ke
door kejola Nov 5, 2019 om 20:10
Computers & telefonie

Laptop niet te repareren. Recht op gelijkwaardig produkt?

Binnen een jaar na aanschaf ontstond een grote barst in de behuizing van het laptopscherm. Volgens HP te wijten door een val wat absoluut niet het geval was. Reparatie was mogelijk voor 500 euro! Schoorvoetend akkoord gegaan maar nu na 4 reparatiepogingen door HP en twee nieuwe beeldschermen is het nog steeds niet goed gerepareerd. Er blijven kieren in de constructie zitten doordat of de behuizing te krap is of het beeldscherm te groot.Mijn conclusie is dat dit ook de oorzaak was van de eerste barst.Uiteindelijk is dit bij de klachtenafdeling terecht gekomen nadat de technische dienst geconstateerd heeft dat dit niet te repareren valt. Nu willen ze een kopie van de aankoopnota maar die is sterk gereduceerd omdat ik dit als student via de hogeschool in een speciale regeling kon kopen. De aanschafprijs was 1200 euro terwijl de marktwaarde ca 2000 euro is. Een laptop van 1200 euro zal niet de technische specificaties hebben die ik nodig heb voor mijn studie. Moet ik dit zomaar accepteren of moeten ze mij een technisch gelijkwaardige laptop leveren?
Let wel. Ze willen mij niet het geldbedrag geven maar een vervangende laptop.

2905 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 5, 2019 om 20:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou maar blij zijn dat u die € 1.200 krijgt. En dan maar weer een nieuwe kopen via die speciale regeling.

diumenge
door diumenge Nov 5, 2019 om 20:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat gaat niet lukken met een vervangende laptop...

diumenge
door diumenge - Nov 5, 2019 om 20:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Een nu nieuwe laptop van € 1.200,00 zal qua specificaties niet al te veel afwijken van een laptop die een jaar geleden € 2.000,00 was. Dus ik zou de nieuwe laptop maar accepteren.

Tr
door Trostomaat Nov 6, 2019 om 02:41
239 Antwoorden / Vragen

Zo snel gaan de technologische ontwikkelingen nu ook niet.

diumenge
door diumenge Nov 6, 2019 om 07:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Vandaar ook het 'niet al te veel afwijken'.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 5, 2019 om 20:39
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u die laptop rechtstreeks bij HPO gekocht? Of via een bedrijf dat zich qua verkoop richt op studenten van uw Hoge School zoals o.a.de Campuschop maar er zijn er meer.
In dat laatse geval is hoe dan ook de verkoper degene die u dient (of diende) aan te spreken.
Indien dat rechtstreeks bij HP is geweest volgt men de wetgeving naar mijn mening. Maar als de verkoper toch een andere is geweest is dat mogelijk wel kjammer maar geldt in feite in uw geval toch wel het zelfde. Hoe dan ook is de wetgeving: www.consuwijzer.nl

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html en eventueel verder:

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html  de inhoud spreekt voor zich en behoef ik gelet op het feit dat u HBO student bent (succes met uw opleiding gewenst) niet nader toe te lichten. Om een al lang verhaal kort te maken: als men de ewaarde als genoemd op de aankoopbon vergoed voldoet men aan de consumentenbeschermingswetgeving en dan is er geen probleem. U kunt nooit en te nimmer voor iets dat u goedkoper heeft aangeschaft dan de huidige marktwaarde die markwaarde claimen. Ergo: volg het advies van @TIJGER1. U heeft wettelijk recht op een gelijkwaardig product en ook wettelijk als dat niet kan (en lees dan op basis van uw aankoop bedrag) ook op uw geld retour en dat laatste lijkt dus nu aan de orde. Helaas voor u, m.i. terecht.

ne
door neodutchio - Nov 5, 2019 om 21:23
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Of de oorspronkelijk oorzaak te wijten is aan een te krappe behuizing of een te groot scherm blijft een vraag. Als de laptop ouder is dan 6 maanden, dan ligt die bewijslast bij u. HP geeft aan dat het val- of stootschade is, het is aan u om het tegendeel te bewijzen.

U hebt de laptop gekocht met een regeling, dat wil niet zeggen dat u de marktwaarde vergoed kan krijgen. In uw gedachte kan je iets in de aanbieding kopen en garantie claimen tegen nieuwprijs. En als de laptop nu een stuk goedkoper zou zijn, was u dan ook akkoord geweest met een lagere prijs?

