dotje
door dotje Apr 23, 2009 om 23:28
Computers & telefonie

Moeilijke keuze

Hoi Experts

Wij zijn voor ons kleine bedrijfje bezig een nieuwe bestelbus aan te schaffen. In eerste instantie waren wij enorm gecharmeerd door de mercedes Vito, maar schokken ons lens door de verhalen die wij tegen kwamen. Met namen over roest ( van binnen uit) en slechte klantenservice van Mercedes self.

Wij vervoeren regelmatig natte honden, en roestgevoeligheid is het laatste dat wij kunnen gebruiken.

Wat is jullie ervaring met de diverse merken (diesel)bestelwagens en de dealerservice voor het geval er toch iets mis gaat.

Wij denken in de kategorie Mercedes Vito (nieuwe versie), VW Transporter, Fiat Scudo, Peugeot Expert, .....en andere merken in deze maat.

Ik ben benieuwd, groetjes

Gaby

6614 27 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 24, 2009 om 02:22
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Gaby,

Met die roest valt het tegenwoordig nogal mee, sinds de carrosserie verzinkt wordt. Voor zover ik weet, wordt sinds de 92-er jaren bij Fiat de Ducato carrosserie, met uitzondering van het dak, verzinkt bij het type met de schuin naar beneden lopende portierruiten. Bij het latere type geheel.

Mogelijk zijn er thans veel meer typen en merken welke de carrosserie geheel verzinken. Vraag daar naar.

Als je niet op uit bent om ermee te "racen" zoals bij een stoplicht het eerste weg te zijn doch rustig te rijden, dan zou ik een motortype zonder turbo nemen, wanneer dat kan.

Hardware ERror MAN.

dotje
door dotje - Apr 24, 2009 om 07:22
28 Antwoorden / 5 Vragen

Hoi Hardware Man

Bedankt voor je snelle respons.

Aan die roest had ik bij een nieuwe wagen niet eens zo snel gedacht, maar al zoekende na info over de Vito van twee à drie jaar geleden kwam ik oa nogal wat klachten hierover tegen.

Om een hoger rendement van de motorte krijgen zit er heden ten dage bijna overal Turbo op. Wat is het voordeel om die weg te laten?

kenwel2
door kenwel2 - Apr 24, 2009 om 07:50
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo dotje, rijd zelf in een H200,(dun plaatwerk!) maar had destijds een VW Transporter aan moeten schaffen, een neef van me heeft er een, echt een top bestelwagen.Veel beter dan de onze.

Gr. Henri

dotje
door dotje - Apr 24, 2009 om 07:51
28 Antwoorden / 5 Vragen

Hoi Hardware Man

Bedankt voor je snelle respons.

Aan die roest had ik bij een nieuwe wagen niet eens zo snel gedacht, maar al zoekende na info over de Vito van twee à drie jaar geleden kwam ik oa nogal wat klachten hierover tegen.

Om een hoger rendement van de motorte krijgen zit er heden ten dage bijna overal Turbo op. Wat is het voordeel om die weg te laten?

groetjes Gaby

frans75
door frans75 - Apr 24, 2009 om 09:42
202 Antwoorden / 0 Vragen

Ben zelf niet echt gecharmeerd van Fiat, te fragiel, (onderdelen die spontaan afbreken). Heb echter wel goede herinneringen aan de Vito, met name de oude (108cdi), goed, stevig en comfortabel. Bovendien reed het als een tierelier. De latere versies werden iets minder, zeker met de 6-bak die erin kwam (in de stad waardeloos).

Geen last van roestproblemen gehad.

Ik zou wel aanraden om zelf naar verschillende auto's te kijken en in te rijden, dit omdat ik zelf nogal groot ben uitgevallen en dus niet in alle wagens prettig kan zitten (wat in de oude Vito wel ging, ondanks de geringe afmeting).

ps, wat betreft dealer-service, kan ik alleen over de lokale dealers iets zeggen, hier in ieder geval weinig op aan te merken gehad.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 24, 2009 om 09:57
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Gaby:

Zonder turbo is de motor minder kwetsbaar en waarschijnlijk goedkoper in onderhoud/reparaties. Met een turbo wordt heel wat meer vermogen uit eenzelfde motorblok gehaald. Wanneer je er niet mee "raced" doch rustig rijd, gaat het domweg langer mee.

Eergisteren had ik nog een nieuwe Renault Traffic met imperiaal op het dak achter me. Ik had 160 op de teller.....
Vermoedelijk gaat het ding niet lang mee.....

