ijzerenhein
door ijzerenhein Oct 18, 2010 om 11:39
Computers & telefonie

Knoopcel

Daar mijn pc een pb de datum en tijd niet meer onthoud ben ik het maar gaan vernieuwen, hoewel de oude knoopcel is door gemeten en niet leeg bleek te zijn.
Dus toch maar een nieuwe knoopcel gekocht en geplaatst maar helaas is het probleem er niet mee opgelost.
Het program everest geeft aan battery niet aanwezig.
Datum en tijd ingesteld bios en dan F10 opslaan heeft ook niet geholpen.
Wie weet een oplossing

6202 36 Rapporteer

jscholtes
door jscholtes - Oct 18, 2010 om 11:46
777 Antwoorden / 31 Vragen

Wat is de functie van het programma Everest? Is dit programma wel geschikt voor uw type computer?
Als uw computer is opgestart ziet u rechtsonder tijd en datum. Kloppen die wel?

edrick3
door edrick3 - Oct 18, 2010 om 12:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo ijzerenhein,

Toch nog maar even controleren of de knoopcel wel goed geplaatst is! Als de datum/tijd functie het niet meer doet ligt dit (meestal) toch echt aan de stroomvoorziening (=batterij).

@jscholtes,

Van het helpmij.nl forum ter info:

Systeemspecs te weten komen: binnen Windows of met Everest

Soms wil je gewoon even snel de specs van je systeem weten.
Welke videokaart, welke processor, hoeveel RAM, welk moederbord, geluidskaart, netwerkkaart enz.

Binnen Windows

1) Een aantal van deze genoemde dingen kan je binnen Windows zien, door bijvoorbeeld rechts te klikken op Deze Computer en dan te kiezen voor Eigenschappen.
Dan zie je het scherm Systeemeigenschappen en bij het tabblad Algemeen vind je al wat.

2) Voor bijvoorbeeld je geluidskaart of videokaart kan je Diagnostisch hulpprogramma voor DirectX. Dat start je zo: Start --> Uitvoeren --> dxdiag typen --> OK --> en dan start het.
Bij het tabblad Beeldscherm en bij het tabblad Geluid zie je bovenaan al informatie.

3) En als laatst, kan je Systeeminfo starten.
Dat doe je zo: Start --> Uitvoeren --> msinfo32 typen --> OK --> en dan start Systeeminfo.
Als je linksbovenin Systeemoverzicht hebt geselecteerd zie je aan de rechter kant ook al verschillende onderdelen met informatie. Hier kom je bijvoorbeeld je BIOS tegen, met de bijbehorende datum.
Onderin het scherm kan je zoeken naar informatie wat erboven staat.

Met het programma Everest

- Download en installatie
Everst wordt door fabrikant Lavalys niet meer gratis aangeboden, maar de Free Edition is nog wel te downloaden van andere sites. Dit is nog een prima, gratis versie.
Op deze pagina kan je Everest Free Edition 2.20 downloaden. Klik dan op een mirror onder het kopje Download From.
Lukt dat niet, kan je deze directe link proberen.
De download zal starten. Sla het bestand nu op. De installatie kan je starten door dubbel te klikken op everesthome220.exe.
De installatie zal starten, en is niet moeilijk.

- Het programma gebruiken
Om het programma te starten kan je of klikken op de snelkoppeling die eventueel staat op je bureaublad. Anders via Start --> Alle programma's --> Lavalys --> Everest Home Editon --> Everest Home Edition.

Als het programma is gestart, kan je direct de taal veranderen.
Dit doe je zo: in Everst linksboven naar Bestand --> Preferences --> dan kan je de taal kiezen --> OK.
Ik ga hier uit van de Nederlandse versie.

Goed, je ziet links allemaal categorien. Die categorien kan je groter maken, door te klikken op het +'je ervoor. Dan '' vouwt ie zich uit '' en zie je subcategorien.
Ga dan naar de categorie Computer en subcategorie Overzicht.
Dan zie je aan de rechterkant al veel informatie netjes gegroepeerd.

