robert11
door robert11 Jun 30, 2011 om 17:05
Computers & telefonie

Moederbord wisselen of niet?

Een vraag voor de expert van computers of laptop....

Mijn Toshiba Satellite A300-14U is 2 1/2 jaar oud en defect! Uiteraard na de garantie periode!
Ik heb de laptop gebracht naar een reparatie bedrijf die enkele chips heeft gewisseld. Telkens liep het 3 tot 4 dagen goed en daarna gingen de chips langzaam weer stuk! Volgens de expert is de moederbord te warm geworden en dus zwak, en het heeft geen zin onderdelen te wisselen. Zijn voorstel is het geheel moederbord te wisselen, kosten 250 euro!
Mijn vraag is:
Is het de moeite waard om de moederbord te wisselen?
Heb ik dan weer een 100% goed laptop?

Voor 150 euro meer heb ik een nieuwe bij wijze van spreken, inclusief 2 jaar garantie. Wat is wijsheid?

m.v.g. Robert

9472 19 Rapporteer

robert11
door robert11 - Jun 30, 2011 om 17:31
310 Antwoorden / 25 Vragen

Ik verwacht dat er enkele manuren erbij zijn; ik heb geen ene cent hoeven te betalen voor zijn moeite etc...
Ik zit echt te twijfelen, want ik heb de Toshiba heel vaak op mijn schoten gehad en dus kan die idd warm worden!
Nu heb ik een "tafeltje" met de laptop van mijn dochter, maar ook deze wordt behoorlijk warm!

m.v.g. Robert

freya
door freya - Jun 30, 2011 om 17:50
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Warm worden is opzich ook niet erg. Maar inderdaad, zo op je schoot is niet goed omdat er aan de onderzijde vaak openingen zitten die de koele lucht binnen moeten laten. Als je toch beslist om een nieuw moederbord te laten plaatsen, spreek alles dan wel goed van tevoren af. Het is immers niet alleen een moederbordje wisselen. Processor en geheugen moeten ook overgezet worden en het uit- en inbouwen bij een laptop kost nu eenmaal wat meer tijd dan bij een desktopcomputer en je wil uiteraard niet voor verrassingen komen te staan, toch?.

Freya.

robert11
door robert11 - Jun 30, 2011 om 18:07
310 Antwoorden / 25 Vragen

Klopt helemaal Freya!
Bij deze reparateur, heb ik een meer dan volledige garantie als " buurman" zoals hij mij noemt!
Hij een Iraanse ingenieur, gediplomeerd uit Tokio en Teheran, en aangezien ik mijn Iraanse buurvrouw vaak help als zij in de nood staat, kan ik bij hem niks meer kapot maken...op mijn laptop na dus!
Garantie ter overvloed !
Ik zal kijken of hij nieuwe laptop verkoopt, en hij kan mijne kopen en verkopen voor Afrika!

Vriendelijk bedank voor je antwoorden Freya....zoals altijd heel bevredigend

M.V.G Robert

freya
door freya - Jun 30, 2011 om 18:46
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo robert11,

Als een laptop te warm wordt, dan ligt dat meestal aan b.v. een slechte (te zwakke) ventilator en/of de positie van de ventilator in de behuizing van de laptop is niet erg gunstig gekozen waardoor er een slechte doorstroming van lucht plaatsvindt. Met het vervangen van je moederbord los je dát probleem dus niet op. Het is dan dus maar de vraag hoelang het met een nieuw moederbord goed blijft gaan.
Het is een overweging die je zelf moet maken of je het de moeite waard vindt. Ik vraag mij alleen af of die €250 alleen de prijs van het moederbord is en of er niet ook nog 'manuren' bijkomen. Persoonlijk zou ik geloof ik naar iets nieuws uitkijken.....

m.vr.gr. Freya

gsm
door gsm - Jun 30, 2011 om 18:58
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik kom veel tegen dat een laptop nog wel werkt, maar langzaam. Het moederbord is dan nog niet defect door te hoge temperaturen, maar de processor gaat wel op een laag pitje draaien om minder warmte te produceren.

De oorzaak is lang niet altijd een zwakke ventilator, maar wel een vervuilde ventilator en met stof verstopt geraakte koelers op de processor en de video chip. Met een samengeperste lucht uit een spuitbusje, of met een fietspomp, kun je via het uitblaasrooster al veel stof terug blazen langs de weg die het ooit gekomen is.
De laptop hoeft dus niet altijd geopend te worden om het luchtkanaal weer voldoende open te krijgen.

