delltouro
door delltouro Nov 15, 2010 om 06:58
Computers & telefonie

Misbruik email

Beste lezers,

Ik kreeg een tijdje terug een email van iemand waarvan ik dit niet verwachtte met de melding dat ze mijn afbeelding had gezien op internet en die met een cijfer had beoordeeld. Om de afbeelding in kwestie te zien te krijgen moest ik via een link inloggen, ik heb het bericht verwijderd. Na een geruime tijd kreeg ik weer zo`n zelfde mailtje binnen, ik heb voor de weet even op de link geklikt en moest gelijk mijn msn wachtwoord geven en mijn mobiele nummer, nou dan weet je het natuurlijk wel, weggeklikt en klaar,, dacht ik.
Ik was net van plan haar te berichten mijn naam niet in te vullen of te gebruiken toen ik tot mijn grote verbazing een Delivery Status Notification (Failure)? bericht in mijn inbox aantrof.
Het betreft hier een identiek bericht aan iemand verzonden (die dat emailadres al tijden niet meer gebruikt maar nog wel in mijn adressenlijst staat) onder mijn naam en vanuit mijn emailadres!! Ik was en ben nog steeds met stomheid geslagen.
Ik heb ondertussen een tweede Delivery Status Notification (Failure)? binnengekregen van dat emailadres dus ze blijven het gewoon proberen.
Er wordt dus blijkbaar gebruik gemaakt van mijn adressenlijst in mijn eigen emailaccount om onder mijn naam fishingberichten te versturen. ik ben des duivels. Ik ben op internet ontzettend voorzichtig met mijn gegevens, haal mijn naam maandelijks door zoekmachines, geef ook vrijwel nergens mijn naam en email tegelijk door (klinkt een beetje paranoide hè) maar op internet heb ik mijn privecy vrij hoog zitten. En nu gebeurd er dit. Je kan de berichten niet automatisch in de prullenbak laten verdwijnen want ze worden je "toegestuurd door bekenden".

Ik wil hierbij dus waarschuwen dat er in je hotmailaccount gebruik kan worden gemaakt door derden van je adressenlijst en er berichten worden verstuurd onder jouw eigen emailaccount.

Vraag is: zijn er mensen die deze emails al hebben ontvangen, of van mensen de vraag hebben gekregen of zij zo`n email hebben verstuurd?
En of iemand weet of en hoe hier iets tegen te doen, behalve een ander account openen natuurlijk.

Met vriendelijke groet

5143 6 Rapporteer

de
door deborahlars - Nov 15, 2010 om 08:07
61 Antwoorden / 4 Vragen

Goedemorgen,

ik heb dezelfde email gekregen als jij.
je kan dit verhelpen door je wachtwoord te veranderen.

lieflijke
door lieflijke - Nov 15, 2010 om 09:08
153 Antwoorden / 59 Vragen

ik en mijn kinderen en iedereen om ons heen krijgen die berichtjes bijna elke week, er is nog nooit iets vervelends mee gebeurd. gewoon wegklikken, je kunt inderdaad misschien je wachtwoord veranderen, en als je nog eens zo iets krijgt niet reageren.

wij klikken ze gewoon weg, en er gebeurt niets. misschien kun je een klacht indienen.

je geeft nooit je wachtwoord, en daarmee is de kous af.

ik was er ook wel verbaasd over, maar ze weten gewoon, ook bij allerlei verwante sites wat je "vrienden" zijn, dat merk ik aan facebook, badoo, met het advies al je contactpersonen uit je mail/hotmail/live als "vrienden" her en der te gebruiken..

maak je niet druk #paranoide

succes! lieflijke

irritant, dat wél!

freya
door freya - Nov 15, 2010 om 09:34
10999 Antwoorden / 1 Vragen

En laat ik het nog maar even benadrukken. Klik nóóit, maar dan ook nooooooooit op een 'link' in een dergelijk mailtje. De 'link' lijkt meestal onschuldig, maar waar die werkelijk naartoe linkt, zie je niet direct. Dit zie je pas als je in de 'bron' van het mailtje kijkt en dan zie je dat daar héél iets anders staat dan wat je in dat mailtje ziet staan. Dus, meteen weggooien dat soort mailtjes.

Freya

lieflijke
door lieflijke - Nov 15, 2010 om 09:40
153 Antwoorden / 59 Vragen

freya,

waar kom je dan uit met die mailtjes als je wél doorklikt? geeft dat problemen? of heb je al op een 06-abo geabonneeerd?

vrgr. lieflijke

freya
door freya - Nov 15, 2010 om 09:51
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=lieflijke schreef op maandag 15 nov 2010, 09:40]freya,

waar kom je dan uit met die mailtjes als je wél doorklikt? geeft dat problemen? of heb je al op een 06-abo geabonneeerd?

vrgr. lieflijke
Tja, dat hangt er maar net vanaf wat de verzender van dat mailtje van je wil. Het kan een 'link' zijn naar een duistere website die je inlogcodes, pincodes enz. probeert te ontfutselen, maar het kan ook zijn dat je dan ongemerkt een programmaatje installeert dat b.v. spam verspreidt.

Zorg dus in ieder geval dat de computer voldoende beveiligd is en scan af en toe eens met b.v. MBAM *[u]klik[/u]* om er zeker van te zijn dat er geen rotzooi op je computer staat.

Freya

delltouro
door delltouro - Nov 24, 2010 om 06:46
11 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=freya schreef op maandag 15 nov 2010, 09:51][quote=lieflijke schreef op maandag 15 nov 2010, 09:40]freya,

waar kom je dan uit met die mailtjes als je wél doorklikt? geeft dat problemen? of heb je al op een 06-abo geabonneeerd?

vrgr. lieflijke
Tja, dat hangt er maar net vanaf wat de verzender van dat mailtje van je wil. Het kan een 'link' zijn naar een duistere website die je inlogcodes, pincodes enz. probeert te ontfutselen, maar het kan ook zijn dat je dan ongemerkt een programmaatje installeert dat b.v. spam verspreidt.

Zorg dus in ieder geval dat de computer voldoende beveiligd is en scan af en toe eens met b.v. MBAM *[u]klik[/u]* om er zeker van te zijn dat er geen rotzooi op je computer staat.

Freya

Ik ben er ondertussen inderdaad achtergekomen dat je op het moment van doorklikken ongewild een programmaatje download, dit stuurt gegevens door naar de gebruiker van het programma, zoals paswoorden gebruikersnamen en bijvoorbeeld bankgegevens. Het kan dus behoorlijke vervelende gevolgen hebben. Ook geldt dit voor de alom bekende meldingen dat je de zoveelste bezoeker bent van een pagina en je veel geld kan krijgen, laat de link voor wat het is want voor je het weet is je bankrekening geplunderd.
Bedankt voor de antwoorden en het meedenken. Groeten