Onder het kopje Computer de echte pc-informatie als besturingssyteem, computernaam, en de DirectX versie.
Onder het kopje Moederbord, vind je moederbord informatie en informatie over de CPU (= processor ).
Onder het kopje Scherm, vind je info over je videokaart en monitor.
Onder Multimedia bijv. je geluidskaart.
Dan onder het kopje Opslag, informatie over je hardeschijf en je dvd/cd-stations.
En onder Partities zie je je partities binnen Windows. Bijvoorbeeld C en D of alleen C.
En onder Invoerapparten zie je je muis en toetsenbord.
Onder Netwerk je netwerkkaart.
En tot slot onder Peripherieapparaten zie je bijv. je printer en scanner, en je USB-poorten.
Bijvoorbeeld wat er is aangesloten op een USB-poort.

En als laatst, zie je aan de linkerkant nog veel meer staan.
Dit is hetzelfde als al besproken maar dan uitgebreider.

Nog handig: Onder categorie Computer --> Sensors kan je de temperatuur van bijv. je hardeschijf zien.
En onder categorie DirectX, vind je heel erg veel en gedetaileerde info over DirectX.
En als laatst, kan je ook eens kijken naar het onderdeel Benchmark.

Everest kan je afsluiten via Bestand --> Afsluiten of via '' het '' kruisje.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Oct 18, 2010 om 12:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@jscholtes,

PS,

Kijk ook even hier ter info en eventuele download

ro
door ron530 - Oct 18, 2010 om 13:25
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Heb even een grapje uitgehaald en in de bios van mijn pc de tijd veranderd, de klok in windows gaf die ook aan. Ik heb de klok laten synchroniseren en opnieuw opgestart. Tijd wordt correct weergegeven. Als de backup batterij leeg danwel verkeert geplaatst is gaat de hele bios mank, schijven worden niet herkend en zo meer.
De bios kun je volledig resetten door de batterij minstens een half uur uit de pc te halen. Waarschijnlijk herkend de bios direct alle instellingen zoniet moet je handmatig alles goed zetten.

ijzerenhein
door ijzerenhein - Oct 18, 2010 om 16:41
10 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor reacties.
Ik heb de batterij goed geplaatst maar ook een nieuwe batterij kan iets aan mankeren dus heb ik vrolijk nog maar eentje aangeschaft,inmiddels geplaatst gelijk gekeken of het contact stripje niet te plat was voor alle zekerheid iets wat omhoog gehaald.
Maar helaas het werkt nog niet en zoals ik al aangaf laat Everest mij het volgende zien.
(Energiebeheer Eigenschappen:
Actuele Stroombron Stroomkabel
Batterijstatus Geen Batterij
Levensduur van een volle batterij Onbekend
Resterende Levensduur van de batterij Onbekend)
Van bios instellingen weet ik maar heel weinig af ik kan wel instellen als ik van cdr moet opstarten maar das alles.
Mijn bios update is toch wel aan de oude kant maar dat mag de pet niet drukken dacht ik zo.
Bovendien is Packard Bell over genomen door Acer met als gevolg dat heel de databas van oudere modellen imedia pc niet meer beschikbaar is,dus wat drivers betreft of een bios update gaat niet echt makkelijk zijn.

Maar in ieder geval staat de knoopcel op de een of andere manier uitgeschakeld weet alleen niet waar dat dan ingeschakeld moet worden!?

jscholtes
door jscholtes - Oct 18, 2010 om 16:46
777 Antwoorden / 31 Vragen

Ik denk dat de batterijstatus niet gerapporteerd wordt omdat u beschikt over een pc.
De genoemde status wordt alleen gerapporteerd voor een laptop zover ik dat kan beoordelen. Er is wel een probleem, de tijd/datum wordt niet onthouden en dat zou kunnen duiden op een lege knoopcel. Die heeft u inmiddels 2 keer vervangen. Lijkt stug als dat het probleem is. Er moet dus iets anders aan de hand zijn.....
(en kijkt u aub niet meer naar de status die Everest rapporteert op dit gebied).

erik008
door erik008 - Oct 18, 2010 om 16:50
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Is het contact van de batterijhouder wel schoon?
Is het contact niet verbogen?