Het defect is in dit geval ook hoogstwaarschijnlijk te wijten aan te hoge temperaturen, die het gevolg zijn van vervuiling. Op tijd schoonmaken is de boodschap.

robert11
door robert11 - Jun 30, 2011 om 19:07
310 Antwoorden / 25 Vragen

Beste gsm, het is één van die dingen die ik elke wek doe...schoonmaken van de roostertje met een sterke afzuigbuisje!
De laptop is idd vaak warm geworden, maar ik vermoed omdat ik het vaak op schoot heb als de televisie aan is...
Als er veel meer oorzaken zouden zijn aan de defekt van mijn laptop, lijkt mij het best idd een nieuwe te kopen...en zo de risico´s te vermijden!

m.v.g. Robert

atenias
door atenias - Jun 30, 2011 om 21:11
75 Antwoorden / 17 Vragen

Ik zou met het geld gewoon een nieuwe kopen. Betere specificaties en een stof- en kruimelvrij notebook.

Ook de accu gaat langer mee (die is na 2enhalve jaar niet meer zo goed zijn als toen je de laptop net kocht) en bij eventuele defecten zijn de onderdelen wel te wisselen.

gsm
door gsm - Jun 30, 2011 om 21:17
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=robert11 schreef op donderdag 30 jun 2011, 19:07]Beste gsm, het is één van die dingen die ik elke wek doe...schoonmaken van de roostertje met een sterke afzuigbuisje!
De laptop is idd vaak warm geworden, maar ik vermoed omdat ik het vaak op schoot heb als de televisie aan is...
Als er veel meer oorzaken zouden zijn aan de defekt van mijn laptop, lijkt mij het best idd een nieuwe te kopen...en zo de risico´s te vermijden!

m.v.g. RobertZuigen heeft helaas weinig zin en hoeft ook beslist niet zo vaak. Het meest effectief is de laptop uitschakelen en krachtig blazen in de openingen, waaruit normaal de warme lucht wordt afgevoerd. Een nieuwe kopen is nu het beste aangezien bepaalde onderdelen (zoals de harde schijf) die nu nog wel werken, door de hitte waarschijnlijk een kortere levensduur hebben gekregen.

robert11
door robert11 - Jun 30, 2011 om 21:21
310 Antwoorden / 25 Vragen

Ik zal in de toekomst je raad volgen gsm! De kogel is door de kerk, het wordt een nieuwe laptop!
....wordt vervolgt......

m.v.g. Robert

bo
door borisz - Jul 1, 2011 om 12:37
4 Antwoorden / 0 Vragen

Weet niet wat voor eisen je wilt stellen aan je nieuwe laptop. Maar als het alleen voor werken/email/internetten dan is het handiger om gewoon een nieuwe aan te schaffen ja.

zoekster
door zoekster - Jul 1, 2011 om 12:54
10966 Antwoorden / 34 Vragen

Mijn laptop wordt ook na verloop van tijd kokend heet. Begrijp ik nu goed dat de stofzuiger op de roosters geen zin heeft, maar dat je krachtig moet blazen?

Weer wat wijzer geworden!

rg
door rgv - Jul 1, 2011 om 12:57
4 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, gezien de huidige prijzen van laptops gewoon een nieuwe kopen, ben u ook technisch weer helema bij.

gsm
door gsm - Jul 1, 2011 om 13:06
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 1 jul 2011, 12:54]Mijn laptop wordt ook na verloop van tijd kokend heet. Begrijp ik nu goed dat de stofzuiger op de roosters geen zin heeft, maar dat je krachtig moet blazen?

Weer wat wijzer geworden!
Ja,..
Ergens aan de zijkant van de meeste laptops zit de opening, waar de laptop tijdens het gebruik de warme lucht naar buiten zal blazen. Je kunt door de warmte gemakkelijk voelen welke opening dat precies is.
Je kun de laptop vervolgens redelijk schoon krijgen, door met de slang van een fietspomp zo hard mogelijk in de genoemde opening te blazen. Er zijn ook met schone lucht gevulde spuitbussen te koop, waarmee je via een slangetje de boel nog beter kan uitblazen. Vraag ernaar in de computerwinkel.

