ma
door marcel43 Oct 31, 2015 om 15:17
Computers & telefonie

Mijn computer geeft met opstarten Fan Error

Mijn computer LENOVO Thinkpad E520 geeft sinds kort met opstarten "Fan Error". Daaronder staat wat tekst en F1. Als ik op F1 klik start de computer gewoon op. Wel blijft mijn ventilator voortdurend draaien en rechtsonder wordt aangegeven "Kan geen accu vinden"
De ventilator blijft tijdens gebruik voortdurend draaien. Wat is hier aan de hand? Is dit softwarematig of is er iets mis met de ventilator. De ventilator koelt wel.

12240 25 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 31, 2015 om 16:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo marcel43,

Mogelijkheid om stof te verwijderen?

En kijk eens hier.

Suc6

he
door henkhh - Oct 31, 2015 om 16:22
174 Antwoorden / 0 Vragen

De combinatie van de fan, die behoort alleen te draaien wanneer dat nodig is en het niet vinden van de accu zou kunnen duiden op stof en vuile contacten. Met perslucht kunt u proberen het stof weg te blazen. Reinig de accu contacten en kijk of dit helpt. Kunt u er niet goed bij en bent u een beetje handig dan kunt u de laptop ook even openen. Zie hier:

https://youtu.be/Zb6fEeuPG0g

Wanneer dat allemaal niet helpt dan is of de fan of het moederboard mogelijk het probleem.

edrick3
door edrick3 - Oct 31, 2015 om 16:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

De link van henkhh: klik hier.

re
door red1 - Oct 31, 2015 om 17:19
329 Antwoorden / 1 Vragen

Marcel 23 , je bedoeld een laptop ?? Ja , die kunnen te heet worden ! en dan blijft de fan draaien

edrick3
door edrick3 - Oct 31, 2015 om 18:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=red1 schreef op zaterdag 31 okt 2015, 17:19]Marcel 23 , je bedoeld een laptop ?? Ja , die kunnen te heet worden ! en dan blijft de fan draaien

Dat is inderdaad een laptop; klik ;-)

Je moet dan dus zorgen dat er voldoende ventilatie is; dus niet de ventilatieopeningen afsluiten.

crewmember
door crewmember - Oct 31, 2015 om 19:29
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Pas wel op met perslucht, als je dit te lang op de ventilator richt zal deze te hard gaan draaien en kapot gaan.

Deze error verschijnt meestal als je ventilator niet draait. Echter hoor je hem wel draaien, dus zal dan waarschijnlijk de rpm meet kabel (gele) kapot zijn. Dit kan je alleen fixen door de laptop te openen.

Het kan ook zijn dat je temperatuur sensor kapot is. Hierbij zou je eigenlijk geen FAN ERROR moeten krijgen, maar sommige bios systemen willen nog wel eens wat rare dingen melden.
Je kan dit testen door HW MONITOR
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Te downloaden en te kijken of er een normale temperatuur bij je CPU en de CPU cores staat (20-100C)

Aangezien er ook een error is met je accu, kan het ook zijn dat een probleem hiermee de temperatuur of RPM sensor stoort en dat er dus eigenlijk helemaal niks mis is met de FAN. Krijg je deze error ook als je de accu er uit haalt en de laptop alleen op de adapter laat draaien? En andersom ook?

ma
door marcel43 - Oct 31, 2015 om 20:56
35 Antwoorden / 14 Vragen

Als de accu uit de computer is gehaald en de computer aangesloten is met adapter kom ik met de computer niet verder dan Fan Error en slaat meteen af. Als de accu in de computer zit en de adapter afgesloten van de computer krijg ik ook Fan Error maar dan kan ik wel ESC indrukken en de computer start op. Wel draait de ventilator voortdurend.

aurora1
door aurora1 - Nov 1, 2015 om 15:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u inmiddels al de ventilatiegaten gecontroleerd op stof?
En op de rode woorden in de reacties geklikt?

crewmember
door crewmember - Nov 2, 2015 om 09:50
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Hmm Dat je computer niet werkt op alleen de adapter is heel raar. Ik zie niet wat dat voor invloed zou moeten hebben op een wel of niet werkende fan.

Voordat we verder daar naar gaan kijken is het zaak dat we eerst zeker weten dat je ventilator schoon is.

Heb je al met perslucht de ventilator schoon gespoten?
Je kan ook proberen om eens heel hard te blazen in de ventilator uitlaat aan de linker kant. En luister of je de Fan in beweging krijgt. Zo heb ik wel meer Thinkpad's tijdelijk "gerepareerd".

