dotje
door dotje Apr 23, 2009 om 12:41
Computers & telefonie

Moeilijke keuze

Hoi allemaal

Wij zijn bezig voor ons klein bedrijfje een nieuwe bestelbus aan te schaffen. In eerste instantie waren wij enorm gecharmeerd van de mercedes vito, maar schrokken ons lens over de slechte verhalen die wij tegen kwamen. Met name roest en slechte klantenservice van mercedes zelf.

Wij vervoeren er regelmatig natte honden in, en roestgevoeligheid is het laatste dat wij kunnen gebruiken.

Wat is jullie ervaring met de diverse merken bestelwagens, en de dealerservice in het geval er toch iets niet in orde is?

Wij denken in de kategorie Mercedes Vito(nieuwe model), VW Transporter, Fiat Scudo, Peugot Expert.......en andere merken in deze  maat.

Ik ben benieuwd

groetjes dotje

626 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 23, 2009 om 17:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook wij hebben zo'n 8 jaar geleden een Vito aangeschaft voor zakelijk gebruik. Toendertijd zaten we te twijfelen tussen een VW Transporter of een Mercedes Vito. Uiteindelijk zijn we overstag gegaan omdat Mercedes voor degelijkheid stond - dachten we.

En wat hebben we een spijt gehad! Remmen die blokkeren, problemen met de deurvergrendeling, ramen die niet meer werkten, roest, in de winter niet meer willen starten, enz. enz.

En de service van de Mercedes dealer? Nou, die mogen een cursus klantvriendelijkheid gaan volgen en een cursus problemen oplossen aan een Mercedes. Verschillende keren is onze bus daar geweest voor een probleem en dan haalde je deze op en dan was het probleem niet verholpen! Toen het rookverbod nog niet van kracht was, werden we zelfs bij de klantenbalie geholpen door iemand die een sigaret in zijn mond had.

Nee, de volgende keer gaan we toch voor een VW. Onze personenwagens zijn Audi en deze VAG dealer is altijd zeer vriendelijk en bereid om te luisteren en mee te denken. En dat had ik van de Mercedes dealer ook wel verwacht. Ze hebben immers een naam hoog te houden...

Dus ik raad je iets anders aan dan een Mercedes Vito....gezien de ervaringen die wij meegemaakt hebben.

ve
door verwijderd - Apr 23, 2009 om 22:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik 4-5 jaar oude Vito's zien met roest aan de deuren en de oude AGAM nog kennende heeft Mercedes en zeker die (klein)bussen al heel lang voor mij afgedaan.
Zelf ben ik van mening dat je beter een goede garage dan een goede auto kan kiezen want echt slechte auto's bestaan niet meer.
Op dit ogenblik rij ik in een Ford Transit (personenvervoer) die naar mijn idee mat wat eigen persoonlijke aanpassing (zijkanten links een extra rubber -afgekitte rand) goed waterdichter te maken is.
Uiteraard is er wel de noodzaak van een goede roestbescherming zoals Tectyl in deuren (gaten onder wel open houden en de kokerbalken) dit ondanks het feit dat die roestbescherming tegenwoordig vaak een stuk beter geregeld is.

Fiat,Citroën, Peugeot en tegenwoordig Opel zijn volkomen gelijkwaardig maar zo'n 6 jaar geleden vond ik deze nu niet bepaald mijn merk en dat vooral door de koplampaansluiting die moeilijk bereikbaar was en waarvan de aansluiting nou niet bepaald hittebestendig was.

Omdat ik tegenwoordig (in loondienst rijdend) niet meer met garages van doen heb kan ik maar één dealer aanbevelen= in Weesp de voormalige garage van der Pouw die nog steeds (onder een andere naam weliswaar)Peugeot vertegenwoordigd.
Toevallig weet ik dat het oude management er nog steeds zit en het feit dat ik daar ruim 25 jaar een trouwe klant was zegt genoeg.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Apr 24, 2009 om 09:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iedere auto heeft zo z'n mankementen. Tja, een Vito die 's winters niet start, weet je hoeveel andere auto's er niet starten. Roest? valt wel mee hoor, ook niet echt veel meer dan andere auto's. Ramen die het niet meer doen, elektrische ramen is bij alle merken auto's een gevoelig punt. Lang leve de vooruitgang dat alles elektrisch is, niet dus. Wat ik in het hele verhaal mis & wat wel een kwaal was bij Mercedes Diesels (ook de personenauto's) zijn de verstuivers in de CDI motoren. Maar met de nieuwere generatie hebben ze dat ook onder controle. En wat betreft de Mercedes dealer: ja, die kost wat, maar wie zegt er dat je voor onderhoud naar de dealer moet? Stap eens naar een goede universele Bovag garage. Die hebben net zoveel kennis in huis, maar je betaalt stukken minder. En van universele onderdelen wordt je auto ook niet minder. Weeg wel even af of je de auto echt veel gebruikt, want door het hoge gewicht, betaal je ook stevig wegenbelasting (Diesel althans).

ve
door verwijderd - Apr 24, 2009 om 09:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ gast hierboven

"weet je hoeveel auto's er niet starten in de winter en roest, dat valt wel mee''

We hadden een Audi en de Vito met een paar maanden er tussen alletwee nieuw gekocht en ik vind het een kwalijke zaak als de Vito meteen de 1e winter niet meer wil starten en ook regelmatig terug moet naar de dealer ivm allerlei problemen.