H.

perenboom
door perenboom - Apr 24, 2009 om 15:36
26 Antwoorden / 16 Vragen

Ik heb alleen ervaring met de Fiat Scudo en deze raad ik af. Het motormangement is waardeloos, krijgt te weinig diesel waardoor de motor in houdt. Fivan weet ook geen oplossing. Momenteel staat de Scudo bijna 4 weken bij Fivan en nog steeds geen resultaat.

Ook het linker achterwiel bonkt, dit komt omdat de as niet helemaal goed is. Dat is de te zien omdat de band op bepaalde plekken enorm slijt (wordt soort van vierkante band). Nee, neem alstublieft geen Scudo.

grindweg
door grindweg - Apr 24, 2009 om 19:05
2308 Antwoorden / 28 Vragen

het verhaal van de benz klopt het zijn kl auto's op alle gebied . daar bij is de garantie en of coulance ook waarde loos. vw is goed en wat duurder. maar scudo en peugeot zijn een goede tweede keus en wat voor deliger . op een fiat zit ook wat meer speel ruimte wat prijs betreft.. wij hebben er een als service wagen een p dus en bevalt uitstekend. neem wel een motor met voldoende vermogen en airco. dat is ook beter voor later met inruil.

kleinepier
door kleinepier - Apr 24, 2009 om 20:00
42 Antwoorden / 0 Vragen

ik zouw zeggen koop een mooie ford transiet een dijk van n auto en BIZONDER  goed vooral de nieuwe . en wat VW  betreft kijk uit koop geen automaat alleen maar problemen mijn vriend heb zn de derde bak al is gewoon slecht

gr rinus

poltol
door poltol - Apr 24, 2009 om 20:20
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Goede ervaringen met Ford Transit. Veel uitvoeringen/keuzes. En laat voor de natte honden een kunstof "bak" monteren. Die kunt u fijn uitspuiten en leegwateren. En er zijn veel goede gebruikte in de aanbieding.

Succes, poltol

grindweg
door grindweg - Apr 24, 2009 om 20:58
2308 Antwoorden / 28 Vragen

met ford veel problemen met verstuivers en brandstof pompen. ook de nokken as sensoren zorgen voor veel verasingen. de nieuwe scudo geen problemen mee.

keessie1
door keessie1 - Apr 25, 2009 om 01:23
138 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo, is lease een Optie?

Als je zoekt naar een lease bedrijf die een goed gebruikte bestel van 2 of 3 jaar oud wil lease, kun je deze vaak voor "weinig" leasen.

Heeft een paar voordelen:

1. Alle Lease kosten zijn aftrekbaar van de bedrijfs inkomsten.

2. Je hoeft NU geen duizenden euro uit te gegeven (of te lenen) dus behoud je meer middelen tot je beschikking.

3. Mocht de wagen je een keer in de steek laten, krijg je direct een gelijkwaardige leen auto, je bedrijf ligt dan NIET Stil of je hoeft geen dure bestelwagen te huren.

Stel je kunt een 2 tot 3 jaar "oude" bestel leasen voor zo'n 300 per maand, ben je voor zo'n 10.000 3 jaar onder de pannen zonder zorgen. Als je dan nog van deze 10.000 het belasting voordeel aftrekt, kost het je voor 3 jaar maar zo'n 5000 euro.

Na deze 3 jaar kun je nog kijken wat je doet, weer lease of dan kopen, Overleg eens met je boekhouder.

Als je zelf koopt is het maar de vraag of je er 3 jaar VOLLEDIGE garantie op krijgt en ben je NU in eens pak weg zo'n 15.000/20.000 eigen of geleent geld aan kwijt (lene kost ook geld). Natuurlijk zit hier ook een belasting voordeel aan maar toch....

Suc6

Groetjes Keessie

dotje
door dotje - Apr 25, 2009 om 08:45
28 Antwoorden / 5 Vragen

Hoi Henri

Ja, de H200 was ons al bij de aanschaf van onze eerste bestel met klem afgeraden, De VW staat hoog op ons verlanglijstje, mede omdat hij ook alle opties heeft die wij willen. Nu nog er achter komen hoe je als klant met (auto)problemen geholpen wordt.

bedankt en groetjes Gaby

dotje
door dotje - Apr 25, 2009 om 08:53
28 Antwoorden / 5 Vragen

Hoi Frans

Bedankt voor je reactie. Spijtig genoeg zijn de verhalen over de nieuwe Vito niet zo goed, dan was onze keuze wat makkelijker geweest.

