bo
door borgje Oct 7, 2005 om 09:42
Computers & telefonie

Harde schijf opgedeeld in C en D.

toen ik enige jaren geleden mijn computer kocht heeft een kennis de schijf opgedeeld in 2 delen C en D. D was bedoeld voor de back-up. maar ik heb mij n back-up op een cd staan, dus D wordt niet gebruikt. Nu is mijn C gedeelte bijna vol. ik wil nu de lege ruimte van D gaan gebruiken. Maar kan dat zo maar? kan ik programma's van C naar D zetten, Herkent de computer ze dan . Zo ja, kan ik dan alle programma's omzetten, ook van windows?Weet iemand hier een antwoord op. ik zou het graag horen. alvast heel erg bedankt

3690 17 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Oct 7, 2005 om 09:52
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Best Borgje,

Wat je kunt doen is de C-schijf houden voor al je software en besturingssysteem (ik neem aan dat dit op C staat) en de D-schijf gebruiken voor al je opgeslagen bestanden (Word- en Exceldocumenten, muziek, video, grafisch, etc)

Brynnar

hoffie1965
door hoffie1965 - Oct 7, 2005 om 10:08
126 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad het makkelijkste om geen programma's te verplaatsen i.v.m. opstartinstellingen , maar mp3's e.d. vormen geen enkel probleem. Nieuwe programma's kunnen natuurlijk wel rechtstreeks op D geinstallerd worden

door45
door door45 - Oct 7, 2005 om 10:49
14 Antwoorden / 17 Vragen

De computer probeert bij het opstarten eerst te kijken of er een opstartschijf in het diskette-station zit. Is dat niet zo, dan wordt standaard gezocht op C: voor een besturingssysteem. Laat Windows dus op C staan, evenals andere programmatuur. Via de BIOS kun je opgeven dat je D: wilt opstarten (booten), maar daar moet je alleen mee aan de gang als je er verstad van hebt. Nieuwe programma's kun je wel op D: plaatsen; Windows registreert dat ze daar geinstalleerd zijn.

NatureTravel
door NatureTravel - Oct 7, 2005 om 16:17
646 Antwoorden / 8 Vragen

U kunt uw bestanden zonder enig probleem op de D-schijf zetten. U moet er wel rekening mee houden dat u alleen bestanden die u zelf gemaakt heeft (foto's, brieven e.d.) mag verplaatsen.

Andere bestanden (zogenaamde systeembestanden) mogen niet zomaar verplaatst worden, want dan kan het zijn dat uw computer niet meer wil opstarten of een bepaald programma het niet meer doet. Verplaats dus alleen bestanden waarvan u zeker weet dat u ze zelf gemaakt heeft.

Is uw harddisk (C:) wel echt vol? Veel mensen gooien spullen in de prullenbak, maar legen de prullenbak niet! Als u dat nog nooit gedaan heeft, klik dan eens met de rechter muisknop op uw prullenbak en selecteer 'Prullenbak leegmaken'.

Een andere tip is, dat u op de harde schijf eens kunt zoeken naar de map 'Temp'. Hier staan er 2 of 3 van op uw C:-schijf. De inhoud van deze mappen kunt u zonder enig probleem verwijderen, ook dat levert vaak vele megabytes aan ruimte op.

Sucses.

dirck
door dirck - Oct 7, 2005 om 16:25
3201 Antwoorden / 3 Vragen

En als de computer verder goed draait, schoon dan ook eens de systeemherstel punten op, scheelt al gauw zo'n 3 GB.

brynnar
door brynnar - Oct 7, 2005 om 16:30
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Over de Temp-map gesproken. Snuffel ook eens in de map Tijdelijke Internetbestanden of Temporary Internetfiles. Dat kan soms ook aardig ophopen!

Brynnar

ja
door jank - Oct 7, 2005 om 16:49
168 Antwoorden / 8 Vragen

Simpel gesteld:

Programma's op de C schijf laten staan en bestanden naar de D schijf copieeren. Dat kan via verkenner.

