Be
door Bert Marc Dec 30, 2022 om 15:37
Computers & telefonie

Internet aansluiten

ik zit al bijna een half jaar te wachten op een aansluiting
volgens de wooning bouwvereneging zou deze er moeten liggen (glasvezel) maar er ligt niks
KPN er bij geweest niks gevonden (weer door verwezen naar woningbouw vereneging) en zo gaat het steeds
mijn vraag is wat kan ik er aan doen dat het opgelost word

p.s. woon op een flat 10 hoog

groet Marc

3078 9 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Dec 30, 2022 om 15:59
857 Antwoorden / 3 Vragen

Heb je destijds een brief van je wbv gekregen met daarin de naam van het bedrijf dat die glasvezel aan komt leggen of aangelegd heeft? Als je een aansluiting hebt dan zit die - over het algemeen - vlakbij de plaats waar je voorheen je modem had staan. Bij mij zit de aansluiting voor glasvezel, onder de aansluiting van Ziggo. Maar het kan ook zijn dat die aansluiting in je meterkast zit.

Ik woon op drie hoog en afgelopen zomer hebben ze bij ons glasvezel in de woningen aangebracht. De kabels lopen via de buitenkant naar binnen.

Nog een opmerking heb je destijds wel aangegeven dat je een glasvezelaansluiting wilt hebben? Is dat niet het geval dan is het logisch dat KPN niets kan vinden. Mijn wbv stelde het verplicht om die aansluiting te laten maken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 30, 2022 om 16:54
16861 Antwoorden / 202 Vragen

Zie het al gegeven antwoord van @THECLA58. Het hebben van een aansluiting is niet verplicht. Bij het voornemen van de aanleg van het glasvezelnet wordt door KPN toestemming gevraagd en indien die niet wordt gegeven wordt er niet aangelegd resp. aangesloten.
Het zal ongetwijfeld zo zijn dat er in andere apppartementen in uw flat er al wel aansluitingen zijn. Het is dis m.i. zaak om bij degene die het glasvezelnet bij uw flat heeft aangelegd (en dat kan ook een ander zijn dan KPN!) melden dat u een aansluiting wenst.

Uw verhuurder zal wel m.i (moeten) kunnen aangeven dat er wel andere aansluitingen zijn in uw flat aangezien de verhuurder ook toestemming moet geven voor werkzaamheden in/bij de flat. Mijn verhuurder gaf aan, nadat (in dat geval wel KPN) aan mij toestemming vroeg en ik de vraag doorgaf aan de verhuurder (corporatie) die het toejuigde.

va
door vanlotjegetikt - Dec 30, 2022 om 17:10
809 Antwoorden / Vragen

Uw Gemeente houd bij wat er aan infra is gelegd, probeer het daar eens.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 30, 2022 om 17:42
2067 Antwoorden / Vragen

Gaat dit nou over internet of wilt u specifiek glasvezel en kan niemand die vinden? Of er trouwens glasvezel naar de flat gaat moet KPN weten. Of er ook glasvezel bij u naar boven komt is een vraag voor de woningbouw.

ro
door ronny530 - Dec 31, 2022 om 08:37
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Normaliter zijn in huurwoningen een telefoonaansluiting en een kabelaansluitng standaard aanwezig. Glasvezel wordt bij bestaande bouw pas later aangelegd en is een keuze die de bewoner zelf maakt. Als u al jaren in de woning woonachtig bent en KPN heeft geen glasvezel aansluiting in uw woning aangelegd dan kunt u er gevoegelijk van uit gaan dat er geen glasvezel aansluiting aanwezig is maar dan kunt u ook geen glasvezel abonnement afsluiten. Mocht het zo zijn dat u pas in de woning bent komen wonen en KPN middels een postcode huisnummer check aangeeft dat er op uw adres een glasvezel kabel is gelegd dan heeft de vorige bewoner de aansluiting binnnenshuis geweigerd en dient KPN voor de aansluitkosten op te draaien. In mijn geval heb ik de glasvezel aansluiting geweigerd mede omdat ik tevreden ben met mijn huidige provider en de KPN medewerker stelde dat ik door de woningbouwvereniging verplicht was om medewerking te verlenen. Uit navraag bij de woningbouwvereniging bleek dat KPN de glasvezelkabel tot aan mijn woning aan mocht leggen maar geen aansluitpunt in mijn woning mocht plaatsen zonder mijn toestemming. Als ik nu bij KPN een postcode huisnummer check doe dan blijkt dat er op mijn adres een glasvezel abonnement afgesloten kan worden terwijl die aansluiting er helemaal niet is. KPN verwijst onterecht naar de woningbouwvereniging en KPN zal zelf voor de aansluitkosten op moeten draaien omdat u een glasvezel aansluiting is belooft. KPN gaat die kosten echt niet maken en kunt u het abonnement op basis van niet kunnen leveren ontbinden.

