kathy1978
door kathy1978 Jun 24, 2014 om 08:05
Computers & telefonie

Leaseweb hosting en Wet van Dam

Hallo forumgebruikers,
Ik heb een vraagje over opzeggen van webhosting.
Ik heb sinds een jaar of 5 via Leaseweb 2 domeinnamen met webhosting. Sinds ongeveer 2jaar denk ik oja moet ik eens opzeggen. Elk jaar wordt via email factuur gestuurd en wordt het automatisch voor een jaar verlengd en geincasseerd. Dit jaar stond er niet genoeg saldo op de rekening en kreeg ik en herinnering en dat triggerde mij om op te zeggen. Nu willen ze alles pas per mei volgend jaar opzeggen. Terwijl ik zo iets heb dat het misschien voor de domeinnamen wel kan gelden maar de webhosting kan toch met in achtneming van 30dagen of 1 kalendermaand toch opgezegd worden? Krijg steeds reactie dat je het altijd voor een jaar aangaat. Kunnen jullie mij helpen. Ik heb voor dit jaar niks getekend gaat automatisch. Ik moet de rekening nog betalen.

2974 25 Rapporteer

kathy1978
door kathy1978 - Jun 24, 2014 om 08:50
69 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo iedereen,

Net weer met leaseweb gesproken. Ze blijven erbij dat hun procedure klopt. Ik had moeten opzeggen voor de opzegdatum. Ik heb inmiddels de wet van Dam gelezen. Ik kan niet anders lezen dan dat leaseweb zich hier aan moet houden. Leaseweb zegt het wel op volgens de medewerker maar per volgend jaar. Je moet het contract uitdienen. Zo staat het in hun computer. Nu wordt alles doorgezet naar customer relations. Ben benieuwd, want hun moeten zich toch ook aan de wet houden? Ik ben als particulier het pakket aangegaan. Ik heb geen kvk of zo voor dit pakket ingevuld. Ik zou zeggen heb het vorige week opgezegd, dan is het over 30 dagen klaar.
Ze willen het nu tot 30-4-2015 aanhouden.

zoekster
door zoekster - Jun 24, 2014 om 08:56
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Je hebt gelijk. Omdat je als particulier de overeenkomst bent aangegaan, dan mag je van het contract af.

Voor de vrij ingewikkelde uitleg, maar wel helemaal to the point,
klik HIER

Geef ze deze link maar.

forever-nl
door forever-nl - Jun 24, 2014 om 09:20
400 Antwoorden / 11 Vragen

U heeft gelijk, ik zit bij een andere provider en daar kan het ook gewoon. Ik snap wel dat het niet leuk is voor Leaseweb en ze liever gewoon ieder jaar stilzwijgend verlengen, maar ook zij moeten zich gewoon aan de wet houden.

kathy1978
door kathy1978 - Jun 24, 2014 om 13:03
69 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt voor de reacties.
Ik dacht ook al ik ben toch niet gek en dan niet die van de reclame. haha.
Ik heb ze de link doorgestuurd, die bevestigde nogmaals mijn idee hierover. Wat moet ik nu doen als ze ook weer nee gaan verkopen bij customer relations want daar is de case door het call center nu naar toegestuurd. Ik heb nog een onbetaalde factuur. Ben alleen bang dat als ik het bedrag nu ga betalen ik het restant nooit meer terugziet. Leaseweb is best wel een groot bedrijf. Jammer dat ze nu zo reageren. Ik had over de hosting zelf nooit klachten, maar dit geeft je wel te denken nog een keer met ze in zee te gaan als ze de juridische kant niet goed geregeld hebben. Kijk ik heb zakelijk ook hosting bij goedkopehosting of zoiets lopen maar als ik daar niet reageer op de verlenging en niet betaal dan wordt het automatisch stopgezet en wordt het nog geloof ik 30dagen in quarantaine gezet en dan is alles definitief weg. Ik denk dat dat is zoals het nu hoort bij de Wet van Dam. Als je als klant niets laat weten stopt het abonnement. Zo zal het nu toch ook met alle abonnementen zijn na een jaar stopt het tenzij je zelf aangeeft te blijven? Alleen bij een vereniging zoals de ANWB is het afwijkend. Nou Leaseweb is geen vereniging zo te zien.