Onze bedoeling was: eerst de technische gegevens opvragen, dat is gebeurd. Dan gebruikerservaringen (wagen en service) zoeken, dan van de diverse dealers een prijs laten berekenen met alle opties die wij moeten hebben, en dan pas proefritjes. Het bedrijfje loopt goed, dus er is weinig vrije tijd. Hoe de wagens voelen en voor ons gebruik aan te passen zijn moet toch ter plekke bekeken worden. Je heb gelijk, dan kan je nog voor rare verrassingen komen te staan.

bedankt en groetjes Gaby

dotje
door dotje - Apr 25, 2009 om 08:55
28 Antwoorden / 5 Vragen

Hoi Perenboom

Mooie boel, als bedijf heb je dan eecht een probleem, wat vervelend voor jou.

persoonlijk ben ik ook niet zo gecharmeerd van de Fiat, dus jou ervaring nemen wij graag mee in de beslissing

bedankt en groetjes Gaby

dotje
door dotje - Apr 25, 2009 om 09:18
28 Antwoorden / 5 Vragen

Hoi grindweg

Ja, persoonlijk heb ik dan meer met de peugeot als de scudo. Airco was al een "must"in de eerste wagen, en is onmissbaar gebleken.

Kwa vermogen hebben wij niet zo veel nodig ( of heeft vermogen ook andere voordelen?) maar waar wij wel rekening mee moeten houden dat wij hoofdzakelijk stadtverkeer rijden. Veel korte stukjes dus (5-15 km gemiddeld).

Met elke wagen kan iets mis gaan, wat dan belangrijk is: hoe wordt je door de dealer geholpen? Bijvoorbeeld Opel stunt met "bedrijfspakketten"en speciale service.

bedankt en groetjes Gaby

dotje
door dotje - Apr 25, 2009 om 09:24
28 Antwoorden / 5 Vragen

Hoi rinus

Tja, met de transit hebben wij in een "vorig leven"zelf goede ervaing mee gemaakt, hij is alleen te groot voor ons.

bedankt voor de waarschuwing voor een automaat, die is geen optie voor ons, wij gaan voor een schakelbak.

bedankt en groetjes Gaby

dotje
door dotje - Apr 25, 2009 om 09:33
28 Antwoorden / 5 Vragen

Hoi keessie

Je liesoptie zullen wij toch maar even door rekenen. Ik zit dan met een aantal "maren" die misschien wel ongegrond zijn. Wij hebben oa speciale wensen kwa kleur ( en megaopvallende reclame) en aanpassingen in de cabine en het laadruim.

Het geld staat op de bank, en ook kopen heeft zo zijn financiele voordelen, zeker nu in deze tijd van crisis de aanbiedingen van de dealers steeds mooier worden.

Wij hebben ook mazzel met de garage die ons nu op de weg houdt,wij worden altijd onmiddelijk geholpen en er staat altijd en vervangende wagen ter beschikking( al is die dan niet gelijkwaardig).Voor de reparatieperiode was het tot nu toe altijd nog voldoende.

Bedankt voor je input, groetjes Gaby

dotje
door dotje - Apr 25, 2009 om 09:49
28 Antwoorden / 5 Vragen

Hoi poltol

Hoe stel ik mij zo een "bak" voor die dan gemonteerd wordt? hoe beinvloedt dat bijvoorbeeld het "instappen"?

Ik weet dat VW (en mogelijk ook anderen) een rubberen vloer op wens kunnen inbouwen, dat leek mij voor ons een goede optie(mede vanwegen de "grip". Het probleem met de natte hondenlijven is, dat de damp er vanaf komt, condenseerd tegen de hele binnenkant, en dan letterlijk van de muren afdruipt.

groetjes Gaby

bo
door boosje - Apr 25, 2009 om 12:10
80 Antwoorden / 2 Vragen

Als ik een volgende keer een bus moet kopen wordt het ook geen Scudo. Maar dat is dan eerder omdat ik het hang- en sluitwerk prutserig vind. Die van ons is bouwjaar 1999, later is de neus iets veranderd en sinds 2007 is er een totaal ander model uitgekomen, daar weten wij niets van, want wij doen niks met nieuwe auto's. Toen wij twee jaar geleden onze bus kochten dachten wij dat de sleutels het niet goed deden. De dealer heeft ons toen voor 500 euro nieuwe sloten en sleutels aangesmeerd, terwijl wij achteraf denken dat we gewoon met die sleutels hadden moeten leren omgaan. De schuifdeur is een voortdurende bron van ergernis. Volgens mij komt dat door een ontwerpfout, want hij zuigt lucht aan en geeft daardoor herrie en gaat een beetje afstaan. Kijken is begrijpen, dit is niet met woorden in beeld te brengen. Er rijden duizenden van die dingen rond, ook onder de naam Peugeot Expert en Citroen Jumpy, dus je kunt er altijd wel eentje zien. Het voorportier staat iets meer naar binnen dan de schuifdeur, dus de rijwind knalt tegen rubber en schuifdeur aan.

