je
door jess64 May 3, 2014 om 22:16
Computers & telefonie

Microsoft oplichters actief

In 2012 is er uitgebreid verslag gedaan en gewaarschuwd voor oplichters die zogenaamd bellen vanaf Microsoft in de VS met het verzoek de pc in te schakelen. Ik kreeg vandaag 2x zo'n telefoontje. Indiaas accent. Ik wil reageren op deze site bij het artikel maar dat lukt niet. De uitzending was uit 2012 maar ook nu, mei 2014 zijn ze dus nog, of alweer actief.

877 9 Rapporteer

forever-nl
door forever-nl - May 3, 2014 om 22:37
400 Antwoorden / 11 Vragen

De truc is ze een uur aan de lijn te houden en dan er achter te laten komen dat je Linux of OS X gebruikt.

je
door jess64 - May 3, 2014 om 22:40
5 Antwoorden / 5 Vragen

Dat is een goeie! Ik heb gevraagd of ik terug kon bellen en het nummer genoteerd, hoop nu dat ze terugbellen en dat ik dan kan zeggen dat hun IP adres is achterhaald en het gesprek is afgeluisterd de de politie ofzo.

tenormin
door tenormin - May 3, 2014 om 22:47
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Hoi, jess64, zoals je zelf al stelt: is oud. Had er zelf wel plezier in (zag het nummer) om me te melden met: Federal Dutch Police Department, can I help you! Haha, kon hem nog net horen zeggen: sh*t en ophangen alsof de duivel op de hielen zat. Dat ze actief blijven zal wel, alleen zullen ze wel andere wegen en woorden bewandelen. Bij mij waren het Nigerianen.

forever-nl
door forever-nl - May 3, 2014 om 22:51
400 Antwoorden / 11 Vragen

Ik denk niet dat ze je heel erg veel kunnen maken maar zou toch willen adviseren voorzichtig te zijn. Overigens lijkt het me ook leuk als ze Bill Gates of Steve Ballmer aan de lijn krijgen :-)

forever-nl
door forever-nl - May 3, 2014 om 23:10
400 Antwoorden / 11 Vragen

Vermoedelijk door het nummer waarvandaan werd gebeld. Voor Nigeria is dit 00234.

tenormin
door tenormin - May 3, 2014 om 23:24
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=forever-nl schreef op zaterdag 3 mei 2014, 23:10]Vermoedelijk door het nummer waarvandaan werd gebeld. Voor Nigeria is dit 00234.

Heel goed, forever-nl.

@tijger1, had ik dan geschreven dat het een echt verhaal was? Ik zag het nummer en zei wat ik hierboven vermeldde: natuurlijk onzin, maar dat weten zij toch niet, plus dat het werkte. En nee, "horen" kon ik het niet, maar het waren in 2012 veel Nigerianen. Doe een beetje minder kwaaiig op zo'n fijne Zaterdagavond/ bijna nacht. Slaap wel.

je
door jess64 - May 4, 2014 om 10:08
5 Antwoorden / 5 Vragen

Toch belangrijk om te weten voor anderen. Ook al kon ik het niet op het juiste stukje op deze site kwijt. En bedankt voor de reacties. Vervelend dat er niets aan te doen is. Het klonk, met achtergrondgeluiden alsof er vanuit een druk callcenter werd gebeld. Dit soort mensen, bah.

ma
door martijn3423 - May 4, 2014 om 14:24
6 Antwoorden / 2 Vragen

Wat is doe als ze bellen is: de telefoon neerleggen (niet ophangen).
Soms leg ik de hoorn naast een luidspreker, zodat ze naar een liedje kunnen luisteren.
Na een minuut of 5 hangen ze zelf op.

Ze bellen steeds minder, maar geven niet op.

ma
door malhy2 - May 5, 2014 om 19:07
309 Antwoorden / 13 Vragen

Leg een scheidrechtersfluitje klaar voor dit soort gesprekken.
Na een goede uithaal rukken ze de headset van hun hoofd.

Gr
Ed