Staat de batterij jumper wel goed?
Ook wel de bios reset jumper genoemd.(zit vaak in de buurt van de batterij)

ro
door ron530 - Oct 18, 2010 om 16:56
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Everest geeft de batterij gegevens van een laptop weer, niet die van de bios. Die dient een ander doel namelijk het onthouden van de instellingen. Maar een vraag, bij opstarten van de pc worden dan de schijven wel direct herkend of is de pc zoekende? ( zou je toch een melding van moeten krijgen), gaat het opstarten zoals gewoonlijk pas dan de klok instellingen in windows aan zoals ik al eerder aangaf.

we
door wesjesr - Oct 18, 2010 om 17:05
15 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb ook eens gekeken. Inderdaad geen batterij in Everest bij een desktop. Kijk ik onder sensors in Everest dan zie ik wel een spanning op Vbat, maar of dat de spanning van het batterijtje op het moederbord is ....

ro
door ron530 - Oct 18, 2010 om 17:23
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Staat daar 3,3 volt dan zal het de bios batterij zijn.

ijzerenhein
door ijzerenhein - Oct 18, 2010 om 17:24
10 Antwoorden / 1 Vragen

Staat de batterij jumper wel goed?
Ook wel de bios reset jumper genoemd.(zit vaak in de buurt van de batterij)

Hoe kan ik zien of dat wel of niet goed staat.
Dit kan een mogelijkheid zijn natuurlijk hoewel ik zelf nergens anders dan alleen de batterij vervangen heb.

ro
door ron530 - Oct 18, 2010 om 17:28
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@ijzerenhein als je geen jumpers heb aangeraakt kun je dat uitsluiten. Maar zoals eerder gevraagd is die klok het enigste probleem?

ijzerenhein
door ijzerenhein - Oct 18, 2010 om 22:37
10 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ron530 schreef op maandag 18 okt 2010, 17:28]@ijzerenhein als je geen jumpers heb aangeraakt kun je dat uitsluiten. Maar zoals eerder gevraagd is die klok het enigste probleem?

Verder geen probleem.
alles werkt naar behoren had het knoopcel probleem graag opgelost gehad kan nog wel batterij aanschaffen maar ja zo blijf ik bezig.
Hoewel ik me afvraag hoe lang zo,n batterij in de winkel leg te leggen voor dat er iemand komt.
Als er geen instellingen zijn voor knoopcel gebeuren,moet het haast wel een storing zijn ofzo.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 18, 2010 om 22:55
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag hein,

We hebben recentelijk op deze site meegemaakt dat een zojuist gekochte knoopcel CR 2032 net zo min werkte dan de oude cel, ondanks dat bij spanningmeting de spanning van de zojuist gekochte cel goed leek te zijn. (3,3 Volt)

Toen elders een 2-e nieuwe cel gekocht werd (Varta) en geplaatst, werkte de PC wel naar behoren.

Dit leert ons dat een cel onbelast wel de goede spanning kan hebben, doch met (geringe) belasting aan spanning in kan boeten. Een cel dient dus altijd onder belasting gemeten worden.

Dat kun je simpel op de volgende manier doen: Meet eerst de cel onbelast. Stel 3,3 Volt. Druk dan de pootjes van een led afzonderlijk op de + en de - van de cel. Wanneer de led niet oplicht dien je de pootjes om te wisselen, zodat de led dan wel oplicht. Dan loopt er ongeveer 20 mAmp. uit de cel. Dan de meting met oplichtende led opnieuw uitvoeren. Is de spanning dan gezakt op 3 Volt of minder is de cel zwak.

Een cel kan leeglopen na verloop van tijd, wanneer deze verkeerd om in de blister verpakking zit. Vooral als er een hoge luchtvochtigheid aanwezig is.
De cel moet zo in de verpakking zitten dat je het typenummer van de cel niet kunt lezen. Dat staat wel op de verpakking gedrukt.

Oppassen dat je tijdens het plaatsen van de cel in de celhouder op het moederbord, de cel niet kortsluit!

Zelf zou ik de spanning van de cel op het moederbord meten onder bedrijfscondities, doch dat vereist enige elektronica kennis.

