mi
door misschien Jan 28, 2009 om 10:54
Computers & telefonie

Lucht in verwarming

Hallo ik woon sinds een tijdje in een prima huurwoning. In de woning is ook een redelijk nieuwe cv ketel aanwezig. Nu heb ik alleen 1 probleem en dat is dat wanneer de ketel aanslaat het water gaat verwarmen en door de buizen gaat lopen dan hoor je dit in 1 van de slaapkamers (lucht neem ik aan) steeds voorbij stromen. Ik krijg dit niet ontlucht. Probeer de bel te vangen, verwarming open en dicht. Het lukt mij niet. Het rare is dat dit ook alleen maar hoorbaar is in 1 verwarming en verder nergens in het huis. CV verwarmt trouwens goed, zit ook voldoende water in. Wie heeft er voor mij een tip?

Alvast bedankt.

7012 3 Rapporteer

willemo_1
door willemo_1 - Jan 28, 2009 om 11:25
167 Antwoorden / 0 Vragen

misschien,

Zet de verwarming en de pomp uit en laat deze enige tijd (15 tot 30 minuten) uit. Ontlucht daarna op alle plaatsen waar een ontluchter zit. Waarschijnlijk is uw probleem dan opgelost.

Met vriendelijke groet,
Willem

wolfenjong
door wolfenjong - Jan 28, 2009 om 11:36
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Voer de druk via de aanvulslang de druk op naar ruim 2 of 2,5 atmosfeer,en laat de slang aangesloten zitten zo dat er geen lucht in de slang kan ontstaan, maar zet na het vullen wel even de aanvoerkraan van de ketel dicht,zet alle verwarmingknoppen open, stook de verwarming goed heet, neem dan de stekker uit het stopcontact van de ketel, draai dan alle kranen van de verwarming weer dicht, en begin boven met ontluchten van de radiatoren, en ga zo naar beneden, tot u ze allemaal heeft ontlucht, ontlucht ook het kraantje boven op de beugel waar het rode drukvat op zit, is de druk tussen tijds onder de 1atmosfeer gezakt, vul dan eerst weer water bij en begin weer met ontluchten, tot er nergens geen lucht meer uit komt, als u met twee mensen bent is het makelijker dat er een de druk in de gaten houdt en de ander ontlucht, is het gelukt  zorg dan dat de druk weer ongeveer 1,5 atmosfeer is, en draai de radiatoren weer open, en doe de stekker er weer in het stopcontact, dan zou de lucht er uit moeten zijn, anders het hele verhaal nog eens herhalen.

Succes er mee.

poltol
door poltol - Jan 28, 2009 om 15:20
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Mogelijk zit er een automatische ontluchter op uw ketel Controleer dit eens, het dopje moet los gedraaid zijn.

AIRCLON?

Zo heet een automatische ontluchter.

In dat geval moet het zwarte dopje gewoon los zitten.
Er kan wel eens een druppeltje op zitten, nog geen ramp, maar er mag niet echt water uit lekken. In dat geval moet de ontluchter vervangen worden of indien mogelijk het binnenwerk ervan.
Vastdraaien van het zwarte dopje schakelt de werking van de ontluchter uit, dat is alleen (tijdelijk) voor noodgevallen, indien dat ding heel erg lekt.