hp
door hpb Sep 28, 2007 om 09:53
Computers & telefonie

Na gebruik fdisk blijven oude partities bestaan

als ik fdisk gebruik om een harde schijf te herpartitioneren blijven de oude partities bestaan na herstart van de pc. De hdd heeft nu twee partities en daar wil ik er gewoon 1 van maken.

Ik verwijder eerst alle logische/extended en primaire partities en bouw het dan weer op. Met 100% usage voor primaire partitie. Na herstart van de pc en als ik check met fdisk staan daar gewoon weer de twee 'oude' partities.

betreft win98se

Wat doe ik fout?

400 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 28, 2007 om 10:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo hpb,

Van waar start je het fdisk programma op? Gebruik je een bootdiskette? Je bent toch niet eerst gewoon vanaf de harde schijf opgestart? Start voor de zekerheid ná het verwijderen van alle partities de PC opnieuw op (met de bootdiskette) en probeer dan de nieuwe partitie aan te maken.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Sep 28, 2007 om 10:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

wow, wat een snelle reactie.

Maar nee, ik start elke keer vanaf een diskette op, ook bij het herstarten van de pc. De diskette die ik gebruik de zg opstartdiskettte die ik door win98 heb laten maken.

Ik heb wel vandaag op forums gelezen dat je de optie 'zonder cd support' moet gebruiken. Ik heb de optie met cd support gebruikt. Maar zou dat uitmaken?

ve
door verwijderd - Sep 28, 2007 om 10:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee hoor, dat zou niets mogen uitmaken. Bij een bootdiskette met CD-ROM ondersteuning wordt er alleen maar een extra drivertje geïnstalleerd en dat maakt voor het gebruik van fdisk niets uit.

Download anders via www.bootdisk.com eens een andere bootdisketten met een andere versie van fdisk. Misschien werkt het dan wel.

Freya

ve
door verwijderd - Sep 28, 2007 om 10:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik mis in de beschreven procedure het formateren. Na herindeling van de harddisk en een restart moet de schijf (C:) geformateerd worden. Opstarten vanaf floppy en dan format c:

ve
door verwijderd - Sep 28, 2007 om 10:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

ga ik proberen, ik had al het bestandje gedownload bij download.com.

Iets anders. De opstartdisk is gemaakt in een pc met 1 hdd waarop 2 partities. In deze pc zit nog steeds dezelfde hdd, maar nu ook een tweede hdd. In de BIOS staan alle harde schijven juist weergegeven op ide1 en ide2 en als master/slave. Bijzetten van een 2e harde schijf zou toch niet uit hoeven maken voor fdisk?

ve
door verwijderd - Sep 28, 2007 om 10:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

aajee,

formatteren ben ik nog niet aan begonnen, omdat ik merk dat na het gebruik van fdisk de harde schijf (de eerste met twee partities) nog net zo is als voor het gebruik van fdisk. Wat ik niet snap is dat het toepassen van fdisk geen effect lijkt te hebben op de partitionering van de 1e hard disk.

ve
door verwijderd - Sep 28, 2007 om 11:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat er inmiddels een tweede harde schijf in de PC zit maakt niets uit. Je kiest immers in fdisk ook welke harde schijf je gaat 'bewerken'. Altijd dus even goed opletten dat je de juiste schijf kiest anders zit je straks met een lege schijf die voorheen niet leeg was......

En inderdaad, het formatteren komt pas aan de beurt als de partitionering klaar is en de 'partitietabel ' de juiste informatie weergeeft. Zolang dat niet het geval is heeft formatteren geen zin.

Freya

p.s. Ik weet niet hoe groot die harde schijf is, maar ik neem aan dat als het een 'grote' schijf is je bij het starten van fdisk de vraag krijgt dat je 'de ondersteuning voor grote schijven' moet inschakelen en dat je die vraag in dat geval met 'Ja' (J of Y) beantwoordt?

ve
door verwijderd - Sep 28, 2007 om 11:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja,

de eerste harddisk is 20GB en de 2e die ik erbij heb geplaatst 6,4 GB. Ik kies dus vooor optie "Ja"

ve
door verwijderd - Sep 28, 2007 om 11:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

FDisk werkt alleen met bestandsysteem FAT of FAT32. Als u NTFS gebruikt dan zal Fdisk dit niet herkennen. Vraag is met welk bestandsysteem is uw HDD geformatteerd? Indien met NTFS zal u dit met FDisk moeten deleten, waarna u opnieuw met de schijfindeling zou kunnen beginnen. Gemakkelijker is om met uw Windows XP (of welke dan ook) opnieuw een installatie te doen, u verliest met herpartioneren met Fdisk toch ook alle gegevens op HDD. Tijdens de installatie kunt u gemakkelijk nieuwe partities aan maken.

succes

ve
door verwijderd - Sep 28, 2007 om 11:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

beide harde schijven zijn in hun digitale 'leven' nooit verder gekomen dan win98SE en zijn dus volgens mij beiden FAT of FAT32. Dit zie ik volgens ook staan in fdisk als ik optie (4) weergave partities gebruik

ve
door verwijderd - Sep 28, 2007 om 11:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik neem ook aan dat de 'jumpers' achter op de harde schijven keurig op 'master' en 'slave' staan ingesteld?