Rijden doet-ie lekker soepel, wij halen met een 1.9 TD 1 op 12, achter het stuur zit je lekker, op de bijrijdersstoel zit je op een strafbankje: rugleuning niet verstelbaar, beroerd op langere ritten. wij hebben wel het schot 20 cm. naar achteren gezet (zit nu iets voor de schuifdeur) anders kon onze langste zijn benen niet kwijt. Auto voor mensen met korte benen dus!

Helaas vorig jaar motor moeten vervangen (ligt nu goeie gereviseerde in) dus veroordeeld tot afrijden vanwege de kosten. Door de hoogte 1.94 m. kan hij net geen parkeergarage in, uitkijken dus!

Nieuwe auto's? Nee dank u! Tijdens de averij met de bus in fonkelnieuwe leenspeeltjes gereden van Renault en Toyota, gètver! Starten met een plastic pasje en niks kunnen doen zonder die verdomde electronica, dus veroordeeld tot de dealers! Weet je zeker dat je de hoodprijs betaalt! Geef ons maar vuile handen!

te
door terpstra - Apr 28, 2009 om 01:06
174 Antwoorden / 5 Vragen

Dotje, kijk eerst hoe groot de auto moet zijn. Hoeveel honden wilt u vervoeren. Misschien een tussenmaat?

Mensen zijn gecharmeerd van Duitse auto's. Maar VW en MB zijn wel de duurdere merken ,maar niet de beste. Sprak onlangs een gepensioneerde MB. directeur. "Waren onze wagens maar zo goed als het imago" was zijn uitlating. Tekenend.

De verouderde tdi VW motoren zijn gevoelig bij vorst onder de - 10 gr. Een scheur in de kop is zo gebeurd. Bekend bij VW.

De hdi motoren van citro en peugot kunnen na 120 d. km. al rep. opleveren.

Mijn keus zou zijn een Ford of een Renault na proefrit.

Beide common rail met turbo. Meer rendement van de brandstof.

Zonder turbo is geen optie. Waarschijnlijk koopt u ook met roetfilter.

Bij inruil t.z.t. misschien lonend, maar ik ben geen voorstander.

P.s. rijd pers. een Renault diesel. Reeds 185 d. km. Rijd als  "een zonnetje". En zuinig ook nog.

Succes met uw keus. Gr.H.

grindweg
door grindweg - Apr 28, 2009 om 17:27
2308 Antwoorden / 28 Vragen

terpstra uw verhaal klopt niet.ten aanzien van de vw . waar u over praat. wij hebben er meer dan 120 in onderhoud en dat er gescheurde koppen voorkomen is niet meer van deze tijd vroeger bij de gewone 5 cil wel maar met de tdi 102 pk echt niet dat zijn supper motoren. km standen van meer dan 400000km zijn geen uitzonderingen. elke auto  heeft onderhoud nodig . bij ren en peugeot vliegen de egr kleppen om je oren . dus elk merk heeft wel iets . maar de ster spant de kroon. en bij ford zou ik eens bij wat rijders info halen die bv 160000 km hebben afgelegd.

dotje
door dotje - Apr 30, 2009 om 12:45
28 Antwoorden / 5 Vragen

Hoi transmoto

Bedankt voor je input. VW komt zodoende steeds hoger op ons verlanglijstje. Bedankt voor je reminder de nieuwe wagen eerst op naam te stellen en dan pas te pimpen. Iets dat wij wel wisten, maar zo verdiept in het zoeken even toch niet meer in het oog hadden. Ja, die rubberen vloer was een van de aansprekende punten die VW doet, net zo als enkele andere opties die niet iedereen heeft.

