Ba
door Bas_J Sep 23, 2023 om 23:34
Computers & telefonie
Laptop dood

Beste Kassa,

Mijn Lenovo laptop (Ideapad 5) heb ik eind juni 2020 aangeschaft voor een kleine 700 euro, een flink bedrag. Daarvan mag je uitgaan dat hij met gemak 5 jaar mee gaat. 2 Weken terug toonde hij kuren op het scherm en reageerde hij helemaal niet meer. Om die reden naar de verkoper gegaan (Mediamarkt) die hem ter reparatie opgestuurd hebben naar Lenovo. Vandaag kon ik hem weer ophalen! Echter, bij mijn laptop zat een brief van de officiele Lenovo reparateur met het volgende bericht:
"Helaas is het toestel te oud en kan niet meer worden gerepareerd. We kunnen er geen reserveonderdelen meer voor krijgen."
Hiervan viel mijn mond open van verbazing! Hoe kan een laptop van 3 jaar niet meer gerepareerd worden!? Altijd rustig mee omgegaan en enkel af en toe voor thuis gebruikt.

Ik wil heel graag stappen ondernemen om een deel van mijn geld terug te krijgen voor deze dure aankoop. Wat zijn mijn rechten als consument en hoe kan ik dit het beste aanpakken? Wie kan ik het beste aanschrijven als Lenovo niet mee wil werken?

Ik hoor het graag van jullie!

Met vriendelijke groet,
Bas Jonkers

4231 10 Rapporteer
JMA2
door JMA2 - Sep 24, 2023 om 00:00
117 Antwoorden / 2 Vragen

Drie jaar is tekort daar is geen discussie over mogelijk. Maar dat er na 3 jaar niet meer gerepareerd kan worden is niet ongebruikelijk. Bij lcd/led tv's is vaak na 2 jaar al geen paneel of moederbord meer te krijgen.
MediaMarkt is uw partij in deze en zij zullen een oplossing moeten bieden. Ik schat de restwaarde op ong 275 euro gebaseerd op 5 jaar levensduur. Bij UnetoVNI staat overigens maar 3 jaar voor een laptop, bereid u dus zeer goed voor op een strijd met MM.
Succee

ju
door juliomariner Sep 25, 2023 om 18:55
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Daar is zeker wel een discussie over mogelijk.
Zoals Henk7e al schrijft. Uneto geeft 3 jaar.
Een lapt van €700 zit echt aan de onderkant van middenklasse.

rj
door rjw - Sep 24, 2023 om 05:25
3268 Antwoorden / 5 Vragen

700 euro voor een laptop is eerlijk gezegd niet duur. Als daar voor langere tijd reserveonderdelen voor op de plank moeten liggen zou de laptop flink duurder moeten zijn. En als de onderdelen er wel zouden zijn, dan zullen de reparatiekosten meer dan de dagwaarde van de laptop zijn.

Ja
door JannyBoe Sep 24, 2023 om 11:50
520 Antwoorden / Vragen

Hebt u daar links voor waaruit dat zou blijken?

Als je bij een groot electronicaconcern sorteert op middenklasse of topklasse laptops dan zit je met een prijs van 700 euro in de middenklasse en aan het begin van de topklasse.

Maar het maakt helemaal niks uit.
Het gaat erom of een apparaat lang genoeg meegaat/nog onder garantie valt.
Zie de link van @MARITA5 hieronder en handel ernaar.

kc
door kcdb Sep 24, 2023 om 20:04
113 Antwoorden / 2 Vragen

Op Facebook is een groep Computer Problemen en Vragen. Leg in die groep uw probleem eens voor. De soms professionele medewerkers in deze Facebookgroep kunnen u zeer waarschijnlijk aan een oplossing helpen om uw laptop weer werkend te krijgen. Link: https://www.facebook.com/groups/computerproblemenvragen/

marita5
door marita5 - Sep 24, 2023 om 09:24
11521 Antwoorden / 15 Vragen
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 24, 2023 om 12:27
2071 Antwoorden / Vragen

Drie jaar is de Uneto norm waar ze ongetwijfeld mee komen en die staat, tenzij TS er een zaak van wil maken en dat lijkt mij voor €250 niet de moeite, en dan moet je formeel ook nog nonconformiteit aantonen.

mo
door mof - Sep 25, 2023 om 12:38
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De economische levensduur is alles waarop u uw claim nog kunt baseren. Die is min of meer gedefinieerd door het moment dat de restwaarde van uw (als die nog probleemloss zou werken) laptop hoger ligt dan de waarde van reparatie .... Bij een auto van restwaarde € 500 ga je niet een reparatie van € 2000 uitvoeren is de gedachte dan.
De reparatie van een scherm kan als snel duurder zijn dan de restwaarde van een laptop van 3 jaar oud ... zeker als die toen maar € 700 heeft gekost.

Omdat inmiddels al meer dan 2 jaar (wettelijke garantie op elektronika producten) zijn verstreken moet u kunnen aantonen dat de laptop meer waard is dan de reparatiekosten ... kijk eens in de refurbished winkel wat voor zo'n zelfde type laptop wordt gevraagd. En zet dit af tegen de reparatie kosten. Dan weet u wat u nog kunt claimen.

br
door brui0929 - Sep 25, 2023 om 17:24
635 Antwoorden / 10 Vragen

Probeer het eens bij een computer winkel in uw woonplaa

br
door brui0929 - Sep 25, 2023 om 17:26
635 Antwoorden / 10 Vragen

Probeer het eens bij een computer winkel in uw woonplaats.

mi
door miennaamishaaz - Jan 2, 2024 om 11:27
725 Antwoorden / 1 Vragen

Als je de laptop opnieuw opstart [volledig uitzetten door de powerknop 10 seconden in te drukken], zie je dan tijdens startup ook deze artifacts?

Indien JA, dan is het scherm kapot
Indien NEE: verwijder alle GPU drivers, en herinstalleer deze.
dit soort artifacts komen namelijk vaak door een slechte driver.

ro
door ronny530 - Jan 2, 2024 om 12:21
2786 Antwoorden / 41 Vragen

De laptop is overigens 3 jaar en 6 maanden oud en daarmee al redelijk verouderd en is in goede staat waard wat iemand er voor wil betalen.
Uw verwachting dat een laptop zeker 5 jaar mee kan gaan is een verwachting die helaas niet altijd op gaat want elk elektronisch apparaat gaat een keer kapot maar wanneer is niet te voorspellen.
Uw laptop is volgens UnetoVNI na 3 jaar economisch afgeschreven en voor zover ik weet hanteerd de Mediamarkt die UnetoVNI afschrijvingslijst ook.
Mede omdat de garantietermijn al met 1 jaar en 6 maanden ruimschoots verlopen is waren de reparatiekosten toch voor uw rekening gekomen en waren zo hoog geweest dat u van reparatie had afgezien.
Wat u frustreerd is dat er geen onderdelen meer verkrijgbaar zijn maar als ze er nog waren was u dan bereid om de reparatiekosten ook te betalen want recht op coulance heeft u zeker niet meer.