tucker
door tucker Oct 24, 2010 om 15:17
Computers & telefonie

Hoe vernietig je een harde schijf?

Na een langdurige stroomstoring bleek mijn oude pc niets meer te doen. Het bleek niet aan de voeding te liggen, en reparatie zal dus te kostbaar zijn. De pc doet helemaal niets meer, hij schijnt geen stroom te krijgen.
Nu zitten er 2 harde schijven in, waar uiteraard allerlei bestanden en info op staan. Het lijkt me dus geen goed idee om hem zo bij het oud vuil te zetten. Hoe kan ik deze harde schijven het best vernietigen? Ik heb uiteraard backups van alles wat er op staat...

57114 21 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 24, 2010 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Haal de harde schijven er uit.
Sla ze kapot met een moker of doorboor ze.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2010 om 15:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

het antword van erik008 werd laatst ook op radio5 gegeven door iemand van seniorweb.!!!

ve
door verwijderd - Oct 24, 2010 om 15:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Erik geeft het juiste antwoord, maar de schijven hoeven niet defect te zijn dus herbruikbaar in een ander systeem. Met een aanpassing kun je ze ook nog extern maken. Sets daarvoor zijn legio te koop.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2010 om 15:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ze toch aan het asfalteren zijn leg je hem gewoon onder zo'n machine.

Overigens hoeven die schijven niet eens kapot te zijn en zou je ze met zo'n band gewoon (stuk voor stuk) kunnen doorlussen op uw nieuwe PC en de (nog) aanwezige bestanden kopiëren naar uw nieuwe harde schijf.
(zie ook ron530)

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Oct 24, 2010 om 16:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon bekrassen met een kraspen, je kan ze ook nog bewerken met een gasvlam, dan trekken ze ook krom, dofschuren met grof schuurpapier,kortom er zijn veel mogenlijkheden.

Mvrgrt Nico

ve
door verwijderd - Oct 24, 2010 om 17:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Harde schijven die nog in tact zijn (sorry hoor, maar schuren of bekrassen is natuurlijk zinloos) kun je gewoon uitwissen met zgn. Disk Wipe software. Die software installeer je op een computer die wél werkt, plaats de te wissen schijf er in, start de pc op en laat dan Disp Wipe z'n werk doen, dan is de data vakkundig uitgewist. De schijven kun je natuurlijk ook nog blijven gebruiken, al moet je er wel opletten dat je met een ouder type schijf niet je nieuwe pc langzamer maakt. Met een losse USB behuizing kun je er, indien de schijfcapaciteit groot genoeg is om dat interessant te maken, ook nog een externe USB disk van maken.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2010 om 18:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo tucker,

In aansluiting op de reeds gegeven antwoorden:
als de schijven nog bruikbaar zijn vind je hier nog wat info.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 13:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn talloze manieren of een harde schrijf definitief onleesbaar te maken zonder dat de schrijf vernietigd wordt.
Alle data kan met een magneet onleesbaar worden gemaakt. Na het onleesbaar maken van de schrijf kunt u ze schenken aan een kringloopwinkel of verkopen via een advertentiesite

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

als je ze echt wil vernietigen zou ik ook een hamer nemen
maar soms kan je ze nog in een andere computer gebruiken

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

is pc al zo oud? Voeding heb je al voor 2 tientjes? en er zijn mensen genoeg die nog een voeding of kast hebben staan. voor 2 tientjes heb je ook nog een eminent, die sluit je aan op schijf 9is incl voeding) met USB aan andere comp.
Dus mogelijkheden genoeg.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Indien de schijven toch nog te benaderen zijn, lees dan stukje harde schijf wissen onder:
http://computertotaal.nl/article/21504/ouwe-pc-hergebruiken.html
Mocht dit niet kunnen maak dan de behuizing open(soms is slijper/flex noodzakelijk) en haal de disk er uit.
Richt er een gasbrander op totdat het ding totaal verkleurd en kromgetrokken is.
Op een buiten-barbecue of kampvuur kan ook.
N.B.
De maandelijkse wisseling van je wachtwoorden (ook van router|)voorkomt natuurlijk in principe al een hoop ellende, maar men kan natuurlijk nooit voorzichtig genoeg zijn ;-)

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 16:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met een VOORHAMER !!!!

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 16:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het moeten wel heel geheime bestanden zijn die u daar op heeft staan....8-).