zoekster
door zoekster - Jun 24, 2014 om 13:08
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wat ik me wel afvraag, gebruik je die website voor een onderneming of als particulier? Dat maakt uit.
Dat je niet je KvK hebt opgegeven is verder niet van belang.

kathy1978
door kathy1978 - Jun 24, 2014 om 13:21
69 Antwoorden / 4 Vragen

Zoekster,
Goeie vraag. De bedoeling was dat ik hier een webwinkel op zou starten. Nooit verder gegaan dat een hobbymatige ontwerpfase en dan ook in ruwe fase. Is ook nooit geld mee verdient. De kvk die ik nu heb is voor een heel andere type onderneming. Ik was toen gewoon aan het kijken of ik zo iets zelf kon ontwerpen met een sjabloontje. Het kvk nummer wat ik heb is pas sinds ongeveer 2jaar en compleet niet gelinkt aan dat website project.
Die website kan je hooguit beschouwen als een knullig particulier hobbymatig idee waaruit misschien een webwinkel valt te runnen. Kwam er als snel achter dat andere zaken meer prio hadden en er is al jaren niets meer meegedaan alleen werd het steeds verlengd en ben ik dat helemaal vergeten. Er is nooit meegehandeld, ook niet via andere kanalen, nooit wat verkocht, behalve met een website klooien is er nooit wat gebeurd. Er zat zelfs geen ideal, paypal of een bankrekeningnummer op voor betalingen. Elke particulier die zelf een webwinkeltje begint te bouwen is dan toch nog niet gelijk een bedrijf.

kathy1978
door kathy1978 - Jun 24, 2014 om 13:23
69 Antwoorden / 4 Vragen

Ik zat te denken, als ik bij bv mijnwinkel.nl of zoiets een webwinkel had gerund als particulier had ik het wat anders gevonden, maar ik was gewoon bezig zelf iets te ontwerpen, dat ligt denk ik toch anders.

zoekster
door zoekster - Jun 24, 2014 om 13:27
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Waar het om gaat is of je een consument bent. Alleen als consument kun je een beroep doen op de Wet van Dam.

En een consument is iemand die (volgens de wet) niet handelt in de uitoefening van beroep op bedrijf.

En hier schuurt het er toch wel tegenaan. Twijfelachtig. Om hoeveel geld gaat dit?

kathy1978
door kathy1978 - Jun 24, 2014 om 13:36
69 Antwoorden / 4 Vragen

Alles bij elkaar 115 euro.
Ik heb me als consument gemeld. en ben toen begonnen met een webwinkeltje te ontwerpen. Er staat een half sjabloon met wat tekst meer niet. Helft is nog fictief ook alleen om te kijken of het lukt.
Ik kan het nauwelijks als bedrijf zien. Er is ook niks voor ingekocht of zo.Puur stukje sjabloon ontwerp, paar plaatjes en wat tekst.

kathy1978
door kathy1978 - Jun 24, 2014 om 13:37
69 Antwoorden / 4 Vragen

Kan eventueel je wel de link van de website geven per pb

zoekster
door zoekster - Jun 24, 2014 om 13:54
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Nee, dat hoeft niet. Blijf het twijfelachtig vinden.
Misschien kun je het nog eens navragen bij het juridisch loket, vragen hoe zij dit beoordelen.

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2014 om 13:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog even over uw opmerking dat een abonnement stopt bij een consument door de Wet Van Dam als een klant niets laat horen.

