jo
door jo-hn Sep 17, 2018 om 19:20
Computers & telefonie

Mobiele data uit, toch data verbruikt bij Hollandsnieuwe

Ik ben 4 weken in het buitenland geweest en heb bij vertrek uit Europa op mijn telefoon data uitgezet, en roaming uitgezet. Bij terugkomst in Europa weer aangezet. Tijdens mijn verblijf ook meerdere malen gecontroleerd.
Wat blijkt bij terugkomst: bundel nagenoeg op.

Factuur van augustus laat ongeveer 140x een dataverbruik van 0.135kb zien, wat vervolgens 3.9 cent per keer kost. (Dat is omgerekend 295 euro / mb)
Op het vliegveld met Hollandsnieuwe gebeld om navraag te doen. Volgens de telefoniste kan het niet aan het netwerk gelegen hebben en moet er dus iets mis zijn met mijn telefoon. Ze wil per sé haar gelijk halen.

Volgende dag ook per Twitter mijn ongenoegen laten weten. Ook daar zeggen ze letterlijk: "Wanneer er tegoed gemeten wordt stond het dus niet uit." en noemen me dus indirect een leugenaar. Op mijn opmerking dat ik omgerekend 295 euro/mb betaal, gaan ze niet eens in.

Afgelopen paar dagen data uit laten staan en op mijn telefoon wordt duidelijk dat er écht geen data verbruikt wordt in die periode. Het kan niet anders dan dat het aan het netwerk in mijn vakantieland gelegen heeft. 135 bytes is ook niets en kan niets meer zijn dan een ping om het netwerk te informeren dat er nog verbinding is (4G)

Alles wat ik vraag van Hollandsnieuwe is dat ik de rest van de maand nog kan internetten (15 dagen, dus wil maar 50% van mijn bundel terug). Antwoord:
"wij kunnen je hierin niet tegemoet komen omdat het tegoed verbruikt is. Zou dit vlak gebeurd zijn na de maandelijkse opwaardering, dan hadden wij dit gedaan. Dit is echter niet het geval."

Alsof het moment van verbruik iets uitmaakt....

Wat kan ik nog doen om Hollandsnieuwe duidelijk te maken dat de fout bij hen ligt?

3958 11 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Sep 17, 2018 om 19:37
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Mobiel internet buiten de EU zone B is € 4,00 per MB. Gebruik van mobiel internet wordt afgerond naar 10 kB, in 1 MB gaat 102,4 keer 10 kB. 400 eurocent / 102,4 is 3,9 eurocent afgerond. Dus het tarief klopt, en het afronden naar 10 kB staat in voorwaarden. Onzin dus om te beweren dat je 295 euro betaald per MB.

Hoe weet je dat er de afgelopen paar dagen geen data is verbruikt toen de data uitstond? 140 keer in vier weken is 5 keer per dag, tegen het tarief binnen Europa is dat in een paar (2?) dagen dus 10 keer en dus 100 kB, dat is op je saldo mogelijk niet eens zichtbaar. Of geeft je telefoon dat aan? Zo ja, wat gaf je telefoon aan in de periode in het buitenland?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 17, 2018 om 19:43
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u bij aankomst in uw vakantielan ook gecontroleerd of ALLES uitstond?
M.a.w. heeft u de smartfone helemaal niet benut anders dan telefoneren?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 17, 2018 om 19:51
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Vakantieland

tijger1
door tijger1 - Sep 17, 2018 om 20:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Goed, u moet dus € 5,46 betalen wat u in uw idee niet gebruikt hebt.

Maar u hebt ongetwijfeld uw toestel niet volledig uitgezet voor data.

Maar ik zou maar eens even op uw mobiel controleren op die dagen hoeveel u gebruikt hebt.

Appen kost ook data.

diumenge
door diumenge - Sep 17, 2018 om 20:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

TS hoeft helemaal niets te betalen, want het is uit de bundel gegaan. Bij HN kan je niet over je bundel heen gaan.

