalia23

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb altijd begrepen dat een interne firewall onvoldoende beschermt, zoals dat bij XP het geval is. Ik heb nog geen Vista, maar ben het van plan te halen binnekort op een nieuwe pc. Norton ga ik niet meer gebruiken, vaak belastend voor me geweest. Een 'losse' firewall software geeft mij de indruk dat het beter beveiligd.

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 14:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil IEDEREEN bedanken voor de geplaatste reacties. Binnekort ben ik van plan een nieuwe pc te halen met Vista, en daarom vroeg me dus af of er gratis firewalls zijn die ik kan gebruiken.

Nogmaals. iedereen bedankt voor de reacties

Mvg,

eftalia23

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 14:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

@edwardus: Gezien je Avatar ben je gecharmeerd van Linux, dat is tenslotte het plaatje waarbij Tux de pinguin (beeldmerk van Linux) het pakje Windows leegdrinkt met als vermelding "Windows sucks quaranteed" :-) Dus de oplossing is simpel en doeltreffend. Gebruik een Linux bak als (Apache)server met firewall. Je kunt dan eigenlijk zonder softwarematige firewall en virusscanner. Je kunt uiteraard om te wennen, bovendien je PC als dualboot met een Linux distributie. De meeste distributies zijn gratis en behoorlijk volledig met browser, e-mail programma, tekstverwerkingsmogelijkheden en multimediamogelijkheden. Bovendienzijn er zoveel "smaken"dat er voor iedereen wel een Linux distributie bestaat. Kun je dan niet zonder bepaalde Windows programma's kun je via Codeweavers of andere emulatieprogramma's, deze toch nog gebruiken.

Wl je minder "prutsen"koop dan een 2e hands Mac, nooit meer last van virussen en spyware!

Sowieso verbaas ik me er over dat Vara als socialistische omroep, een veroordeelde monopolist als Microsoft een platform biedt. Linux is voor iedereen en meestal gratis!

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 14:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

WAARSCHUWING 1:

In dit onderwerp wordt Comode genoemd. Ik maak u er op attent dat u bij het downloaden van het programma malware binnenhaalt en bij downloaden van de Nederlandse applicatie een virus. Het is maar dat u het even weet. Overigens blijken het geniepige zaken te zijn, want het werd niet direct maar pas na de eerste schedule scan door Avira Antivir gesignaleerd.

WAARSCHUWING 2:

ZoneAlarm heb ik vele jaren lang met genoegen gebruikt op mijn oude PC. Niettegenstaande ZoneLab beweert een aanpassing ten aanzien van Vista te hebben gedaan, ontstond er op mijn nieuwe computer met Vista Premium veel onverklaarbare ellende. *)

*) Dat programmamakers beweren dat hun programma inmiddels geschikt is voor Vista dient u met een flinke schep zout te nemen. Zo beweert Grisoft dat hun AVG anti-virusprogramma nu geschikt is. Het schijnt inderdaad op bepaalde PC’s te draaien, maar op de mijne echter niet, terwijl die wat processor en hoeveelheid werkgeheugen betreft toch speciaal is uitgerust voor Vista.

Het kan echter ook andersom. In de basisversie van Vista en ook Vista Premium zit niet de faciliteit om te kunnen faxen. BVPR beweert via mailwisseling die ik met het bedrijf in Amerika heb gevoerd. dat hun fax-programma WinPhone niet geschikt zou zijn voor Vista. Zij verwachten op zijn vroegst in de loop van dit jaar een versie uit te kunnen brengen die dit wel kan. Verklaar mij dan maar eens hoe het mogelijk is dat ik WEL kan faxen, zij het via kopiëren van de tekst naar een fax-voorblad en niet vanuit het tekstbestand als verzending naar ‘’zogenaamde fax-printer’‘. Maar toch. En dan te bedenken dat ik werk met de jarenoude versie 2 terwijl versie 7 al lang uit is.

TIP BESTRIJDEN MALWARE:

Wat malware (spyware) bestryden betreft adviseer ik u het gratis programma EMCO. Dat zoekt uw PC met Windows 98 na in slechts zo'n 30 seconden en kijkt naar (uit mijn hoofd) circa viermaal zoveel berkende ellende als bijvoorbeeld Spybot. Dus ziet EMCO zaken die andere programma's zoals Spybot en AdAware niet zien. EMCO kijkt op mijn nieuwe PC alles na in slechts 6 tot 7 seconden.

(Opa) Cos Schorel

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 14:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer deze ia avg http://free.grisoft.com/Bij mij werkt het goed.