Check ook eens wat HW monitor in mijn eerdere bericht zecht over je temperaturen.

crewmember
door crewmember - Nov 2, 2015 om 10:51
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=marcel43 schreef op maandag 2 nov 2015, 10:48]Hallo crewmember,

Zou u mij een mail willen sturen met een telefoonnummer. Dan neem ik contact met u op
Mijn mailadres m.g.a.bosch@onsbrabantnet.nl Dat praat makkelijker als via deze weg.

Nee dit forum is prima om dit te bespreken.

Het is trouwens een openbaar forum waar je je email adress op hebt gepost. Ik heb de redactie gevraagd deze te verwijderen voordat je vol gespammed wordt.

ma
door marcel43 - Nov 2, 2015 om 11:12
35 Antwoorden / 14 Vragen

OK. Ik heb zojuist HW monitor (DownSpeedTest) gedownload en uitgevoerd. Hij geeft aan 6 Mbps upload en 3 Mbps Download. De ventilatorgaten heb ik voorzichtig met stofzuiger uitgezogen.
De ventilator heeft niet stilgestaan maar blijft voortdurend draaien.

crewmember
door crewmember - Nov 2, 2015 om 11:41
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=marcel43 schreef op maandag 2 nov 2015, 11:12]OK. Ik heb zojuist HW monitor (DownSpeedTest) gedownload en uitgevoerd. Hij geeft aan 6 Mbps upload en 3 Mbps Download. De ventilatorgaten heb ik voorzichtig met stofzuiger uitgezogen.
De ventilator heeft niet stilgestaan maar blijft voortdurend draaien.

EUhh ik weet niet wta je hebt gedownload, mmaar gooit dat er maar snel vanaf.

Dit is de link van het programma wat je moet hebben: http://download.cpuid.com/hwmonitor/hwmonitor_1.28.exe
Ik wil de temperatuur weten van je CPU en je CPU cores.

Stofzuigen doet niet zoveel denk ik, en is ook af te raden ivm statische electriciteit. Blaas gewoon eens heel hard in het rooster aan de zijkant. En koop anders een fles perslucht. Te halen bij bouwmarkten en Computer zaken.

ma
door marcel43 - Nov 2, 2015 om 12:17
35 Antwoorden / 14 Vragen

De temperaturen van Core#0 is 30 a 32 graden, Core#1 is 29 a 31 graden en Package is 30 a 33 graden.
Assembly is 30 graden constant.

ma
door marcel43 - Nov 2, 2015 om 12:23
35 Antwoorden / 14 Vragen

Oh bovenaan staan ook nog 2 temperaturen
TZS0 32 a 34 graden en TZS1 30 graden

ma
door marcel43 - Nov 2, 2015 om 13:54
35 Antwoorden / 14 Vragen

Hallo crewmember,

Zou u mij een mail willen sturen met een telefoonnummer. Dan neem ik contact met u op
Mijn mailadres [mailadres verwijderd - redactiel Dat praat makkelijker als via deze weg.

crewmember
door crewmember - Nov 2, 2015 om 16:05
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Dat zijn prima temperaturen en geen reden voor een error. Je laptop mag veilig tot de 80c komen.

Als het goed is kan je ook je ventilator snelheid zien, wat is die?
En heb je al in de luchtuitgang geblazen?

ma
door marcel43 - Nov 2, 2015 om 16:42
35 Antwoorden / 14 Vragen

Ventilatorsnelheid is dat soms FANIN0. Zo ja, daar wordt bij zowel Valeu als bij Min en Max 0 RPM aangegeven.

ma
door marcel43 - Nov 2, 2015 om 16:46
35 Antwoorden / 14 Vragen

Ook heb ik in de luchtwegen geblazen met een compressor. Er kwam geen stof uit.

crewmember
door crewmember - Nov 2, 2015 om 17:22
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, dan wordt het lastig. Het feit dat je fan snelheid op 0 RPM staat kan aangeven dat rpm kabel kapot is en je pc de fan dan maar op 100% laat draaien. Het kan ook betekenen dat Lenovo een eigen bus gebruikt om de fan snelheid uit te lezen en HW monitor deze gewoon niet kent. Verder blijft het verhaal met je accu/adapter heel raar. Mij ideeen raken een beetje op. Maar we kunnen nog wel een paar dingen proberen.

-Ik lees op het internet dat het kan komen doordat je laptop accu te ver opgeladen is. Wat gebeurt er als je de accu half leeg laat lopen en dan je pc opnieuw opstart? (zonder adapter).