Een hele sterke magneet maakt dat schijven onbruikbaar worden voor 98% van de gevallen. 100% zekerheid verkrijgt u alleen als u de harddisk laat 'shredden'.
Software tools kunnen de schijf wel een aantal keren wissen / formatteren echter daarvoor moet u de schijven weer eerst in een werkend systeem aan de praat krijgen. Een moker lijkt me in elk geval de meest zekere voor dit geval.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 16:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

@jscholtes: wie heeft er nu niet wachtwoorden, belastingaangiftes, fotokopieën van identiteitsbewijzen, overzichten uit bankrekeningen, creditcards etc. op z'n pc staan? Zéér verstandig dat deze vraagsteller zich wél de moeite getroost om geen risico te nemen met een afgedankte harddisk!! Dat zouden er meer moeten doen (en vooral rechters).

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

edwardus schreef op maandag 25 okt 2010, 16:42: @jscholtes: wie heeft er nu niet wachtwoorden, belastingaangiftes, fotokopieën van identiteitsbewijzen, overzichten uit bankrekeningen, creditcards etc. op z'n pc staan? Zéér verstandig dat deze vraagsteller zich wél de moeite getroost om geen risico te nemen met een afgedankte harddisk!! Dat zouden er meer moeten doen (en vooral rechters).

Zijn genoemde methodes dan niet effectief genoeg?

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

@jscholtes: dat schreef ik in reactie op jouw zinnetje "Het moeten wel heel geheime bestanden zijn die u daar op heeft staan....8-)", dus: ja, de wens om gegevens permanent te willen verwijderen is geheel legitiem.

Elke methode die de magnetische polarisatie voorgoed en onomkeerbaar uitwist (disk wipe) of de platters fysiek voorgoed en onomkeerbaar vernietigt is afdoende. Een paar keer zoorzagen met een slijptol is dat ook, maar is het niet simpeler om een disk wipe uit te voeren? Bovendien zou de disk nog prima bruikbaar kunnen zijn als externe of backup disk.

Als je met een hamer te werk wilt gaan, dan kan ik je uit eigen ervaring meedelen dat dat nog flink tegenvalt hoeveel schade je daarmee aanbrengt. In mijn geval was de disk niet meer te wipen en was er bovenmatig geweld (m.b.v. een betonpaal) nodig om de schijf zodanig te misvormen dat recovery door een specialistisch bedrijf onmogelijk is.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 18:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Indien u de schijf toch echt fysiek wilt vernietigen, dan kan u beter eerst de schroevendraaier set pakken en de harde schijf open schroeven.
Eerst de behuizing uit elkaar en daarna ook alles losschroeven totdat je alleen de losse schijf of schijven overhoudt.
En dan even de schuurmachine of slijpmachine over de gladde schijven totdat ze niet glad meer zijn.
Ingeval er wat exotische schroefjes in zitten en niet alles gemakkelijk losgaat dan kan u de schroeven eruit boren of slijpen.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 19:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een hoogstaande technische trucje wat wij altijd gebruiken zie je hier

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 19:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

1. Gewoon printplaatje eraf schoeven en door breken (knippen).

2. Behuizing openschroeven en de schijven of leeskoppen kapot maken,
100% Nooit meer bruikbaar.

Of als je e.e.a. te veel werk vind.
Leg ze een paar weken buiten in de regen, niemand die dan nog schijven met oxidatie van een tucker zal proberen aan te sluiten. (of je moet bij de KGB werken ha ha ha....)

Groetjes Keessie

ve
door verwijderd - Oct 30, 2010 om 03:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Fysiek kapot maken is totaal overbodig.

B.v. het gratis CCleaner biedt: Drive Wiper

Start CCleaner en ga naar:

Gereedschap -> Drive Wiper

Zet de instelling op Gutmann 35 keer overschrijven en niemand! kan je gegevens meer lezen:

Je kunt de werkende schijf dan veilig verkopen of afleveren bij een depot voor chemisch afval!

S.v.p. niet in de vuilnisbak gooien; om milieuschade te voorkomen.

CCleaner

ve
door verwijderd - Dec 3, 2011 om 13:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laatst wat gezien over hoe je een harddisk echt 100% kunt wissen, maar je moet er wat voor over hebben:
- Haal softwarematig een schredder over de harddisk (tenzij het niet mogelijk is)
- Zet een pannetje water op, en kook de harddisk een tijdje
- Laat de harddisk afkoelen, en schroef hem open
- Sla (lees: verpulver) de harddisk kapot met een hamer
- Verspreid de resten over vuilniscontainers door de hele stad

Knappe jongen die na deze behandeling nog wat bestanden kan redden!