Wel eerst de laptop uitschakelen voordat je het inwendige schoon gaat blazen!

bo
door boxtelnaartje - Jul 1, 2011 om 13:18
6 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo het heet worden van laptops is een bekend probleem.
Ik had namelijk hetzelfde, maar er is een oplossing voor. Een hele eenvoudige, gewoon een latopcooler kopen, zo'n plateau waar je je laptop opzet. Deze hebben een ingebouwde ventilator en koelen de laptop vanaf onderen. Werkt zeer goed!!
Maar voor de vraag van hierboven, voor 250 Euro zou ik hem niet laten repareren. Een goede nieuwe is tegenwoordig niet veel duurder dan 450 euro. Ok het is 200 euro duurder kan je zeggen, maar het is en blijft de vraag of de oude laptop na reparatie helemaal weer 100% is?? En niet na een tijdje weer stuk gaat!!!
Gewoon harde schijven eruit halen, en externe HDD van maken d.m.v. casings die je voor weinig kan kopen. Dan kan je in ieder geval alle data nog aan. En de rest inleveren bij een recycling bedrijf. Advies koop een nieuwe!!

aragon
door aragon - Jul 1, 2011 om 14:53
106 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=robert11 schreef op donderdag 30 jun 2011, 17:31]Ik verwacht dat er enkele manuren erbij zijn; ik heb geen ene cent hoeven te betalen voor zijn moeite etc...
Ik zit echt te twijfelen, want ik heb de Toshiba heel vaak op mijn schoten gehad en dus kan die idd warm worden!
Nu heb ik een "tafeltje" met de laptop van mijn dochter, maar ook deze wordt behoorlijk warm!

m.v.g. Robert

Voor een laptop kan ik u een z.g. bureau of tafelkoeler aanraden.
Deze zijn er in vele soorten, en bij de meeste computershops verkrijgbaar.
Deze ligt
onder de laptop, en blaast zodoende koude lucht onder de laptop, en wordt meestal met een usb-verbinding op de laptop aangesloten.
Scheelt heel veel in temperatuur, dus ook levensduur.
Een laptop op schoot nemen, wordt zeker te warm, i.v.m. afsluiting luchtaanvoer.

amj2008
door amj2008 - Jul 1, 2011 om 16:39
13 Antwoorden / 5 Vragen

Laptops zijn meestal gemaakt zodanig dat ze een aantal jaren meegaan en dan de geest geven op een of ander onderdeel. Dat weet je van tevoren als je zo'n ding aanschaft. Dus heeft het geen zin er over te zeuren...
Bij een PC liggen de zaken anders, als een of ander onderdeel daar de geest geeft, dan vervang je gewioon het onderdeel, of dat ding moet zo oud zijn dat het goedkoper is een nieuwe bak te kopen.
Zoiets is op het oog misschien veel duurder, dat is discutabel, maar op de langere duur ben je beter af. Is dat ding van je baas, dan gaat dit verhaal over.
We kunnen niet in je portemonnaie kijken maar als je zuining bent, dan kies je uiteraard voor een PC...

..
door ... - Jul 1, 2011 om 19:07
104 Antwoorden / 2 Vragen

Plakvilt.
Dit wat eigenlijk onder stoelpoten hoorde zorgde er voor dat mijn laptop meer ruimte onder heeft voor koeling.
Dus 8 stuks, 2 per hoek en hij heeft ruimte en vooral geen 24 uur aan laten staan.

En wat amj2008 schreef;
Ze kunnen ook langer mee mits je ze niet misbruik.

be
door bettyg - Jul 2, 2011 om 12:21
14 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb dat ook gehad met mijn laptop toen heeft de monteur eerst onder open gemaakt toen bleek dat de ventilator vast zat van de stof (ik heb een papegaai) en daar komt veel stof af ondanka dat ik een afzuigsysteem heb
en hij doet het gelijk weer prima
ik heb een Acer daar vind ik een nadeel aan dat de letters op de toetsenbord verdwijnen al binnen 7 mnd en stikkers erop plakken vind ik niet mooi

el
door elrosso - Jul 3, 2011 om 09:45
21 Antwoorden / 16 Vragen

Terug gaan naar de verkoper en netjes wijzen op het feit dat je recht hebt op een deugdelijk apparaat. Je mag er vanuit gaan dat een laptop zeker 3 jaar zonder problemen mee gaat. In de volksmond wordt dit consumentenrecht genoemd. Ik heb het ook eerder aan de hand gehad bij Mediamarkt. Eerst een reparatie offerte van 500 euro, vervolgens werd het gratis gemaakt na hier op gewezen te hebben.

Kijk maar een na op Consuwijzer. Wijs de verkoper hier op.
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie/Basisinformatie/De_wettelijke_garantieperiode_in_Europa

Helaas heb je al wel een reparatie door iemand anders laten uitvoeren. Dit zet je zaak wel minder sterk.

Succes