-Is de accu lock switch aan de onderkant dicht? (op lock)

-Ik heb ook gevonden dat een klap geven op de linker bovenhoek van je laptop dit probleem kan fixen. Dit raad ik uiteraard niet aan en is compleet op eigen risico. Dit moet je zeker niet doen als je nog garantie hebt, er zitten impact sensoren in je laptop.
Als je dit wel wil proberen haal dan eerst de accu uit de laptop en de adapter er uit. Geeft daarna een ferme tik aan de linker onderkant (waar de fan zit) terwijl je de laptop met je andere hand omhoog houdt. (Niet op een harde ondergrond leggen). Dit werkt waarschijnlijk omdat de laptop meteen na opstarten de snelheid van de ventilator meet. Deze kan in de loop der tijd door ouder wordend vet wat trager opstarten waardoor het moederbord ten onrechte denkt dat de ventilator kapot is. Een klap hierop geven beweegt de fan misschien genoeg om wat plakkend vet los te halen.

reflecs
door reflecs - Nov 3, 2015 om 16:40
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Gebruikt u een up-to-date powermanager?

Misschien komt hier ook nog iets uit: https://support.lenovo.com/us/en/lenovodiagnosticsolutions/tools.

U kunt kijken of uw batterij ook onder de terugroepactie valt:
https://support.lenovo.com/nl/nl/documents/hf004122

reflecs
door reflecs - Nov 3, 2015 om 16:43
1859 Antwoorden / 4 Vragen

..Mijn computer LENOVO Thinkpad E520 geeft sinds kort met opstarten "Fan Error". Daaronder staat wat tekst en F1....
Staat er misschien ook een foutcode?

ma
door marcel43 - Nov 3, 2015 om 19:29
35 Antwoorden / 14 Vragen

Hallo reflecs,

Bij mij staat er verder geen foutmelding bij. Je kunt ESC klikken en je computer start gewoon op maar je FAN blijft doordraaien in hooge snelheid waardoor de FAN stuk kan gaan. Ik heb mijn computer nu maar naar een computerservice gebracht en werk nu maar met mijn oude betrouwbare computer daar ik nooit geen problemen mee heb gehad. Het is ruim 15 jaar oud en werkt nog op XP.

crewmember
door crewmember - Nov 3, 2015 om 22:29
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=marcel43 schreef op dinsdag 3 nov 2015, 19:29]Hallo reflecs,

Bij mij staat er verder geen foutmelding bij. Je kunt ESC klikken en je computer start gewoon op maar je FAN blijft doordraaien in hooge snelheid waardoor de FAN stuk kan gaan. Ik heb mijn computer nu maar naar een computerservice gebracht en werk nu maar met mijn oude betrouwbare computer daar ik nooit geen problemen mee heb gehad. Het is ruim 15 jaar oud en werkt nog op XP.

Wat hebben ze gedaan, FAN vervangen?

Als je oude computer een desktop is is dat niet heel vreemd. Die gaan zowiezo veel langer mee.
Laptops (zeker nieuwe) zijn over het algemeen een stuk trager, gaan sneller kapot en zijn veel minder makkelijk te repareren dan desktops.

ma
door marcel43 - Nov 4, 2015 om 08:15
35 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=crewmember schreef op dinsdag 3 nov 2015, 22:29][quote=marcel43 schreef op dinsdag 3 nov 2015, 19:29]Hallo reflecs,

Bij mij staat er verder geen foutmelding bij. Je kunt ESC klikken en je computer start gewoon op maar je FAN blijft doordraaien in hooge snelheid waardoor de FAN stuk kan gaan. Ik heb mijn computer nu maar naar een computerservice gebracht en werk nu maar met mijn oude betrouwbare computer daar ik nooit geen problemen mee heb gehad. Het is ruim 15 jaar oud en werkt nog op XP.

Wat hebben ze gedaan, FAN vervangen?

Als je oude computer een desktop is is dat niet heel vreemd. Die gaan zowiezo veel langer mee.
Laptops (zeker nieuwe) zijn over het algemeen een stuk trager, gaan sneller kapot en zijn veel minder makkelijk te repareren dan desktops.

Wat nu wordt gedaan met mijn Lenovo laptop weet ik nog niet, dat moet ik nog afwachten. De oude computer waar ik nu mee werk is een IBM laptop met Windows XP. Ook heb ik nog een Desktop met Windows 98. Werkt ook nog prima.

reflecs
door reflecs - Nov 4, 2015 om 09:09
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo marcel43,

Ik hoop dat u de laptop weer snel werkend terug heeft. Zou toch ook de pagina bezoeken over de terugroepactie van de accu ( zie de link in eerdere reactie).