Een andere optie is om een programma alr PartitionMagic op je PC te installeren en het aanpassen van die tweede schijf door dit programma te laten doen. (ik neem aan dat de PC met de eerste harde schijf (master) gewoon goed werkt en dat je de tweede schijf (slave) opnieuw probeert in te delen?)

Freya

ve
door verwijderd - Sep 28, 2007 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

de 1e hdd zit als master op ide1 (is al een paar jaar zo) en de 2e hdd zit als master op ide2. Jumpers zitten volgens mij goed (zeker van de 1e hdd). En bij het opstarten zie ik de regels voorbij scrollen die dit bevestigen en als ik in de BIOS kijk zie ik het ook.

Maar ik zal vanavond ook eens proberen om hdd2 even af te koppelen. Zo noodzakelijk is die ook weer niet.

ve
door verwijderd - Sep 28, 2007 om 12:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Na het verwijderen van de oude partities het systeem opnieuw opstarten. Daarna pas opnieuw partitioneren. Indien dit niet mogelijk is ,dan is waarschijnlijk uw Fdisk-diskette brak.

Ik zou kiezen om met uw Windows-Cd het geheel opnieuw erop te zetten. Partitioneren plus formatteren. Heb je een mooi nieuw systeem. Letop Win98se wordt niet meer ondersteund door Oom Bill dus u krijg geen updates meer, maar dit terzijde.

succes

ve
door verwijderd - Sep 28, 2007 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt voor de reacties: ik ga vanavond verder knutselen. Maar toch ter verificatie, wat ik namelijk wil is:

1e hdd op ide1 als master (lijkt me logisch). Hierop wil ik gewoon de actieve- primary dos-partitie van 20GB (100% van de schijf).

2e hdd zit op ide2 als master. Hierop wil ik ook een primary dos-partitie (100% vd schijf = 6,4 GB, maar niet actief).

cd-rom zit als slave op ide2.

En op termijn wil ik een dvd-romspeler als slave op ide1 toevoegen. Dit is toch een haalbare configuratie? Of kan dit problemen opleveren?

De slaves zitten in het midden van de ide-kabel, de masters op het uiteinde. Maakt het trouwens nog uit welk uiteinde?

btw: elke keer als ik hdd2 als slave op ide1 zet loopt het niet lekker, terwijl de jumpers van hdd2 dan wel op slave goed staan . Bij opstart zie ik rare lettertjes in beeld.

ve
door verwijderd - Sep 28, 2007 om 12:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik neem aan dat je een gewone recht-toe-recht-aan IDE kabel gebruikt? Dus niet zo'n oude flatcable waar je tussen de connectors van de 'master' en 'slave' een stukje flatcable ziet zitten dat gedraaid is?

Freya

ve
door verwijderd - Sep 28, 2007 om 12:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik gebruik gewone rechtoe-rechtaan ide-kabels.

ve
door verwijderd - Sep 28, 2007 om 16:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is al een keertje gezegd, dan maar nog een keetje en wat uitgebreider.

Maak een schijfje met de volgende utilities erop.

  1. Command.com

  2. Fdisk.exe

  3. Format.com

Meer niet, stop dit schijfje in de computer en haal het er pas uit als je klaar bent om weer te gaan installeren.

Opstarten en fdisk gebruiken, dat doe je goed, alles verwijderen en even nog C: aangeven dat hij vandaar moet gaan booten (Optie 2).
Opnieuw opstarten en dan Format C:
Als je dit niet doet dan werkt het niet.

Klaar en als je dan kijkt is alles weg en heb je 1 partitie.

Groet,

Oracle

ve
door verwijderd - Sep 28, 2007 om 20:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

nee, ondanks alle tips en hulp werkt niet. Op de een of ander manier laat de harde schijf (hd1) van totaal 20GB zich niet herpartitioneren. Op dit moment is hd1 opgedeeld in een partitie van 14GB  (c:\)en een van 6GB (d:\). Op gegeven moment heb ik de 2e harde schijf (hd2) er uit gehaald. Opgestart vanaf diskette en commando fdisk. Ondersteuning grote harde schijven: 'ja' en dan de melding 'error reading fixed disk'. In de BIOS verschillende opties geprobeerd (user/auto/normal/lba/large). allemaal zonder resultaat. Toen weer hd2 teruggeplaatst en pc opgestart met floppy. En nu kan ik fdisk wel gebruiken! Maar als ik hd 1 (wordt active primary dos) en hd2 herpatitioneer, pc opnieuw opstart en dan met dezelfde flop formatteer geeft de pc aan dat c:| nog steeds 14 GB heeft??!! Is het juist dat hd1 zich niet laat benaderen en hoe kan ik dat aanpassen?

ve
door verwijderd - Oct 2, 2007 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi wat te doen als Fdisk faalt of je Harde schijf niet naar behoren fixed

Gebruik je win98se opstartdisk incl. aefdisk (of los op een andere diskette is ook goed)

http://www.download.com/Aefdisk/3000-2248_4-10398473.html?tag=lst-0-1

optie: aefdisk /delall

dan met fdisk

1 partitie aanmaken optie 1.

(loopt meestal 2 x integriteitschecks na)

reboot met opstartdisk

a:\>format c:

100% HD partitie deze optie fixed iedere HD correct.