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Met een computer moet je logisch blijven nadenken. Hij is juist niet erg ingewikkeld. Het tot stand komen ervan natuurlijk wel.Ik vind het onzin om mensen computercursussen aan te bevelen.

Inderdaad veel lezen, proberen, durven!! Je kan bijna niets stuk maken. Het vergt wel tijd. Soms ben je zo 3 uur verder om een probleem op te lossen. Maar de overwinning is des te groter.

Het blijft een apparaat, en de gebruiker is de baas. Niet andersom, dus laat hem/haar dat maar merken.

Voorts kan je veel zelf vinden via google,zdnet.nl. Ook veel reviews (commentaar) wat mensen prettig en niet prettig vinden. Niet altijd vragen (makkelijkste weg), maar zelf op het web aan de slag. Zo wordt je ook beter in de omgang met je PC. Ondervinden. Lukt het echt niet, dan kan je alsnog aan een cursus..maar echt nodig is het niet.

gr.

Ron

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Edwardus,

Misschien had je het zelf ook al opgemerkt maar Vista doet nogal wat internet verbindindingen leggen met microsoft. Bijv. met defender, met fout rapportages van systeem, met aut. updates, met aut. herstel bij fouten in explorer, etc.etc. Maar al deze meldingen van Zone alarm zijn uit te schakelen op het moment dat er zo'n melding komt, even aanvinken onderaan.

Groetjes, Ariet

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook een goede firewall welke geheel gratis is is die van PC Tools.
Ik heb zelf een aantal programma's zoals desktop mechanics welke prima draait op mijn Vista home premium

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 15:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik de gratis Comodo als firewall bij mijn XP Sp2. Kwam goed uit eerdere vergelijkingen.Bij al die 'onbekende progs die vanaf de PC het net op willen gebruik ik al jaren het waakhondje Scotty van WinPatrol (gratis), zoek via Google de site> De Plusversie biedt de extra mogelijkheid om bij elk progje dat naar buiten wil op te zoeken wat er van bekend is, waar het voor dient en of het veilig is.Eenmalig heb ik daarvoor 10 of 20 dollar, dat weet ik niet meer precies, overgemaakt en daarvoor ben je levenslang lid van van Winpatrol.Dan moet je de gekregen code wel goed bewaren voor het geval je WinPatrol opnieuw zou moeten installeren.

Ik heb er inmiddels veel van geleerd. .Natuurlijk kun je ook zonder WinPatrol info zoeken door de naam van het progje op Google  Search te zetten. Maar dan moet je wel een waslijst van verwijzingen doorzoeken.

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 20:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Comodo is niet geschikt voor Vista deze zou eind augustus uitkomen

ve
door verwijderd - Jul 28, 2007 om 00:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een hardware matige oplossing is zeker aan te raden.
Wil je echter een prima firewall, die uiterst klein in geheugenverbruik is, google dan eens op Ghost firewall. Deze is voor mij echt ideaal. Eenmaal installeren en nooit meer naar omkijken... Het beste van al; hij is gratis!
Ik heb ZoneAlarm gehad, eerste de gratis en daarna de Pro versie. Op zich prima, maar ik kreeg er op een gegeven moment fouten mee op m'n systeem en na tig keer e-mailen en zelfs bellen met Amerika heb ik het opgegeven.
Ook de Comodo firewall heb ik geprobeerd. Uiteindelijk ben ik bij de gratis Ghost Firewall uitgekomen.
Ik heb 'm eerst getest bij grc.com. Er is daar een test "Shields Up" waarmee je kunt zien of hij alle poorten beschermt. Dat doet hij in 'Stealth' (= supergoed). Enkel poot 0 en 1 zijn zichtbaar, maar ook gesloten en dat is ook goed. Ik raad iedereen aan die test ook eens te doen.

Wat het testen van anti-virus software betreft denk ik dat er slechts 1 autoriteit is: AV-Comparatives.org. Deze testen ieder kwartaal de belangrijkste beschikbare antivirus oplossingen. Om een goed testbeeld te krijgen moet je eigenlijk de resultaten van 2 kwartalen bekijken (beiden testen zijn namelijk iets anders).
Er zijn inmiddels een aantal zeer goede gratis oplossingen zodat ik eigenlijk liefst ook niet meer wens te betalen voor m'n anti-virus. Als ik de test bekijk kom ik tot de conclusie dat de beste oplossing voor mij op dit moment Anti-Vir van Avira is. De geteste versie bij AV-Comparatives is de betaalde, maar voor zover ik weet bied die enkel een nederlandse taalmodule en automatische update funktie extra. De gratis versie beschermt ook real-time en heeft een beperkt geheugengebruik.