Franske1958
door Franske1958 - Dec 31, 2022 om 10:42
428 Antwoorden / 2 Vragen

"woon op een flat 10 hoog"   Ik denk dat daar juist het probleem zit, Dat gebouw is gebouwd in een tijd dat er alleen Tv en Radio
bestonden via een coax kabel en telefoon via een vaste lijn.  Dit wil dus zeggen dat als er glasvezel aangelegd gaan worden dat
dit heel veel werk is om ieder appartement aangesloten te krijgen. Is het een huurflat dan beslist de eigenaar, dit levert dan weer
problemen op met huurders die geen interesse hebben in glasvezel maar dit dan wel doorberekend krijgen van de verhuurder. Is
het een koopflat dan heb je vaak het probleem dat iemand op een lagere etage die geen glasvezel nodig heeft geen toestemming
geeft om kabels door zijn apartement aan te laten leggen naar hogere etages. Een eigenaar van een koopflat die geen glasvezel
nodig heeft die wil hoe dan ook nooit meebetalen of overlast hebben van iets wat de boven buren willen. Wat bij mensen die geen
glasvezel willen helemaal niet in goede aarde valt, was hier in mijn gemeente het voorstel van een eigenaar van een koop
appartement om de gehele aanleg te laten betalen door de VVE,  En dus ook iemand verplicht mee wil laten betalen voor iets dat
ie niet wil.   En ja ik weet dat vaste telefoon gaat verdwijnen maar iedere coax provider biedt ook vast bellen aan met nummer behoud.
Een leuke discussie hierover vind U  HIER.

gerbera
door gerbera - Dec 31, 2022 om 14:37
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Dat KPN geweest is zou moeten verklaren dat er wel glasvezel aanwezig is echter niet verder dan de voordeur. Voor aansluiting naar en in de woning is in de meeste gevallen een zaak van de WB die dit blijkbaar niet met KPN geregeld heeft. Hier is onlangs glasvezel aangelegd en zie je bij flatgebouwen een bundel (oranje)kabeltjes bij de ingang boven de grond uitsteken. Dat u op 10 hoog woont is het probleem niet, onder de tegels ligt dan een rol kabel die voldoende is om u aan te sluiten. Denk dat het probleem is dat de woningbouw toestemming (had) moeten geven de kabeltjes tot in de woningen aan te leggen waarbij dan tevens de aansluiting wordt geplaatst.

mo
door mof - Jan 2, 2023 om 11:31
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Wel of geen glasvezel is geen zaak van de woningbouwvereniging maar van de vorige bewoner. Zelf woon ik in een sociale huurwoning, KPN heeft gevraagd of ik glasvezel wil ivm. glasvezel aanleg in de hele wijk. Nu is het gratis,, straks gaat het minstens 600€ kosten is het argument. Het enige dat mijn woningbouwvereniging heeft gedaan is iedereen een brief sturen dat de glasvezel mag worden aangelegd en of de bewoners willen meewerken aan de aanleg. Het wordt dus niet in opdracht van de woningbouwvereniging aangelegd en men hoeft dus niet mee te werken.
Overigens, de glasvezel is al in november 2021 in de grond gelegd. In onze straat is de glasvezel in 30 van de honderd woningen nog niet (meer dan een jaar later) doorgetrokken omdat we in hoogbouw wonen en Volker Wessels Telecom als onderaannemer dat niet zelf daar mag doortrekken. Daarvoor hebben ze weer onderaannemers moeten inhuren die hun werk niet goed deden. Ik heb een geluidsopname van een medewerker van Volker Wessels waarin deze met zijn chef belt en waarin wordt gezegd dat als er niet op tijd een onderaannemer wordt aangenomen KPN de zaak gaat sluiten en daarmee de kosten bij de bewoners worden gelegd die nog niet zijn aangesloten!
Wanneer zulke zaken bij sociale woningbouw bij de bewoners wordt neergelegd voor minstens 600 € per glasvezel aansluiting vind ik dat dwang! Het kopernetwerk gaat worden afgesloten, iedereen wordt zo door KPN en de woningbouw voor het blok gezet.

gerardk
door gerardk - Jan 3, 2023 om 12:49
175 Antwoorden / 8 Vragen

Zit er wel een Ziggo aansluitin in het appartement dan deze ook gebruiken voor voor internet is ook nog eens sneller