Verder is het een optiie, om in programma's, waarin dit mogelijk is, o.a. WORD. EXCELL, via voorkeuren in desbetreffende programma's, verwijzingen in te stellen naar de bijbehorende bestanden. Dan kom je met de opdracht openen automatisch op de D schijf en in de correcte map.

Mogelijk, dat de kennis van de vraagsteller hem hierbij behulpzaam wil zijn. En mogelijk, dat deze dan nog een 3e partitie, lees E schijf aan wil maken, voor een geordende harde schijf:

C schijf voor het bestringssysteem, Windows.

D schijf voor al uw programma's, die daar dan wel opnieuw moeten worden geinstalleerd, wat geen nadelig effect zal hebben voor de bijbehorende bestanden.

E schijf voor alle bestanden.

Voordelen: overzichtelijke indeling. je kunt wat terugvinden en bij het crashen/vastlopen van het besturingssysteem ben je niet alle programma's en bestanden kwijt.

ja
door jank - Oct 7, 2005 om 17:05
168 Antwoorden / 8 Vragen

Moest even opnieuw reageren, om aan te vinken, dat ik op de hoogte wil worden gehouden van deze vraag.

phoebe6562
door phoebe6562 - Oct 7, 2005 om 21:33
9 Antwoorden / 4 Vragen

Hoi,

Je kunt makkelijk bestanden over zetten van c naar d maar wat de meeste ook al zeggen geen programma's maar wel gewone bestanden plaatjes, muziek enz.

Maar wat je wel kunt doen is als je nieuwe programma's installeerd het op de D schijf installeren. En dan krijg je snelkoppeling op je C schijf.

Groetjes

pe
door pedrootje - Oct 8, 2005 om 09:42
1 Antwoorden / 0 Vragen

Er is nog een manier om ruimte te maken. Windows gebruikt een zogenaamde swap-file. Deze file wordt gebruikt om gegevens tussen de harde schijf en het geheugen te swappen. Op die manier beschikt je virtueel gezien een groter geheugen dan het daadwerkelijk aanwezig geheugen in je computer. Deze swap file is meestal groot en heeft de extensie .386 (95/98/ME) en bij XP heet hij PAGEFILE.SYS, ik vermoed dat deze in de root van C: staat. We gaan deze file verplaatsen, Configuratiescherm -> systeem -> geadvanceerd -> prestaties -> instellingen -> geadvanceerd -> virtueel geheugen -> wijzigen. Je ziet nu twee schijven C: en D: vink bij C: geen wisselbestand aan en druk op wijzigen. Ga nu naar D: en vink door systeem beheerde grootte aan, druk weer op wijzigen. Opnieuw opstarten en waarschijnlijk heb je op C: weer ruimte (varieert van 0,7 - 1,5 GB). Op D: is nu de swapfile aanwezig.

jatkassa
door jatkassa - Oct 8, 2005 om 13:19
7 Antwoorden / 0 Vragen

"Mijn documenten" verplaatsen van C naar D.

(Windows XP, maar wellicht ook eerdere versies)

Als je meestal gebruik maakte van de standaard instellingen van
Windows, dan zijn de meeste files opgeslagen in "Mijn documenten" met
daarin de mappen "Mijn afbeeldingen", "Mijn muziek" en "Mijn video's".

Deze hele map kan je door Windows laten verhuizen naar D.

Klik in Verkenner of  Deze computer met de rechter-muistoets op
"Mijn documenten". (Als "Mijn documenten" niet te zien is (klik dan
eerst op "mappen" in de knoppen-balk boven, zodat deze te zien is in de
linker kolom)

Klik dan op eigenschappen.

In het eerste tapblad "Doel" kan je dan in het invulveld bijv.  "D:mijn bestanden" invullen.

Als het goed is, is het voordeel dat dan voortaan alle bestanden standaard daar worden opgeslagen.

jatkassa
door jatkassa - Oct 9, 2005 om 01:21
7 Antwoorden / 0 Vragen

E-mail van C: naar D:

Nog een belangrijke opslag (afhankelijk van hoeveel e-mail je ontvangt
of verzend (je SENT-box) en of dat groote bestanden zijn) is je E-MAIL.