Hardware ERror MAN.

ijzerenhein
door ijzerenhein - Oct 19, 2010 om 12:16
10 Antwoorden / 1 Vragen

Doormeet gereedschap heb ik zo en zo niet.
Kortsluiting maken tijdens het plaatsen van de knoopcel,ik vraag me af hoe dat dan zou kunnen gebeuren daar de knoopcel er maar op een manier ingelegd kan worden.
Tijdens het inleggen van die knoopcel klikt het vast meer kan je er niet van maken.
Er zit dus niks anders op dan nogmaals een nieuwe te kopen,daar ik begrijpt dat er geen andere oorzaken kunnen zijn zonder dat het besturing systeem daar dan een melding van geef.
Ik dacht ook begrepen te hebben dat knoopcel een oplaadbare is, het moederbord zorg dat de knoopcel opgeladen blijft.
Als je bijvoorbeeld een oplaadbare batterij oplaad en vervolgens wegleg dus je gebruik het enige tijd niet dan verlies de batterij zijn spanning (toch).
Als een nieuwe knoopcel batterij dus wat spanning kwijt is vanwege het lang in verpakking te zijn,dan word het toch opgeladen via het moederbord.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 19, 2010 om 13:17
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ hein:

Wanneer je bij het plaatsen van de cel een metalen pincet of tangetje gebruikt, sluit je de cel kort.
Als je knoopcel een CR2032 (meestal) is of een ander DL of CR type, dan is het gewoon een lithium cel, die zo'n 3 tot 5 jaar mee kan gaan in de PC.

Het is GEEN oplaadbare cel. De PC laadt deze dus ook niet op.
Wanneer je dat toch zou proberen buiten de PC, zet dan maar een veiligheidsbril op en handschoenen aan, want alle kans dat ze ploft! Deze waarschuwing staat vaak ook op de verpakking.

H.

erik008
door erik008 - Oct 19, 2010 om 13:25
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Bij sommige type houders wil de veer nog wel eens slecht contact maken.
Dan moet je hem een beetje terug buigen.

PLAATJE

Ook kan er een oxide laagje op de houder zitten.
Dat kun je reinigen met een gummetje.
Ik gebruik daarvoor de blauwe kant.

ijzerenhein
door ijzerenhein - Oct 19, 2010 om 15:03
10 Antwoorden / 1 Vragen

Oke:ik gebruik geen metaal om batterij er uit te plukken maar wel een houten party prikker dan duw ik dat clipje op zij en flop het batterij is er uit.
Het contact lipje heb ik inderdaad wat omhoog gehaald.
Ik heb nu mijn oude knoopcel weer gevonden en er staat het volgende op.
(KTS lithium battery japan STD cr 2032 en dan zwart stempeltje met opdruk 442) ik zie geen volt vermelding.
Wat ik er nu in heb zitten daar staat op (varta cr 2032 Li-Mn 3v)

Ik weet niet waar 2030 voor staat.
En zo ook het zwarte stempeltje met opdruk 442.

killo40
door killo40 - Oct 19, 2010 om 15:07
9 Antwoorden / 4 Vragen

Batterij in zetten met een Gummetje,nog nooit van gehoord?

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 19, 2010 om 15:29
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ hein:

CR 2032 staat voor het typenummer van de cel, 20 mm diameter en 3,2 mm dik.

De zwarte aanduiding is de productiedatum: 2004, week 42. Het is nu precies week 42, dus de cel is precies 6 jaar oud. Stond dat op de nieuw gekochte cel of je oude cel?
Met een zojuist gekochte 6 jaar oude cel mag je gerust teruggaan, zeker wanneer ze verkeerd in de verpakking zat. Dat kun je bij de winkelvoorraad zien. Ze worden alle goed of verkeerd verpakt.
==========================================================

@ killo:

Een gummetje is een uitstekend middel om vuil/oxidatie van contacten te verwijderen. Ook gewoon wit/beige gum, dan blijft er wat meer goud op de contacten, want die opdamping wordt steerd dunner! De blauwe (harde) kant schuurt mij teveel. Beter dan contactspray b.v. Kontakt 61! Heb ik hier al vaker vermeld.

