roefroef
door roefroef Jan 19, 2014 om 10:34
Computers & telefonie

Hoe maak ik een goede fm antenne?

Ik heb in mijn schuur van geïsoleerde sandwichplaten, dus met veel metaal eraan, een goede stereoset staan,
maar de ontvangst voor de fm zenders zijn slecht,
kan ik in de schuur ook een antenne maken die het goed doet of moet ik hem naar buiten geleiden om daar de signalen op te vangen, en hoe maak ik dan het beste zo'n antenne?
Alvast bedankt.

162592 11 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 19, 2014 om 11:20
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Probeer eens een 220 kabeltje, 2 aderig, open te snijden, een meter 3 naar de ene kant en een meter of 3 naar een andere kant, sluit de andere kant aan op de aansluiting op je tuner. En gewoon een beetje zoeken waar dat je de beste ontvangst hebt. Hang het kabeltje aan het plafont, heb je er ook geen last van. Of door een raampje heen onder een dakgoot.

holstein
door holstein - Jan 19, 2014 om 14:50
922 Antwoorden / 16 Vragen

http://www.elektronica-shop.nl/contents/nl/d1167.html

Kijk eens op bovenstaande site, staan buiten en binnen antennes op voor FM en die binnen antenne kun je bij een radiozaak ook wel krijgen, werken prima en kosten niks zoals je ziet.

costnix
door costnix - Jan 19, 2014 om 19:00
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@mahama
Zo'n dipoolantenne (dat is naam voor zo'n stukje gesplitst snoer) moet wel op de zender gericht worden. Dipoolantenne

mahadma
door mahadma - Jan 19, 2014 om 19:02
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Oké, maar het is het proberen voor TS waard, een oud snoertje heeft hij toch zeker wel ergens liggen.

acjzr1
door acjzr1 - Jan 19, 2014 om 20:12
295 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi roefroef,
Zoals jij de constructie van je schuur omschrijft is het een kooi van Faraday.
Je dient dan ook om een fatsoenlijke ontvangst te krijgen de antenne buiten die kooi te brengen.
Een simpele koperdraad is voldoende om een goed FM signaal te ontvangen zolang je maar buiten die kooi van Faraday bent.

roefroef
door roefroef - Jan 19, 2014 om 22:10
19 Antwoorden / 38 Vragen

ik heb een koperdraad naar buiten gedaan en een stukje boven de dakgoot uit laten steken
en 5 cm van de draad gestript maar nog geen goede ontvangst, het kan niet aan de radio liggen
want meerdere verschillende geprobeerd die elders wel werken.

Maakt de lengte van de koperdraad dan ook nog uit of moet die zo kort mogelijk zijn?

mahadma
door mahadma - Jan 19, 2014 om 22:30
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Probeer eens een langera draad en luister naar of het werkt.

aurora1
door aurora1 - Jan 20, 2014 om 00:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zoals @mahadma omschrijft heb ik ook een snoer hangen, beetje met het snoer uitproberen waar de ontvangst het beste is. Gewoon ergens aan- of overheen hangen en kijken waar het werkt. Ik heb niets gestript.

pi
door pieterwolters - Jan 20, 2014 om 09:48
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien heb je hier wat aan.

re
door repelsteeltje12 - Jan 20, 2014 om 14:16
6 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.twenga.nl/fm-antenne.html

Dit is een van de beste oplossingen, ik bedoel dan het type RING FM antenne, waarbij geldt zo hoog mogelijk geeft de beste ontvangst en voor de kosten hoef je het niet te laten.

Als je specifiek een bepaalde radiozender wilt ontvangen zit je vast aan een richtantenne met rotor,
maar de ring-antenne voldoet meestal wel.

re
door repelsteeltje12 - Jan 20, 2014 om 14:19
6 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.twenga.nl/fm-antenne.html

Dit is een van de beste oplossingen, ik bedoel dan het type RING FM antenne, waarbij geldt zo hoog mogelijk geeft de beste ontvangst en voor de kosten hoef je het niet te laten.

Als je specifiek een bepaalde radiozender wilt ontvangen zit je vast aan een richtantenne met rotor,
maar de ring-antenne voldoet meestal wel.
Het moge duidelijk zijn dat de antenne uiteraard buiten moet worden opgesteld en dat obstakels de ontvangst behoorlijk negatief beïnvloeden.