mi
door misschien Sep 9, 2008 om 11:43
Computers & telefonie

JetBlue Airways stuurt mail met bevestiging boeking van een ander!

Hallo Allemaal,

Ik heb een vraag wat ik hier mee moetd doen. ik ontvang nu net achter elkaar 2 mails van JetBlue air (in Engels) met bevestiging boeking van tickets en dat het geld inmiddels van de creditcard afgeschreven is creditcard. (Er is nu niets van mijn card afgeschreven) beide mails zijn gericht aan 2 verschillende personen, bedragen zijn ook verschillend . De e-mail adressen + password staan in de mails. De enige overeenkomst met mij is dat we dezelfde internet provider hebben. Ik attachement btw niet geopend. Wat doe ik hier mee? Is het spam (loopt met credit card gevaar?), wie is JetBlue Air en wie zijn de mensen van de e-mail adressen. Of zou de provider een aflever fout gemaakt hebben?

Graag jullie advies, alvast vriendelijk bedankt!

524 28 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 9, 2008 om 11:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag misschien,

Voor zover ik weet bestaat er geen firma met de naam Jet Blue Air. Het zal wel een vorm van phishing zijn, om je creditcard gegevens te pakken te krijgen. Daarna volgt het leegplunderen van je rekening vanzelf.

Met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2008 om 11:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Read,

Ik heb wel een JetBlue air via google kunnen vinden. Ziet er uit als een site voor goedkoopste vliegtickets met allerlei doorlinks naar maatschappijen. De reden dat ik de vraag stel is inderdaad dat het gaat om jouw antwoord maar ze vragen niet om credit card nummer. Ze steleen in mail er is 695.05 dollar van je credit card afgeschreven naar dan op andere naam en e-mail adres. Het lijkt of de attachements (niet geopend) e-tickets zijn. Zal ik de mails gewoon weggooien met kans dat mensen die tickets mislopen of moet ik contact opnemen (waar ik niet veel voor voel).

Bovendien zolang ik niets doe kunnen ze toch ook niet aan info over mij komen?

Bedankt maar weer!

ve
door verwijderd - Sep 9, 2008 om 12:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik krijg dit soort mails ook met enige regelmaat.

Niet op reageren en mocht het toch een echte mail zijn met een foute naam en er wordt geld van je creditcard afgeschreven is dit altijd eenvoudig via je creditcard maatschappij terug te halen.

Ik heb er nooit op gereageerd en er is ook verder nooit iets van mijn creditcard afgeschreven door deze club.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2008 om 12:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Freya,

Bizar wat er tegenwoordig allemaal bedacht wordt. Het ziet er heel echt uit (alsof je een e-ticket van de KLM krijgt ofzo) zeker met die website, die er ook echt uit ziet.

Maar ik ga jullie advies en mijn eigen gevoel opvolgen en deze mails van mijn pc verwijderen.

Met het alleen ontvangen van deze mails heb ik toch nog geen"schade" opgelopen? Of zou dat ook al kunnen?

Bedankt voor de snelle reaktie,

Vriendelijke groeten,

misschien

ve
door verwijderd - Sep 9, 2008 om 12:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toch nog een klein vraagje. Is het niet handig deze mails als een soort bewijsmateriaal te bewaren voor het geval er wel wat gebeurd of gewoon helemaal verwijderen?

THX! Misschien

ve
door verwijderd - Sep 9, 2008 om 12:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

En voor de duidelijkheid, e-mails worden niet 'per ongeluk' door je provider verkeerd afgeleverd. Je provider stuurt alleen maar door. Als het e-mailtje bij jou aankomt, staat je e-mailadres óf in het AAN: veld óf in het BCC: veld.
Het AAN: veld kun je controleren, maar het BCC: veld is voor jou onzichtbaar. (BCC staat niet voor niets voor: Blind Carbon Copy)

Freya

ve
door verwijderd - Sep 9, 2008 om 12:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo misschien,

Ik vond vandaag toevallig net zo'n mailtje in mijn spambox, maar dan van 'usa3000 Airlines'. Ticket was betaald ($697) en account was aangemaakt?  Mailtje is gericht aan een, voor mij, onbekend emailadres, maar mijn e-mailadres zal wel in het BCC veld staan (samen met nog tientalle andere e-mailadressen).

Kortom, rotzooi en in de prullenbak gooien. Vooral nergens op klikken en geen bijlagen openen!
Wat ze tegenwoordig al niet verzinnen om mensen op te lichten......