Met deze twee oplossingen zou je voorlopig voldoende beschermt moeten zijn op je vista systeem.

Laat je even weten of je hier weer wat verder mee bent geholpen?

Gr. Ecomm

ve
door verwijderd - Jul 28, 2007 om 09:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eftalia, ik heb onlangs een nieuwe HP pc gekocht met Windows Vista als besturingssysteem en daar zat al een firewall op. Check eerst eens of dat bij jou echt niet het geval is, want 2 firewalls kunnen voor problemen zorgen. Sukses.

ve
door verwijderd - Jul 28, 2007 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

ok, ok, een goede reactie, maar...
Ik heb ook defender lopen op mijn PC, die zou dan alle ad-ware tegen houden?
Beiden; ad-aware en spyware-doctor vinden bij elke scan nog heel wat "troep".

ve
door verwijderd - Jul 28, 2007 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even wat licht in de duisternis schijnen.

Degenen die beweren dat een software firewall geen nut heeft, vergissen zich. Een software firewall (zoals bijv. ZoneAlarm) geeft niet alleen bescherming op inkomend verkeer, maar ook bij uitgaand verkeer. Dat is juist erg waardevol, zo hou je onder controle welke programma's zoal informatie uitwisselen via internet. De standaard meegeleverde Windows Firewall beschikt niet over dergelijke functionaliteit, deze beschermt alléén tegen inkomend verkeer. Het is dus aan te raden een firewall te kiezen die óók uitgaand verkeer controleert.

Daarnaast is het inderdaad wel aan te raden om ook de hardwarematige firewall in te schakelen. Je zult in sommige gevallen echter wel nog regels moeten aanmaken, want zonder dat kan een hardwarematige firewall (die in je router bijv.) een onterecht gevoel van veiligheid geven.

Als ik me niet vergis zorgt het Windows beveiligingscentrum er zelf voor dat de Windows Firewall uitgeschakeld wordt indien je bijv. ZoneAlarm gebruikt. Is dat niet het geval, schakel dan indeerdaad alsnog de Windows Firewall uit.

ve
door verwijderd - Jul 28, 2007 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

En dan nog een kleine aanvulling voor al die mensen die denken dat de firewall van windows niet voldoet.
Deze is gebaseerd op Zonealarmpro een firewall die vaak als beste wordt gewaardeerd.
De makers van Zonealarmpro hebben 2 jaar terug hun rechten aan microsoft verkocht.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2007 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daarvan zou ik graag een officieel bericht zien, ik heb n.l. geen enkele indicatie dat dat zo is. En al zou het wel zo zijn, dan nog is de Windows Firewall niet uitgerust met uitgaande controle.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2007 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Quote
Als ik me niet vergis zorgt het Windows beveiligingscentrum er zelf
voor dat de Windows Firewall uitgeschakeld wordt indien je bijv.
ZoneAlarm gebruikt.
quote

Dit klopt en daarmee hebben we meteen ook weer een Norton/Vista bug. Persoonlijk vind ik Norton bijna net zo erg als een virus.
Het is namelijk zo dat veel PC's of laptops geleverd worden met een 3 maanden probeerversie van Norton IS of NAV. In het geval van IS wordt de Windows Firewall uitgezet. Norton moet bij Vista altijd via Configuratiescherm, Programma's verwijderd worden. Eerst moet dan ook nog alle functionaliteit, zoals Nortons firewall uitgezet worden en de Windows firewall aan. Daarna pas Norton verwijderen, rebooten en indien nog aanwezig Live Update eveneens verwijderen
Gaat men Norton verwijderen met bijvoorbeeld het "Norton verwijdertool", dan blijven er juist sporen achter, waardoor de Windows firewall na het opstarten steeds uitgeschakeld wordt, omdat Norton zijn sporen toch nog nagelaten heeft. De gebruiker moet dan na elke herstart van Vista op het rode schildje klikken en de firewall zelf inschakelen...
Gebruik het verwijder tool alleen als het echt niet anders kan.

Groet,
GSM

ve
door verwijderd - Jul 31, 2007 om 16:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat zou inderdaad nogal kwalijk zijn. Gelukig heb ik daar zelf eigenlijk geen last van omdat ik de Windows firewall toch niet gebruik. Wat is het daarnaast toch jammer dat het in Windows soms zo vreselijk moeilijk is om software echt kwijt te raken. Vooral Norton.

ve
door verwijderd - Aug 3, 2007 om 09:16