El
door Elli Jan 2, 2023 om 19:44
Computers & telefonie

Indexeren o.b.v. algemene voorwaarden zonder redelijke opzegmogelijkheid

Ons sim-only abonnement bij Simpel wordt eind deze maand geindexeerd met 8,6%. Navraag leert dat Simpel deze mogelijkheid heeft op basis van de algemene voorwaarden. Het opzeggen is echter niet in redelijkheid mogelijk. Er moet namelijk een boete worden betaald gelijk aan alle resterende termijnen van het contract.

Zijn dit soort algemene voorwaarden voor consumenten wel toegestaan? Fair voelt het in ieder geval niet!

1703 10 Rapporteer

Iv
door Ivo W - Jan 2, 2023 om 19:54
734 Antwoorden / Vragen

Ja, dit is normaal.

U bent akkoord gegaan met jaarlijkse indexering op basis van een onafhankelijk vastgesteld inflatiecijfer. Zo'n bepaling is niet onredelijk. En daarmee is tussentijds opzeggen op basis van de overeengekomen indexering ook niet mogelijk zonder opzegboete.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 2, 2023 om 19:58
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, dat zijn nu eenmaal de voorwaarden waar u voorheeft getekend bij aanvang van dse obvereenkomst en kan opzeggen dus binnen de in die voorwaarden genoemde opzegtermijn ( normaliter 1 maand) Dit is in feite zo bij alle overeenkomsten die voor een belaade termijn of voor onbepaalde tijd zijn afgesloten. Bij u is kennelik sprake van een afgesprken eerste termijn. Indexering zal in die voorwaarden zijn geregeld. In die context is ontijdig willen opzeggen een eenzijdige handeling, te vertalen in wanprestatie.

Zo u toch in bezwaar wilt: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/telecommunicatiediensten/ maar het lijkt mij dat dat u dan ook geld kost aangezien men naar ik aanneem in uw zaak negatief voor u zal beslissen tenzij men daar ook echt van mening zou blijken dat de algemene voorwaarden van Simpel echt onredelijk zijn.  Ergo, opzeggen voor einde overeengekomen termijn.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 2, 2023 om 20:07
2094 Antwoorden / Vragen

Is het mogelijk man en paard te noemen en aan te geven over welke bedragen we het überhaupt hebben?

El
door Elli Jan 2, 2023 om 20:12
Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om 13 maand termijnen.

getty
door getty Jan 2, 2023 om 20:32
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Maar om hoeveel per maand?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 2, 2023 om 20:42
2094 Antwoorden / Vragen

Ik wil wel een wedje doen, €3,50 per maand dus in dat geval komt pakweg 30ct per maand bij. Maar we gaan het horen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 3, 2023 om 15:06
16885 Antwoorden / 202 Vragen

13 termijnen? Weet u dat zeker? Indien dat aan de orde is lijkt mij dat niet ok en doe dan navraag bij:
 - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl  of
- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl

rj
door rjw - Jan 2, 2023 om 20:28
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Mocht u onder 1 van de CAO's vallen die momenteel een veel hogere loonstijging hebben dan normaal, zou u die loonstijging dan ook afwijzen omdat het veel meer is dan voorgaande jaren?

mahadma
door mahadma - Jan 2, 2023 om 20:52
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Absoluut, ik heb inflatie precenten van ongeveer 14% gezien, dus met 8,6 % wordt u nog dik gematst.

justmeagain
door justmeagain - Jan 3, 2023 om 00:44
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik zou opzeggen en naar een andere provider overstappen..........of toch niet want dit doen ze allemaal. Ik ging per 1 januari maar liefst 34 cent omhoog. Mijn partner maar liefst 48 cent. Wij hebben beide een 10 euro abonnement bij Holland Nieuwe en YouFone

Mabelle
door Mabelle Jan 3, 2023 om 09:52
453 Antwoorden / 1 Vragen

Ik adviseer je een klacht in te dienen bij de geschillencommissie, het juridisch loket, klachtenkompas en alle andere wegen te bewandelen die je nog kunt bedenken.;-))

Gr
door Grunn1 Jan 3, 2023 om 10:06
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je hebt het dus over respectievelijk 3,4 en 4,8% inflatie correctie wat nog ver onder het gemiddelde ligt.

justmeagain
door justmeagain Jan 4, 2023 om 23:53
623 Antwoorden / 8 Vragen

@grunn, ik hou me lekker van de domme. Maar de correcties zijn heel redelijk naar mijn idee.

ne
door neodutchio - Jan 3, 2023 om 07:08
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Deze algemene voorwaarde is al zo oud als de weg naar Rome. Schijnbaar is dit uw eerste abonnement die u afsluit, want het gebeurt elk jaar op veel meer plekken. En net zo goed dat abonnementen aangepast worden word ook regelmatig uw salaris aangepast. En ik kan mij niet voorstellen dat u die verhoging ook aangrijpt om direct ander werk te gaan zoeken.

1paul
door 1paul - Jan 3, 2023 om 07:42
3173 Antwoorden / 0 Vragen
marita5
door marita5 - Jan 3, 2023 om 09:04
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Elli ,

Wanneer mag ik mijn abonnement niet opzeggen?

U mag uw abonnement niet opzeggen in de volgende gevallen:

1De aanbieder verhoogt de prijs omdat er een nieuwe regel of wet van de overheid is

Moet uw aanbieder de algemene voorwaarden of prijs veranderen door een nieuwe regel of wet van de overheid? Dan is de wijziging niet de eigen keuze van de aanbieder. In dat geval kunt u uw abonnement niet opzeggen.

Een voorbeeld: de overheid verhoogt de btw. De aanbieder moet de btw aan u doorberekenen. Dit is niet zijn eigen keuze. Daarom kunt u het abonnement dan niet opzeggen.

2De aanbieder verhoogt de prijs omdat hij inflatiecorrectie toepast

Een inflatiecorrectie is een prijsverhoging met een percentage dat elk jaar door het Centraal Bureau voor de Statistiek wordt vastgesteld. Wil de aanbieder een inflatiecorrectie toepassen? Dan moet dit wel duidelijk in zijn algemene voorwaarden staan. En ook hoe vaak en wanneer hij dat doet. Staat dit duidelijk in de algemene voorwaarden van de aanbieder? Dan kunt u uw abonnement niet om die reden opzeggen.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-televisie/abonnementen/aanbieder-verandert-prijzen-of-algemene-voorwaarden