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Sep 9, 2008 om 12:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bewaren is niet erg zinvol, het is gewoon spam en ze hebben echt geen creditcardgegevens van je. Alleen maar een e-maillijst waar jouw e-mailadres toevallig op staat. Er zullen ongetwijfeld honderdduizenden mensen dit mailtje ontvangen. Gewoon weggooien dus.

Als je dit mailtje gewoon in je mailbox hebt gekregen, controleer dan eens of je bij je provider een spamfilter kunt instellen. Met een ingeschakeld spamfilter kun je voorkomen dat je dit soort mailtjes in je reguliere mailbox krijgt.

Freya

ve
door verwijderd - Sep 9, 2008 om 12:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Freya en anderen,

Dank voor jullie snelle reaktie. Het zag er zo echt uit dat ik ging twijffelen daar ik ook nog weleens echte e-tickets ontvang.

Mijn spam-filter staat gewoon aan dus zal er wel stiekum tussen door geslopen zijn. Inmiddels alles van mijn pc verwijderd.

Nogmaals bedankt voor de antwoorden.

Vriendelijke groeten,Misschien

ve
door verwijderd - Sep 9, 2008 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het e-mailtje bewaren is simpel te doen met Alt-Printscreen (om niets over te nemen) en die screendump te plakken in Word (o.i.d.)

Daarna kunt u dat e-mailtje gewoon weggooien.
Uiteraard wel die screendump met naam en datum opslaan in Word.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Sep 9, 2008 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Grootvader,

Helaas op advies van anderen heb ik de mailtjes al van mijn pc verwijderd. Had de indruk van de andere antwoordgevers dat het niet nodig was mailtjes te bewaren en ben reeds in aktie geaan op hun advies.

Toch bedankt voor de reaktie,

Vriendelijke groeten, Misschien

ve
door verwijderd - Sep 9, 2008 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Grootvader,

Helaas op advies van anderen heb ik de mailtjes al van mijn pc verwijderd. Had de indruk van de andere antwoordgevers dat het niet nodig was mailtjes te bewaren en ben reeds in aktie geaan op hun advies.

Toch bedankt voor de reaktie,

Vriendelijke groeten, Misschien

ve
door verwijderd - Sep 9, 2008 om 14:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

in dit geval zal een spam filter niets doen!

Als ook al door anderen gesteld: i-net / e-mail is niet geheel veilig en naast virusscanners en spamfilters is het altijd nog zeer aan te bevelen om geen enkele e-mail waarvan u de herkomst niet kent of die u laat twijfelen NIET te openen. Als het echt belangrijk is komt er wel een brief.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2008 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gerritaltena:

Waarom zal een spamfilter in dit geval niets doen? Zoals ik in mijn
antwoord al aangaf had ik precies zo'n mailtje en dit mailtje werd door
het spamfilter van xs4all al 'gefilterd' en in de spambox gekieperd.
Heb het mailtje dus niet in mijn 'gewone' mailbox gehad. (kwestie van
een goed filter dus)

Freya

ve
door verwijderd - Sep 10, 2008 om 09:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya@ dan is en blift het toch een kwestie van de instelling van het filter!

ve
door verwijderd - Sep 10, 2008 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is Spammail.

Meteen weggooien en absoluut NIET op reageren

ve
door verwijderd - Sep 10, 2008 om 13:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb gisteren een soortgelijk mailtje ontvangen van FrontierAirlines. Volgens Google een bestaande maatschappij. Heb weliswaar een spamfilterabonnement, maar .... e-mailadres stond helemaal correct vermeld. Bijlage was een .zip bestand en zou ticket en rekening bevatten. Heb het dus meteen weggegooid. Blijkbaar weer een nieuwe manier om mensen te benaderen en te laten reageren. NIET DOEN!!

ve
door verwijderd - Sep 10, 2008 om 13:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gisteren kreeg ik dezelfde mail, maar dan van Alaska Airlines. Ik heb hem gewoon weggegooid.

ve
door verwijderd - Sep 10, 2008 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals al verschilende hier vemelden, direct weggooien en niet openen. Ook niet bewaren want dan kan je hem alsnog per ongeluk een keer openen. Niet alle spamfilters zijn al ingesteld op deze mail, maar het is wel spam. Als een bedrijf bevestigd dat een bedrag afgeschreven is van je credit card dan vermelden ze de gegevens van je card. Nu proberen ze alleen maar deze gegevens te achterhalen bij je.