Het zou mooi zijn als je je e-mail ook op je D-partitie hebt, dan ben
je die ook niet kwijt als er iets mis gaat op C of als je bijv. besluit
Windows opnieuw te installeren om de één of andere reden.

Ik weet niet hoe het zit met Outlook van allmighty MicroSoft, maar in
een mail-programma als Netscape of Mozilla kan je de map waarin al je
e-mail terecht moet komen zelf aangeven.

jatkassa
door jatkassa - Oct 9, 2005 om 01:53
7 Antwoorden / 0 Vragen

RAM als alternatief voor de Harde Schijf.

Er is nog een handige manier om hardeschijfruimte vrij te houden EN ook
om onnodige schrijf-acties op de harde schijf te voorkomen.

Let op: Dit kan je alleen doen wanneer je programma's draait die niet te veel eisen van je RAM-geheugen.

Gebruik je RAM als Hardeschijf.

Dat kan met een programmaatje van deze site:

http://www.arsoft-online.de/

Dit programmatje creeert een RAM-disk.

Zelf heb ik een RAM-geheugen van totaal 512 MB

en daarvan heb ik dan 128 MB toegewezen aan de RAM-disk en dat werkt prima.

En dan zijn er verschillende bestanden die je voortaan naar de RAM-disk kan verwijzen.

Standaard heet deze schijf "Z:"

Eerder werden al de temperary internetfiles genoemd e.d.

In "Deze Computer" > "Eigenschappen" > "Geavanceerd" >
"Omgevingsvariabelen" kan je dan alle TEMP en TMP variabele toewijzen
aan "Z:" (Dat doe je door op de variabele te klikken en vervolgens op
de knop "bewerken"

(waarschijnlijk 4x, in het onderste en het bovenste veld)

Netscape en Mozilla browsers hebben bijvoorbeeld ook een "cache". Die kan je dan in de instellingen ook naar "Z:" verwijzen.

Voordeel (of nadeel):

Als je je computer uitzet, ben je alles lekker kwijt.

jatkassa
door jatkassa - Oct 9, 2005 om 02:14
7 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan die "swap file", dat "virtueel geheugen" of "wisselbestand" natuurlijk ook gewoon uit zetten.

Kies (in XP) na de stap " -> wijzigen " "Geen wisselbestand".

Start je computer opnieuw (na de OK's te hebben geklikt).

Draai vervolgens 'ns wat programma's die je gewend bent te draaien en
kijk of  je de melding krijgt dat er niet voldoende geheugen is.

Zo niet, dan kan je het zo laten.

Met mijn 512 MB min 128 MB gereserveerd ben ik nog niet eerder in de problemen gekomen.

mrx
door mrx - Oct 10, 2005 om 19:36
27 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij is het juist de bedoeling dat de C schijf groter wordt en dat de d schijf komt tevervallen.Oftewel rezise de schijf met bijvoorbeeld partitionmagic.daar kunt u een nieuwe waarde opgeven voor de c: schijf.deze ruimte wordt van de d schijf weggehaald.U kunt er ook voor kiezen om alle ruimte toe te wijzen aan c:.Met deze programma's kan je eigenlijk alles doen met je hardeschijf.U kunt deze geheel naar eiegen inzicht indelen zonder dat windows verloren gaat.

mo
door molly25 - Oct 10, 2005 om 22:07
1 Antwoorden / 0 Vragen

als je de beveileging van je hardeschijf er af haal dan heb je maar 1 hardeschijf dan is hij niet meer gedeeld dat was bij mij ook zo ik heb ze er af gehaalt en nu nergens meer last van

va
door vauxhall22 - Oct 12, 2005 om 00:05
7 Antwoorden / 0 Vragen

bastanden die afhankelijk zijn van een programma of het besturingssysteem niet. onafhankelijke bestanden zoals mp3 videobestanden of foto,s wel. Dus ook dokumenten kunnen worden verplaatst. zolang je het programma waarmee je het bestand moet laden maar op de harde schijf staat :)