Op card-edge connectors pas ik dat al 35 jaar toe! Met succes.
Wel restgum goed wegvegen met b.v. schone zakdoek.

Nooit van gehoord? Jammer voor je. Zeker niet professioneel met computers gewerkt.

H.

edrick3
door edrick3 - Oct 19, 2010 om 15:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@ijzerenhein,

cr2032 staat voor dat type batterij. kijk ook even hier.

Met vr.gr.

ijzerenhein
door ijzerenhein - Oct 19, 2010 om 18:21
10 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op dinsdag 19 okt 2010, 15:29]@ hein:

CR 2032 staat voor het typenummer van de cel, 20 mm diameter en 3,2 mm dik.

De zwarte aanduiding is de productiedatum: 2004, week 42. Het is nu precies week 42, dus de cel is precies 6 jaar oud. Stond dat op de nieuw gekochte cel of je oude cel?
Met een zojuist gekochte 6 jaar oude cel mag je gerust teruggaan, zeker wanneer ze verkeerd in de verpakking zat. Dat kun je bij de winkelvoorraad zien. Ze worden alle goed of verkeerd verpakt.

Op de oude cel dus.
Maar er staa niet op hoeveel volt zoals dat bij die nieuwe wel staat aangegeven daar staat (3v).
Stel eens voor dat ik bijvoorbeeld 3.2v zou moeten hebben,ik zeg maar wat natuurlijk.
Hoe kom ik daar nu weer achter?

ijzerenhein
door ijzerenhein - Oct 19, 2010 om 18:38
10 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb toch maar even met Everest gekeken maar nu niet zoals voor heen.
Maar nu bij sensors.

( Spanningswaarde:
CPU Core 1.31 V
+3.3 V 3.38 V
+12 V 12.16 V
VBAT Batterij 3.22 V
DIMM 2.62 V
Debug Info F 00BD 00FF 00FF 0000 0000
Debug Info T 201 254 48
Debug Info V 52 A4 D3 FF BE B5 C5 (77)
Tja wat nu?

ro
door ron530 - Oct 19, 2010 om 18:40
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Even terug in mijn denkhoofd een enkelvoudige cel levert 1,2 volt een meervoudige cel als deze zou dus 3 x 1,2 = 3,6 volt moeten leveren, is puur theoretisch. Is de knoopcel in een pc zaak gekocht of in een gewone winkel ( zag vandaag voor een paar euro een hele kaart vol in de super). Edoch na controle heeft de backup batterij in mijn pc nog een voltage van 2, 95 volt terwijl die 3,3 zou moeten zijn. Kans is groot dat die ook vervangen moet gaan worden. Edoch alle instellingen worden nog onthouden.

ro
door ron530 - Oct 19, 2010 om 18:48
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@ijzerenhein, dit zijn piekfijne waardes. De klok gewoon in windows aanpassen. De biosklok loopt hier nog steeds 20 minuten achter en windows geeft de exacte tijd weer. Stel die tijd gewoon in en probleem opgelost toch!

jscholtes
door jscholtes - Oct 19, 2010 om 18:56
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=ijzerenhein schreef op dinsdag 19 okt 2010, 18:38]Ik heb toch maar even met Everest gekeken maar nu niet zoals voor heen.
Maar nu bij sensors.

( Spanningswaarde:
CPU Core 1.31 V
+3.3 V 3.38 V
+12 V 12.16 V
VBAT Batterij 3.22 V
DIMM 2.62 V
Debug Info F 00BD 00FF 00FF 0000 0000
Debug Info T 201 254 48
Debug Info V 52 A4 D3 FF BE B5 C5 (77)
Tja wat nu?

Er is dus wellicht iets anders aan de hand..... De batterij heeft voldoende vermogen en desondanks wordt de tijd niet onthouden en de configuratie-instellingen wel? Graag bevestiging zodat ik weet of ik het juiste beeld heb rondom de status van dit topic.

jscholtes
door jscholtes - Oct 19, 2010 om 19:00
777 Antwoorden / 31 Vragen

Welke datum/tijd verschijnt er na opstarten?
Is er een verschil tussen bios-tijd en Windows-tijd?