ve
door verwijderd - Sep 10, 2008 om 18:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Weggooien, of je haalt wellicht een virus binnen! Dat overkwam een collega van mij die toevallig een reis had geboekt voor ongeveer eenzelfde bedrag als vermeld stond bij een soortgelijk mailtje. Nadat hij het argeloos had geopend zat hij opgescheept met een virus dat erg moeilijk te verwijderen bleek.

ve
door verwijderd - Sep 10, 2008 om 19:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb gisteren een mail gehad van Continental Airlines.Hier werd het ticket nr vermeld en het password en dat er op de credit carde 629,37 opstond.Ook ik heb dezelfde provider dan waar de mail naar toe gestuurd moest worden en de eerste 2 letters van mijn/zijn naam kwamen overéén.Ik heb deze mail dus doorgestuurd naar diegene die op de mail stond en voordat ik deze mail heb verwijderd heb ik wel op een papiertje dit genoteerd.Is dit soms een nieuwe manier van spam? Het lijkt mij toch niet normaal dat zoveel mensen nu inééns zo'n mail krijgen.Dan maakt de provider wel veel fouten ineens.

ve
door verwijderd - Sep 10, 2008 om 19:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

PHISHING?!

ve
door verwijderd - Sep 10, 2008 om 22:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet eigenlijk niet goed hoe het in elkaar zit, maar mijn zwager heeft ook zo'n mail gekregen.Volgens mij wilde hij kijken of er geld was afgeschreven van z'n creditkaart.Toen hij daar op klikte had hij een virus te pakken en is de hele comp. gecrasht.Dus zulke mail maar niet openen.Groetjes Gerri

ve
door verwijderd - Sep 11, 2008 om 01:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik heb meerdere 'vliegtickets' ontvangen. Mijn virusscanner (NOD32) gaf aan dat het schadelijke software betreft. Kortom WEGGOOIEN!

ve
door verwijderd - Sep 11, 2008 om 12:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb gisteren een mail gehad van Continental Airlines.Hier werd het ticket nr vermeld en het password en dat er op de credit carde 629,37 opstond.

deze ontving ik ook dinsdag, schrok me wezenloos, creditmaatschappij gebeld, het is een vorm van phishing.

Zij adviseerde niets te openen en de mail te verwijderen van de pc. ook de prullenbak erna leegmaken

Goed filter er over heen.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2008 om 21:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Enkele weken geleden kreeg ik zo'n mail aan een ander gericht met de zelfde provider als ik. Ik ben zo netjes (dom!) geweest, de mail naar dat adres door te sturen. Daarna heb ik 3 weken spam gehad met een Nederlandse tekst, dit ondanks de spamfilter die ik heb.
Ik heb contact met m'n provider opgenomen en nu is het gelukkig verholpen. Ik heb mijn lesje geleerd.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2008 om 21:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Heb enkele weken geleden iets dergelijks meegemaakt en het volgende gedaan: creditcardcompany gebeld en gecheckt of er een afboeking naar dat bedrijf was gedaan, dit bleek niet het geval en voor alle zekerheid heeft toen de creditcardmij. tijdelijk de mogelijkheid geblokkeerd om de card voor internetaankopen te gebruiken (dit kan dus ook).

Heb toen het (amerikaanse) bedrijf wiens naam werd gebruikt een mailtje gestuurd met een copie van de mail met de opmerking dat men de naam van deze firma misbruikt om aan creditcardgegevens te komen. Kreeg direct een mailtje retour dat men de zaak overdraagt aan een fraude team en men bedankte voor de mail en mijn reactie.

Heb overigens de bijlage bij het betreffende mailtje niet geopend maar dat doe ik nooit bij onbekende mail, jaren geleden al geleerd!

Groet, Henson

ve
door verwijderd - Sep 17, 2008 om 10:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Sinds eerste mailtje van JetBlue heb ik nu al van dit soort mailtjes van een 10tal verschillende maatschappijen gehad. Nu staat er zelfs ook mijn eigen e-mail adres in de mail gemeld. Mijn spamfilter bij provider is aktief mijn eigen filters zijn aktief en toch blijven dit soort mailtjes voorbij komen. Rare is dat ze het altijd hebben over een bedrag van rond de $600. Ik vind het vervelend en je schrikt er toch ook steeds even van. Ik gooi ze bij binnenkomst per direct ongeopend weg, maar zou er toch een andere manier bestaan dit te stoppen?

Groeten,Misschien