TS zou wel voor 5 euro wat extra MB's kunnen kopen om de maand door te komen. Wat een drama na vier weken in het buitenland...

ne
door neodutchio Sep 18, 2018 om 09:08
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Welke bundel? TS is buiten Europa gegaan.

diumenge
door diumenge Sep 18, 2018 om 11:40
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De bundel van HN. Misschien niet is bundel niet helemaal het juiste woord, HN werkt namelijk op een ander manier dan de meeste providers. Je krijgt maandelijks een beltegoed in euro's waaruit de belminuten, sms en MB kan gebruiken. Ook buiten Europa gebruik je euro's uit die bundel, uiteraard gaat het dan wel veel sneller. Als je bundel/euro's op zijn, dan stopt de dienstverlening en zo kan je dus nooit over de bundel heengaan.

Po
door Poussan - Sep 17, 2018 om 22:37
2 Antwoorden / Vragen

Je hebt waarschijnlijk niet 4G uitgezet;

Zie de opmerking van gwp hier:
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/computers-telefonie/mobiele-data-uit-toch-data-verbruikt-bij-youfone

Gr
door Grunn1 Sep 17, 2018 om 23:34
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Moet niks uitmaken, als je mobiele data en roaming uit hebt staan zou een telefoon geen data mogen gebruiken.

Po
door Poussan Sep 18, 2018 om 09:23
2 Antwoorden / Vragen

Dat heb je dus mis... De telefoon stuurt en ontvangt dan in principe geen data, maar daar weet het achterliggende netwerk niets van (het toestel meldt dat niet aan het netwerk). Verkeer vanuit het internet wordt nog steeds naar je toestel gestuurd; het toestel negeert dat, maar het netwerk telt gewoon. En jij betaalt dat, ongeacht of op je toestel data  en/of roaming uitstaat. Wil je geen data? zet dan 4G ook uit! Zelfs 4G aan en aangemeld bij een WiFi netwerk is geen garantie dat je geen verkeer via mobiel binnenkrijgt. Ook hier: 4G uit als je onder WiFi dekking geen mobiele data wilt gebruiken.

Dus nogmaals: Wil je echt geen mobiele data: Zet 4G uit (gebruik dus 3G of 2G) en zet roaming en mobiele data uit. Dan is er echt geen mobiele data verbinding. In 4G heb je die data verbinding altijd, ongeacht of roaming of data uitstaat, of dat je onder WiFi bent aangemeld....!

jo
door jorisw - Sep 18, 2018 om 08:58
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als het netwerk in het buitenland data heeft geconstateerd moet dat toch echt uit jouw toestel gekomen zijn. Wat geeft de data usage app op je telefoon aan? En ja, als het slechts wat pings zijn geweest dan heb je toch zelf data gebruikt, dan moet je klagen bij de telefoonleverancier en niet bij de netwerkprovider. Dat het in grotere blokken wordt afgerekend is weer wat anders. Als je per byte wilt kunnen betalen wordt het hele charging systeem extreem duur.

gsm
door gsm - Sep 18, 2018 om 10:10
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Probeer het volgende:
1. Zet je mobiele data aan.
2. Switch van 4G/LTE naar 3G.
3. Zet je mobiele data weer uit.

Waarschijnlijk probeert je telefoon af en toe te switchen tussen 3G en LTE netwerken, hier wordt altijd een paar byte/kilobyte data bij verbruikt. Daarnaast wanneer je een telefoon gesprek voert, gebeurt dit over 3G, omdat LTE alleen data is. Wanneer je gesprek klaar is, dan switcht je telefoon weer terug naar LTE en wordt ook weer een klein deel van je data gebruikt.
Bovenstaande is een citaat uit Tweakers: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1744037

In het buitenland kun je 2G of 3G als Voorkeursnetwerktype instellen als je alleen maar belt of SMS'en verstuurt.
Ik heb zelf 4G of LTE altijd uit staan i.v.m. de batterij besparing die dat oplevert. 4G (of LTE) vraagt namelijk meer energie dan 3G en zeker meer dan 2G.
Met 2G kun je ook al prima bellen.

diumenge
door diumenge - Sep 23, 2018 om 10:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En John, heeft HN het nog voor je opgelost?