Je gaf aan dat je datum/tijd in bios hebt ingesteld. Is deze bios-tijd na een herstart van je computer weer foutief?

ro
door ron530 - Oct 19, 2010 om 19:10
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als dat zo is dan is het moederbord gaan hemelen, het bios ic of de daar bij behorende eerom houdt de instellingen niet vast. Toch raar want schijven processor en geheugen geven geen problemen. Zonder backup batterij zouden die naar fabrieksinstellingen moeten gaan en er een melding moeten verschijnen.

Moeten we toch dieper graven, wat is het merk van de pc, welke bios, chipset en fabrikant van de bios Award/ Ami om maar wat te noemen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 19, 2010 om 19:40
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ hein:

De nominale spanning van een lithiumcel is 3 Volt. Een nieuwe heeft vaak onbelast 3,3 Volt. Vergelijk: een alkaline cel heeft nominaal 1,5 Volt, nieuw en onbelast vaak 1,58 Volt. Dus 3 Volt is prima. Oude cel belast tot 2,6 Volt meestal geen probleem.

H.

ijzerenhein
door ijzerenhein - Oct 19, 2010 om 22:53
10 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=
Er is dus wellicht iets anders aan de hand..... De batterij heeft voldoende vermogen en desondanks wordt de tijd niet onthouden en de configuratie-instellingen wel? Graag bevestiging zodat ik weet of ik het juiste beeld heb rondom de status van dit topic.

Precies zo zit het in elkaar als ik de pc dus echt zonder stroom zet blijf de datum en tijd niet bewaard.
En of ik dat nu via de klok weer op tijd zet of via de bios maakt geen verschil.
De datum en tijd die word getoond als de pc zonder stroom is geweest is 31 januari 2004.

@ ron530.

Moederbordeigenschappen:
Moederbord ID 01/23/2005-i915P-6A79VG0DC-00
Moederbordnaam Gigabyte GA-8I915PM

Front Side Bus Eigenschappen:
Bus Type Intel GTL+
Bus Breedte 64 bit
Werkelijke kloksnelheid 133 Mhz (QDR)
Effectieve kloksnelheid 533 Mhz
Bandbreedte 4266 MB/s
BIOS Eigenschappen:
BIOS Type Award Medallion
BIOS versie Intel 915P BIOS for 8I915PM 20f NF
Award BIOS Type Award Medallion BIOS v6.00PG
Award BIOS Omschrijving Intel 915P BIOS for 8I915PM 20f NF
Datum Systeem BIOS 01/23/05
Datum Video BIOS 05/02/21
Packard Bell 5110

DMI:
DMI BIOS Leverancier Award Software International, Inc.
DMI BIOS Versie 20f
DMI Systeem Fabrikant Packard Bell NEC
DMI Systeem Product 00000000000000000000000
DMI systeem Versie PB13304786
DMI Systeem Serienummer 044849920109
DMI System UUID AC620A09-AAB2D911-80004E45-435F4349
DMI Moederbordfabrikant NEC COMPUTERS INTERNATIONAL
DMI Moederbordproduct GA-8I915PM
DMI Moederbordversie
DMI Moederbord Serienummer
DMI chassisfabrikant NEC COMPUTERS INTERNATIONAL
DMI chassisversie !B8I
DMI chassisserienummer 50424E
DMI chassiskenteken
DMI chassistype Desktop Case
DMI geheugenblokken Totaal / Vrij 4 / 0

Ik hoor graag.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 19, 2010 om 23:42
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ hein:

Gezien de specificaties die je hier laat zien van je bijna 6 jaar oude systeem is het minstens aan een nieuw moederbord en processor toe. Niet alleen op economische maar waarschijnlijk ook op technische gronden.
Als het nieuwe moederbord nog in de oude kast past, anders dat ook, met een zwaardere voeding. Die van jouw kan nog wel slechts 200 Watt zijn....

Kijk naar een geschikte aanbieding, wanneer je zelf niet kunt samenbouwen van losse componenten.