Waar u recht op hebt is een werkend apparaat of uw aankoopprijs terug. Meer smaken zijn er niet.

panter22
door panter22 - Nov 6, 2019 om 08:17
6599 Antwoorden / Vragen

HP heeft de keus een vervangende laptop of geld terug. Je zou €1200 terug kunnen krijgen, maar wat moet er dan gebeuren met die €500 reparatie  die niets opgeleverd heeft.
Voor HP zal het voordeliger zijn een nieuwe laptop te leveren. Uiteraard met dezelfe specificaties.
Het is slechte reklame is je een laptop zou krijgen waar je niets aan hebt. Dat is snel genoeg bekend onder studenten.
Maar even afwachten waar HP mee komt.

yv
door yvonstaartjes - Nov 6, 2019 om 08:52
5 Antwoorden / 1 Vragen

Oei wat lastig.. vervelend dat de aankoop niet als gepland ging en vooral als je er zo veel geld aan hebt uitgegeven. ik weet dat IT bedrijven de afschrijvingswaarde van laptops 25% per jaar berekenen. sinds dit binnen een jaar is gebeurd zal je 1500 euro mogen krijgen maar weet niet of hp ook zo rekent..je zou het aan kunnen kaarten een laptop €1500 mogen vragen. misschien komt dat meer in de buurt met het soort laptop dat je graag zou willen hebben.

ne
door neodutchio Nov 6, 2019 om 09:33
5157 Antwoorden / 12 Vragen

De laptop heeft maar €1200,- gekost. Je kan nooit meer terug krijgen dan dat er betaald is.

yv
door yvonstaartjes Nov 6, 2019 om 11:04
5 Antwoorden / 1 Vragen

Pardon!! te snel gelezen.. Excuus!!

mo
door mof - Nov 6, 2019 om 13:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft wettelijk recht op twee jaar garantie, maar: het eerste half jaar na aankoop ligt de bewijslast bij de verkoper en daarna moet u bewijzen dat de schade niet aan u ligt maar
een produktiefout o.i.d.
HEt bedrag op de aankoopnota doet niet ter zake: U heeft een bepaalt merk en model  aangeschaft. Dit merk en model heeft een zekere technische specificatie, een gelijkwaardig vervangend product moet aan deze technische specificaties voldoen. Ook als dit een duurder apparaat is.
Laat uw studie er aub buiten! "een laptop van 1200 EURO zal niet de technische specificaties hebben die ik nodig heb voor mijn studie" ... Nee, een laptop van 1200 EUR heeft iha niet de specificaties van een laptop van 2000 EURO, maar of u die specificaties voor uw studie nodig heeft ... betwijfel ik. Laptops van 1200 EURO zitten hoog in het
specificatie segment.

Grunnen.
door Grunnen. - Nov 6, 2019 om 15:00
509 Antwoorden / Vragen

Laptops van € 2000 zijn meestal spelcomputers met een dure grafische kaart en  veel extra RAM geheugen en snelle processor .De aangeboden laptop zal dus een wat mindere grafische kaart en RAM geheugen hebben, maar  zal nog ruimschoots voldoen aan uw studieeisen qua rekensnelheid etc .Als slimme student weet je dat € 2000 eisen voor een laptop waar je € 1200 voor gegeven niet gaat gebeuren ,want in dat  geval laat ik ook mijn laptop vallen om er een slaatje uit te slaan.

justmeagain
door justmeagain Nov 7, 2019 om 00:26
623 Antwoorden / 8 Vragen

Als je 3d designer wil worden is het helemaal niet gek om een dure gaming laptop of andere hoog gespecificeerde laptop te kopen.
 Geld ook voor video production en editing.

Grunnen.
door Grunnen. Nov 7, 2019 om 09:41
509 Antwoorden / Vragen

Wat TS met de laptop doet  is niet gemeld , maar voor € 1200 kun je een high end laptop met bv  een i7 processor , 16GB geheugen , SSD harddisk en een goede grafische kaart en die dus uitermate geschikt voor 3d toepassingen kopen.

Di
door DirkJ - Nov 7, 2019 om 22:12
8 Antwoorden / Vragen

In mijn optiek is het betaalde bedrag waar je de garantie op krijgt en niet wat iets eventueel had kunnen kosten. Zo werkt het bij ons in de woning inrichting in ieder geval wel
Dirk