pi
door pietzeeman Dec 2, 2010 om 14:30
Computers & telefonie

Internet

Wij wonen in Frankrijk en hebben als provider SFR.Nu blijkt dat onze e-mails die wij versturen naar Nederlandse providers(vooral tiscali en telfort)geweigerd worden en als wij de reden opzoeken staat er dat SFR op de zwarte lijst staat.Nu vraag ik mij af,kan dat zomaar en is dat geen inbreuk op vrije communicatie?
Groeten van Piet Zeeman

1195 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 2, 2010 om 15:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat kan zomaar en is helaas ook gewoon nodig. Als providers geen gebruik zouden maken van zwarte lijsten (die overigens centraal worden bijgehouden) zou iedereen omkomen in de spam, en zou het praktisch onmogelijk worden om de normale mail te vinden tussen alle spamberichten. Even ter illustratie: bij een van onze klanten wordt van alle binnenkomende mailberichten meer dan 95% geblokkeerd omdat het spam is! Helaas is dat geen uitzondering maar een vrij normaal percentage.

Het enige dat u kunt doen is vragen bij uw provider waarom ze op deze zwarte lijst staan en wat ze doen om er weer vanaf te komen.

ve
door verwijderd - Dec 2, 2010 om 15:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat heeft niets met het land te maken.
Spamfilters houden post tegen van providers die niet genoeg doen, om spam te voorkomen.
Als het een incident is, blokkeert men slechts een half uur of een paar uur.
Komt het vaker voor dan gemiddeld gaat de hele ip reeks van de provider, in het filter.
Zodra SFR de problemen opgelost heeft, komt de post ook weer over.

ve
door verwijderd - Dec 2, 2010 om 16:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan ook zijn dat je zelf een virus op de computer hebt en dat je eigen computer SPAM verstuurt. In elk geval even met een goede virusscanner de PC volledig gaan scannen en daarnaast ook met gratis MBAM (wel eerst installeren en updaten) de PC nogmaals controleren op Malware. Neem ingeval van gevonden virussen voor de zekerheid ook een ander wachtwoord bij de provider!

Je kunt op deze website zien welk IP-adres je zelf op het internet hebt toegewezen gekregen. Klik op Blacklist Check om te zien of jouw ip-adres misschien op een zwarte lijst staat.

ve
door verwijderd - Dec 2, 2010 om 19:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag GSM,

Hoe betrouwbaar is de blacklistcheck?

Volgens de check sta ik op zes plaatsen op de zwarte lijst.

Mijn laptop heb ik met Avira antivir premium, MBAM, CCleaner en Superantispyware gescant en niets gevonden.

M.v.g. Sepke

ve
door verwijderd - Dec 2, 2010 om 20:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een provider kiest de spam versturen toe liet kunnen ze uit voorzorg alle adressen van deze uit voorzorg blokkeren.

De oplossing is in dit geval Hotmail of Gmail, want die komen nog altijd door omdat bij versturen van spam de aangevraagde word verwijderd en eventueel indien het steeds van zelfde IP gestuurd werd zelfs een IP blokkade.

Daarom is een G mail of Hotmail adres de oplossing voor dit soort gevallen.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2010 om 00:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

sepke schreef op donderdag 2 dec 2010, 19:14: Dag GSM,

Hoe betrouwbaar is de blacklistcheck?

Volgens de check sta ik op zes plaatsen op de zwarte lijst.

Mijn laptop heb ik met Avira antivir premium, MBAM, CCleaner en Superantispyware gescant en niets gevonden.

M.v.g. Sepke

Ik heb er twee op rood staan, nl. pbl.spamhouse.org en zen.spamhouse.org.
Zen is de verzameling van de andere categorieën. Dus betreft het eigenlijk alleen pbl in mijn geval.
Het fijne weet ik er echter ook niet van, maar ik zou het bij UPC kunnen navragen denk ik.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2010 om 00:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn ook providers die zelf al hun DHCP-adresblokken op de blacklist hebben laten zetten. Het is namelijk niet nodig om zelf een mailserver te draaien, je kunt de mailserver van de provider gebruiken. Als de officiële smtp-server van de provider zelf op een blacklist is gekomen, dan is er iets mis met deze provider. Het kan een keer per ongeluk gebeuren, maar dan moet het binnen korte tijd hersteld zijn. Zo niet, dan zijn ze vast te druk bezig met staken.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2010 om 00:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

P.S. om het probleem te omzeilen kun je een Gmail account gebruiken. Niet alleen kent Gmail dit probleem niet, ook kun je de smtp-server van Gmail gebruiken voor het verzenden van email. Zo heb je er tenminste geen last van.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2010 om 00:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan ook een reversed DNS probleem zijn. Oftewel kan SFR zelf het probleem zijn.

De DNS servers zijn eigenlijk een soort telefoonboeken voor internet.
Aan de hand van een naam kan een DNS server het bijbehorende ip adres vinden zodat hij weet waar de email naar toe moet.

Nu zijn er steeds meer bedrijven en providers die vinden dat het ip adres waarvan een bericht afkomt, terug te vinden moet zijn in een omgekeerd "telefoonboek". Oftewel aan de hand van het nummer(ipadres) nu de naam opzoeken. Vergelijk het maar met het zoeken van een naam en adres bij een telefoonnummer(omgekeerde telefoonboek). Als ze het niet kunnen vinden is het eigenlijk een soort geheim ip-adres en wordt dat nu verdacht gevonden immers spamservers proberen zichzelf te verstoppen.

Ik weet dat upc(chello) sinds kort dit ook doet, dus waarschijnlijk ook tele 2 en tiscali. Ik kreeg ook ineens klachten dat mijn "email het niet meer deed". Chello stuurde echter ineens zonder aankondigingen alle email terug die geen reversed DNS hadden.

Ontvangen deze providers een email waarvan ze geen naam kunnen vinden bij het ip-adres waarvan de email vandaan komt, dan weigeren zij die email met een vage foutmelding, die ook wordt meegestuurd als een ip-adres op de blacklist staat.

SFR moet zoals dat in het jargin heet "Reversed DNS aanzetten", dan vinden tiscali en de anderen ht weer OK. Frankrijk is kennelijk nog niet zover in de spamstrijd.

Ik heb sterk het vermoeden dat dit het probleem is,

ve
door verwijderd - Dec 3, 2010 om 18:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Piet Zeeman, ik heb ook SFR en nooit enig probleem. Daarbij moet ik wel zeggen, dat niemand van mijn contacten bij Tiscali of Telfort is, maar je schrijft "vooral" bij deze twee, dus ik neem aan dat je het ook bij andere providers overkomt. SFR is in Frankrijk een zeer grote provider, mede doordat het een paar jaar geleden Tele2 Frankrijk heeft opgegeten. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze niet alles in orde hebben. Ook mijn dochter is al jaren bij SFR en ook zij heeft nooit problemen. Ik weet niet of dit helpt, maar misschien ondersteunt het de door anderen geopperde mogelijkheid dat er bij jouzelf iets mis is.