Dat is niet juist. Na een jaar kan je per maand opzeggen, maar als je niet opzegt, loopt het gewoon door.

zoekster
door zoekster - Jun 24, 2014 om 14:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Er moet dan wel in de AV staan dat na de eerste contractsperiode het abo overgaat in een overeenkomst voor onbepaalde duur.

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2014 om 14:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=zoekster schreef op dinsdag 24 jun 2014, 14:04]Er moet dan wel in de AV staan dat na de eerste contractsperiode het abo overgaat in een overeenkomst voor onbepaalde duur.

Inderdaad, maar Kathy veronderstelt, volgens mij, dat alles automatisch stopt. Dat maak ik tenminste op uit haar omschrijving.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jun 24, 2014 om 16:52
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Off-topic; wat een lieV konijn.

kathy1978
door kathy1978 - Jun 24, 2014 om 17:57
69 Antwoorden / 4 Vragen

Ja, leuk konijn, dat was mijn Franse hangoor Bob in zijn jonge jaren. Eigenwijs en gek konijn was dat. Helaas is hij overleden. Hij was ruim 6kg. Op de foto is hij pas een maand of 3.

Ik ben op advies van jullie naar het juridisch loket geweest. Ik heb de overeenkomsten erbij gepakt. Op allen staat in ieder geval particulier aangevinkt. Er staat geen bedrijfsnaam. Ze gaan het daar bekijken. Ze hebben ook mijn website gezien. In ieder geval was het niet gelijk stellig nee. Je kan ook niets bestellen. Het is de standaard layout van een website. Je kan wel willen bestellen maar uiteindelijk is er geen rekeningnummer etc. Ze gaan daar kijken hoe de wet van dam is gedefinieerd.

Ben best benieuwd hoe dit verder gaat. Als het nee is betekent dat iedereen die ook maar denkt een webwinkeltje te gaan ontwikkelen en een beetje aan het knutselen is in zijn vrije tijd dus gelijk als bedrijf gezien wordt en dan consument af is.

Hoi Tijger,
Ik heb geen bezwaar tegen het automatisch verlengen alleen tegen het feit dat ze het nu niet binnen 30 dagen willen stoppen en het tot volgend jaar willen laten doorgaan omdat ik niet voor 1 mei gemeld heb dat ik wil stoppen. Daar zit mijn bezwaar.
Goedkopewebhoster die stopt automatisch als je niks laat weten en zet dan de website op grijs zegmaar en dan heb je nog geloof ik 30 dagen om alsnog te zeggen ik wil door en laat je dan niks weten vervalt alles. Zij krijgen dan van mij dus elk jaar een actieve ja ik wil nog een jaar te horen. Dan is er geen twijfel.

Wordt zeker vervolgd.

kathy1978
door kathy1978 - Jun 24, 2014 om 18:00
69 Antwoorden / 4 Vragen

Oja, besprak nog de link met het juridisch loket. En die link is een hele goede zei hij

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2014 om 18:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kathy1978

Door uw omschrijving ging ik er vanuit dat u in het algemeen over abonnementen sprak.

zoekster
door zoekster - Jun 24, 2014 om 18:49
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ben benieuwd hoe ze er uiteindelijk over oordelen bij het JL.

En ik vind Bob er ook heel lief uitzien. Jammer dat hij is gaan hemelen.

kathy1978
door kathy1978 - Jun 25, 2014 om 10:56
69 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo iedereen,
Vervolg op Leaseweb. Juridisch loket is het nog aan het uitzoeken maar Leaseweb is bezweken onder mijn druk, nadat ik ook de link van hierboven nog eens doorgestuurd heb hihi. Ik heb een credit invoice gekregen van 115euro. Ik denk dat ze er geen zin meer in hadden. Voor mij is 115 euro een hoop geld op dit moment en het liep al veels te lang door.
Aan de data is te zien 1/6 2014 tot volgend jaar 2015, maar er staat dat het de andere invoice opheft en dat er geen uitstaande betalingen zijn. Yeah.
Ik wacht nog even op het antwoord van het juridisch loket want ik wil toch wel graag hun standpunt. Lijkt me goed hoe hun dit beoordelen. Kunnen we later als kassa forumleden ons voordeel weer mee doen. Het schijnt dat kleine zzp-ers / freelancers ook deels onder de wet van dam kunnen vallen. Ben benieuwd waar de grens ligt.

