Mobiele data uit, toch data verbruikt bij Hollandsnieuwe
Ik ben 4 weken in het buitenland geweest en heb bij vertrek uit Europa op mijn telefoon data uitgezet, en roaming uitgezet. Bij terugkomst in Europa weer aangezet. Tijdens mijn verblijf ook meerdere malen gecontroleerd.
Wat blijkt bij terugkomst: bundel nagenoeg op.
Factuur van augustus laat ongeveer 140x een dataverbruik van 0.135kb zien, wat vervolgens 3.9 cent per keer kost. (Dat is omgerekend 295 euro / mb)
Op het vliegveld met Hollandsnieuwe gebeld om navraag te doen. Volgens de telefoniste kan het niet aan het netwerk gelegen hebben en moet er dus iets mis zijn met mijn telefoon. Ze wil per sé haar gelijk halen.
Volgende dag ook per Twitter mijn ongenoegen laten weten. Ook daar zeggen ze letterlijk: "Wanneer er tegoed gemeten wordt stond het dus niet uit." en noemen me dus indirect een leugenaar. Op mijn opmerking dat ik omgerekend 295 euro/mb betaal, gaan ze niet eens in.
Afgelopen paar dagen data uit laten staan en op mijn telefoon wordt duidelijk dat er écht geen data verbruikt wordt in die periode. Het kan niet anders dan dat het aan het netwerk in mijn vakantieland gelegen heeft. 135 bytes is ook niets en kan niets meer zijn dan een ping om het netwerk te informeren dat er nog verbinding is (4G)
Alles wat ik vraag van Hollandsnieuwe is dat ik de rest van de maand nog kan internetten (15 dagen, dus wil maar 50% van mijn bundel terug). Antwoord:
"wij kunnen je hierin niet tegemoet komen omdat het tegoed verbruikt is. Zou dit vlak gebeurd zijn na de maandelijkse opwaardering, dan hadden wij dit gedaan. Dit is echter niet het geval."
Alsof het moment van verbruik iets uitmaakt....
Wat kan ik nog doen om Hollandsnieuwe duidelijk te maken dat de fout bij hen ligt?
Mobiel internet buiten de EU zone B is € 4,00 per MB. Gebruik van mobiel internet wordt afgerond naar 10 kB, in 1 MB gaat 102,4 keer 10 kB. 400 eurocent / 102,4 is 3,9 eurocent afgerond. Dus het tarief klopt, en het afronden naar 10 kB staat in voorwaarden. Onzin dus om te beweren dat je 295 euro betaald per MB.
Hoe weet je dat er de afgelopen paar dagen geen data is verbruikt toen de data uitstond? 140 keer in vier weken is 5 keer per dag, tegen het tarief binnen Europa is dat in een paar (2?) dagen dus 10 keer en dus 100 kB, dat is op je saldo mogelijk niet eens zichtbaar. Of geeft je telefoon dat aan? Zo ja, wat gaf je telefoon aan in de periode in het buitenland?
Heeft u bij aankomst in uw vakantielan ook gecontroleerd of ALLES uitstond?
M.a.w. heeft u de smartfone helemaal niet benut anders dan telefoneren?
Goed, u moet dus € 5,46 betalen wat u in uw idee niet gebruikt hebt.
Maar u hebt ongetwijfeld uw toestel niet volledig uitgezet voor data.
Maar ik zou maar eens even op uw mobiel controleren op die dagen hoeveel u gebruikt hebt.
Appen kost ook data.
TS hoeft helemaal niets te betalen, want het is uit de bundel gegaan. Bij HN kan je niet over je bundel heen gaan.
TS zou wel voor 5 euro wat extra MB's kunnen kopen om de maand door te komen. Wat een drama na vier weken in het buitenland...
Welke bundel? TS is buiten Europa gegaan.
De bundel van HN. Misschien niet is bundel niet helemaal het juiste woord, HN werkt namelijk op een ander manier dan de meeste providers. Je krijgt maandelijks een beltegoed in euro's waaruit de belminuten, sms en MB kan gebruiken. Ook buiten Europa gebruik je euro's uit die bundel, uiteraard gaat het dan wel veel sneller. Als je bundel/euro's op zijn, dan stopt de dienstverlening en zo kan je dus nooit over de bundel heengaan.
Je hebt waarschijnlijk niet 4G uitgezet;
Zie de opmerking van gwp hier:
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/computers-telefonie/mobiele-data-uit-toch-data-verbruikt-bij-youfone
Moet niks uitmaken, als je mobiele data en roaming uit hebt staan zou een telefoon geen data mogen gebruiken.
Dat heb je dus mis... De telefoon stuurt en ontvangt dan in principe geen data, maar daar weet het achterliggende netwerk niets van (het toestel meldt dat niet aan het netwerk). Verkeer vanuit het internet wordt nog steeds naar je toestel gestuurd; het toestel negeert dat, maar het netwerk telt gewoon. En jij betaalt dat, ongeacht of op je toestel data en/of roaming uitstaat. Wil je geen data? zet dan 4G ook uit! Zelfs 4G aan en aangemeld bij een WiFi netwerk is geen garantie dat je geen verkeer via mobiel binnenkrijgt. Ook hier: 4G uit als je onder WiFi dekking geen mobiele data wilt gebruiken.
Dus nogmaals: Wil je echt geen mobiele data: Zet 4G uit (gebruik dus 3G of 2G) en zet roaming en mobiele data uit. Dan is er echt geen mobiele data verbinding. In 4G heb je die data verbinding altijd, ongeacht of roaming of data uitstaat, of dat je onder WiFi bent aangemeld....!
Als het netwerk in het buitenland data heeft geconstateerd moet dat toch echt uit jouw toestel gekomen zijn. Wat geeft de data usage app op je telefoon aan? En ja, als het slechts wat pings zijn geweest dan heb je toch zelf data gebruikt, dan moet je klagen bij de telefoonleverancier en niet bij de netwerkprovider. Dat het in grotere blokken wordt afgerekend is weer wat anders. Als je per byte wilt kunnen betalen wordt het hele charging systeem extreem duur.
Bovenstaande is een citaat uit Tweakers: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1744037
In het buitenland kun je 2G of 3G als Voorkeursnetwerktype instellen als je alleen maar belt of SMS'en verstuurt.
Ik heb zelf 4G of LTE altijd uit staan i.v.m. de batterij besparing die dat oplevert. 4G (of LTE) vraagt namelijk meer energie dan 3G en zeker meer dan 2G.
Met 2G kun je ook al prima bellen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Garantie Dyson stofzuiger
Goedemiddag, Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden. Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen. Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer
Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer
Wie heeft ervaring met een beeldschermbril?
zijn er verziende mensen (leesbrildragers) die een beeldscherm- of computerbril hebben? Ik heb sinds kort een leesbril maar die werkt niet voor mijn laptopscherm, vandaar de vraag. Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer