aj
door ajvl Oct 23, 2017 om 10:51
Computers & telefonie
HD partitie probleem

Hd partitie probleem U hebt zich geabonneerd op deze thread

Goede Morgen.

Om minder prettige reden wil ik mijn reserve compu uitlenen aan een (oudere) vriend.

Op mijn compu staat W 10, maar daar kan hij niet mee overweg.

Ik heb daarom een HD bijgeplaatst en in drie partities ingedeeld.

Ik wil daarop W 7 installeren maar dat lukt niet. Ik denk bij het partitioneren iets fout heb gedaan.

In de schijf waarin ik W7 wil installeren staat:

99,73 GB NTFS

In orde.

De bovenbalk is GEEL en moet, volgens mij, BLAUW zijn.

Hoe kan ik dit verhelpen en mijn vriend helpen.

Gaarne advies.

Dank op voorhand en groet,

Ton.

950 5 Rapporteer

tdmduc
door tdmduc - Oct 23, 2017 om 11:14
704 Antwoorden / 2 Vragen

Vage foto, kan ik niet zo veel uit halen.

Ga even met Easeus of Acronis aan de gang om netjes en overzichtelijk partities te maken.

Hou er ook rekening mee dat er soms additionele stukjes gereserveerd worden door het systeem die er in de grafieken vreemd uitzien maar best okee kunnen zijn.
Hier nog een aardige gratis partitie tool

Ook moet het Windows 7 gedeelte als primair gemarkeerd worden.(na formatteren)

Omdat de computer al denkt dat er al een is(namelijk de Windows 10 installatie) gaat dit anders niet helemaal goed.

Binnen windows 10 kan er dual-geboot worden.(keuze menu tussen W10 en W7)

Als je een andere schijf dan de C-schijf wilt gebruiken dan moet je de bootsequence(opstartvolgorde) in d eBIOS aanpassen.

simon55
door simon55 - Oct 23, 2017 om 11:20
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Heeft u de schijf wel geformateerd ?

tdmduc
door tdmduc Oct 23, 2017 om 11:21
704 Antwoorden / 2 Vragen

lijkt me niet zo'n goed idee aangezien hier ook Windows 10 op staat. ;-)

simon55
door simon55 Oct 23, 2017 om 11:24
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Da s geen probleem hoor , de schijf is in drie partities ingedeeld. De schijf waarop Windows 7 op moet komen te staan eerst formateren en dan erop zetten

tdmduc
door tdmduc Oct 23, 2017 om 11:28
704 Antwoorden / 2 Vragen

is bovenin nog niet helemaal duidelijk maar anders; Ja.

zw
door zwaardvis Oct 23, 2017 om 13:22
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Wat zou NTFS toch betekenen......;-)

simon55
door simon55 Oct 23, 2017 om 13:24
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Wat wou je daarmee zeggen

jo
door johandulac - Oct 23, 2017 om 13:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

Zo zou ik het doen:

1. HD met Windows 10 loskoppelen
2. Van DVD of USB-stick met Windows 7 opstarten.
3. Als Windows vraagt waar geïnstalleerd moet worden eerst alle gemaakte partities verwijderen en 1 nieuwe maken.
4. Dan doet Windows de rest en kan W 7 gerwoon geïnstalleerd worden.

Niet duidelijk waarom u eerst 3 partities op de nieuwe schijf heeft aangemaakt.

Ge
door Genee - Oct 23, 2017 om 14:00
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Kunt u niet beter de windows10 schijf eruit halen en alleen de HD voor windows7 aansluiten, voorkomt ook problemen met booten.
Kan de vriend ook niets verknallen op de windows10 schijf.
Het is niet verstandig om een oudere Windows na een nieuwe Windows te installeren i.v.m. de bootmanager.
Zou voor de windows7 HD de partities verwijderen en de installatie schijf van windows7 gebruiken om de computer op te starten en daarna de installatieprocedure van Windows volgen.

zw
door zwaardvis - Oct 23, 2017 om 16:44
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ik vermoed dat de kleur niet geel maar mosgroen is. Om de een of andere reden heeft u de tweede schijf als dynamische schijf ingesteld. Normaal zijn schijven Standaard/Basic en die zijn inderdaad blauw van kleur in Schijfbeheer. Ik heb geen idee wat een normaal mens met dynamische schijven moet, maar ik begrijp wel dat er inderdaad problemen zijn met de installatie van Windows op een dynamische schijf.
U dient deze dus te converteren naar Standaard. Daarvoor moeten alle partities worden verwijderd. Dat kan handmatig een voor een of via Diskpart met een Clean command op Disk #1 waarschijnlijk (Disk 0 is uw Windows 10 disk). Google voor instructies.

Maar zoals anderen al aangeven, het is verstandiger om de Win10 disk uit de PC te halen en thuis te bewaren, dan kan er niets mee gebeuren.
Dan kunt u met een gerust hart de tweede schijf Cleanen en WIn7 installeren. Na terugbrengen wisselt u weer gewoon de schijven om.

Mocht u om de een of andere reden de schijf laten zitten dan krijgt u geheid problemen met Windows 10, want je mag nooit een ouder systeem installeren (Win7) op een PC  naast een al aanwezig nieuwer besturingssysteem (Win10). De bootmanager zal worden overschreven en Windows 10 onbereikbaar maken. Win7 weet immers niet van het bestaan van Win10. De enige manier om Win7 na Win10 te installeren is overigens door vanaf een andere PC een WIn7 partitie te klonen en deze middels EasyBCD aan het bootmenu toe te voegen. Maar dat terzijde.