tijger1
door tijger1 - Jun 25, 2014 om 11:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooiuitgepakt.

zoekster
door zoekster - Jun 25, 2014 om 11:23
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=kathy1978 schreef op woensdag 25 jun 2014, 10:56]
Het schijnt dat kleine zzp-ers / freelancers ook deels onder de wet van dam kunnen vallen. Ben benieuwd waar de grens ligt.
Je doelt op de reflexwerking, die wordt heel beperkt toegepast.

Maar mooi dat het zo goed voor je is afgelopen.

br
door brenda92 - Jun 25, 2014 om 22:38
11 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn webhost. Echter gaven deze zelf toe dat er niet meer stilzwijgend verlengd mag worden met een jaar. Ze hebben echter wel in de voorwaarden een opzegtermijn staan. Wat dit bij jou webhost is weet ik niet precies, maar meestal is dat 1 maand.
Als jij het dus nu opzegt, hoef je nog maar tot volgende maand te betalen, en niet voor het hele jaar.

Leg ze dat uit in een mail, dat wat ze doen gewoon niet meer mag.

'Andere abonnementen, zoals; sportabonnement, abonnement op telecom- of sms-dienst, energiecontracten, onderhoudscontract op cv-ketel, abonnement op domeinnaam: Stilzwijgende verlenging is wel toegestaan. Maar alleen als het abonnement daarbij wordt omgezet in een abonnement voor onbepaalde tijd. Een abonnement voor onbepaalde tijd is een abonnement zonder einddatum.'

Dat houdt in dat het elk moment is op te zeggen.

forever-nl
door forever-nl - Jun 26, 2014 om 07:09
400 Antwoorden / 11 Vragen

Vaak staan wetten open voor interpretatie, zo'n interpretatie wordt aan de hand van jurisprudentie bepaald. Als de Hoge Raad ergens een uitspraak over heeft gedaan kan het ineens allemaal weer heel anders liggen.

Er ligt geen harde grens tussen particulier en ondernemer en het kan zelfs verschillen per instantie, ook gezien er meerdere aspecten zijn die daar een rol in kunnen spelen.

In dit geval wijst bijna alles in de richting dat u gewoon particulier bent. Zo staat op de overeenkomst dat het een particulier abonnement is, u heeft nooit producten verkocht en er geen geld aan verdient.

Vermoedelijk zal het Juridisch Loket ook met iets dergelijks komen, ik ben benieuwd!

kathy1978
door kathy1978 - Jun 27, 2014 om 21:52
69 Antwoorden / 4 Vragen

Hier nog even een reactie hoe het nu verder gegaan is. Na de creditinvoice kreeg ik snel een mailtje of ik mijn telefoonnummer aan de manager wilde doorgeven van het contactcenter. Binnen een paar minuten kreeg ik de manager. Hij had de creditinvoice gestuurd. Hij vertelde dat bij aanmelding iets fout is gegaan toendertijd en dat ik als zakelijk in het systeem stond. Helaas hebben ze toen na mijn tegensputteren nagelaten om te kijken of ik particulier ben. Dat bleek uit de papieren en van de website en het verhaal was het hem ook duidelijk geworden. Hij heeft het contactcenter weer eens geinformeerd over de particuliere klanten en de wet van dam. Iedereen is nu weer op de hoogte daar. Het hele bedrag hoef ik niet te betalen, dat vond hij onnodig na wat er is gebeurd. Het was een mooi leermoment voor het callcenter. Ik wacht nog op de reactie van het juridisch loket. Blijf het interessant vinden waar de scheiding ligt tussen bedrijf en particulier. Zodra ik het weet laat ik het even horen.