De Audi daarentegen heeft ook wel wat problemen gehad maar veel later. Starten heeft hij iedere winter gedaan. Roest heb ik niet kunnen ontdekken. Electrische ramen deden het ook altijd prima. Deurvergrendeling ook nooit problemen mee gehad met Audi. Remmen zijn nog nooit vastgelopen.

Ik verwacht niet van een nieuwe auto - welk merk het ook is - dat deze regelmatig in de garage staat omdat deze allerlei mankementen heeft! En zeker niet van een merk waar je dan ook nog eens behoorlijk wat geld voor neerlegt omdat je denkt een degelijke bus aangeschaft te hebben.

En waar je hem in onderhoud hebt, dat is ieders vrije keus. Maar van een Mercedes dealer verwacht ik toch heel wat meer servicegerichtheid en kennis van een Mercedes wagen dan een ander.

ve
door verwijderd - Apr 24, 2009 om 10:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

@zinook
Waarschijnlijk geld genoeg als je en een Audi en een Mercedes aan kunt schaffen. Wat betreft Audi:
uitermate betrouwbaar merk even zoals Mercedes. Alleen kun je wel eens pech hebben, en (ik spreek uit ervaring) ook Audi is niet feilloos. Er zijn ook Audi's met problemen. Zoals u helaas pech heeft gehad met de Vito, ken ik mensen die er -op normaal onderhoud na- helemaal nooit wat aan hebben.
En of je nu veel of weinig geld voor een auto moet betalen, onthoud dat het een brok techniek is (en tegenwoordig ook boordevol -gevoelige- electronica), waar altijd iets aan kapot kàn, nieuw òf gebruikt.
Door al het internetten van de "bureautechnici" van tegenwoordig, worden ze onnodig bang voor problemen. Problemen die je leest, vallen namelijk best mee (als je tenminste beetje verstand van hebt) en komen echt niet bij alle auto's van een bepaald merk/type voor.
Heb zelf aantal BMW's gereden, alleen maar sores mee gehad, voor mij persoonlijk zelf nooit geen BMW meer, maar ik raad ze niemand af, want ik ken ook verscheidene mensen die er uitermate gelukkig mee zijn.

ve
door verwijderd - Apr 24, 2009 om 12:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tuurlijk hebben alle merken wel wat. En tuurlijk heeft de Audi ook kwaaltjes of storingen. Maar het scheelt enorm als dat je ook nog eens goed geholpen word bij je dealer. En daarbij rijden mijn man en ik zeker zo'n 15 jaar onze eigen Audi die nooit zoveel problemen hadden achter elkaar. En als we een probleem hadden werd er netjes geluisterd door de dealer en deze mensen zijn ook zeer beleefd. En we hebben verschillende Audi's gehad...nu kopen we 1 Mercedes en meteen ellende....

Op dat moment heb je een probleem en wil je vriendelijk en netjes geholpen worden. En ook nog het probleem opgelost zien hebben. Aangezien je je dan toch al ergert dat je 'nieuwe' auto je in de steek laat en de dealer ook niet echt iets is om over naar huis te schrijven, ja, dan ben ik niet meer zo te spreken over dit merk.

Maar wat je zegt: Misschien hebben wij wel veel pech gehad met onze Vito en de dealer. Maar dit heeft voor ons wel de doorslag gegeven om nu naar een VW Transporter te kijken na al die jaren....

Groetjes, Zinook

ve
door verwijderd - Apr 24, 2009 om 12:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Zinook

Voor wat voor doeleinden ga je een nieuwe bus aanschaffen? Veel zwaar trekwerk? Dan zou ik toch wèl weer een Vito overwegen. Want nu eens over de positieve kanten van de Vito: het is een echt werkpaard, kan erg veel hebben & heeft een goede wegligging met (zware) aanhangers; neem dan wel 112CDI & zwaarder.
Blijf in ieder geval wel uit de buurt van Opel Vivaro o.i.d, lekker veel ruimte, maar qua degelijkheid stukken minder en verhouding kracht/motorinhoud ook niet optimaal (Opel/Renault zijn dezelfde bussen, lekker comfortabel maar geen echte werkpaarden). Bij zware omstandigheden redelijk snel "versleten". (koppeling/versnellingsbak)

ve
door verwijderd - Apr 24, 2009 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Thnx voor de tip en nee, hij hoeft niet te trekken. Ook al doet mijn avatar wat anders vermoeden waarvoor de Vito gebruikt wordt. We zijn nu op zoek naar een koelwagen. En die heb je ook in allerlei verschillende maten en merken....

En ach, de Vito kunnen we dan altijd nog als trekpaard gebruiken....

Groetjes!