groetjes Gaby

tr
door transmoto - Apr 30, 2009 om 12:45
18 Antwoorden / 6 Vragen

Het is altijd moeilijk om de juiste bus aan te schaffen. Een en ander houdt verband met wat je voor begroting hebt, welke luxe je verwacht en of je er ook privé mee gaat rijden.
Wanneer je er privé mee gaat rijden is belangrijk dat je het basismodel van de bus neemt en deze na overschrijving op jouw naam eventueel (laten) oppimpen.
Ik ben eigenaar van Transmoto Express, een koeriersdienst. Daarbij heb ik goede ervaringen opgedaan met de VW Transporter. Voor jouw gebruik raad ik wel aan om een vloer in je bus te (laten) leggen. Hierbij kan je ook denken aan een kunstrubere vochtwerende vloer. Standaard zijn interieurs van  auto's niet uitgevoerd om regelmatig nat te worden. Ook je bagageruimte is daar niet op berekend. Je kan overwegen om ook de cabine met een dergelijke vloer uit te rusten omdat jouw schoenen ook niet altijd droog zullen blijven gezien je  wens om met natte honden te kunnen rijden.
Dan de vraag of je gaat leasen of gaat kopen.
Heb je het geld beschikbare voor een periode van drie jaar of langer ga dan kopen. Het geld op je rekening levert maar zeer zelden het rentebedrag op wat er bij je leasebedrag wordt gerekend. Dan moet je ook letten op belastingregeles van de rente. Bij rente inkomsten moet je belasting betalen maar bij rentekosten uitgezonderd hypotheekrente is de rente niet aftrekbaar.
Wanneer je een zekerheid van reperaties wilt hebben kan je overwegen om een onderhoudscontract af te sluiten bij je daeler. Kijk dan goed wat er precies in het contract is opgenomen. Banden, slijtage, buitengewone problemen buiten de garantieperiode enz. Zo'n onderhoudscontract kan je erg veel op de zekerheid van een leasecontract laten lijken, alleen jij bepaald wat er in komt te zitten en niet de leasemaatschappij.
Je mogelijkheden zijn legio. Ga in gesprek met enkele goede merdealers maar overweeg ook tweedehands bij merkdealer en algemeen garagebedrijf.
Kijk alleen bij gebruikte auto's uit dat je je niet vergist bij de bijtelling, deze blijft gerekend worden over de "nieuwprijs" Denk er over na om de auto prive aan te schaffen en de kilometerberekening op je bedrijf te declareren. Bij oude, goedkope auto's is dit zeker een optie om over na te denken.

dotje
door dotje - Apr 30, 2009 om 12:56
28 Antwoorden / 5 Vragen

Hoi terstra

Ok jij bedankt vor het meedenken.

Vanzelf weten wij wat voor soort wagen wij willen/nodig hebben. Ons bedrijf draaid al een aantal jaren. Wat wij zoken is een diesel, groter als een kangoo en net kleiner als de transit. Wj weten zeker dat wij willen kopen, en ja wij willen een nieuwe. Ook over de extra`s en aanpassingen zijn wij het hier eens, wij wilden enkel ervaringen van gebrukers (en anderen die het kunnen weten)  horen, hoe tevreden zijn jullie met je merk, en met je dealer wanneer er problemen zijn.

Groetjes Gaby

dotje
door dotje - Sep 2, 2009 om 08:44
28 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Experts

Misschien vinden jullie het leuk te weten hoe het afgelopen is. Gister ging de kogel door de kerk, en het werd de ............Vito!

Na veel gezoek en gepraat ( ook met mensen die de diverse wagens rijden) kwam de Mercedes het best uit de bus. In elk geval werden wij daar het best ontvangen en begeleid....Citroen bijv moest 3 keer herinnerd worden voor wij een offerte kregen ( in deze crisistijd) en die kwam dan ook nog niet overeen met onze gegevens.

De Vito was all over voor ons de beste. Ziet er prima uit, het minst "blikkerig", ook van binnen heel netjes (draadjes ed goed weggewekt) al voor het "pimpen" wat voor ons erg belangrijk is. Enkel VW kwam in de buurt, maar de cabine is wel heeeel erg plastik, en de instap is net voldoende hoger dat het voor mij erg lastig wordt. behalve dat is in de VW het zicht ietsje minder, Mercedes heeft grotere (meer)ruiten. Kwa rijden, comfort, afwerking, en (tot nu toe dan) service stak de Mercedes er met kop en schouders boven uit. Wij nemen stergarantie, wat ons doorlopend mobilitijt zou moeten garanderen.

Bedankt nog voor jullie moeite, alles dat wij gelezen hebben is meegenomen in de afweging.

groetjes Gaby

frans75
door frans75 - Sep 2, 2009 om 20:54
202 Antwoorden / 0 Vragen

Gaby,

Leuk dat je jouw keuze nog even bekend maakt.

Succes met je auto.