H.

jscholtes
door jscholtes - Oct 20, 2010 om 10:27
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op dinsdag 19 okt 2010, 23:42]@ hein:

Gezien de specificaties die je hier laat zien van je bijna 6 jaar oude systeem is het minstens aan een nieuw moederbord en processor toe. Niet alleen op economische maar waarschijnlijk ook op technische gronden.
Als het nieuwe moederbord nog in de oude kast past, anders dat ook, met een zwaardere voeding. Die van jouw kan nog wel slechts 200 Watt zijn....

Kijk naar een geschikte aanbieding, wanneer je zelf niet kunt samenbouwen van losse componenten.

H.

Het is niet de ouderdom die bepaald dat een systeem te oud is.
Het systeem kan economisch al lang afgeschreven zijn, technisch compleet en zwaar verouderd zijn en desondanks nog steeds de functionaliteit hebben die de gebruiker er van verwacht. Het feit dat iets in 10 seconden kan wat door dit systeem wellicht in 10 minuten uitgevoerd wordt maakt helemaal niets uit als je hiervoor bijvoorbeeld 4 uren ter beschikking hebt.
Het is dus een kwestie van keuzes maken en prioriteiten stellen die bepalen of er echt iets moet gebeuren.

Het probleem van de klok is voor mij nog niet volledig uitgehold. Ik zie nog opties / potentiële oorzaken. Laten we de laatste 2% nog benutten en proberen TS verder te helpen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 20, 2010 om 11:31
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Scholtes:

Tja, ik heb hier ook nog wel een IBM laptop, 24 regel LC-display, met tekstverwerker WP 5.0 en een Engels DOS 5.1 geloof ik. Er zitten alleen 2x 3,5 " diskettes in en geen harde schijf. Werkt ook nog. Daarna had ik ook vele malen iets anders/nieuws.

H.

killo40
door killo40 - Oct 20, 2010 om 15:23
9 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=jscholtes wel slechts 200 Watt zijn....H.

Ik kan niet ontdekken waar je dat uit de verstrekte info heb kunnen vast stellen.

Het is niet de ouderdom die bepaald dat een systeem te oud is.
Het systeem kan economisch al lang afgeschreven zijn, technisch compleet en zwaar verouderd zijn en desondanks nog steeds de functionaliteit hebben die de gebruiker er van verwacht. Het feit dat iets in 10 seconden kan wat door dit systeem wellicht in 10 minuten uitgevoerd wordt maakt helemaal niets uit als je hiervoor bijvoorbeeld 4 uren ter beschikking hebt.
Het is dus een kwestie van keuzes maken en prioriteiten stellen die bepalen of er echt iets moet gebeuren.

Het probleem van de klok is voor mij nog niet volledig uitgehold. Ik zie nog opties / potentiële oorzaken. Laten we de laatste 2% nog benutten en proberen TS verder te helpen.

En hier ben ik het mee eens er word telkens om info gevraagd en vervolgens word er niks mee gedaan!.

ijzerenhein
door ijzerenhein - Oct 24, 2010 om 12:39
10 Antwoorden / 1 Vragen

Inmiddels ben ik toch maar even voor een nieuwe knoopcel gegaan en heb 4 komputer wikels bezocht en alle 4 hadden ze alleen maar een hele kaart met wel 30 batterijen waarvan ik er 2 voor de computer kon gebruiken cr 2032 3v een hele kaart kost 4,95 euro,alle baterijen waren voorzien van op druk en dat was duidelijk te lezen door de verpakking heen,dus waren ze niet goed verpakt, het geen ik hier op het form te verstaan heb gekregen.
Mijn oude knoopcel door meten kon geen van die 4 winkels hoewel ze ook computers repareren.
Ben er nu wel achter dat de instellingen in de bios wat betreft het onthouden van datum en tijd geen optie heeft om de datum tijd wel of niet aan te zetten.
Heb nu de knoocel uit mijn andere pc gehaald en deze er in gezet,maar helaas.
Het enige wat nog kan zijn is dat het toch een wat afwijkende knoopcel betreft (KTS lithium 2032)

ro
door ron530 - Oct 24, 2010 om 12:58
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Die knoopcel kun je na alle pogingen nu wel als zijnde het probleem uitsluiten. Als je in windows de klok gelijk zet blijft die dan na opnieuw opstarten de juiste tijd geven. Handig om te weten.